10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک ؛ بهترین آثار وحشت از نگاه استاد تعلیق

از جنگیر و بچه رزماری گرفته تا کشتار با اره برقی تگزاس، 10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک هستند که در این نوشتار معرفی خواهیم کرد.

استنلی کوبریک را اغلب به عنوان یکی از بهترین کارگردانان فیلم مورد ستایش قرار می‌دهند و او همچنین، تعداد زیادی از بهترین فیلم های ترسناکی که مورد علاقه کوبریک هستند دارد. او یک فیلمساز کمال‌گرا، و سخت‌کوش است که فیلم‌هایش همچنان الهام بخش و تاثیرگذار بر نسل‌های جدید فیلمسازان می‌باشد. جدا از اینکه او خودش دو فیلم در ژانر ترسناک ساخته، اما فیلم های برتر ترسناکی که کوبریک دوست دارد را نیز در نشریه به انتشار رساند، که جالب توجه است.

البته اقتباس کوبریک از فیلم The Shining اثر استیون کینگ یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ به حساب می‌آید؛ اما کارگردان از فیلم‌های ترسناک و فیلمسازانی که در راس بازی خود کار می‌کنند نیز الهام گرفته و ترسناک فیلم های مورد علاقه کوبریک را برای خود در یک لیست، دارد.

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک

بهترین آثار وحشت از نگاه استاد تعلیق

شما می‌توانید فهرست برترین فیلم های ترسناکی که کوبریک آنها را دوست داشت را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک

به لطف یک روزنامه‌نگار، فیلم های مورد علاقه استنلی کوبریک نامگذاری و لیست‌بندی شدند. جای تعجب نیست که او نام برخی از ترسناک‌ترین فیلم‌های ترسناکی که تا به حال ساخته شده است را می‌آورد؛ اما تعدادی دیگر نیز وجود دارند که بسیاری هرگز نام آنها را نشنیده‌اید.

بیشتر بخوانید:

کامل ترین فهرست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان

بهترین فیلم های ترسناک 2023 بر اساس امتیاز IMDB

بررسی و معرفی بهترین فیلم های ترسناک نتفلیکس تاریخ

The Phantom Carriage

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
بهترین فیلم های ترسناکی که مورد علاقه کوبریک هستند

The Phantom Carriage که در سال 1921 منتشر شد، یک داستان روح سوئدی خیال‌انگیز به کارگردانی ویکتور شوستروم است. فیلم، داستان مردی مست در شب سال نو را روایت می‌کند که سوار بر کالسکه اسبی طیفی می‌شود که روح مردگان را با کشتی می‌برد.

این فیلم صامت ، تماماً در مورد برانگیختن فضایی با روحیه، با استفاده درخشان از نور و سایه است. جدای از افسانه سوئدی که داستان از آن سرچشمه می‌گیرد، کوبریک باید به شدت نسبت به فیلم احساس می‌کرد که درخشش، در ظاهر، درباره یک فرد الکلی است که با ارواح سروکار دارد. با این حال، این فیلم، جایی است که برخی از بهترین تئوری‌های طرفداران فیلم درخشش ظاهر می‌شود.

Rosemary’s Baby

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
فیلم های برتر ترسناکی که کوبریک دوست دارد

از یک کالسکه اسب گرفته تا کالسکه یک بچه، کوبریک همچنین بچه رزماری را بسیار تحسین می‌کرد. این فیلم، یکی از نگران‌کننده‌ترین داستان‌های شیطان پرستی و قربانی کردن آیین‌های شیطانی است. این فیلم، داستان زوج جوانی را دنبال می‌کند که به یک آپارتمان جدید در نیویورک نقل مکان می‌کنند، اما همسایه‌های شرورشان به آرامی و به‌طور سیستماتیک، آنها را تربیت می‌کنند تا بچه شیطان را به دنیا بیاورند.

به راحتی می‌توان ارتباط موضوعی بین بچه رزماری و آخرین فیلم کوبریک، چشمان کاملا بسته را مشاهده کرد؛ به خصوص اینکه چگونه صحنه آزاردهنده تجاوز جنسی، عیاشی نقابداررها را در فیلم کوبریک منعکس کرد. هر دو با قدرت، تنزل، میل جنسی و پیامدهای وحشتناک سروکار دارند.

The Exorcist

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
ترسناک فیلم های مورد علاقه کوبریک

به گزارش اینسایدر، برادران وارنر به کوبریک پیشنهاد کارگردانی The Exorcist را داده است. او کارگردانی این فیلم را رد کرد و در را برای ویلیام فریدکین بزرگ باز کرد تا ترسناک‌ترین فیلم ترسناکی که تا به حال ساخته شده را در آن سال‌ها ارائه دهد.

واضح است که بدون احساسات سخت، کوبریک این فیلم را در زمره فیلم‌های مورد علاقه خود قرار داد. فیلم برنده دو جایزه اسکار جن‌گیر، در حال حاضر در رتبه 224 در بین 250 فیلم برتر IMDb قرار دارد و میراث ماندگار خود را به عنوان یکی از مورد احترام‌ترین فیلم‌های ترسناک تمام دوران تثبیت می‌کند. چیزی که باعث می‌شود این وحشت عمیقاً طنین‌انداز شود، نحوه شروع داستان به عنوان یک درام ساده و قانع‌کننده است که به وحشت واقعی اجازه می‌دهد به همان شیوه‌ای که کوبریک در فیلم The Shining انجام می‌دهد، انجام شود.

The Texas Chainsaw Massacre

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
برترین فیلم های ترسناکی که کوبریک آنها را دوست داشت

کوبریک همچنین به قتل جنون آمیز توبی هوپر در فیلم اصلی قتل عام با اره برقی تگزاس عشق می‌ورزد. کارگردان تمایل داشت که ارزش تولید بالا و محصولات هنری زیبای اروپایی را بپسندد، بنابراین دیدن او از چنین اثر ترسناکی با بودجه کم، لذتی واقعی است.

این فیلم داستان گروهی از نوجوانان را دنبال می‌کند که به تگزاس سفر می‌کنند تا در نزدیکی یک خانه مزرعه‌ای روستایی که در آن Leatherface زندگی می‌کند، مستقر شوند. Leatherface، یک دیوانه است که یک اره برقی در دست دارد و چهره‌های خودش را با ماسک پوستی، می‌پوشاند. هیچ فیلمی از کوبریک شباهتی به وحشی‌گری شیطانی TCM ندارد که تحسین او را بیش از پیش در لیست او جالب می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ممنوعه ترین فیلم ها و سریال ها با فضای هراسناک و چندش‌آور

بهترین قاتلین در فیلم های اسلشر که در دنباله‌ها قوی‌تر شدند

The Cars That Ate Paris

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک

فیلم The Cars That Ate Paris، بیشتر یک فیلم ترسناک آشکار است. داستان با یک گرایش کمدی تاریک ، در پاریس، و استرالیا اتفاق می‌افتد؛ جایی که مردم شهر عمداً باعث تصادفات وحشتناک اتومبیل می‌شوند تا بتوانند با تعمیر خرابه‌ها، اقتصاد خود را حفظ کنند.

Eraserhead

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک

کوبریک در زمان اکران تمامی فیلم‌هایش، اولین کارگردانی دیوید لینچ، Eraserhead را به عنوان فیلم مورد علاقه‌اش نام می‌برد و لینچ حتی پادزهری عالی در مورد این واقعیت بازگو کرده است. قبل از ساخت فیلم The Shining، کوبریک از بازیگران و گروه خود خواست تا Eraserhead را تماشا کنند و از سبک کارگردانی سورئال دیوید لینچ الهام بگیرند.

به این ترتیب، صحنه‌ای در The Shining که در آن جک تورنس با هنرنمایی جک نیکلسون از اتاق 237 به عقب برمی‌گردد و در حالی که وان حمام به روی او بسته می‌شود، نسبت به صحنه در Eraserhead که شخصیت اصلی نیز برعکس راه می‌رود، بسیار تلخ است.

American Werewolf In London

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک

دومین و آخرین کمدی ترسناکی که به درجه فیلم‌های مورد علاقه کوبریک رسید، فیلم کلاسیک جان لندیس، گرگینه آمریکایی در لندن است. بخشی از این فیلم، کمدی و بخشی از جنس وحشت بدنی آمیختگی خنده و مرگبار بی تفاوت است.

داستان درباره دو گردشگر جوان آمریکایی در لندن را دنبال می‌کند که با یک گرگینه شرور مواجه می‌شوند که هیچ یک از مردم محلی آن را واقعی نمی‌دانند. دگرگونی گرگینه بدون شک بهترین در نوع خود است.

The Company Of Wolves

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک

کوبریک، با بازگویی رویایی بزرگسالانه نیل جردن از افسانه شنل قرمزی به عنوان استعاره‌ای از بیداری در سن بلوغ یک زن، به شدت نسبت به فیلم ترسناک دست کم گرفته شده ، گروه گرگ‌ها، احساس کرد. به اندازه کافی عجیب، این دومین فیلم متوالی مورد علاقه او، با محوریت گرگینه بود. در واقع، کوبریک به قدری طراحی تولید فیلم را دوست داشت که بلافاصله رئیس بخش آن، آنتون فورست، نقش فیلم بعدی کوبریک را در فیلم ژاکت تمام فلزی ایفا کرد.

The Vanishing

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک

به گفته دوست و دستیار دیرینه کوبریک، یان هارلان، این فیلمساز چیره دست، فیلم ترسناک هلندی The Vanishing محصول 1988 را سه بار تماشا کرد و به کارگردان جورج اسلوزیر گفته که این فیلم هولناک‌ترین فیلمی است که تا به حال دیده است.

وقتی کارگردان از کوبریک پرسید که آیا فکر می‌کند ترسناک‌تر از The Shining است، او گفت که قطعاً اینطور است. این فیلم، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک جنایی در سبک آدم ربایی می‌باشد که تاکنون ساخته شده است.

The Vanishing، داستان زوجی در تعطیلات را دنبال می‌کند که برای زدن بنزین توقف می‌کنند. وقتی زن به طور ناگهانی و بدون هیچ اثری ناپدید می‌شود، شوهر در جستجوی پاسخ باقی می‌ماند. سه سال بعد، او نامه‌های مرموزی از رباینده همسرش دریافت می‌کند که در نهایت متوجه می‌شود که او زنده به گور شده است.

The Silence Of The Lambs

10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک
10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک

جاناتان دمی بزرگ و فقید، زمانی که کارگردانی فیلم سکوت بره‌ها را در میان فیلم‌های مورد علاقه‌اش قرار داد، مورد احترام زیرک فیلم‌سازی کوبریک قرار گرفت. در واقع، برنده جایزه بزرگ 5 اسکار، بهترین فیلم سال 1991 از ژانر فراتر رفت و به یک مطالعه شخصیت بزرگ در تمام دوران‌‌ها از کلاریس استارلینگ و هانیبال لکتر تبدیل شد.

این نیز کاملاً آزاردهنده است. همانطور که طرفداران می‌بینند، علیرغم طبیعت منزوی و جدا شده‌اش، کوبریک به اندازه مخاطبانش یک سینماگر بزرگ بود و از الهام گرفتن از فیلم‌هایی که زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دادند، نمی‌ترسید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار 10 فیلم ترسناک مورد علاقه استنلی کوبریک سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

بزرگترین فیلمی که بر روی فیلم درخشش کوبریک تأثیر گذاشت، چه فیلم ترسناکی بود؟

کارگردانی لینچ در فیلم Eraserhead، کوبریک را تحت تأثیر قرار داد و تأثیر زیادی بر روی فیلم درخشش او گذاشت.

دو فیلم گرگینه‌ای مورد علاقه کوبریک، کدام فیلم‌ها بودند؟

فیلم‌های American Werewolf In London و The Company Of Wolves، دو فیلم گرگینه‌ای مورد علاقه کوبریک بودند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *