بهترین فیلم های استنلی کوبریک ؛ کارگردانی از جنس کمالگرایی

ما در این مقاله سعی داریم با همدیگر نگاهی به مهم‌ترین، جذاب‌ترین و بهترین فیلم های استنلی کوبریک کارگردانی از جنس کمالگرایی بیاندازیم.

با توجه به گذشت اسکار و حواشی‌اش بد نیست نگاهی به محبوب‌ترین فیلم‌های جدی‌ترین کارگردان تاریخ سینمای جهان بیانداریم.

استنلی کوبریک با 13 نامزدی برای اسکار، تنها موفق شد یک بار برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شود. کارگردانی که با این نوع مراسم‌ها غریبه نبود و بسیاری از فیلم‌های او در تاریخ سینما ماندگار شده‌اند.

در ادامه شما می‌توانید برترین فیلم های استنلی کوبریک را از نگاه سایت فیگار بشناسید.

بهترین فیلم های استنلی کوبریک

کارگردانی از جنس کمالگرایی

شما می‌توانید فهرست بهترین فیلم های استنلی کوبریک را در لیست زیر در یک نگاه ببینید.

بهترین فیلم های استنلی کوبریک

استنلی کوبریک در کارنامه‌ای که تقریبا 50 سال به طول انجامید بسیاری فیلم را کارگردانی کرده است که رتبه بندی این فیلم ها بسیار دشوار است و ما در این مقاله سعی داریم نگاهی بیاندازیم به برترین فیلم های استنلی کوبریک از نگاه سایت فیگار.

Spartacus 1960

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
فیلم های برتر استنلی کوبریک

فیلم اسپارتاکوس روایتگر داستان گلادیاتور برده‌ای در شهر تراسی است که به مربی خود خیانت می‌کند و دیگر گلادیاتورها را به شورش برای آزادی و بازگشت به خانه‌شان دعوت می‌کند.

این فیلم که در سال 1960 ساخته شده است از فیلم سازی شگفت انگیز کوبریک مستثنی نیست که با بازی فوق‌العاده کرک داگلاس بزرگ در نقش اسپارتاکوس و لارنس اولیویه در نقش مارکوس همچنان پس از گذشت شصت سال هنوز هم تاثیرگذار است. این فیلم از آن دسته فیلم‌های تاریخ سینما است که با ریشه‌هایی از حقوق بشر که از داستانی حماسی وام می‌گیرد می‌تواند به یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک از آن یاد کرد.

The Killing 1956

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
بهترین فیلم استنلی کوبریک

فیلم کشتن، روایتگر جنایتکار قدیمی به اسم جانی کلی است که گروهی از مخالفان را برای بزرگترین سرقت خودش جمع می‌کند. همسر او با شنیدن این خبر میلیون دلاری خودش دست به کار می‌شود و نقشه‌ای می‌چیند.

این فیلم یک جنایی دلهره آور اما در عین حال لذت بخش و 80 دقیقه‌ای دیوانه وار را برای شما به نمایش می‌گذارد. بازی به یاد ماندنی استرلینگ هایدن در نقش جانی کلی و کولین گری در نقش فی و بازی این دو در مقابل هم کاری کرده که این فیلم نسبت به اکثر فیلم‌های سال 2020 هیجان انگیز تر و غافلگیر کننده تر باشد و جزو بهترین فیلم های استنلی کوبریک نام بگیرد.

بیشتر بخوانید:

 Eyes Wide Shut 1999

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
برترین فیلم های استنلی کوبریک

آخرین اثر کوبریک که بعد از مرگش، در سال 1999 اکران شد.

فیلم چشمانی کاملاً بسته داستانی دربارۀ دکتر ویلیام هارفورد است که در حالی که همسر خود فانتزی‌هایی درمورد داشتن رابطۀ جنسی با مردی که زمانی او را ملاقات کرده دارد، دکتر نیز سودای داشتن یک رابطۀ جنسی در سر دارد. او به طور تصادفی با یک فرقه‌ی جنسی زیرزمینی آشنا و خیلی زود درگیر آنها می‌شود.

این فیلم که جزو بهترین فیلم های استنلی کوبریک است شامل یکی از بهترین بازی‌های تام کروز در تمام دوران بازیگری‌اش در نقش دکتر ویلیام هارفورد بوده است که همان چیزی را بازی کرده است که کوبریک می‌خواست. همچنین یکی از بهترین بازی‌های سیدنی پولاک در نقش ویکتور زیگلر است.این فیلم هیجان انگیز و اضطراب آور ، بیننده را تا آخر ماجرا میخکوب و مجذوب نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید:

Full Metal Jacket 1987

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
فیلم های برتر استنلی کوبریک

این فیلم ترس و پوچی را از دو قسمت مختلف روایت می‌کند. ژاکت تمام فلزی داستان سرباز جوکر متیو مودین را دنبال می‌کند که در ابتدای راه خودش از طریق کمپ، آموزش می‌بیند و سپس به جنگ خونین در ویتنام می‌پیوندد.

این فیلم یک داستان هولناک در مورد تاثیرات غیر انسانی که جنگ ویتنام بر سر سربازان جوانی که مجبور به مبارزه بوده‌اند را به تصویر می‌کشد و همین امر باعث شده تا این فیلم به یکی از برترین فیلم های استنلی کوبریک تبدیل شود.

این فیلم توانایی خود در به تصویر کشیدن ماهیت واقعی تخریب انسانی که در طول جنگ ویتنام برای سربازان رخ داده عالی عمل کرده است. بازی فراموش نشدنی سرباز پیلی و مربی بازنشسته رزمی دریایی ایالت متحده، رونالد لی آرمی در نقش گروهبان توپچی هارتمن در فیلم کاملا مشهود می‌باشد. کوبریک چیز زیادی را برای تفسیر به مخاطب واگذار نمی‌کند و پیامش را واضح بیان می‌کند.

A Clockwork Orange 1971

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
فیلم های برتر استنلی کوبریک

تنها اثر X-Rated (فیلمی که دارای صحنه‌های جنسی زیاد و نامناسب برای عموم است) استنلی کوبریک است که گروهی از بزهکاران را در آینده‌ی دیستوپیایی (نوعی جنبش به بی عدالتی) انگلستان با هدایت الکساندر دراج به عنوان رهبر گروه نشان می‌دهد.

جای تعجب نیست که خشونت، گرافیک و شکنجه‌های وحشیانه‌ی فیلم کاری کرده است که در سال 2022 همچنان این فیلم مورد بحث همه قرار میگیرد و خیلی ها می‌گویند که این فیلم جزو بهترین فیلم های استنلی کوبریک می‌باشد.

استنلی کوبریک در این فیلم ثابت میکند نقش اصلی فیلم اصلا نیازی نیست دوست داشتنی باشد. الکساندر دلارژ با بازی درخشان مالکوم مک داول، مظهر شرارت است اما با این حال بیننده همچنان درگیر سفر او می‌شود. ‌تیتراژ آغازین فیلم که با فیلم‌برداری و کارگردانی ماهرانه انجام شده میتواند بیننده را دچار لرز یا یکی از سکانس‌های تاریک و معروف فیلم میتواند بیننده را وحشت زده کند.

بیشتر بخوانید:

Dr. Strangelove 1964

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
برترین فیلم های استنلی کوبریک

تنها تلاش کوبریک برای ساخت یک فیلم کمدی، فیلم دکتر استرنجلاو بود. این فیلم، طنزی درباره‌ی تنش‌های دوران جنگ سرد می‌باشد و فیلم حول محور ژنرال ریپر روان پریش است که در یک اقدام خودسرانه، حمله‌ی هسته‌ای علیه جماهیر شوروی انجام می‌دهد. سیاستمداران و رئیس جمهور بعد از آگاهی از این عمل در اتاق فرماندهی تجمع می‌کنند تا به دنبال راهی برای توقف این حملات و کشتار جمعی پیدا کنند.

این فیلم توانایی کوبریک در انتخاب هر ژانری را نشان می‌دهد این فیلم به کارگردانی بی نقص استنلی کوبریک توانسته است تا با 4 بار نامزدی در مراسم اسکار به یکی از فیلم های برتر استنلی کوبریک تبدیل شود.

The Shining 1980

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
بهترین فیلم استنلی کوبریک

فیلم درخشش که یک فیلم ترسناک/هیجان انگیز است داستان جک تورنس را روایت میکند که پس از پذیرفته شدن شغلش در هتل اورلوک به همراه همسر و فرزندش به هتل می‌رود و باید زمستان را در انزوای هتل سپری کند. اما خانواده از اتفاقات وحشتناک و جنون‌هایی که هتل برای آنها رقم می‌زند بی‌خبر هستند.

جک نیکلسون، بازیگر نقش جک تورنس یک ساعت وحشتناک را برای بیننده رقم می‌زند.

چه فیلم را برای اولین بار می‌بینید، چه برای چهاردهمین بار، باز هم به همان اندازه‌ای که بار اول دیدید شما را می‌ترساند. بازی بی نقص جک نیکلسون دلیل کافی برای دیدن این فیلم می‌باشد اما کارگردانی و تکنیک‌های باور نکردنی کوبریک است که وحشت را بالا می‌برد و باعث می‌شود که بیننده جذب این فیلم شود.

بیشتر بخوانید:

Barry Lyndon 1975

بهترین فیلم های استنلی کوبریک

در فیلم بری لیندون یک مرد ایرلندی بخاطر روابط خوبی که در اجتماع که در قرن نوزدهم دارد در رده‌های اجتماعی انگلستان به راحتی بالا می‌رود. او با به دست آوردن قلب یک بیوه‌ی ثروتمند موقعیت اشرافی شوهر مرده او را می‌گیرد و خودش را از ردموند بری به بری لیندون تبدیل می‌کند.

کوبریک از لحاظ سینمایی ، دکور، لباس‌های دیدنی و زیبا، انگلستان قرن هجدهم را با این فیلم از طریق توانایی فوق‌العاده‌اش در داستان گویی زنده می‌کند.

A Space Odyssey : 2001 1964

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
برترین فیلم های استنلی کوبریک

یک اثر انقلابی در صنعت فیلمسازی.

فیلم ادیسه فضایی از زمان خودش بسیار جلوتر بود. یک شئ عجیب در زیر سطح ماه دفن شده است و بشریت با کمک بزرگترین ابررایانه ساخته شده توسط خودش به سمت ماه حرکت می‌کند تا کشف کند که آن شئ از کجا آمده است.

این فیلم با استفاده‌ی کارشناسانه از لحاظ بصری و صدا برای جذب بیننده استفاده کرده است. این اثر از نظر زیبایی شناختی دلنشین است و باعث می‌شود مخاطب پس از تماشای آن به فکر فرو برود.این فیلم با مضامین انسانیت، فناوری و فضا ارتباط دارد و تصور اینکه این فیلم 60 سال پیش ساخته شده برای بیننده شگفت‌انگیز می‌باشد و کاری می‌کند که این اثر به یکی از بهترین فیلم های استنلی کوبریک تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

Paths of Glory 1957

بهترین فیلم های استنلی کوبریک
بهترین فیلم استنلی کوبریک

فیلم راه‌های افتخار داستان افسری در ارتش فرانسه را روایت می‌کند که از سه قربانی که برای حمله‌ای ناکام دادگاهی شده‌اند دفاع می‌کند.این اثر فیلموگرافی کوبریک پیامی محکم برای شعار ضد جنگ است که از طریق خلق ترس‌هایی از جنگ در سینما روایت می‌شود، یک فیلم درام جنگی خالص.

کرک داگلاس در نقش کلنل دکس بازی خیلی خوبی را به نمایش میگذارد و باعث میشود این فیلم از کوبریک نیز به درجه‌ی بسیاری بالایی برسد و جزو بهترین فیلمهای کوبریک شود با گذشت چندین دهه، این فیلم هنوز هم احساس تازگی دارد.این فیلم جنگ را به گونه‌ای بی رحم به نمایش می‌گدارد که تا سال 75 نمایش آن در کشور فرانسه ممنوع شده بود و به همین علت است که وبسایت فیگار این فیلم را جزو بهترین فیلم استنلی کوبریک می‌داند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های استنلی کوبریک سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *