بهترین فیلم های گوتیک در ژانر ترسناک

بهترین فیلم های گوتیک در ژانر ترسناک بر اساس ژانر وحشت و در قالب ترسناک ساخته شده‌اند و موضوعات و محیط‌های موجود در آن ارتباط خاصی با ادبیات کلاسیک گوتیک دارند.

موضوع بهترین فیلم‌های گوتیک در ژانر ترسناک اغلب بر اساس سیاه‌نمایی مانند حالت‌های وسواسی عاطفی، توطئه‌های خانوادگی شرور، شر و ماوراءالطبیعه است؛ اگرچه موضوعات دیگری نیز برای تنوع در این نوع فیلم‌ها گنجانده می‌شود.

آغاز سبک هنر گوتیک مصادف با قرون وسطی در اروپا بوده و کشور فرانسه پیشتاز این سبک است. در قرن هجدهم و نوزدهم شاهد تلاش هنرمندان برای خلق چنین آثاری در سینما هستیم. در این مقاله برخی از این فیلم‌ها را از نگاه سایت فیگار به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین فیلم های گوتیک در ژانر ترسناک

شما می‌توانید فهرست بهترین فیلم های گوتیک در ژانر ترسناک را در لیست زیر مشاهده کنید:

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

بهترین فیلم‌های گوتیک ترسناک با فیلم‌های ترسناک متفاوت است؛ زیرا به‌ندرت از دستگاه‌های یکسان برای ایجاد تعلیق استفاده می‌کند. این فیلم‌ها فاقد صحنه‌های خشن هستند و بیشتر بر تعامل بین شخصیت‌ها تمرکز دارند.

سبک گوتیک در سینما از کجا آغاز شد؟

بسیاری معتقدند که سرآغاز گوتیک در ادبیات، مربوط به سال ۱۷۶۴ بوده و با رمان «قلعه‌ اوترانتو» از هوراس والپول شروع شده است. ویژگی خاص این فیلم‌ها محیطی است که فیلم در آن ساخته می‌شود. شخصیت‌ها در این نوع فیلم‌ها بسیار خاص هستند و با فضا و طرح داستان و فیلم هماهنگی مناسبی دارند.

فیلم‌سازان برای ایجاد فضایی گوتیک، به دنبال ایجاد ترفندهایی جدید از فیلم‌برداری هستند تا بتوانند مخاطبان را به چالش بکشند.

در گذشته بهترین فیلم‌های گوتیک ترسناک بر اساس ترکیبی از ادبیات گوتیک، ملودرام صحنه‌ای و اکسپرسیونیسم آلمانی ساخته می‌شد. ما در این مقاله به معرفی برخی از بهترین فیلم‌‌های گوتیک در ژانر ترسناک پرداخته‌ایم، تا انتهای مطلب با سایت فیگار همراه باشید.

ژانر وحشت مقوله‌ای پیچیده و عجیب‌ و غریب به‌نظر می‌رسد. تاریکی‌های ناگهانی در محیط‌ها و صداهای مرموز منشاء مشخصی ندارند و باعث وحشت‌زدگی ما می‌شوند. این واکنش‌های روانی وقتی با یک اثر هنری آمیخته شود، خلاقیتی زیبا و مرموز را می‌آفریند که ما را با محیط اطرف‌مان بیشتر آشنا می‌کند.

فیلم‌های گوتیک مدت‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ژانرها در ادبیات و سینما محسوب می‌شد. در ادامه‌ ساخت چنین ژانرهایی مری شلی، ادگار آلن پو، برام استوکر و … پا به عرصه‌ ادبیات وحشت گوتیک گذاشته و این جریان را بیش از پیش ارتقا دادند.

در سال‌های بعد، بسیاری از این رمان‌ها به سینمای گوتیک راه پیدا کردند و باعث ساخت فیلم‌های درخشانی شدند. در سال‌های اخیر نیز توجه فیلم‌سازان و کارگردانان به این ژانر بیشتر شده و ساخت چنین فیلم‌هایی افزایش یافته است.

به طور مثال ساخت فیلم شوالیه‌ بی‌سر «Sleepy Hollow» محصول سال ۱۹۹۹ با بازی جانی دپ و به کارگردانی تیم برتون، عاشقان این ژانر را بیش از پیش با قصه‌های گوتیک و وحشتناک آشنا کرده و نگاه جدیدی را به این ژانر افزوده است.

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

از سال ۲۰۰۰ به بعد نیز کارگردانانی با توجه به علاقه مخاطبین دست به ساخت چنین فیلم‌هایی زده‌اند که از میان آنها می‌توان به فیلم‌های از تاریکی نترس (۲۰۱۱)، دیگران (۲۰۰۱)، راهبه (۲۰۱۸)، زن سیاه‌پوش (۲۰۱۲)، سخت‌تر شدن اوضاع (۲۰۰۹)، سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت (۲۰۰۷)، هانسل و گرتل (۲۰۰۷) و … اشاره کرد.

اگر علاقمند به دیدن بهترین فیلم‌های گوتیک ترسناک هستید باید بدانید این نوع فیلم‌ها یکی از ژانرهایی‌ست که می‌تواند توجه شما را به خوبی جلب کند. قطعاً چنین فیلم‌هایی در این ژانر می‌توانند مخاطبان را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث تجربه حس متفاوتی در شما شوند. معمولاً فیلم‌های گوتیک با یک داستان عاشقانه ادغام می‌شوند تا تأثیر بیشتری را بر روی مخاطب داشته باشند.

در میان ژانرهای ترسناک، فیلم‌های گوتیک ترسناک جذاب‌ترین ژانر را به خود اختصاص داده‌اند. این فیلم‌ها مضامین معناداری از زندگی و مرگ را به نمایش گذاشته، و اغلب در مباحث دینی و فلسفی خلاصه نمی‌شوند. در این فیلم‌ها ارواح شیطانی زیادی در اطراف خانه‌های زیبای قدیمی در حال عبور و مرور هستند.

کلاغ  The Raven (2012)

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

در این فیلم جان کیوزاک در شهر لندن حضور داشته و در نقش ادگار آلن پو بازی می‌کند. این فیلم بر اساس شعری به همین نام از ادگار آلن پو بوده که در سال ۱۸۴۵ منتشر شده است. در این فیلم کارآگاه فیلدز با بازی لوک ایوانز در تلاش برای دستگیری یک قاتل فراری است.

در این فیلم، قاتل با الهام از داستان‌ها و شخصیت‌هایی که آلن پو درباره آنها شعر و داستان گفته، مرتکب قتل‌هایی می‌شود. فیلدز در تلاش است تا جلوی اتفاقات بعدی را بگیرد. این فیلم قطعاً حس گوتیکی را به مخطبان القا می‌کند که طرفداران به دنبال آن هستند.

کلاغ The Crow (1994)

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

کلاغ (۱۹۹۴) یک فیلم نئو نوآر گوتیک است که در ژانر فیلم‌های ترسناک گوتیک عالی است.

در داستان این فیلم آمده که: یک موسیقیدان به نام اریک درون که مدتی پیش مرده، چندی بعد در جشن هالووین زنده می‌شود. او می‌خواهد قاتل خودش را پیدا کند. اریک صاحب کلاغی است که اطلاعات لازم را برای او جمع‌آوری می‌کند. این فیلم قطعاً بسیار ترسناک و شدیداً دلخراش است.

بچه رزماری (Rosemary’s Baby 1968)

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

بچه رزماری فیلمی ترسناک و روانشناختی بوده و محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی رومن پولانسکی است. در این فیلم میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردون و سیدنی بلکمر نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم‌نامه این کار را پولانسکی بر اساس رمانی از آیرا لوین نوشته است. در این فیلمنامه تقابل دین و شیطان در زندگی روزمره نشان داده می‌شود. این فیلم در سطح بسیار بالایی ساخته شده است، اما متأسفانه بسیاری از مردم هنوز این فیلم را به خوبی نمی‌شناسند.

تعداد بسیار زیادی از فیلم‌های گوتیک درباره ساختمان‌های آپارتمانی و خانه‌هایی است که توسط موجودات ناشناخته در خارج از شهر تسخیر شده‌اند.

اما در فیلم Rosemary’s Baby، محل زندگی رزماری در یک محیط معروف شهری واقع در شهر نیویورک است. در داستان این فیلم آمده که رزماری وودهاوس می‌داند که مکان جدیدی که برای زندگی انتخاب کرده یک اشتباه بزرگ بوده است.

اما احساس عجیبی او را پس از باردار شدن‌اش به این مکان می‌کشاند. رزماری، حضور نیروی عجیبی را در خانه احساس می‌کند. این فیلم تعلیق، حس تنش و پایانی شگفت‌انگیز دارد.

گربه سیاه The Black Cat (1934)

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

تماشای فیلم گربه سیاه نیز یکی از فیلم‌های گوتیک بوده که در حد و اندازه‌های خودش بسیار عالی است. این فیلم را به هیچ‌وجه از دست ندهید. این فیلم در سال ۱۹۳۴ منتشر شده و کارگردانی آن را ادگار جی اولمر در سال ۱۹۳۴ به عهده داشته است که در همان سال روی پرده سینما رفت.

در داستان این فیلم آمده که جوآن و پیتر آلیسون به تازگی ازدواج کرده‌اند. آنها پس از سفر با قطار، سوار یک اتوبوس شهری می‌شوند که در نهایت به علت باران و خراب بودن جاده اتوبوس دچار تصادف می‌شود.

همه چیز بعد از این تصادف عجیب و غریب می‌شود. جوآن صدمه دیده و هر دوی آنها وارد ماجرای عجیبی می‌شوند که هرگز نمی‌توانستند آن را پیش‌بینی کنند. این فیلم در خانه قدیمی Hjalmar Poelzig فیلمبرداری شده که فضایی عالی را به مخاطب نشان می‌دهد.

گرسنگی The Hunger (1983)

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

این فیلم در دوران اوج خود بسیار محبوب بود، اما در حال حاضر در گمنامی فرو رفته است. این فیلم گوتیک به طرز لذت‌بخشی در نظر مردم ترسناک به نظر می‌رسید. داستان فیلم در مورد میریام بلیلاک (یک خون آشام)، و جان (یک نوازنده شگفت انگیز ویولن سل) است که با همکاری یکدیگر طعمه‌های خود را می‌کشند.

دیوید بووی بازیگر محبوب آن سال‌های سینما در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کند. به همین دلیل دیدن این نوازنده محبوب در یک فیلم ترسناک برای مردم لذت‌بخش بود. ترکیب خشن و وحشتناک این دو نفر در فیلم بسیار مردم را سرگرم می‌کرد. این فیلم یکی از فیلم‌های گوتیک جهان است، بنابراین تماشای این فیلم هنوز هم می‌تواند برای طرفدارن این ژانر سرگرم‌کننده باشد.

خاندان آشر (۱۹۶۰) House Of Usher

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

فیلم خاندان آشر نیز اقتباس شده از آثار ادگار آلن پو بوده و راجر کورمن این داستان‌ کوتاه ادگار آلن پو را به یک اثر سینمایی تبدیل کرده است.

کورمن به این نویسنده‌ بزرگ علاقه‌ فراوانی داشت و به‌نظرش می‌رسید که ادبیات و به‌خصوص آثار، آلن پو می‌تواند بهترین گزینه‌ ممکن برای اقتباس باشد. بهترین فیلم گوتیک کورمن همین فیلم خاندان آشر بوده که بر اساس داستان زوال خاندان آشر کارگردانی شده است.

این فیلم را می‌توان به‌عنوان شروعی بر اقتباس‌های راجر کورمن از آثار ادگار آلن پو دانست. در این فیلم وینسنت پرایس در نقش رودریک آشر نقش‌آفرینی می‌کند.

مارک دیمون در نقش فیلیپ وینتروپ و میرنا فاهی در نقش مادلین آشر در این فیلم بازی می‌کنند. فیلم‌برداری استادانه به‌همراه فیلم‌نامه‌ای قوی که ترس روانی و مضامین جنسی هولناک را به‌خوبی با یک‌دیگر تلفیق می‌کند، باعث شده تا این فیلم کورمن به یک اثر کلاسیک تماشایی تبدیل شده و در نزد مخاطبان محبوب شود.

نفرین شده The Cursed (2021)

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

نفرین شده یک فیلم ترسناک جدید محصول سال ۲۰۲۱ است که برداشتی متفاوت از داستان گرگینه دارد. ساکنان یک دهکده فرانسوی در دهه ۱۸۰۰ از حضور یک گرگینه وحشت‌زده می‌شوند و از خانه‌هایشان بیرون نمی‌آیند. این گرگینه در حال شکار آنهاست، ولی آنها به طور دقیق نمی‌دانند که این موجود چیست، اما می‌دانند که یک موجود ترسناک با دندان‌های نیشدار در دهکده‌شان وجود دارد. فیلم نفرین شده احساس ترس، خطر و تنش درونی را در سراسر فیلم به مخاطب القا می‌کند.

دراکولا (۱۹۹۲) Dracula

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

فرانسیس کوپولا بیشتر به‌خاطر ساخت درام‌های جنایی و آثار گانگستری کلاسیک‌اش معروف است. اما در کارنامه کاری او فیلم ترسناک گوتیک نیز دیده می‌شود. دراکولا ساخته‌ کوپولا به‌علت تولید قوی و طراحی لباس‌ فوق‌العاده‌، اسکار بهترین طراحی لباس را از آن خود کرد.

کوپولا با بازآفرینی و اقتباس آزاد از داستان کلاسیک «دراکولا» به‌قلم برام استوکر، مفاهیم مورد نظر او را درباره‌ سرکوب جنسی و وقایع هولناک عصر ویکتوریایی، به‌صراحت و آشکار بیان کرده است.

در این فیلم کیانو ریوز، گری اولدمن، آنتونی هاپکینز، وینونا رایدر و مونیکا بلوچی نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم «دراکولا» با دیگر نسخه‌های سینمایی اقتباس‌شده در این ژانر بسیار متفاوت است، اما برای کسانی که هنوز قلعه‌های فراخ و عاشقانه‌های هولناک، را ندیده‌اند بسیار جذاب خواهد بود.

درمانی برای سلامتی A Cure For Wellness (2017)

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

درمانی برای سلامتی یک فیلم ترسناک خوب با امتیاز پایین Rotten Tomatoes است. محل فیلم یک آبگرم عجیب در کوه‌های آلپ سوئیس بوده و از همان ابتدای فیلم به نظر می‌رسد که اتفاق وحشتناکی در آن مکان رخ خواهد داد. فیلم‌های گوتیک موضوعات مهمی را مورد بحث قرار می‌دهند و جالب اینجاست که اگر به معنای واقعی به «تندرستی» و «سلامتی» فکر کنیم می‌توانیم بهترین استفاده را از آنها ببریم. درمانی برای سلامتی یک فیلم در ژانر وحشت روان‌شناختی ساخته گور وربینسکی با همکاری و نویسندگی جاستین هِیث فضای جالبی را از سینمای گوتیک به نمایش می‌گذارد. دین دی‌هان، جیسون آیزکس و میا گاث ستارگان این فیلم هستند.

غریبه کوچک The Little Stranger (2018)

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک
بهترین فیلم های ترسناک گوتیک

فیلم‌های گوتیک خانه‌ای را نشان می‌دهند که کاملاً در حال فروپاشی است و افرادی که در آن خانه هستند به نظر می‌رسد توسط ماوراءالطبیعه، خاطراتشان و اتفاقات وحشتناکی که در گذشته رخ داده‌ تسخیر شده‌اند. اما در این فیلم جریان متفاوت بوده و اتفاقات عجیب دیگری را رقم می‌زند. غریبه کوچک از رمان سارا واترز اقتباس شده است.

مکان در داستان این فیلم در هالندز هال، عمارت قرن نوزدهم در انگلستان می‌گذرد. به نظر می‌رسد روح سوکی آیرز خانه را تسخیر کرده است و اتفاقات وحشتناک زیادی در آنجا در حال رخ دادن می‌باشد. فیلم غریبه کوچک، داستان دکتر فارادی، پسر یک خدمتکار، را بازگو می‌کند که به عنوان یک دکتر برون شهری، برای خود یک زندگی محترمانه‌ای دست و پا کرده است. در این فیلم دومنال گلیسون، در نقش فارادی، روث ویلسون در نقش کارولین، آیرز ویل پولتر در نقش رودریک آیرز نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

The Witch

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
بهترین فیلم های گوتیک مدرن در ژانر ترسناک
  • کارگردان : رابرت اگرز
  • بازیگران : آنیا تیلور جوی، رالف اینسن، هاروی اسکریمشاو
  • سال انتشار : 2015
  • امتیاز : 6.9
  • خلاصه داستان : زندگی آرام یک خانواده‌ی روستایی در منطقه نیو انگلند، پس از اینکه گرفتار جادوی سیاه و ترسناکی می‌شوند، در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

فیلم جادوگر، ترسناک فولکور را با کلاسیک خویش ادغام می‌کند و خودش را به برترین فیلم ترسناک گوتیک مدرن تبدیل کرد. وقتی صحبت از کاربلدترین و هیجان‌انگیز‌ترین کارگردان‌های ترسناک امروزی می‌شود، قطعاً نام رابرت اگرز شایسته حضور در این لیست است. او تا به امروز، تنها سه فیلم را کارگردانی کرده، که جادوگر، اولین او می‌باشد. او سبکی را متمایز کرده که دقیقاً همان چیزی است که این ژانر از دست داده بود.

اگرز، ترکیبی بسیار خاص از گوتیک و فولکلورِ کلاسیک را در فیلم جادوگر ایجاد می‌کند و داستانی ترسناک را خلق می‌کند که مطمئناً حتی برای سرسخت‌ترین مخاطبان هم آرامش ایجاد می‌کند. این فیلم، هم در روایت و هم در فیلمسازیِ خود جسور و پویا است و بلافاصله رابرت اگرز را به عنوان یکی از بزرگترین نام‌های این ژانر تثبیت می‌کند.

Crimson Peak

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
بهترین فیلم های گوتیک مدرن در ژانر ترسناک
  • کارگردان : گیلرمو دل تورو
  • بازیگران : میا واسیکوفسکا، جسیکا چستن، تام هدیلسون
  • سال انتشار : 2015
  • امتیاز : 6.5
  • خلاصه داستان : در پی یک اتفاق تلخ خانوادگی، نویسنده‌ی مشتاقی بین انتخاب عشق دوران کودکی‌اش و مردی مرموز، مُردد می‌ماند.

این فیلم، یکی از بهترین فیلم های گیلرمو دل تورو است که کارگردانی از جنس ترس به مثابه تاریکی و خیال می‌باشد. کسانی که با سبک فیلمسازی این کارگردان آشنا هستند، می‌دانند که او، تصاویر گوتیک را می‌تواند به ژانری از جنس تخیل تبدیل کند.

فیلم قله‌ای به رنگ خون، کمی برای دل تورو حرکت عجیبی بود. این اثر، مملو از اتفاقات عجیب و غریب و پر زرق و برقی بود که قبلاً هرگز در فیلم‌هایش نشان نداده و از آن‌ها استفاده نکرده بود. او موج جدیدی از مخاطبان را با گوتیک کلاسیک آشنا کرد و با داستان‌های مدرنی که از سبک فیلم‌های خودش پیش برد، توانست این اثر را برجسته بکند. در این فیلم، نوع پوشش‌ها و مراسماتی که رخ می‌دهد، در باب رنسانس است که انسان را به همان حال و هوا می‌فرستد.

From Hell

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
بهترین فیلم های گوتیک مدرن در ژانر ترسناک
  • کارگردانان : الن هیوز، آلبرت هیوز
  • بازیگران : جانی دپ، هیثر گراهام، یان هولم
  • سال انتشار : 2001
  • امتیاز : 6.7
  • خلاصه داستان : در سال 1888 در لندن، فقر و بدبختی باعث بوجود آمدن زندگی‌های هولناکی در محله وایت چاپل شده است. در این زمان فردی جنایتکار و بدنام به اسم جک ریپر در این محله مشغول آدمکشی می‌باشد و یک کارآگاه سعی می‌کند که او را دستگیر کند.

فیلم از جهنم، تنش را به سبکی خاص جلوه می‌دهد و داستان را آرام به سمت سوختگی پیش می‌برد تا این فیلم، به یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ تبدیل شود. این فیلم، بر اساس رمانی فانتزی (بهترین رمان های فانتزی) به همین اسم ساخته شده است که جنایات و معما (بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022) را نشان می‌دهد.

این فیلم، مانند بسیاری از آثار کلاسیک گوتیک، از جهنم، روایتی آهسته را بازگو می‌کند که زمان می‌برد تا آشکار شود. فیلمساز در هر صحنه، تنش ایجاد می‌کند و هر زمان که بتواند، زیر پوست مخاطب می‌خزد. اما علیرغم این سرعت تدریجی‌اش، بازی‌های زیرکانه‌ی بازیگران، بسیار به فیلم روح می‌بخشد و کمک می‌کند که حتی یک لحظه‌ی خسته‌کننده در داستان وجود نداشته باشد.

The Woman In Black

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
بهترین فیلم های گوتیک با پیچ و تاب های مدرن
  • کارگردان : جیمز واتکینز
  • بازیگران : دنیل رادکلیف، جنت مک‌تیر، لیز وایت
  • سال انتشار : 2012
  • امتیاز : 6.4
  • خلاصه داستان : داستان فیلم دربارهd یک وکیل جوان است که هنگام سفر به روستایی دور افتاده متوجه می‌شود که این روستا بیش از اندازه غیرمعمولی و عجیب است و ظاهراً اتفاقات هولناکی در آنجا رخ داده. حالا این وکیل جوان در تلاش است تا پرده از رازهای هولناک این روستا بردارد.

زن سیاه پوش سوزان هیل، بدون شک یکی از نمادین‌ترین و بنیادی‌ترین متون در ادبیات گوتیکِ کلاسیک است که از طریق اقتباسی مدرن، از آقای جیمز واتکینز به بهترین شکل در آمده است. بازی دنیل رادکلیف در نقش اصلی، نیز این فیلم را برجسته‌تر می‌کند. فیلم، نسبت به داستان اصلی، پیچش‌های مدرن گرافیکی فوق‌العاده‌ای دارد که می‌توان در تک تک سکانس‌ها یافت.

از نظر روایی، زن سیاه پوش تقریباً مشابه داستان اصلی است. اما نبوغ کارگردان جایی است که کارگردان استعداد مدرن خود را معرفی می‌کند در جهتی مخالف شنا می‌کند. فیلم از موفق‌ترین آثار ترسناک زمان خود است و الهام‌برداری وفاداری نسبت به رمان می‌باشد.

Constantine

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
بهترین فیلم های گوتیک مدرن در ژانر ترسناک
  • کارگردان : فرانسیس لاورنس
  • بازیگران : کیانو ریوز، تیلدا سوئینتون، ریچل وایز
  • سال انتشار : 2005
  • امتیاز : 7.0
  • خلاصه داستان : جان کنستانتین، جنگیر متخصص و فوق‌العاده مسائل فراطبیعی است که به یک پلیس کمک می‌کند تا ثابت کند که مرگ خواهرش خودکشی نبوده.

شاید این فیلم، جزو تحسین‌شده‌ترین آثار ترسناک نباشد، اما کنستانتین کمپانی دی سی ، جزو بهترین فیلم های ترسناک گوتیک با پیچ و تاب های مدرن بود که توانست ما را با بازی خوب کیانو ریوز همراه کند. این اثر، جزو مهم‌ترین فیلم‌های کمپانی دی سی است که ساخت قسمت دوم آن نیز، پس از گذشت 13 سال منتشر شد و دوباره هواداران را تشنه‌ی آثار وحشتناک دی‌سی باقی گذاشت.

جان کنستانتین، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های کمپانی دی‌سی است که در سال 1985 میلادی معرفی شد. بسیاری از طرفداران این شخصیت، تلفیق کمیک‌گونه‌ی این شخصیت را با روایت گوتیک، کاملاً منطقی دانستند و لذت کافی را بردند.

The Eyes Of My Mother

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
ترسناک ترین های گوتیک مدرن
  • کارگردان : نیکولاس پسکه
  • بازیگران : کیکا ماگالهیس، اولیویا باند، دیانی اگوستینی
  • سال انتشار : 2016
  • امتیاز : 6.2
  • خلاصه داستان : پس از یک تراژدی که خانواده‌ی فرانسیسکا را از بین می‌برد، او به عمیق‌ترین و تاریک‌ترین لذت‌های زندگیش کشیده می‌شود.

فیلم چشمان مادرم، اولین فیلم بلند نیکولاس پسکه بود که داستان بسیار تکان‌دهنده و غمگینی داشت. این فیلم، از مدرن‌ترین گوتیک‌های ساخته شده در تاریخ بود و به طور گسترده، مورد تحسین منتقدان زیادی نیز قرار گرفت. داستان‌سرایی این اثر، کاملاً بی‌باکانه است و با اطمینان، یک داستانی را می‌سازد که لایق جایگاهش در میان محبوب‌ترین آثار گوتیک باشد.

این فیلم، از تصاویر تک‌رنگ استفاده کرد و توانست سکانس‌هایی تحسین‌برانگیز خلق کند که هدف آن، شوکه کردن و ناراحت کردن مخاطبان باشد. تماشای این فیلم، مطمئناً آسان نیست، اما یک تجربه‌ی درخشان برای هر کسی می‌باشد که می‌خواهد خود را در یک داستان ترسناک پنهان کند.

The Lighthouse

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
بهترین فیلم های گوتیک مدرن
  • کارگردان : رابرت اگرز
  • بازیگران : ویلیام دفو، رابرت پتینسون، والریا کارمن
  • سال انتشار : 2019
  • امتیاز : 7.4
  • خلاصه داستان : داستان این فیلم که در اواخر قرن هجدهم میلادی در جریان است، درباره‌ی دو نگهبان فانوس دریایی می‌باشد که در یک جزیزه‌ی دورافتاده و همینطور اسرارآمیز در نیوانگلند زندگی می‌کنند.

دومین فیلم رابرت اگرز نیز، نشان داد که او این‌کاره می‌باشد میخ خودش را محکم کوبیده است. فیلم فانوس دریای، از فیلم اولش دلهره‌آورتر و ناراحت‌کننده‌تر می‌باشد و داستانی نگران‌کننده درباره‌ی دو مرد را روایت می‌کند که با همدیگر، در یک فانوس دریایی قدیمی، با گذشته‌ای تاریک به دام افتاده‌اند. این داستان، به تنهایی می‌تواند برای ساختن فضای تاریک خود بسیار ترسناک باشد و  نشان دهد که از سبک‌های گوتیک کلاسیک استفاده می‌کند. فیلمبرداری فیلم، و مهارت فنی این کارگردان، پیچ‌و‌تاب مدرنی به آن بخشیده است.

رابرت پتینسون و ویلیم دفو، یکی از ماندگارترین آثار خودشان را در این فیلم بازی کردند و یک اجرای قابل قبول را ارائه دادند که به آسیب‌های روانی آن‌ها می‌پردازد. فانوس دریایی، فیلمی بود که توانست رابرت اگرز را در این سبک ثابت کند و نشان دهد که فیلم های گوتیک مدرن ، می‌توانند الهام‌برداری از فیلمسازی اروپایی شوند.

The Babadook

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
بهترین فیلم های گوتیک مدرن
  • کارگردان : جنیفر کنت
  • بازیگران : اسی دیویس، نوآه ویسمن، دنیل هنشل
  • سال انتشار : 2014
  • امتیاز : 6.8
  • خلاصه داستان : داستان فیلم در مورد مادر مجردی است که برای تنها دخترش شب ها کتاب آقای بابادوک را می‌خواند و باعث می‌شود به طور ناخواسته، هیولایی وارد خانه شود.

The Babadook نه تنها یکی از با ارزش‌ترین فیلم‌های ترسناک زمان خود بود، بلکه یکی از قوی‌ترین فیلم‌هایی است که ژانر گوتیک در عمر خودش تاکنون دیده است. این فیلم، سرشار از فولکلورهای وحشتناک و فیلم‌سازی استثنایی با محوریت ایده‌ی غم و اندوه می‌باشد که ثابت می‌کند، هرگونه تصور غلط،از  وحشتِ گوتیکِ امروزی به همان اندازه که پنجاه سال پیش بوده، بدیع است.

بابادوک در سال‌های اخیر، به عنوان یکی از گوتیک های وحشتناکی که تاکنون ساخته شده است، شهرت پیدا کرده، که هم گواهی بر توانایی‌های کارگردان می‌باشد در هم ماهیت جاودانه‌ی فولکلور ماوراءالطبیعه در ترسناک به شمار می‌رود. همچنین این فیلم، نشان داد که خلاقیت زیادی در بین فیلم‌های ترسناک با محوریت خانه‌ی جن‌زده را دارد.

Sweeney Todd

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
بهترین فیلم های گوتیک مدرن
  • کارگردان : سویینی تاد
  • بازیگران : جانی دپ، هلنا بونهام کارتر، جیمی کمپل باوور
  • سال انتشار : 2007
  • امتیاز : 7.3
  • خلاصه داستان : داستان فیلم درباره ی شخصی به نام بنجامین بارکر ملقب به سوئینی تاد است، یک آرایشگر انگلیسی و یک قاتل زنجیره‌ای که مشتریان خود را با یک تیغ ریش تراشی به قتل می‌رساند.

فیلم سویینی تاد، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های آقای تیم برتون است که یک ترسناک موزیکال می‌باشد. آقای برتون، به خوبی دو ژانر را با همدیگر تلفیق می‌کند و این داستان را به خوبی در خط زمانی هنر گوتیک جای می‌دهد. این فیلم، با برخی از جذاب‌ترین و طنز‌آلود‌ترین موسیقی‌های خاطره‌انگیز ادغام شده و از سبک متمایز خود، برای ایجاد فضایی کاملاً منحصر به فرد استفاده می‌کند که فقط تیم برتون می‌توانست از پس آن بر بیاید.

فیلم سوئینی تاد نشان داد که، زوج هلنا بونهام کارتر، جانی دپ، به همراه تیم برتون، می‌تواند هر غیر ممکنی را به ممکن تبدیل کند.

Suspiria

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
مدرن ترین فیلم های گوتیک
  • کارگردان : توماس آلفردسون
  • بازیگران : لینا لیندرسون، کاره هدبرانت، پر رگنار
  • سال انتشار : 1977
  • امتیاز : 7.3
  • خلاصه داستان : سوزی بانیون، برای تکمیل مهارت‌های باله‌ی خود، به آلمان سفر می‌کند. او در زیر باران شدید، به آکادمی رقص تانز می‌رسد و پس از مشاهده زن دیگری که از مدرسه فرار می‌کند، از پذیرش منصرف می‌شود. او صبح روز بعد برمی‌گردد و این بار اجازه ورود به خانه را دارد.

این فیلم، در زمانی منتشر شد که وحشت گوتیک، دست‌کم گرفته شده و همه چیز دست به فراموشی سپرده شده بود. این فیلم با داستانی فراطبیعی، جاه‌طلبی‌های سبک مدرن را پیشگویی می‌کند و این اتفاقات را در عصر جدید نشان می‌دهد.

چیزی که این فیلم را به مدرن ترین فیلم های ترسناک گوتیک تبدیل می‌کند، روایات تخیلی است که از آن زمان رنسانس نشان داده شده و ماکسیمالیسمِ فوق‌العاده‌ای را به تصویر می‌کشد که به هیجانات آن، بپردازد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم‌های گوتیک در ژانر ترسناک سپاس‌گزار هستیم. حتماً ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *