اقدام بی سابقه ژاپن در اسکار 2024 ؛ ژاپن میازاکی را کنار گذاشت!

اقدام بی سابقه ژاپن در اسکار 2024 بسیار خبرساز شد. ژاپن یک فیلم ‌ساز آلمانی را به‌عنوان نماینده‌اش در اسکار، معرفی کرد و میازاکی را کنار گذاشت!

فیلم “روزهای کامل”، که توسط ویم وندرس، کارگردان معروف آلمانی ساخته شده، به عنوان نماینده سینمای ژاپن برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی در جوایز اسکار سال 2024 انتخاب شده است. انتخاب فیلم آلمانی به جای فیلم میازاکی در اسکار 2024 ، می‌تواند منجر به ایجاد جدل شود، زیرا برای اولین بار است که سینمای ژاپن فیلم یک فیلم‌ساز غیرژاپنی را به جوایز اسکار می‌فرستد.

اقدام بی سابقه ژاپن در اسکار 2024

کمیته اسکار سینمای ژاپن در نهایت تصمیم به انتخاب فیلم روزهای کامل به جای انیمیشن پسر و مرع ماهیخوار ساخته  میازاکی ، انیماتور بزرگ ژاپنی، گرفته است. فیلم “روزهای کامل” داستان زندگی روزمره یک نظافتچی دستشویی در توکیو را روایت می‌کند و با بازیگران ژاپنی ساخته شده است. ویم وندرس، که از یاساجیرو اوزو، فیلمساز بزرگ ژاپنی، به عنوان بزرگترین منبع الهام خود یاد می‌کند، در امسال هم ریاست هیئت داوران جشنواره توکیو را بر عهده دارد و فیلم “روزهای کامل” نیز در مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی نمایش داده می‌شود.

اقدام بی سابقه ژاپن در اسکار 2024
اقدام بی سابقه ژاپن در اسکار 2024

بیوگرافی ویم وندرس کارگردان آلمانی نماینده ژاپن در اسکار 2024

ویم وندرس، که در حال حاضر ۷۷ سال دارد، فیلم‌هایی مانند “تابستان در شهر”، “ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی”، “داغ ننگ”، “آلیس در شهر”، “حرکت غلط”، “پادشاهان جاده”، “پاریس تگزاس”، “بهشت برفراز برلین” و “بال‌های اشتیاق” را ساخته است. وی همچنین سه بار برای جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم مستند نامزد شده است، این نامزدی‌ها شامل فیلم‌های “کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا” (۱۹۹۹)، “پینا” (۲۰۱۱) و “نمک زمین” (۲۰۱۴) است.

فیلم “روزهای کامل” نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره کن تجربه کرده است و موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازیگر “یاکوشو کوجی” شده است.

سنت شکنی ژاپن در اسکار ۲۰۲۴

سینمای ژاپن، علاوه بر اینکه در سال ۲۰۲۲ با فیلم “ماشین منو بران” جایزه اسکار بین‌المللی را کسب کرد، در سال ۲۰۰۸ نیز با فیلم “عزیمت ها” ساخته یوجیرو تاکیتا، جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست آورد. این کشور تاکنون ۷۰ فیلم را در رقابت اسکار نماینده کرده است و ۱۲ فیلم از آن‌ها به مرحله نهایی راه یافته‌اند. همچنین، در دهه ۱۹۵۰، سه فیلم ژاپنی به نام “راشومون”، “دروازه جهنم” و “سامورایی، افسانه موساشی” جوایز افتخاری اسکار را دریافت کردند.

قبل از فیلم “چهار دختر” به کارگردانی کوثر به هنیه که به عنوان نماینده تونس در نظر گرفته شد، سینمای کانادا با مستند “روجِک” ساخته زین آکیول، سینمای شیلی با فیلم “ساکنان” به کارگردانی فیلیپ گالوز، آلمان با فیلم “سالن معلمان” ساخته ایلکر چاتاک، اروگوئه با فیلم “آلبوم خانوادگی” از گیرمو راکامورو، سینمای کره جنوبی با فیلم “آرمان‌شهر بتنی” ساخته تائه-هووا ئوم، استونی با مستند “خواهرخواندگی سونای دود” به کارگردانی آنا هینتس و سوئیس و تاجیکستان نیز با فیلم‌های “تندر” و “ملودی” به ترتیب به عنوان نماینده‌های رسمی خود به آکادمی اسکار معرفی کرده‌اند.

بر اساس قوانین جدیدترین دوره اسکار، فیلم‌ها برای شرکت در رقابت شاخه بهترین فیلم بین‌المللی باید در بازه زمانی از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل هفت روز پیاپی در سینماهای تجاری با بلیت‌فروشی اکران شوند.

به منظور تسهیل برآورده کردن الزامات آکادمی توسط فیلم‌ها، اکنون اجازه داده شده است که فیلم‌ها در خارج از کشور مبدأ (کشوری که فیلم در آن معرفی می‌شود) نیز اکران شوند، اما شرط آن این است که فیلم در خارج از ایالات متحده و قلمروهای آن، حداقل هفت روز متوالی در یک سینمای تجاری با بلیت‌فروشی اکران شود.

آخرین مهلت برای معرفی فیلم توسط کشورها برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار در تاریخ دوم اکتبر (۱۰ مهر) است.

بیشتر بخوانید:

جهت خواندن اخبار درباره چهره‌ها به دسته اخبار سلبریتی و اخبار هنرمندان ترکیه مراجعه کنید.

دیدگاه شما در خصوص اقدام بی سابقه ژاپن در اسکار 2024 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *