نقد و بررسی فیلم Virus-32 ؛ زامبی‌های پیشرفته

فیلم Virus-32 اثری ترسناک با محور زامبی محصول کشور آرژانتین می‌باشد. در ادامه این مقاله با نقد و بررسی فیلم Virus-32 با ما همراه باشید.

Virus-32 فیلمی ترسناک با تم قدیمی و بسیار کار شده زامبی است. سینمای وحشت مخصوصا در تم زامبی از جمله ژانرهایی است که تعداد فیلم‌های موفق در آن بسیار انگشت‌شمار شده‌اند. (بهترین فیلم های ترسناک 2022)

نقد و بررسی فیلم Virus-32

زامبی‌های پیشرفته

نقد فیلم Virus-32
نقد و بررسی فیلم Virus-32, نقد فیلم Virus-32

در ادامه با نقد فیلم Virus-32 از نظر فیلمنامه، کارگردانی و نوع نگاه به زامبی‌ها، ارزش این فیلم را برای تماشا مشخص خواهیم کرد.

نگاه کلی و خلاصه داستان

نحلیل فیلم Virus-32
نقد و بررسی فیلم Virus-32, تحلیل فیلم Virus-32

فیلم Virus-32 یک اثر زامبی محور ترسناک است. تم ترسی که این فیلم انتخاب کرده است در سالیان اخیر با داستان‌ها و شیوه‌های مختلف و بسیاری ساخته شده است. ساخت یک اثر با محوریت زامبی در سال 2022 کار بسیار دشواری است. زیرا بسیاری از مخاطبین جدی فیلم‌های ترسناک این گونه فیلم‌ها را به خوبی می‌شناسند. (بهترین فیلم ها و سریال های زامبی 2022)

داستان Virus-32 داستان یک مادر و دختر است. ایریس که شغل او نگهبانی یک مجموعه ورزشی بزرگ است قرار است از دختر خود مواظبت کند اما چون او این مسئله فراموش کرده است قبلا شیفتی را برای نگهبانی خود تعیین کرده بود. بنابراین او مجبور می‌شود دخترش یعنی تاتا را با خود به محل کارش ببرد.

در همان ابتدای فیلم نشانه‌هایی از انتشار یک ویروس به مخاطب نشان داده می‌شود اما شخصیت‌های اصلی قصه هنوز از آن خبر ندارند. ایریس به همراه دخترش تاتا راهی محل کار او می‌شوند. آن دو در آن جا کاملا تنها هستند و ایریس به عنوان نگهبان وظیفه مراقبت از آن مجموعه بزرگ را دارد. بعد از گذشت دقایقی از حضور آن‌ها این مکان مورد هجوم زامبی‌های آلوده شده به نوعی ویروس قرار می‌گیرد.

فیلم خیلی تلاشی در غافلگیر کردن مخاطب و استفاده از ترس لحظه‌ای برای بالا بردن هیجان او ندارد. Virus-32 بیشتر سعی می‌کند با فضا و لوکیشن خود و تنهایی این مادر و دختر در آنجا ترس و نگرانی را در مخاطب خود ایجاد کند.

زامبی‌ها

 بررسی فیلم Virus-32
نقد و بررسی فیلم Virus-32, بررسی فیلم Virus-32

در این فیلم تلاش شده تا زامبی‌ها متفاوت نسبت به نسخه کلاسیک و تبدیل به کلیشه شده خود باشند. زامبی‌ها در Virus-32 بسیار سریع و البته باهوش هستند. همچنین آن‌ها بسیار خشن هستند و خشونت از ویژگی‌های بارز آن‌ها می‌باشد. آن‌ها خیلی چهره و قیافه عجیب و غریبی ندارند و بسیار شبیه به انسان‌های معمولی هستند.

زامبی‌های Virus-32 به نظر می‌رسد تنها تحت تاثیر خشونت زیاد قرار دارند و علاقه دارند صرفا به دیگران حمله کرده و به آن‌ها آسیب‌های جدی برسانند. بر خلاف خیلی از آثار زامبی محور آن‌ها دنبال گاز گرفتن انسان‌ها و تبدیل آن‌ها به خودشان نیستند آن‌ها صرفا دنبال خالی کردن خشم و خشونت درونی خود بر روی دیگران هستند.

آن‌ها به هر موجود زنده‌ای که سر راه خود پیدا کنند رحم نخواهند کرد و پس از حمله وحشیانه و پر از خشونت به او، به مدت 32 ثانیه آرام می‌شوند و کاری را انجام نمی‌دهند که در واقع نام فیلم هم از همینجا آمده است. 32 ثانیه‌ای که فرصت کوتاه اما خوبی برای نجات دادن خود و فرار از دست آن‌ها است.

فیلمنامه

نقد و بررسی فیلم Virus-32
نقد و بررسی فیلم Virus-32, فیلمنامه فیلم Virus-32

فیلمنامه فیلم Virus-32 کمی در دادن دیتا و اطلاعات به مخاطب خساست به خرج می‌دهد. اطلاعات زیادی از نوع دقیق این ویروس یا دلیل انتشار آن در فیلم به مخاطب داده نمی‌شود. همچنین میزان مبتلایان، وضعیت بقیه نقاط شهر نیز به مخاطب گفته نمی‌شود. در واقع مخاطب فقط در حد همان مجموعه ورزشی اطلاعات دارد و از عمق فاجعه باخبر نیست. علاوه بر این هیچ خبری از پلیس یا ارتش و نیروهای ویژه هم در فیلم نیست.

مسائلی که گفته شد معمولا در فیلمنامه اکثر آثار زامبی محور با موضوع انتشار ویروس حضور دارند. مخصوصا منشا و دلیل پخش ویروس و مبتلا شدن عده‌ای به آن. Virus-32 اما تصمیم گرفته تا فقط قصه مادر و دختر در آن مجموعه ورزشی را روایت کند و خیلی یه سراغ خارج از آن فضا و وضعیت کلی شهر نمی‌رود.

گرچه که پایان فیلم Virus-32 به گونه‌ای است که احتمال ساخته شدن نسخه دوم را همیشه باز می‌گذارد. بنابراین ممکن است در نسخه دوم با فلش بک‌هایی اطلاعات بیشتری درباره این ویروس به مخاطب داده شود اما این متن مربوط به تحلیل فیلم Virus-32 است و در این فیلم خبری از این اطلاعات نیست.

فیلمنامه Virus-32 خانواده اصلی فیلم را به طرز قابل‌قبولی می‌سازد و شرح می‌دهد. از ارتباط آن‌ها با یکدیگر تا کودک یک ساله‌شان که در دریا غرق شده است و فشاری که مادر خانواده به خاطر این موضوع تحمل کند و فردی که در مجموعه ورزشی به آن‌ها اضافه می‌شود، همگی کار شده هستند.

شاید اگر مدت زمان فیلم کمی بیشتر بود و فرصت بیشتری برای کاوش در این ویروس وجود داشت مخاطب سوالات کمتری داشت و فیلمنامه کمی کامل‌تر و پربارتر می‌شد اما این‌گونه انتخاب شده است که تمرکز کامل فیلم تنها روی این خانواده باشد.

کارگردانی

کارگردانی فیلم Virus-32
نقد و بررسی فیلم Virus-32, کارگردانی فیلم Virus-32

کارگردانی فیلم Virus-32 کم نقص است و کمتر دچار خطا می‌شود. کارگردان دوربین بسیار خوبی دارد و این موضوع از همان ابتدای فیلم هنگامی که ایریس و تاتا در حال رفتن به محل کار ایریس هستند مشخص است. دوربینی که دویدن آن‌ها به سمت محل کار را پیوند می‌دهد با اتفاقات عجیبی که در شهر در حال وقوع هستند. کارگردان این کار را با استفاده از یک نمای لانگ شات و  High-angle از بالای شهر انجام می‌دهد که شاید بهترین شیوه برای انجام این کار است.

کارگردان Virus-32 سعی دارد با دوربین خود نیز فیلم را پیش ببرد و قصه بگوید و صرفا همه چیز را واگذار به دیالوگ‌ها نمی‌کند. او از یک دوربین خنثی و منفعل استفاده نمی‌کند و کاملا دوربین خود را وارد ماجرا می‌کند.

همانطور که در ابتدا گفته شد کارگردان سعی در غافلگیر کردن مخاطب و ایجاد ترس لحظه‌ای در او ندارد. با وجود اینکه پتانسیل این کار به شدت وجود دارد اما او تصمیم گرفته این کار را انجام ندهد. در لحظات شما کاملا آماده برای از جای خود پریدن هستید اما خبری از ورود ناگهانی زامبی‌ها به کادر کارگردان نیست.

کارگردان بیشتر سعی کرده است تا فضایی ترسناک را ترسیم کند و دلهره ایجاد کند(بهترین فیلم های دلهره آور 2022) او به طور ناگهانی زامبی‌ای را وارد کادر خود نمی‌کند به جای آن سعی می‌کند در لحظاتی تعلیق ایجاد کند و تقریبا موفق است. در کل از کارگردانی و شیوه آن در فیلم Virus-32 خیلی ایراد خاصی نمی‌توان گرفت و همه چیز در استاندارد خود قرار دارد.

سخن پایانی

پایان فیلم Virus-32
نقد و بررسی فیلم Virus-32, پایان فیلم Virus-32

Virus-32 فیلم سرگرم‌کننده و قابل قبولی است. اگر به دنبال تماشای فیلمی ترسناک در دورهمی‌های خود هستید Virus-32 گزینه مناسبی است. علاوه بر اینکه این فیلم امکان تماشا با خانواده را نیز دارد.

این فیلم اثری است که سعی کرد از کلیشه‌های فیلم‌های زامبی محور دوری کند و تا حدودی هم موفق بوده است. زامبی‌هایی را نشان می‌دهد که صرفا به دنبال صدمه زدن به دیگران هستند و به شیوه کلاسیک خود عمل نمی‌کنند.

کارگردانی خوب و فیلمنامه‌ای که نقص‌هایی دارد همراه شده با بازی‌هایی که نه شاهکار و فوق‌العاده هستند و نه بد. بازی‌ها معمولی و در حدی هستند که باید باشند و بیننده را اذیت نمی‌کنند اما با یک گروه بازیگری عجیب و غریب روبرو نیستیم.

Virus-32 را تا این لحظه در بین آثار ترسناک منتشر شده، می‌توان در دسته خوب‌های 2022 قرار داد. فیلم با وجود نقص‌هایی که دارد اما از بسیاری از فیلم‌های ترسناک منتشر شده جلوتر و بهتر است و در ژانر خودش اثری قابل قبول برای گذراندن وقت و تفریح است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Virus-32 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


One thought on “نقد و بررسی فیلم Virus-32 ؛ زامبی‌های پیشرفته

  1. با اینکه توضیحات و نقد فیلم خوب بود ولی به نظر من فیلم خیلی مزخرفی بود. حیف وقت که برای این مدل فیلم گذاشتم. سر و ته که نداشت هیچی. کلوب ورزشی هم. زیاد از حد بزرگ و بد بود. خود کلوب یک دنیا وحشت بود. نیازی به آدمخوار نداشت. من که به فیلم از ۱- تا ۲۰ فقط ۴ میدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *