نقد فیلم جن گیر: مومن (The Exorcist: Believer) ؛ بدترین فیلم فرانچایز جن گیر

فیلم سینمایی «The Exorcist: Believer»، جدیدترین اثر سینمایی «دیوید گوردون گرین» است که داستان آن در دنیای فرانچایز «جنگیر» روایت می‌شود. ما در نوشتار نقد فیلم جن گیر: مومن تلاش داریم تا نکات پنهان این فیلم سینمایی را برای شما واکاوی کنیم.

«The Exorcist: Believer» یک فیلم ترسناک و ماوراءالطبیعه آمریکایی است که در اکتبر سال 2023 منتشر شد. این فیلم توسط «دیوید گوردون گرین» کارگردانی شده و فیلمنامه آن را «پیتر ساتلر» بر اساس داستانی از «اسکات تیمز» و «دنی مک براید» نوشته است.

فیلم «The Exorcist: Believer»، ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جن‌گیر» است. همچنین، دنباله‌ای با عنوان «The Exorcist: Deceiver» قرار است در تاریخ 18 آوریل 2025 (29 فروردین 1404) اکران شود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


نقد فیلم جن گیر: مومن (The Exorcist: Believer)

نقد فیلم جن گیر: مومن
نقد فیلم جن گیر: مومن

داستان فیلم درباره یک عکاس است که وقتی دخترش و بهترین دوستِ دخترش توسط نیروهای شیطانی تسخیر می‌شوند، باید با آن‌ها مقابله کند. فیلم جدید جن گیر ، در تاریخ 6 اکتبر 2023 (14 مهر 1402) اکران شد و توانست 112 میلیون دلار بفروشد.

نوشتار نقد فیلم جن گیر: مومن حاوی اسپویل از فیلم «The Exorcist: Believer» است.

نظر منتقدین درباره فیلم

منتقدان دنیای سینما، به این فیلم نمرات پایینی دادند و با نقد فیلم جنگیر 2023 اعلام کردند که این فیلم فاقد ایده‌های تازه و ترسناک است. در وب‌سایت جمع‌آوری نقد «Rotten Tomatoes»، این فیلم نمره 22 درصد را از 236 منتقد، با میانگین امتیاز 4.4 از 10 را کسب کرد.

اجماع این وب‌سایت، در نقد و بررسی The Exorcist: Believer می‌گویند که این فیلم به خاطر تلاش برای بازگرداندن یک فرانچایز به ریشه‌های وحشتناک‌اش امتیاز کسب می‌کند؛ اما فقدان ایده جدید و ترسناک، باعث می‌شود تا این یک شروع بد برای یک سه‌گانه جدیدِ برنامه‌ریزی‌شده باشد. وبسایت «متاکریتیک» نیز که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 53 نقد منتقد، به فیلم امتیاز 39 از 100 را داد که نشان‌دهنده نقدهای عموماً نامطلوب این سایت است.

نقد فیلم جن گیر: مومن

«دیوید رونی»، منتقد با سابقه «هالیوود ریپورتر»، با اشاره به نقد فیلم جن گیر: مومن گفت که برخلاف سه گانه «هالووین» که خود «دیوید گوردون گرین» آن را ساخته بود، این فیلم فاقد ترس لازم برای ادامه دادن یک فرانچایز است.

تحلیل روایت فیلم

در کشور هائیتی، یک عکاس به اسم «ویکتور فیلدینگ» و همسر باردارش «سورن» در ماه عسل هستند تا اینکه زلزله‌ای بزرگ رخ می‌دهد. «سورن» به شدت مجروح می‌شود و از «ویکتور» می‌خواهد که از دخترش «آنجلا» محافظت کند. سیزده سال بعد، «ویکتور» همسرش را از دست داده و به عنوان یک فرد ناامید، با دخترش «آنجلا»، در شهر «جورجیا» زندگی می‌کند. طرح اولیه فیلم، برای نشان دادن کسی که ایمانش را به خدا از دست داده، به خوبی انجام شده و «دیوید گوردون گرین» طرح ابتدایی فیلمنامه را قابل قبول طرح کرده است.

یک روز بعد از مدرسه، «آنجلا» به همراه بهترین دوست خود «کاترین»، تصمیم می‌گیرد به جنگل برود تا با روح مادرش ارتباط برقرار کند. «ویکتور»، پس از گذشت چند ساعت متوجه می‌شود که دخترش گم شده و با والدین «کاترین»، «میراندا» و «تونی»، تماس می‌گیرد تا به دنبال فرزندانشان بگردند. «آنجلا» و «کاترین» در روز سوم، در یک اسطبل پیدا می‌شوند و آغاز ضعف فیلمنامه، دقیقاً از همین نقطه فیلم است.

از نگاه «آنجلا» و «کاترین»، آن‌ها فقط چند ساعت گم شده بودند و هیچ چیز به خاطر نداشتند. مخاطب انتظار دارد تا ببیند چه اتفاقی در این سه روز برای «آنجلا» و «کاترین» افتاده؛ اما فیلمنامه هیچ ایده‌ای به مخاطب نشان نمی‌دهد و صرفاً نگاهی گذرا به اتفاقات سه روز گذشته دارد که یک ضعف اساسی در بحث یک فیلم، با موضوع جن‌گیری است. بزرگ‌ترین دلیلی که تحلیل فیلم The Exorcist 2023 را برای یک مخاطب عادی سخت می‌کند، مجهول بودن هدف نیروی شیطانی، از تسخیر این دو کودک است.

روز بعد، «آنجلا» به طور ناگهانی به «ویکتور» حمله کرده و پس از آن شروع به تشنج می‌کند. در همان زمان، «کاترین» در طول یک مراسم کلیسایی که در آن، مراسم عشای ربانی برگزار می‌شود، طغیان کرده و پس از آن، جنون فیلم آغاز می‌شود.

نقد فیلم جن گیر: مومن

«ویکتور»، «آنجلا» را در بیمارستانی بستری می‌کند و «میراندا» این نظریه را که دختران به جهنم سفر کردند، به «ویکتور» که تمام اعتقاداتش را از دست داده می‌گوید. این فیلم، تا این مرحله موفق می‌شود تا یک بارِ مثبت از مذهب را که در تمام فیلم‌های جن‌گیری وجود دارد، به نمایش بگذارد. پس از آن، وضعیت دختران با شدت گرفتن سوختگی که در پاهایشان وجود دارد، بدتر می‌شود.

این فیلم در داستان خود، حداقل چیزی که از یک فیلم جن‌گیری سراغ دارید را به شما می‌دهد؛ اما موفق نمی‌شود مانند فیلم اورجینال سال 1973، به تمام شخصیت‌ها و داستان روایت شده روح ببخشد. وقتی صحبت از فیلم «جن‌گیر» می‌شود، تمام مخاطبان دنیای سینما، اثری فراموش‌نشدنی که دنیای وحشت را دگرگون کرد به یاد می‌آورند؛ اما «The Exorcist: Believer» نمی‌تواند آن طرح را تکرار کند. همچنین، فیلمنامه تبعیض شدیدی بین نژاد سیاه پوست و سفید پوست قائل می‌شود.

فیلمنامه، شباهت زیادی به فیلم‌های شرکتی و صرفاً سرگرم‌کننده دارد. «دیوید گوردون گرین» در طرح داستانی خود سعی می‌کند تا از تمامی قدرت‌های مورد استفاده در فیلم بهره ببرد و مانند یک فیلم ابرقهرمانی عمل کند. شاید ایده‌هایی که در فیلم جدید جنگیر وجود دارند جذاب باشند؛ اما خوب اجرایی نشده‌اند و به دل مخاطب نمی‌نشینند. شاید اگر فیلمنامه عجله کمتری در نشان دادن عناصر متفاوت و زیاد، در 120 دقیقه داشت، می‌توانستیم شاهد فیلم جذاب و بهتری باشیم.

نقاط قوت

بازیگری‌ها

نقد فیلم جن گیر: مومن

در این فیلم، بازیگرانی همچون «لزلی اودوم جونیور»، «لیدیا جوت»، «اولیویا اونیل»، «جنیفر نتلز»، «نوربرت لئو بوتز»، «آن داود»، «الن برستین»، «رافائل اسبارگ»، «لیندا بلر» و «لیندا بوستون» حضور دارند.

یکی از مواردی که در بحث نقد فیلم جن گیر: مومن مطرح می‌شود، بازیگری‌ها است که نسبت به فیلمنامه‌ای که نوشته شده، قابل قبول بود. تمام بازیگران (مخصوصاً دو نوجوان جن‌زده)، به درستی نقش‌های خود را ایفا می‌کنند. حضور «الن برستین» که در فیلم اصلی نیز حضور داشت، یکی از جذابیت‌های فیلم جدید جن گیر است؛ اما حضور او در فیلم ضرورتی را نشان نمی‌دهد و آنقدر نقش او کم بود که حتی می‌توانست حضور نداشته باشد.

وفاداری به اصل داستان

نقد فیلم جن گیر: مومن

شاید این فیلم، فیلمنامه‌ای ضعیف داشته باشد؛ اما نمی‌توان گفت که کارگردان فیلم، هیچ الهامی از گذشته خود نگرفته است. سَری که به صورت 180 درجه می‌چرخد، دختری که در هوا معلق می‌ماند، گریم منزجر کننده، حضور یک خانواده برای نجات جان یک دختر و حضور متداوم مذهب، از مهم‌ترین اِلِمان‌هایی بودند که در فیلم اصلی نیز حضور داشتند و «دیوید گوردون گرین» در فیلم «جن گیر مومن» نیز آن‌ها را پیاده‌سازی کرد.

نقاط ضعف

ایده قدیمی

نقد فیلم جن گیر: مومن

هر چیزی که برای ترساندن به مخاطب القا می‌شود، رنگ و بوی کلیشه می‌دهد. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر به بررسی فیلم جنگیر معتقد بپردازیم، متوجه می‌شویم که تمام ایده‌هایی که برای یک فیلم ترسناک مذهبی در این فیلم پیاده‌سازی شده، دیگر کاربردی در دنیای مدرن و نوین سینمای وحشت ندارد. ایده فیلم بسیار قدیمی است و نویسنده از خود خلاقیتی نشان نمی‌دهد.

الهام‌برداری از تمام اِلِمان‌های در دسترس، شاید کار جالب و جذابی برای فیلم به‌شمار می‌رفت؛ اما اینکه تمام آن ایده‌ها نوین نشوند، کمکی به پیشرفت فیلم نمی‌کند و مخاطب ترجیح می‌دهد تا از اثر کلاسیک فیلم لذت ببرد.

فاقد عنصر ترس

نقد فیلم جن گیر: مومن

یکی دیگر از مباحثی که در نقد فیلم جن گیر: مومن می‌توان به آن اشاره کرد، کمبود فضا و داستان ترسناک در فیلم است. فیلم جن گیر 2023 هیچ سکانس ترسناکی ارائه نمی‌کند و از لحاظ ترس، می‌تواند به عنوان بدترین فیلم ترسناک سال 2023 لقب بگیرد. تا یک ساعت ابتدایی فیلم، هیچ سکانس ترسناک و نیروی شیطانی دیده نمی‌شود و مخاطب بیشتر با یک فیلم درام سروکار دارد. این در حالی‌است که فیلمی مانند «راهبه 2» (The Nun II) که همین امسال اکران شد، حداقل همان ابتدا یک سکانس ترسناک دارد.

اگر بخواهیم در بررسی فیلم مومن جن گیر ، این فیلم را با آثار دنیای سینمایی همتای خودش یعنی فرانچایز «احضار» (The Conjuring) مقایسه کنیم، بدون شک این فیلم با اختلاف زیادی، قافیه را به فرانچایز رقیب خودش خواهد باخت. هر چقدر هم که موضوعات ترسناک فرانچایز «The Conjuring» کلیشه‌ای شده باشند، اما همچنان می‌توانند بیننده را بترسانند. فیلم «The Exorcist: Believer» عملاً فاقد سکانس ترسناک بود.

پایان غیرقابل قبول

نقد فیلم جن گیر: مومن

یکی دیگر از مباحثی که شاید در نقد فیلم جن گیر: مومن باید به آن پرداخته شود، پایان‌بندی فیلم بود. این فیلم از ابتدا تا انتها در یک فضای غیر ترسناک پیش رفت. فیلم «جن گیر: مومن»، از لحاظ داستانی به گونه‌ای به اتمام رسید که تقریباً همه مخاطبان پایان آن را حدس می‌زدند.

قابل پیش‌بینی‌ترین پایان ممکن برای یک فیلم سینمایی، در «The Exorcist: Believer» رخ داد و این اثر بدون هیچ پیچش داستانی پیش رفت و تمام شد. کارگردان بدون اینکه هدف نیروهای شیطانی را برای آغاز این هرج و مرج بیان کند، فیلم را به اتمام می‌رساند تا «جن گیر: مومن»، به بدترین فیلم این فرانچایز تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

پرسش‌های متداول

آیا فیلم «The Exorcist: Believer» بر اساس داستان واقعی است؟

فیلم اصلی «The Exorcist» که سال 1973 منتشر شد، بر اساس داستان واقعی بود؛ اما «The Exorcist: Believer» کاملاً ساختگی است.

رده‌بندی سنی فیلم «جن گیر: مومن» چند سال است؟

رده‌بندی این فیلم، +15 است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *