نقد و بررسی فیلم لنگ دراز (Longlegs) ؛ تصویر ترسناک بابا لنگ‌دراز

در نقد فیلم لنگ دراز ، به بررسی نکات مهم این فیلم می‌پردازیم و می‌گوییم که چگونه این اثر به موفقیت بالایی در زمینه سینما و باکس آفیس دست یافت.

فیلم لنگ دراز (Longlegs) محصول سال 2024، یکی از آثار برجسته در ژانر ترسناک-هیجان‌انگیز است که توسط «اوسگود پرکینز» نویسندگی و کارگردانی شد. این فیلم با بازیگری ستارگانی همچون «مایکا مونرو»، «نیکلاس کیج»، «بلر آندروود» و «آلیسیا ویت»، داستانی در دهه 1990 میلادی را روایت می‌کند.

در این فیلم، یک مأمور اف‌بی‌آی به دنبال یک قاتل سریالی مرموز و شیطانی می‌گردد که بدون حضور فیزیکی در صحنه جنایت‌ها، خانواده‌های متعددی را در ایالت اورگان به قتل رسانده است. «نیکلاس کیج» علاوه بر بازی در این فیلم، به عنوان تهیه‌کننده نیز از طریق شرکت تولیدی خود، «ساترن فیلمز»، در این پروژه نقش داشته است.

دانلود فیلم لنگ دراز (Longlegs) به همراه زیرنویس فارسی


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم لنگ دراز (Longlegs)

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم لنگ دراز
نقد فیلم لنگ دراز

فیلم لنگ دراز در تاریخ 12 ژوئیه 2024 (22 تیر 1403) توسط شرکت نئون (Noen) در ایالات متحده اکران شد و توانست با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان روبرو شود. این فیلم تا به امروز با فروش 100 میلیون دلاری در سراسر جهان، به عنوان پرفروش‌ترین فیلم مستقل سال و همچنین پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شرکت نئون شناخته می‌شود.

موفقیت این فیلم، جایگاه آن را در میان بهترین آثار سینمایی ترسناک سال 2024 تثبیت و آن را به یکی از آثار برجسته سینمای معاصر تبدیل کرده است.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم لنگ دراز

نقد فیلم Longlegs با تحسین گسترده‌ای از منتقدان روبرو شد. در وب‌سایت جمع‌آوری نظرات راتن تومیتوز، این فیلم 86% از 281 نقد این فیلم مثبت ارزیابی شده و امتیاز متوسط 7.5 از 10 را دریافت کرده است.

اجماع نظر سایت راتن تومیتوز در تحلیل فیلم لنگ دراز گفتند:

با ایجاد فضایی ناآرام و بهره‌گیری از اجرای کابوس‌وار «نیکلاس کیج»، لنگ دراز یک فیلم ترسناک شیطانی است که به‌طور مؤثری وحشت را القا می‌کند.

سایت متاکریتیک نیز که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، به این فیلم امتیاز 77 از 100 را بر اساس 52 نقد داد که نشان‌دهنده نظرات عموماً مطلوب است. همچنین، تماشاگران مورد نظرسنجی توسط سینما اسکور به این فیلم نمره متوسط C+ را در مقیاس A+ تا F داده‌اند. در ادامه، بررسی فیلم Longlegs از نگاه چند منتقد را خواهیم دید:

«دیوید رونی» از هالیوود ریپورتر، فیلم را ستوده و نوشته است:

«پرکینز» عناصر زیادی را در این فیلم ترکیب کرده است. داستان جنایی، معمای مرموز شیطانی، دستکاری ذهنی، پرستش شیطان، عروسک‌های ترسناک، معامله فاوستی و راهبه‌ها. لنگ دراز کامل‌ترین و بی‌امان‌ترین فیلم «پرکینز» تا به امروز است.

«باب استراوس» از سان فرانسیسکو کرانیکل نوشت:

بیشترین تأثیرگذاری در این است که چگونه «پرکینز» وحشت روانی و ماوراءالطبیعی را به شکلی که تاکنون دیده نشده است، ترکیب می‌کند. لنگ دراز یک احضار سینمای تاریک و شاعرانه محسوب می‌شود که در آن شیطان قطعاً در جزئیات نهفته است.

«ریچارد لاوسون» از «ونتی فر»، نسبت به فیلم اظهار ناامیدی کرده و نوشته است:

لنگ دراز شیک اما توخالی است؛ تصویری زیبا و ترسناک با چیزی پشت آن نیست.

نقد و بررسی فیلم لنگ دراز

نقد فیلم لنگ دراز
نقد فیلم لنگ دراز

ابتدای فیلم، داستان در ایالت اورگن و در دهه 70 میلادی، جایی که دختری جوان صدای مرموزی را دنبال می‌کند و با مردی غیرعادی که آرایش رنگ‌پریده‌ای دارد روبرو می‌شود، پیش می‌رود.

دوربین اسکوئیر (قاب دوربین 1 در 1)، نحوه قاب‌بندی‌های تعلیق‌دار، فضای سرد و برفی و موسیقی متن جذاب فیلم، همه چیز در همان ابتدای فیلم لنگ‌دراز طراحی شده است تا شما را بترساند. از همان آغاز فیلم، ما متوجه می‌شویم که این فیلم به‌طور بسیار هدفمندی اغراق‌آمیز است و می‌داند که چه چیزهایی را باید برای ترس به نمایش بگذارد تا از تعلیق سینمای کلیشه‌ای وحشت به دور باشد.

پس از یک تعلیق وارونه و جذاب و متفاوت، همه‌چیز مانند یک فیلم عادی پیش می‌رود و ما در دهه 90 میلادی، «لی هارکر»، یک مامور FBI که دارای قدرت پیش‌بینی است را می‌بینیم که توسط سرپرست خود، «ویلیام کارتر»، به یک پرونده شامل یک سری قتل-خودکشی در اورگان فرستاده می‌شود.

فیلم در بخش دوم خود و پس از آن افتتاحیه جذاب، کمی افت می‌کند. فضاسازی همچنان درخور یک اثر ترسناک است، اما قاب‌بندی‌ها هیچ جذابیتی را برای مخاطب القا نمی‌کنند. این در صورتی است که ابتدای فیلم، تعلیق به صورت آشکار دیده می‌شد و دقیقاً همان تفاوت بسیار کلیدی را داشت.

نقش «مایکا مونرو» نیز از همان ابتدا نمی‌تواند ایجاد‌کننده یک پلیس جوان را برای ما القا کند. ما همیشه او را به عنوان یک دختر قربانی دیده بودیم؛ اما حالا او فراتر رفته و در ابتدای فیلم،نقش او کمی غیر قابل درک است.

پس از یک درگیری و کشته‌شدن همکار، «لی هارکر»، توضیحاتی ارائه می‌شود که می‌گوید هر پرونده قتل، شامل یک پدر است که خانواده خود و خودش را می‌کشد و نامه‌ای با کد شیطانی امضا شده با نام لنگ‌دراز به جا می‌گذارد که دستخط آن متعلق به هیچ یک از اعضای خانواده نیست.

«لی» کشف می‌کند که هر خانواده یک دختر 9 ساله متولد شده در چهاردهم هر ماه داشته و تمام قتل‌ها در شش روز قبل یا بعد از روز تولد خود رخ داده‌اند و همچنین یک نماد مثلثی فرقه‌ای را روی یک تقویم تشکیل می‌دهند.

نقش «مایکا مونرو» رفته رفته جذاب‌تر می‌شود و در 20 دقیقه دوم فیلم، مخاطب درک متقابلی به این شخصیت را دریافت می‌کند. کارگردان سعی دارد تا از طراحی صداهای سنگین، به دنبال چیزی نزدیک‌تر به یک کابوس سینمایی باشد تا هر چیزی که به واقع‌گرایی نزدیک است.

پس از پیروی از یک سرنخ، «لی» و «کارتر» یک عروسک و یک کره فلزی را در محلی که امکان دارد قاتل آنجا زندگی کرده باشد پیدا می‌کنند. با وجود شک «کارتر» نسبت به نیروی ماوراءالطبیعه این عروسک، «لی» نظریه می‌دهد که «لنگ دراز» از این کره‌ها برای تسخیر مردم استفاده می‌کند زیرا هر خانواده یک عروسک مشابه دریافت کرده است.

در طی این روند، مخاطب احساس می‌کند که «پرکینز» گاهی اوقات از حفظ آن لحن کابوس‌وارانه بازمی‌ماند، به‌ویژه در یک بخش از فیلم که نزدیک به انتهاست و به طرز عجیب و مستقیمی تلاش می‌کند تا آنچه را که در طول ساعت گذشته اتفاق افتاده را توضیح دهد.

سکانس‌های وحشتناک نیازی به توضیحات طولانی ندارند. شاید این نکته‌ای جزئی به نظر برسد، اما نشان‌دهنده یک مشکل کلی است که لنگ‌دراز را دچار ضعف می‌کند. این فیلم گاهی اوقات به نظر نمی‌رسد که بخواهد کاملاً به جنبه‌های ترسناک و عجیب خود متعهد بماند. کارگردان باید بیشتر به دنبال ایجاد سردرگمی باشد؛ اما همیشه چیزی برای توضیح ارائه می‌دهد و همین امر باعث می‌شود تعلیقی هم احساس نشود.

چیزی که در این فیلم به شدت مورد تحسین واقع شد، حضور پررنگ شیطان در بخشی از سکانس‌ها بود. مخاطب در این فیلم 10 مرتبه به صورت واضح و با شکل‌های مختلف با شیطان ملاقات کرد. کارگردان بار معنایی زیادی را برای این شخصیت قائل شد و شرارت را حول‌نحور او چرخاند. با هر سکانس از حضور شیطان، ی تعلیق خاص و زیبا به فیلم اضافه شد که قابل بررسی است.

نقد فیلم لنگ دراز

نقد فیلم لنگ دراز
نقد فیلم لنگ دراز

در ادامه، با کشف اینکه «روث» یک گزارش پلیس از یک مزاحمت به «لی» در روز تولد او ثبت کرده است، «کارتر» به «لی» می‌گوید تا مادرش را ببنید. «روث»، «لی» را به سمت وسایل دوران کودکی خود، جایی که او یک عکس از یک مرد رنگ‌پریده پیدا می‌کند و رویایی از «لنگ دراز» می‌بیند، می‌کشاند.

«لی» این عکس را به اداره پلیس ارائه می‌دهد و منجر به دستگیری «لنگ دراز» می‌شود. با درک اینکه تاریخ گمشده همان روز است، «لی» از اینکه یک همدست ممکن است قتل دیگری را انجام دهد، می‌ترسد. در اتاق بازجویی، «لنگ دراز» با بازی فوق‌العاده «نیکولاس کیج» که نیمی از جذابیت فیلم است، به دخالت «روث» اشاره می‌کند.

«لی هارکر»، به خانه مادرش می‌رود. او در آنجا شاهد قتل «براونینگ» توسط «روث»، با یک شاتگان می‌شود. «روث» سپس عروسکی شبیه به «لی» کودک را نابود می‌کند که باعث می‌شود تا «لی» از حال برود.

در همین میان، او متوجه می‌شود که «لنگ دراز» در زیرزمین «هارکر» زندگی می‌کرده و عروسک‌های شیطانی را می‌ساخته که «روث»، با لباس راهبه‌ها، به خانواده‌ها تحویل می‌داد و باعث می‌شد که آن‌ها یکدیگر را بکشند. این طرح پایان‌بندی، یکی دیگر از پیچیدگی‌های جذاب این فیلم است که کاملاً غیر قابل پیش‌بینی روایت می‌شود.

جمع‌بندی

نقد فیلم لنگ دراز

فیلم لنگ‌دراز با شروع قدرتمند و فضاسازی وهم‌آور، نوید یک تجربه سینمایی ترسناک و متفاوت را می‌دهد؛ اما با پیشرفت داستان، فیلم نتوانست این پتانسیل را به طور کامل حفظ کند.

طراحی صحنه، موسیقی متن و استفاده از قاب‌های تعلیق‌آور در ابتدای فیلم، فضایی وهم‌آور و ترسناک را ایجاد می‌کند و بازیگران به ویژه «مایکا مونرو» در نقش «لی»، عملکرد قابل قبولی دارند.

فیلم پس از شروع قوی، فیلم در بخش دوم ریتم خود را از دست می‌دهد و برخی صحنه‌ها طولانی و غیرضروری به نظر می‌رسند.

وب‌سایت فیگار به این فیلم نمره 8 از 10 را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم لنگ دراز چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *