نقد و بررسی فیلم Umma ؛ پایین‌تر از کلیشه

فیلم Umma محصول سال 2022 فیلمی است 84 دقیقه ای در ژانر ترسناک. فیلمی با کارگردانی Iris Shim. در ادامه با نقد و بررسی فیلم Umma با ما همراه باشید.

فیلم Umma به کارگردانی Iris Shim که چندان هم کارگردان سرشناسی نیست، توانسته خود را تا حدی در بین فیلمهای ترسناک در لابلای رسانه‌ها جا کند. اما این فیلم از ترسناک بودن فقط نام آن را به دنبال خود به یدک می‌کشد.

نقد و بررسی فیلم Umma

پایین تر از کلیشه

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد و بررسی فیلم Umma خواهید خواند به شرح زیر است:

تحلیل فیلم Umma
نقد و بررسی فیلم Umma, تحلیل فیلم Umma

فیلم Umma چه از نظر منتقدین و چه از نظر مردم فیلمی شکست خورده بود.

نگاه کلی

بررسی فیلم Umma
نقد و بررسی فیلم Umma, بررسی فیلم Umma

فیلم Umma در دوران رکود فیلم های ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2022) اتفاق عجیب و غریبی را رقم نمی‌زند. این فیلم بازهم مارا نسبت به این ژانر نا‌امید‌تر می‌کند.

عنوان Umma که در زبان کره‌ای (بهترین فیلم ها و سریال های ترسناک کره ای 2022 و 2021) به معنای “مادر” است درباره یک مادر و دختر کره‌‌ای به نام‌های “آماندا” و “کریس” است که در مزرعه‌ای در آمریکا زندگی می‌کنند. آن ها به دلایلی تصمیم به دوری‌کردن از وسایل الکتریکی گرفته‌اند و از زندگی مدرن فاصله دارند.

همه چیز در زندگی غیرعادی آن‌ها تقریبا آرام است تا زمانی‌ که خاکستر مادر مرده آماندا از کره برای او فرستاده می‌شود و از اینجاست که قصه شروع می‌شود.

فیلم Umma در انزوای (بهترین فیلم های غمگین 2022 و 2021) این مادر و دختر ساخته می‌شود. آن‌ها عملا افراد زیادی را در زندگی خود ندارند و “کریس” حتی به مدرسه نرفته‌است و مادر او وظیفه تدریس او را به عهده گرفته‌است.

خبری از ترس نیست

 فیلم ترسناک 2022
نقد و بررسی فیلم Umma, نقد فیلم ترسناک Umma 2022

فیلم Umma با اینکه در ژانر ترسناک دسته‌بندی شده است اما در این فیلم ابدا خبری از ترس نیست. ( بهترین فیلم های ترسناک 2021 ) فیلم بیشتر یک اثر درام است که داستان مادر و دختری را روایت میکند. کاش کارگردان به‌جای ژانر ترسناک از همان ابتدا قالب فیلمش را درام (بهترین فیلم های درام 2022 و 2021) می‌گرفت. اینگونه دیگر نه خودش را اذیت می‌کرد و نه ما را.

اگر کارگردان سراغ ژانر درام می‌رفت می‌توانست تمرکز خود را روی فیلمنامه بی‌سرو‌ته و پر از ضعف خود بگذارد تا فیلم قابل‌تحمل‌تری را مشاهده کنیم.

فیلم در صحنه هایی که باید ترس بیافریند بسیار ضعیف است. چه در فیلمنامه و چه در اجرا این ترس به‌وجود نمی‌آید. همه صحنه‌های ترسناک قابل‌ پیش‌بینی هستند و کارگردان ذره‌ای روی ایجاد تعلیق و نگرانی در مخاطب تلاش نکرده‌است.

کارگردان در این لحظات بسیار مبتدیانه عمل کرده‌ است. دوربین او در لحظه‌های دلهره‌آور و نگران کننده (بهترین فیلم های دلهره آور 2022)، عملکرد و مکث درست ندارد و سریع دست خود را برای ما ‌رو‌ می‌کند.

درحالی که در اجرای فیلم ترسناک یکی‌از مهمترین نکات مکث درست و بجای دوربین است. به وسیله این کار می‌توان حس نگرانی و ترس و دلهره را به خوبی منتقل کرد. در فیلم Umma اما خبری از این موضوع نیست. در کل در تحلیل فیلم Umma از نظر میزان ترس باید گفت فیلم بسیار ناموفق و ناپخته است.

پایین‌تر از کلیشه

فیلم ترسناک
نقد و بررسی فیلم Umma, نقد فیلم ترسناک مادر

مشکلی که اکثر فیلم‌های ترسناک با آن درگیر هستند کلیشه‌ای بودن آن‌هاست. شاید بزرگ‌ترین چالشی که کارگردان یک فیلم ترسناک با آن روبرو است همین باشد که اثر او از کلیشه به‌دور باشد. اگر با این امید به سراغ فیلم Umma می‌روید باید گفت که سخت در اشتباه هستید.

درست است که در این فیلم خبری از داستان همیشگی نقل مکان به خانه‌ای طلسم شده نیست اما با داستانی بی‌سروته روبرو هستیم و فیلم حتی به کلیشه‌های موجود در فیلم‌های ترسناک هم نمی‌رسد.

داستان خاکستر مادری که از کره به دست “آماندا” و “کریس” می‌رسد. معلوم نیست این مادر مرده دنبال چه چیزی است؟ چه چیزی می‌خواهد؟ چرا روحش در آرامش نیست؟

در آن سمت ماجرا وقتی “آماندا” می‌تواند به سادگی با برگزاری یک مراسم ساده روح مادر خود را به آرامش برساند، چرا این کار را انجام نمی‌دهد؟ چرا در پایان فیلم به این راحتی مادر “آماندا” را و “آماندا” مادر را می‌بخشد و به آن آرامشی که هردو ‌می‌خواستند می‌رسند.

تمام این موضوعات باعث می‌شود که فیلم حتی به کلیشه‌های فیلم ترسناک هم نرسد و از کلیشه‌ها هم ضعیف‌تر باشد. درنتیجه پایان فیلم Umma پایان بسیار بدی است.

سخن پایانی

پایان فیلم Umma
نقد و بررسی فیلم Umma, پایان فیلم Umma

باتوجه به تمام توضیحات اگر با امید یک فیلم ترسناک که از کلیشه‌ها به‌ دور باشد و یا حداقل داستان جذاب و گیرایی داشته باشد یا درفیلمنامه منسجم و درست عمل کند و دوربینی متناسب داشته باشد سراغ این فیلم می‌روید، قطعا ناامید خواهید شد. درکنار تمام این موارد پایان فیلم Umma هم جوری نیست که ما را سرحال بیاورد.

بنابراین دیدن این فبلم را اصلا به شما پیشنهاد نمیکنم.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Umma سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *