نقد فیلم No Man of God (مرد خدا نشناس ٢٠٢١) ؛ تاریکی درون ماست

آنچه که بیشتر حائز اهمیت است، آشکار سازیِ لایه پنهان آدمهاست تا اعتراف برای قتل. در ادامه با نوشتار نقد فیلم No Man of God با فیگار همراه باشید.

تئودور روبرت باندی “تد باندی” مطمئناً یکی از مهمترین قاتلان سریالی آمریکایی بود که در دهه 1970 تعداد زیادی از زنان و دختران جوان را مورد تجاوز و قتل قرار داد. پس از اعتراف به بیش از 30 قتل در هفت ایالت بین سال‌های 1974 و 1978، وی در سال 1980 به اعدام با صندلی الکتریکی محکوم شد. در سال‌های پس از دستگیری، وی موافقت کرد تا جزئیات جنایات خود را فاش کند، اما فقط برای یک نفر. فیلم no man of god بر اساس داستان واقعی، رابطه ای است که بین مامور FBI “بیل هاگمایر” (یک تحلیلگر برجسته) و “تد باندی” در سالهای منتهی به اعدامش ساخته شده است.

ناگفته نماند که فیلمنامه به چیزهای درونی و تیره تر متکی است. به همین دلیل، فیلم no man of god شاید متفاوت از هر فیلم دیگری با الهام از “تد باندی” به فیلم‌های جنایی نگاه کرده باشد، اما این نکته تامل برانگیز است که چرا ” تد باندی” هنوز جذابیت برای ساخت مجدد دارد؟ در ادامه با نوشتار نقد فیلم No Man of God همراه با ما همراه باشید.

نقد فیلم no man of god (مرد خدا نشناس ٢٠٢١)

تاریکی درون ماست

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم no man of god (مردخدا نشناس ٢٠٢١ ) خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم no man of god , فیلم no man of god , مرد خدا نشناس
نقد فیلم no man of god , فیلم no man of god , مرد خدا نشناس

وقتی صحبت از فیلم‌های جنایی در رابطه با قاتل سریالی بر اساس واقعیت به کارگردانی زنان می‌شود، فیلم‌های اندکی به خاطرمان می‌آید. یکی از فیلم‌های جدی که همین اواخر به نمایش درآمد و بر اساس داستان واقعی بود فیلم دختری در زیرزمین است که به شدت تاثیرگذار ظاهر شد.

برای اکثر مخاطبین شاید اولین کارگردانی که به ذهن برسد “پتی جنکینز” برای Monster در رابطه با قاتل سریالی Aileen Wournos باشد. بنابراین وقتی اعلام شد که قرار است یک فیلم جدید درباره “تد باندی” وجود داشته باشد، اکثر مخاطبین خوشحال نشدند. با افزودن فیلم no man of god ( مرد خدا نشناس ) ، یک فیلم دیگر هم به این قاتل اضافه خواهد شد چرا که قبلا هم راجع به “تد باندی” فیلم ساخته شده است با این حال این تنها فیلم”تد باندی” است که توسط یک زن “امبر سیلی” کارگردانی شده است، “امبر سیلی” در حال شکستن قالب تصویر ما از “تد باندی” است.


بیشتر بخوانید:


داستان لزوما بُعد جدیدی از “تد باندی” را نشان نمی‌دهد. جدا از یک نگاه کلی به رمز گشایی قتل‌ها از جانب “بیل هاگمایر”، اما مکالمات شکل گرفته بین ” تد باندی” و ” بیل هاگمایر” که فلسفه‌های ذهن خود را تجزیه می‌کنند بسیار جذاب است. آنچه غیرقابل انکار نیست این است که لذت‌بردن شما از فیلم به این بستگی دارد که چگونه می توانید خشونت را تحمل کنید. در حالی که هیچ یک از آن خشونت‌ها روی صفحه نمایش داده نمی‌شود!

No man of god نه تنها از یک فیلمنامه جذاب که توسط “کیت لسر” نوشته شده است برخوردار است بلکه از یک رویکرد عالی که روش جدیدی از نفوذ به قاتلان سریالی را مشخص می‌کند، سود می‌برد.

بحث‌های متعدد بین “بیل هاگمایر” و “تد باندی” به درک بهتر طرز تفکر این افراد خطرناک و همچنین به پر کردن حفره‌های خالی ذهن کمک کرد. مصاحبه‌هایی که بین سالهای 1984 تا 1989 در زندان ایالت فلوریدا انجام شد، نه تنها مسیر تحقیقات آینده را تغییر داد، بلکه درک بهتری از روانشناسی “تد باندی” ارائه داد. رویکرد “بیل هاگمایر” با اتفاقات پیش آمده متفاوت بود. اما در نگاهش جذاب می آمد. نقاط هیجان انگیز فیلم no man of god ، مبادلات طولانی و تفسیر عالی بین ” بیل هاگمایر” و ” تد باندی” است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم No Man of God همراه فیگار بمانید.


بیشتر بخوانید:


برش متقاطع

در فیلم no man of god تد باندی برای ارتباط بهتر می‌خواهد “بیل هاگمایر” را متقاعد کند که او نیز قادر به قتل است و آنها نیز افکار مشابهی دارند. “امبر سیلی” زیرکانه از عمد پلانهایش را متقاطع برای ایجاد تعلیق استفاده می‌کند که توجه را به روابط بین آنها جلب کند آنجا که “بیل هاگمایز” می‌خواهد دیالوگ‌هایی را بخواند که منطقاً باید از دهان “تد باندی” بیرون بیاید! ما با یک قلب و دو شخص متفاوت رو به رو هستیم؟

اتاق کلاستروفوبیک

تماشای این دو در یک فضای کوچک حتی اگر ایمن باشد اغلب خفقان آور است ؛ نقد فیلم no man of god , فیلم no man of god , مرد خدا نشناس
تماشای این دو در یک فضای کوچک حتی اگر ایمن باشد اغلب خفقان آور است

چندین موضوع وجود دارد که بارها و بارها در no man of god گفته می شود: این که ” بیل هاگمایر” فقط می خواهد ” تد باندی” را بفهمد و اورا به عنوان یک شخص و نه یک هیولا ببیند.

همچنین مخاطب می‌تواند قسمتی از اتاق را برای دوستی پیدا کند زیرا “تد باندی” به “بیل هاگمیر” یادآوری می‌کند که آنها می‌توانند به راحتی در این زندگی جای خود را عوض کنند که فیلمبرداری دقیق “کارینا سیلوا” در اتاق کلاستروفوبیک که “بیل هاگمایر” و “تد باندی” مکالمات خود را در آن انجام می دهند تامل برانگیز می‌کند.


بیشتر بخوانید:


دید پنهان

نقد فیلم خدا نشناس , بررسی فیلم خدا نشناس , نقد و بررسی فیلم خدا نشناس , بررسی فیلم No Man of God
نقد فیلم خدا نشناس , بررسی فیلم خدا نشناس , نقد و بررسی فیلم خدا نشناس , بررسی فیلم No Man of God

“بیل هاگمایر” وقتی با “تد باندی” ارتباط برقرار می‌کند و شروع به کندوکاو لایه های خود می‌کند، متوجه می‌شود که شاید تاریکی در درون خودش قرار دارد. اما لحظاتی وجود دارد که “بیل هاگمایر” با مبارزه درونی در مورد احساسش در رابطه با “تد باندی” در تعارض است.

هرچه بیشتر فیلم no man of god  به جلو می‌رفت، بیشتر کنش‌های “بیل هاگمایر” جذاب می‌شد تا “تد باندی”، زیرا مطمئن نیستم که “بیل هاگمایر” به همان اندازه بی گناه است. همان طور که هیچ کدام از انسان ها بی گناه نیستند! در ادامه با نوشتار نقد فیلم no man of god همراه فیگار بمانید.

بیل هاگمایر بیش از حد نزدیک است!

دیالوگ های ” تد باندی” امکان لحظات شاعرانه ، فلسفی و وحشت محض را فراهم می‌آورد. تنها بی‌توجهی اوست که مخاطب را عصبانی می‌کند. این بدون شک یک عملکرد تحسین برانگیز است.

“بیل هاگمایر” یک پوشش فوق العاده برای ” تد باندی” است. لحنی سنجیده و واقعی در کلام او وجود دارد که کاملاً شخصیت باورپذیری دارد. در بعضی از پلان ها نگاه “بیل هاگمایر” به زنها این سوال را ایچاد می‌کند که آیا “تد باندی” افکار سرکوب شده “بیل هاگمایر” است؟

“بیل هاگمایر” مثل جهنم شلخته است.

موش و گربه

“امبر سیلی” خالق اثر از مکالمات واقعی ضبط شده بین “بیل هاگمایر” و “تد باندی” با موفقیت، صمیمیت نگران کننده موش و گربه این دو را به تصویر می کشد از این رو اغلب فیلم‌ها با محوریت قاتلان سریالی، تصاویری از بدن مثله شده قربانی به مخاطب نشان می‌دهد و یا با جزئیات دردناکی به آنها گفته می شود که این زنان یا قربانیان چه تحمل کرده‌اند. با این حال، فیلم no man of god (مرد خدا نشناس) به قربانیان احترام می گذارد و در عوض بر این می‌پردازد که چگونه “بیل هاگمایز” خود را در بازی های فکری پیچیده باندی می‌بیند. در نتیجه از”بیل هاگمایر” سوال می شود که آیا او خواسته‌های مشابهی با ” تد باندی” دارد؟

ما با یک قلب و دو شخص متفاوت رو به رو هستیم؟ ؛ نقد فیلم خدا نشناس , بررسی فیلم خدا نشناس , نقد و بررسی فیلم خدا نشناس , بررسی فیلم No Man of God
ما با یک قلب و دو شخص متفاوت رو به رو هستیم؟

لُجه

در طول فیلم no man of god  “تد باندی” تاکید میکند دیوانه نیست و بیان می کند که شما از وجود من در درونِ خود می‌ترسید.

در راستای معنایی، “امبر سیلی” تصاویر بصری را مانند پازل کنار هم ترسیم می‌کند تا مخاطب را با لایه های پنهانی no man of god  مواجه کند. این فیلم، “تد باندی” یا اعمال شنیع او را نمی‌ستاید، اما با حرکات محتاطانه در مغز او برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد آنچه باعث رفتار او می‌شود، آنها را در چشم انداز قرار می‌دهد. این یک سفر جذاب است که منجر به یک کشمکش دیوانه وار می‌شود و همه اینها با درک عمیق‌تری از یک ذهنیت خاص به اوج می‌رسد!


بیشتر بخوانید:


قاتل همیشه درون اوست!

فیلم no man of god بیشتر به بعد روانشناسی می‌پردازد، گفتگوی جالبی را در مورد اخلاق در هر دو سمت باز می‌کند. ما دو عملکرد اصلی عالی برای تجزیه و تحلیل روانشناسی داریم، حتی اگر پاسخ ها همان چیزی باشد که قبلاً شنیده‌ایم.

ما قصد داریم “تد باندی” را بشنویم او نه تنها به جنایات خود اعتراف می‌کند بلکه ما را در اجبار شنیدن جنایتش غرق می‌کند! آنچه که متوجهش می‌شویم این است که قاتل درون او هرگز از بین نرفته است. او مثل همیشه زنده است نه پشیمانی وجود دارد و نه دست کشیده است. فقط وحشت شگفت‌انگیز تخیل او وجود دارد.

در آن لحظه، no man of god ما را به شناخت تد باندی نزدیک می‌کند. اما آنچه که مخاطب ممکن است احساس کند این است که او را اصلاً نمی‌شناسد، درک جنایاتی از این قبیل از درون غیرممکن است. با دیدن فیلم no man of god (مرد خدا نشناس)، کم و بیش به مرزهای تاریک مورد نظر خود می‌رسیم. و معلوم می‌شود که “امبر سیلی” دلیل بهتری از نشان دادن یک قاتل  در کنار یک مامور FBI داشته است! در ادامه با نوشتار نقد فیلم No Man of God همراه ما باشید.


بیشتر بخوانید:


جذابیت با آدم های منفی

امیال ما قوی تر از ما هستند! ؛ نقد فیلم no man of god , فیلم no man of god , مرد خدا نشناس , نقد فیلم خدا نشناس , بررسی فیلم خدا نشناس , نقد و بررسی فیلم خدا نشناس , بررسی فیلم No Man of God
امیال ما قوی تر از ما هستند! ؛ نقد فیلم no man of god , فیلم no man of god , مرد خدا نشناس

قاتلان سریالی همیشه  من را جذب می‌کنند اما از کسانی که اقدامات لازم را برای درک روانشناسی عاملان جنایت خشونت آمیز انجام می‌دهند قدردانی می‌کنم.

No man of god  این کار را با تکیه بر تصاویر بصریِ بیهوده‌ای انجام نمی‌دهد. لحظاتی وجود دارد که بینندگان احساس تضاد، چالش و عصبانیت می‌کنند. همچنین لحظاتی وجود دارد که “تد باندی” رفتار انسان گونه دارد زیرا او یک انسان است. وحشت این فیلم بر اساس قتل و تحقیر آشکار قربانیان او نیست هر چند، این بخش بزرگی از آن است. در عوض، نشان می دهد که یک قاتل می تواند در دید ما پنهان شود و اکثر ما هرگز نمی‌دانیم. و اگر این امر باعث سرد شدن ستون فقرات شما نشود و مانند پلانی از no man of god  موهای تنتان سیخ نشود، نمی‌دانم چه خواهد شد.

اتفاقی که در اکثر فیلم‌های جنایی می‌افتد این است که مخاطب جذب قاتل می‌شود و گاهی با او همراه می‌شود و این محبوب بودن تا جایی پیش می‌رود که مخاطب را باز میدارد از مجازات خواستن! ما شیفته شخصیت منفی روایت می‌شویم، ولی آیا بارویارویی با قاتل هم، همان اندازه پایبنده علاقه خود هستیم؟

همچنین کاری که “امبر سیلی” هوشمندانه انجام داده است، استفاده از پلان هاییست که شاید از لحاظ کیفیت چشم مخاطب را آزار میداد اما این امر باعث حواس پرتی مخاطب می شد این ایده از بسیاری جهات دارای زیبایی و تحسین بود چون بر این تفکر مکث می‌گذاشت تا روشن باشد که “بیل هاگمایر” هرگز در یک مسیر پیش نرفته است!

بیشتر این محبوبیت ریشه در سرکوب کردن امیال هر انسان در خودش دارد به این دلیل است که ما با دیدن اینگونه فیلم ها با شخصیت همراه می‌شویم و گاهی در ذهن  همذات پنداری می‌کنیم، زیرا تاریکی درون ماست…

مشخصات

  • کارگردان: امبر سیلی
  • تهیه کننده: دانیل نوآ، لیزا والن، ایلیا وود، کیم شرمن
  • فیلمنامه‌نویس: کیت لسر
  • بازیگران: Elijah Wood , Luke Kirby , Robert Patrick
  • تصویربردار: کارینا سیلوا
  • تدوین: پاتریک نلسون بارنز
  • توزیع کننده: شرکت RLJE

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم No Man of God سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با نوشتار بررسی فیلم خدانشناس آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *