نقد فیلم Alone (تنها 2021) ؛ زنده ماندن به قیمت وابستگی

هنگامی که آیدان (تایلر پوزی) یک روز صبح از خواب بیدار میشود، دیگر هیچ چیز مانند گذشته نیست. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Alone همراه فیگار بمانید.

یک ویروس ناشناخته به سرعت در حال گسترش است و مردم را به جانوران خونخوار تبدیل میکند که به یکدیگر حمله میکنند و در نتیجه یکدیگر را بیشتر آلوده. بیشتر و بیشتر این بیماری همه گیر میشود. کل مجموعه مسکونی توسط زامبی ها تسخیر می‌شود. در ابتدا، ایدان شجاعانه با آن‌ها مبارزه میکند و خود را در آپارتمان حبس می‌کند. اما با گذشت زمان قدرت و اراده اش برای زنده ماندن کاهش میابد – تا زمانی که اووا (تابستان اسپیرو) را در آپارتمانی روبرو کشف میکند که او نیز زنده مانده… در ادامه با نوشتار نقد فیلم Alone ما را همراهی کنید.

نقد فیلم Alone (تنها 2021)

زنده ماندن به قیمت وابستگی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Alone خواهید خواند به شرح زیر است:

فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم‌ alone
فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم Alone

این واقعیت که فیلم های موفق یا غیرمعمول از سراسر جهان با بازسازی فیلم‌های ایالات متحده دنبال میشوند، پدیده جدیدی نیست. اکنون به سختی انتظار چیز دیگری را دارید. همه چز همانند فیلم #Alive دنبال می‌شود. تنها حدود نیم سال پس از این فیلم ترسناک کره جنوبی ، نسخه آمریکایی آن در حال حاضر وجود دارد و تقریباً همان داستان را بیان میکند.

یک بار دیگر یک مرد جوان بیدار میشود و فقط میبیند که تمام دنیا در جنون زامبی ها به سر میبرد. بار دیگر او برای مدتی به تنهایی در یک مجتمع مسکونی مبارزه میکند تا اینکه متوجه زن جوانی میشود که به او روح تازه ای میبخشد. در عوض، هر دو فیلم بر اساس یک فیلمنامه از مت نیلور ساخته شده اند که تقریباً همزمان در هر دو کشور اقتباس شده است.

بزرگترین تفاوت در شخصیت اصلی شخص نهفته است. او در ساختار روایی فیلم تنها به اندازه کافی جذاب است. البته این وضعیت کلی را تغییر نمیدهد. اگر ناگهان مجبور شوید با انبوهی از زامبی ها و گرسنگی قریب الوقوع مبارزه کنید، زمان زیادی ندارید. سرنوشت خونین کاملاً منظم به هم متصل میشود.


بیشتر بخوانید:


ناامیدی از تنها بودن

فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم‌ alone
فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم Alone

از سوی دیگر، شما بیشتر از شخصی که دوست دارد در این نزدیکی باشد استفاده میکنید، زیرا او به طور فزاینده ای تسلیم ناامیدی و تنهایی میشود. اما در ادامه به یک پرسش جدی پرداخته می‌شود که چگونه میتوان در میان جانوران تنها کسی بود که کسی را برای گفتگو نداشته باشید.

این مسئله فقط در مورد بقا نیست، بلکه در مورد این است که آیا من حتی این را میخواهم؟ اما واقعاً این مفاهیم در طول ساختار روایی فیلم تنها عمیق نمیشود. زنده بمانید به عنوان یک درام تصور نمیشود. تایلر پوسی از نظر احساسی و درونی کاملاً چنین نقشی را ایجاب نمیکند.

در ادامه تمرکز دوباره به هر حال تغییر میکند. ابتدا درباره همبستگی دو بازمانده آخر صحبت میشود، حتی اگر آنها فقط از راه دور وجود داشته باشند و باهم ارتباط برقرار کنند. که یکی از سکانس‌های مهم و خوب فیلم alone همین دیدار است. برای مثال، وقتی هر دوی آنها متوجه میشوند که تنها نیستند، میتوانند به وضوح احساس شوند.

تک تک کلمات ضمیمه شده اند زیرا مدت زیادی است که هیچ کلمه ای وجود ندارد. همچنین چیزی در مورد ناخوشایندی برقراری ارتباط و تعامل مجدد پس از ماه ها سکوت وجود دارد. در واقع یک داستان عاشقانه معمولی وجود دارد. این سوال که چقدر احساسات واقعی هستند، چقدر به دلیل موقعیت است، حتی مطرح نمیشود. برای چی؟ دو فرد جذاب، که در نهایت باید به معنای عشق به هم وصل شوند.


بیشتر بخوانید:


کسالت به جای اضطراب

فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم‌ alone
فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم Alone

متأسفانه قسمت ترسناک واقعاً هیجان انگیزتر نشد. این درست است که تلاش میشد خود را از دیگر فیلم های زامبی رها سازد، این انسان خوار هنوز دارای هوشیاری حداقل تا حدی انسانی بود، که موقعیت های دراماتیک بیشتری را ممکن میسازد.

اما این مسئله هیچ هیجان خاصی را ایجاد نمیکند. هنگامی که ایدان از دنیای خارج جدا میشود، هیچ حالت سرکوبگر یا کلاستروفوبیکی در زنده ماندن وجود ندارد. حتی صحنه های اکشن نیز به سختی قابل ذکر هستند، به همین دلیل است که پس از معرفی جالب و با وجود یک سناریوی امیدوارکننده، خستگی سریعتر از زامبی ها وارد مجتمع مسکونی میشود. بگذارید اینطور بگوییم که پتانسیل این فیلم هدر رفته است.

ساختار روایی

فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم‌ alone
فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم Alone

همانطور که گفته شد آیدان (تایلر پوزی) که زندگی یک مرد مجرد را در آپارتمان خود میگذراند، شوکه میشود که یک روز صبح از خواب بیدار میشود و میبیند دنیای اطرافش متلاشی شده است.

ویروسی که افراد معمولی را به زامبی های خونخوار تبدیل میکند، به سرعت در حال گسترش است و اوضاع عادی را در محله از بین برده و ایدان را مجبور میکند تا در خانه خود منتظر وحشت باشد.

آیدان که نمیتواند با خانواده اش تماس بگیرد، تنها میماند تا با نظم نوین جهانی مقابله کند و به تدریج موادی که باعث حفظ حیات او می‌شود، تمام میشود. در همان لحظه ای که او قصد دارد به همه چیز پایان دهد، ایدان زنی به نام اوا (تابستان اسپیرو) را در همان انزوا در حیاط جاسوسی میکند. آیدان که ناامید از تماس با او بدون ایجاد مزاحمت برای زامبی ها است، در زمانهای تاریک همراهی پیدا میکند که تازه تصمیم گرفته است از آپارتمان خود خارج شود، لوازم مورد نیاز خود را پیدا کرده و با یک غریبه وحشت زده ارتباط برقرار کند.


بیشتر بخوانید:


پایان به عنوان رهایی

فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم‌ alone
فیلم تنهایی , فیلم تنها , نقد فیلم تنها نقد فیلم تنهایی , بررسی فیلم alone , نقد فیلم Alone

همانند بسیاری از فیلم های این روزها، فیلم تنهایی با فلش فوروارد شروع میشود و با ایدان ملاقات میکند و او در آپارتمانش خود را آویزان میکند و دیگر نمیتواند در دنیایی که به جنون رسیده است، دوام بیاورد. قرار است لحظه ای قدرتمند برای تسلیم شخصی باشد، زیرا شخصیت پس از گذراندن هفته ها به تنهایی بدون امید به آینده، زندگی را رها میکند.

مارتین حوصله این کار را ندارد، از پایان به عنوان رهایی استفاده میکند، که میزان وخامت ایدان را قبل از شروع نشان میدهد. تنهایی در واقع با بیدار شدن شخصیت بعد از یک شب شروع میشود، آماده شروع روز قبل از اینکه بفهمد همه چیز به جهنم رفته است. همسایه ها در حال ضربه زدن به ساختمان هستند، هلیکوپترها از آسمان سقوط میکنند و گزارش های تلویزیونی جزئیات شیوع ویروسی را میگوید که نمیتوان آن را متوقف کرد.

غرایز ایدان او را در داخل آپارتمانش نگه میدارد و بعد از حمله همسایه به او شوکه میشود و مخفی میشود. فیلم alone در اینجا تبدیل به یک داستان جهت حفظ بقاء میشود. تماشای برخورد مرد جوان با محیط اطرافش، تلاش برای حفظ خود فعال (از جمله وبلاگ نویسی ویدئویی) و درگیر کردن اخبار برای به روز رسانی های ویروسی.

دشمنان زامبی در همه جا هستند، دور مجموعه پیچیده اند، شخصیت را در حالت دائمی ترس نگه میدارند که به ناامیدی تبدیل میشود و به زودی اقدام به خودکشی میکند. ویژگی های انزوای آیدان چندان جالب نیست و بازی پوزی کاملاً گسترده است.

مسائل با معرفی ایوا به طور قابل ملاحظه ای افزایش میابد، و این جفت از طریق علائم ارتباط برقرار میکنند (سرانجام با بیسیم باهم ارتباط برقرار می‌کنند)، تبدیل به یک زن و شوهر میشوند، این مسئله دقیقاً الهامی است که ایدان برای طراحی یک برنامه فرار نیاز دارد. به مرور تهدیدهای زامبی برای ورود جهت تشدید تعلیق به نمایش گذاشته می‌شود و باعث میشود تنش مورد نیاز تصویر افزایش یابد.


بیشتر بخوانید:


جمع بندی

ارتباطات انسانی به فیلم تنهایی بسیار کمک میکند، دونالد ساترلند به فیلم ملحق می‌شود و به عنوان یکی از ساکنان مسن ساختمان مشتاق برقراری ارتباط با ایدان است. توانایی های ساترلند فضای خاص و غریبی را به تصویر اضافه میکند و به آن قدرت مختصر کلامی میدهد و مارتین سعی میکند با تعقیب و گریز آب و هوایی هیجان بیشتری را به ارمغان بیاورد. فیلم تنهایی ساختار منسجم اما نامنسجم و بی روح و کلیشه ای را در خود پرورانده است. اما در نهایت شیار خود را پیدا میکند و در صحنه های ناامیدی، تعقیب و گریز و راحتی افراد غریبه خودش را جا می‌اندازد.

مشخصات

  • کارگردان: جانی مارتین
  • تهیه‌کننده: ربیح آریدی و آن جوردن
  • نویسنده: مت نایلور
  • موسیقی: فردریک ویدمان
  • فیلم‌بردار: مارتین ون
  • تدوین‌گر: فیل نوردن
  • توزیع‌کننده: لاینزگیت
  • تاریخ‌های انتشار: ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰
  • مدت زمان: ۹۲ دقیقه
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم‌ alone سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

تنها (به انگلیسی: Alone) یک فیلم ترسناک آمریکایی به کارگردانی جانی مارتین محصول سال ۲۰۲۰ با بازی تایلر پوزی و دونالد ساترلند است. این فیلم ماجرای یک مرد جوانی را دنبال می‌کند که در حین آخرالزمان زامبی‌ها در آپارتمان خود سنگر می‌گیرد. این فیلم در تاریخ ۱۶ اکتبر سال ۲۰۲۰ اکران شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *