نقد انیمیشن The Sea Beast 2022 ؛ تاریخ یا یک آگاهی دروغین؟!

The Sea Beast یک انیمیشن ماجراجویی حماسی از نتفلیکس است که داستان جیکوب، یک شکارچی هیولاهای دریایی افسانه‌ای را روایت می‌کند که زندگی‌اش وقتی یک دختر جوان به نام Maisie Brumble را می‌بیند زیر و رو می‌شود. در ادامه با نقد انیمیشن The Sea Beast 2022 همراه با فیگار بمانید.

این انیمیشن دریایی‌محور توسط کریس ویلیامز کارگردانی شده است که قبل‌تر روی فیلم‌هایی مانند Moana، Big Hero 6 و Bolt کار کرده است.

او به Variety گفته: «هیولای دریا از آن دسته از داستان‌هایی است که من همیشه می‌خواستم آن را در زیست خودم تجربه کنم. یک داستان ماجراجویی (بهترین فیلم های ماجراجویی 2022) بی‌نظیر دارد که در آن قهرمان ما دنیای شناخته شده را ترک می‌کند و به آب‌های ناشناخته می‌رود. همانطور که معلوم است، من همین کار را در ساخت این انیمیشن در کارگردانی خودم انجام می‌دهم.»

نقد انیمیشن The Sea Beast 2022

ترکِ دنیای شناخته شده

نقد انیمیشن The Sea Beast
نقد انیمیشن The Sea Beast

در خلاصه داستان رسمی این انیمیشن در نتفلیکس آمده است: «در دوره‌ای که جانوران وحشتناک در دریاها پرسه می‌زدند، شکارچیان هیولا قهرمانان مشهوری بودند – و هیچ‌کدام محبوب‌تر از جیکوب هالند بزرگ نبودند. اما وقتی میزی برامبل جوان در کشتی افسانه‌ای خود حضور پیدا می‌کند، همه چیز به غیرمنتظره‌ترین شکل خود جلو می‌رود. او با جیکوب سفری حماسی را در آب‌های ناشناخته آغاز می‌کنند و تاریخ را به مثابه یک آگاهی دروغین دوباره می‌سازند.

استانداردی منحصر به فرد

The Sea Beast با استانداردهای خاصی ساخته شده است، برخلاف اکثر کارتون‌های هالیوود، ماجراجویی را به اندازه شخصیت‌ها پیش‌زمینه می‌کند. این انیمیشن دارای یک ریتم بهمراه تمپویی منحصربه فرد است، یک کشتی دریایی، که بخشی از عیاشی کل روایت داستان را به تصویر می‌کشد. شاهزاده خانمی وجود ندارد که داستان را با پیچیدگی‌های کلیشه‌ای درهم بریزد.

از نظر فنی در یک دنیای فانتزی (معرفی و تحلیل بهترین انیمه های تاریخی فانتزی) جریان دارد، اما شبیه ماجراجویی‌هایی که در انیمیشن‌های دیگر قبل‌تر دیده‌ایم نیست!

ساختار روایی

تحلیل انیمیشن The Sea Beast
تحلیل انیمیشن The Sea Beast

در پرده اول، اقیانوس پر از هیولاهای غول پیکر است که در حال غرق کردن کشتی بادبانی هستند. یک پیش درآمد کوتاه که پسری تنها را نشان می‌دهد که از چنین فضایی پر تنش جان سالم به در می‌برد. او به نامِ جیکوب بزرگ می‌شود، یک «شکارچی» نخبه که سوگند خورده است چنین جانورانی را تا زمان مرگش بکشد، با صداپیشگی کارل اوربان (که نقش یک شکارچی دیگر را در نمایش ضد ابرقهرمانی ترسناک The Boys بازی می‌کند).

در ادامه ما با یک صحنه تاثیرگذار بین جیکوب و کرو در کابین کاپیتان می‌بینیم، جایی که کرو مشخص می‌کند که جیکوب را به عنوان وارث خود می‌بیند. (همین یک سکانس می‌ارزد به کل شخصیت پردازی تراویس با بازی دنیرو در فیلم تاکسی درایور) صداپیشگی Crow بر عهده جرد هریس (Mad Men) متولد لندن است، اما صدای او در اینجا به طرز دلپذیری شبیه برایان گلاور جاودانه می‌باشد.

با کمی دقت متوجه می‌شویم که شخصیت کرو دارای رگه‌هایی از Quint از Jaws است، به خصوص در فرماندهی یک نبرد دراماتیک در کشتی با یک هیولا در دقایق اول.

باید خاطرنشان بکنیم که در ساختار روایی این انیمیشن، دور شدن از داستان ناب ماجراجویی در نیمه دوم فیلم شاید هوشمندانه‌ترین تصمیم بود، و به راحتی می‌توان آن را پذیرفت.

مسخی از جنس یک آگاهی دروغین

بررسی انیمیشن The Sea Beast
بررسی انیمیشن The Sea Beast

داستان ماموریت‌های کاپیتان کرو به کتاب تبدیل شده‌اند و ذهن‌های جوانان را با داستان‌هایی در مورد تسلط بر اقیانوس‌ها و عزم راسخ برای به چالش کشیدن تهدیدات شناخته‌شده از جانوران دریایی پر می‌کنند. یکی از این خوانندگان میسی است که بر اساس تجربیات کرو بزرگ شده و به او کمک می‌کند تا مرگ والدینش را که در دریا کشته شده‌اند هضم کند.

او یتیم‌خانه خود را برای یک زندگی روشن‌تر در The Inevitable ترک می‌کند، و قبل از اینکه کودک به یک آرامش نسبی در کشتی برسد، “هیولای دریا” از قبل خشن‌تر ظاهر می‌شود. این سکانس پر از پویایی است و سیال بودن را در حالی که جیکوب به دور کشتی می‌دود، با استفاده از آموزش و دانش خود در مورد نبرد برای حمله به دشمنش از همه طرف به رخ بیننده می‌کشد. این سکانس یکی از حماسی‌ترین سکانس‌های انیمیشنی است که کلی نمای پر از تعلیق را ارائه می‌دهد. جنگ بین مردان و موجوداتی که آنها معتقدند یک تهدید هستند.

انیمیشن جانور دریایی خیلی از فرمول خانواده‌محور دور نمی‌شود، میزی به زودی به خدمه کرو ملحق می‌شود و جیکوب نگرانی خود را درباره حضور وی ابراز می‌کند. در ادامه ما با رفاقت جیکوب و آن دختر یتیم مواجه می‌شویم.

«جانور دریایی» به یک پایان بی‌نظیر و مهم در دنیای تکنولوچژی منجر می‌شود؛ میزی و جیکوب با آن جانور سرخ دریایی دوست می‌شوند. و در انتها، انیمیشن به مسائل مربوط به قانون مبتنی بر ترس و اطلاعات نادرست، با استفاده از سیر ماجراجویی کلاسیک دیزنی‌طور می‌پردازد. تا به مخاطب کمک کند با تجربه تماشای کمی چالش برانگیزتر نسبت به تاریخ به عنوان یک آگاهی دروغین منطقی‌تر فکر کند و تصمیم بگیرد.

نتیجه‌گیری

داستان چیز جدیدی نیست و متأسفانه به شیوه‌ای بسیار قابل پیش‌بینی پایان می‌یابد. اما کلیت فیلم به نظر اصلا قابل پیش بینی نیست. کریس ویلیامز و نل بنجامین فیلمنامه‌ای عمیق و شگفت‌انگیز نوشته‌اند که به شخصیت‌های اصلی ما طراوت زیادی می‌دهند، درواقع اینجوری باید بگویم که توسعه شخصیت‌ها بسیار چشمگیر و بسیار قابل تحسین هستند.

البته، از آنجایی که این یک فیلم انیمیشن است، صحبت نکردن در مورد ظاهر فیلم به نوعی جرم است. همه چیز به خیره کننده‌ترین شکل ممکنش به تصویر کشیده می‌شوند. هر فریمی پر از جزئیات می‌باشد و دائماً بیننده را شگفت زده می‌کند.

The Sea Beast یک انیمیشن شگفت انگیز ماجراجویی با داستانی جذاب، اجرای صدای عالی و انیمیشن خیره کننده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمیشن The Sea Beast 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


One thought on “نقد انیمیشن The Sea Beast 2022 ؛ تاریخ یا یک آگاهی دروغین؟!

  1. به نظر من انیمیشن فوق العاده ای بود زیبایی بصری خیره کننده و داستان قابل قبول دست با دست هم دادند تا یک اثر جذاب و تماشایی رو خلق کنن توصیه میکنم حتما تماشا کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *