معرفی و تحلیل بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش از نگاه سایت فیگار

در این مقاله سعی داریم تا بهترین مستندهای حیات وحش را به شما معرفی کنیم. تا انتها با معرفی و تحلیل بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش از نگاه سایت فیگار با ما همراه باشید.

در حالی که همچنان جدل‌هایی برای پذیرش نغییرات آب و هوایی بین انسان‌ها وجود دارد، فیلمسازانی زیادی در تلاش هستند تا با ساخت مستندهایی، این موضوع بحث‌برانگیز را اثبات کنند. امروزه از هرچیزی که David Attenborough روایت می‌کند تا فیلم‌های جدیدتری مثل خرس قطبی دیزنی، گزینه‌های بسیار متنوعی در موضوع حیات وحش و طبیعت برای تماشا وجود دارد.

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

معرفی و تحلیل بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش از نگاه سایت فیگار

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

امروزه با تغییرات آب و هوایی، مستندهای طبیعت و حیات وحش محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در ادامه می‌توانید بهترین‌ مستندها درباره حیات وحش را ببینید.

A Perfect Planet (2021)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

A Perfect Planet یا یک سیاره کامل یک مستند سریالی پنج قسمتی می‌باشد که در طول این قسمت‌ها به تحلیل و بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه نیروهای طبیعت از جمله قدرت خورشید یا حتی انسان‌ها زندگی را بر روی زمین هدایت کرده و شکل می‌دهند.

تحلیل مستند یک سیاره کامل

تحلیل مستند A Perfect Planet
تحلیل مستند A Perfect Planet

شاید بتوان گفت بهترین برداشتی که نشان می‌دهد که زمین چگونه با همه چیزهایی که بر روی آن و در اطراف آن می‌باشد ارتباط داشته و کار می‌کند، مستند A Perfect Planet است. در طول شش قسمت David Attenborough معروف در مورد پنج بخش مختلف حیاتی سیاره و چگونگی تاثیر آن‌ها بر یکدیگر و بر همه چیز صحبت می‌کند.

قسمت ششم و آخر که پایین‌ترین امتیاز IMDB را بین قسمت‌های این مجموعه دارد در واقع خلاصه‌ای از پنج قسمت پیشین می‌باشد که نشان می‌دهد اجزای جهان چقدر با یکدیگر هماهنگ هستند. از نماهای باورنکردنی گرفته تا معنای عمیق موجود در پس تمام قسمت‌های این مجموعه از دلایل فوق‌العاده بودن و تماشایی بودن آن هستند.

Frozen Planet (2011-2012)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش, بهترین مستندها درباره حیات وحش

سیاره یخ زده مستندی سریالی است که در بین سال‌های 2011 تا 2012 پخش شده است. این مستند در قطب شمال و جنوب فیلمبرداری شده است و بر نوع و شیوه زندگی در چنین محیط‌هایی تمرکز دارد که همراه با تصویربرداری بی‌نظیری به مخاطبین ارائه شده است.

تحلیل مستند سیاره یخ زده

تحلیل مستند Frozen Planet
تحلیل مستند Frozen Planet

یک مستند جذاب از قطب شمال و قطب جنوب که به بررسی تراژدی‌ها و زیبایی‌های این سرزمین‌های پوشیده از برف می‌پردازد. از نگاهی درونی به این که فصول در قطب‌ها چگونه هستند تا نگاهی دقیق به این که دانه‌های برف چگونه به نظر می‌رسند و البته میزان اهمیت برف برای منطقه، همگی در این مجموعه وجود دارند. در واقع این مجموعه بینشی در مورد اینکه زندگی در این محیط خشن چقدر می‌تواند سخت باشد را به مخاطب می‌دهد.

این مجموعه یک قسمت به نام On Thin Ice دارد که به دلیل محتوای موجود در آن نزدیک بود در آمریکا پخش نشود. اما در نهایت آن‌ها تسلیم شدند و این قسمت در کانال دیسکاوری پخش شد.

The Blue Planet (2001)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش, بهترین مستندها با موضوع طبیعت

سیاره زمین سیاره‌ای است که بیش از هفتاد درصد آن را آب تشکیل داده است. دریاها و اقیانوس‌ها بیشتر سهم را از این سیاره دارند و اقیانوس آرام به تنهایی نیمی از کره زمین را پوشانده است. در این مستند به گشت و گذار در این دنیای آبی و زندگی حیوانات موجود در دریاها روش زندگی و شرایط رشد آن‌ها پرداخته می‌شود.

تحلیل مستند سیاره آبی

تحلیل مستند The Blue Planet
تحلیل مستند The Blue Planet

این حقیقت که بیش از هفتاد درصد زمین را آب تشکیل داده است مسئله‌ای است که بسیاری از  مردم آن را می‌دانند. اما دانشمندان موفق به کشف میزان اندکی از این دنیای پهناور شده‌اند و اطلاعاتی که درباره آن داریم در برابر ندانسته‌هایمان بسیار اندک است. اما مستند The Blue Planet یا سیاره آبی قصد دارد تا مسائل کشف شده را به مخاطب نشان دهد.

ساخت مستند سیاره آبی بیش از پنج سال زمان برده است. در این مستند تلاش شده تا در زمان فیلمبرداری و تهیه تصاویر از طرف دیگر به طور همزمان صحت موارد گفته شده در آن نیز به طور کامل تایید شود و جای ابهامی باقی نماند. برای ساخت این مستند تلاش بسیار زیادی صورت گرفته است و می‌توان گفت این مستند بیشتر از میزان تلاش و سعی عوامل سازنده به موفقیت رسید. سیاره آبی و دنباله آن از بهترین آثار درباره دریاها و اقیانوس‌ها هستند.

Dynasties (2018-2020)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

مستند Dynasties از بهترین مستندها با موضوع طبیعت و حیات وحش است که به بررسی داستان زندگی پنج گونه جانوری شناخته شده که در معرض انقراض قرار دارند، می‌پردازد. این گونه‌ها عبارتند از پنگوئن‌ها، شامپانزه‌ها، شیرها، سگ‌های وحشی آفریقایی و ببرها. هر کدام از این گونه‌ها با رقیب‌های خود و نیروهای طبیعی به مبارزه می‌پردازند و برای آینده خانواده و گونه خود تلاش می‌کنند.

تحلیل مستند سلسله‌ها

تحلیل مستند Dynasties
تحلیل مستند Dynasties

مستندهای با کیفیت زیادی وجود دارند که توسط David Attenborough روایت شده‌اند اما مستند Dynasties یکی از مواردی است که همیشه برای مخاطبین یک اثر متمایز بوده است. این مجموعه پنج گونه مختلف را دنبال می‌کند و مخاطب را از نزدیک با این گونه‌های در معرض انقراض آشنا می‌کند.

در طول هر قسمت، لحظات موفقیت و شکست وجود داشت اما هر قسمت مشکلات و مصیبت‌هایی را نشان می‌داد که هر گونه جانوری در طول یک روز از زندگی خود با آن‌ها سر و کله می‌زند. این مستند فقط یک فصل داشت اما در سال 2020 یک قسمت ویژه درباره میرکات‌ها یا همان دم‌عصایی از آن پخش شد.

Life (2009)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

مستند Life یا زندگی، استراتژی‌ها و تلاش‌های جانداران برای بقا را به تصویر می‌کشد. در واقع تصاویری از تلاش برای شکار کردن و شکار نشدن و جنگیدن برای زنده ماندن در شرایط و موقعیت‌های طاقت‌فرسا همگی در این مستند وجود دارند که البته به شکل بسیار چشم‌نوازی فیلمبرداری شده‌اند.

تحلیل مستند زندگی

تحلیل مستند Life
تحلیل مستند Life

در مستند سریالی و ده قسمتی Life به بررسی تمامی اشکال زندگی در سیاره ما پرداخته می‌شود. قسمت اول این مجموعه درباره چالش‌های کلی زندگی صحبت می‌کند اما بعد از آن در هر قسمت به سراغ گونه‌های جانوری مشخصی می‌رود.

از جاندارانی که پرواز می‌کنند تا جاندارانی که شنا می‌کنند و جاندارانی که می‌خزند همه زوایا و جنبه‌های زندگی در این مستند پوشش داده شده است. تفکیک جانواران مختلف عاملی است که این مجموعه را از سایر مستندهای مشابه متمایز می‌کند. این مستند به مخاطبین اجازه می‌دهد تا به جای دیدن تصاویر عمده وکلی بر روی یک خانواده خاص به طور ویژه تمرکز کنند.

Seven Worlds One Planet (2019)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

میلیون‌ها سال قبل نیروهای عجیبی پوسته زمین را جدا کردند و باعث تشکیل هفت قاره امروزی شدند. هر یک از این قاره‌ها آب و هوا و اکوسیستم مخصوص و ویژه خود را دارند. مستند هفت جهان یک سیاره، شخصیت واقعی هر قاره را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد زندگی چگونه در آن‌ها شکل گرفته است. این مستند جذاب، به تمام قاره‌ها سفر کرده و تجربه لذت‌بخشی را برای بیننده خود به وجود می‌آورد.

تحلیل مستند هفت جهان یک سیاره

تحلیل مستند Seven Worlds One Planet
تحلیل مستند Seven Worlds One Planet

Seven Worlds One Planet در میان مستندهای طبیعت و حیات وحش، اثر فوق‌العاده‌ای است. این مستند یک تفکیک بی‌نظیر و شگفت‌انگیز از هر آن چیزی است که هر یک از هفت قاره از نظر حیات وحش ارائه می‌دهد. از تصاویر وسیعی که بیشتر وسعت برخی قاره‌ها را پوشش می‌دهد تا رابطه‌ای که برخی حیوانات با انسان‌ها با توجه به سکونت انسان‌ها در فضای آن‌ها برقرار کرده‌اند، همه در این مستند نفس‌گیر دیده می‌شوند.

هر قسمت از این مجموعه یک قاره را پوشش می‌دهد. برخی از جنبه‌هایی که بی فایده هستند را آشکار می‌کند و همچنین مواردی را که باید برای انسان‌‌ها و تداوم زندگی آن‌ها بر روی زمین مهم‌تر باشد را بازگو می‌کند.

Blue Planet II (2017)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

این مستند در واقع دنباله مستند Blue Planet است. این مستند شانزده سال پس از پخش مستند اصلی ساخته شده است و حال با پیشرفت تکنولوژی کار برای آن‌ها کمی راحت‌تر شده است. این مجموعه توجه زیادی بر تاثیرات انسان‌ها بر اقیانوس‌ها داشته است. علاوه بر آن، این مستند بر روی کوسه‎‌ها و شکارچیان بزرگ زیر آب توجه ویژه‌ای دارد و با توجه به تکنولوژی در دست سعی کرده است تا بیشتر از این گونه سخن بگوید.

تحلیل مستند سیاره آبی 2

تحلیل مستند Blue Planet II
تحلیل مستند Blue Planet II

پس از شانزده سال به طرفدارانی که پس از مستند سیاره آبی همچنان سیر نشده بوده و محتوای بیشتری می‌خواستند، مستند سیاره آبی 2 هدیه داده شد. این مستند یکی از بهترین مجموعه‌هایی بود که می‌شد از نتفلیکس تماشا کرد. در حالی که مستند ابتدایی، بیشتر اقیانوس‌ها و زندگی در آن‌ها را پوشش داده بود مستند دوم به تاثیر انسان‌ها بر اقیانوس‌ها پرداخته است.

این مجموعه علاوه بر اینکه شامل صحنه‌هایی بود که پیش از آن هرگز دیده نشده بودند بلکه یک موسیقی متن بی‌نظیر از Radiohead و Hans Zimmer نیز در آن وجود داشت. ترکیب این موسیقی با تصاویر ضبط شده تبدیل به دنباله‌ای حماسی برای مجموعه اول شد.

Our Planet (2019)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

مستند سیاره ما یک مجموعه چند قسمتی است که توسط David Attenborough روایت می‌شود. این مجموعه بر وسعت تنوع زیستگاه‌های سراسر جهان تمرکز دارد و از سرزمین‌ها قطبی دور افتاده تا اقیانوس‌های عمیق مرموز و جنگل‌های آمریکای جنوبی را به تصویر می‌کشد.

تحلیل مستند سیاره ما

تحلیل مستند Our Planet
تحلیل مستند Our Planet

نتفلیکس با محبوبیت بیشتری که به دست آورده دست به ساخت مجموعه‌های اورجینال خود زده است. در حالی که به نظر می‌رسد نتفلیکس مستندهای زیادی دارد اما وقتی بحث از مستندهای درباره طبیعت می‌شود، نتفلیکس آن چنان مستندهای اورجینال زیادی ندارد اما مستند سیاره ما یکی از آن مجموعه‌ها می‌باشد.

مانند بسیاری از مستندهای طبیعت، قسمت‌ها بر اساس زیستگاه تقسیم می‌شوند. از جنگل‌ها گرفته تا دریاهای ساحلی، این مجموعه تمام نقاط جهان را بررسی می‌کند. فیلمبرداری این مستند چهار سال زمان برده است و سعی شده تا در آن ظاهری تازه و منحصر به فرد به اکوسیستم‌هایی که بارها نشان داده شده‌اند، بخشیده شود.

Planet Earth (2006)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

صد سال پیش چیزی حدود یک و نیم میلیارد نفر بر روی زمین زندگی می‌کردند. اکنون این عدد چند برابر شده و این سیاره بیشتر و بیشتر اشغال شده است. اما با این حال هنوز مکان‌هایی هستند که توسط بشر دست نخورده‌اند. این مستند شما را به سرزمین‌های تازه‌ای می‌برد و سیاره و حیات وحشی را به شما نشان می‌‍دهد که تا کنون ندیده‌اید.

تحلیل مستند سیاره زمین

تحلیل مستند Planet Earth
تحلیل مستند Planet Earth

شاید یکی از نمادین‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مستندهای طبیعت در تاریخ مجموعه سیاره زمین باشد. فصل اول این مجموعه که در سال 2006 پخش شد شامل یازده قسمت بود که هر قسمت زیست متفاوتی را نشان می‌داد.

هر قسمت این مجموعه پنجاه دقیقه زمان داشت و البته ده دقیقه هم پشت صحنه در مورد چگونگی فیلمبرداری از آن زیستگاه خاص در هر قسمت وجود داشت. به تصویر کشیدن سختی‌های مربوط یه فیلمبرداری برخی زیستگاه‌ها از مواردی بود که بینندگان قبلا خیلی مشابه آن را ندیده بودند. این موضوع باعث قدردانی مخاطبین از عوامل سریال بابت زحمت‌های فراوان آن‌ها برای ثبت این تصاویر شد.

Planet Earth II (2016)

بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش
بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش

این مجموعه دنباله مجموعه قبلی خود یعنی Planet Earth می‌باشد. این مستند را نیز David Attenborough روایت کرده است. در این مجموعه نیز دوباره شما با شگفتی‌های سیاره زمین آشنا می‌شوید. این مستند شما را به قطب شمال می‌برد و سپس به صحراهای گرم آفریقا خواهید رفت. همچنین به اعماق اقیانوس‌ها هم سفر می‌کند و موجودات عجیبی که در آن‌ها زندگی می‌کنند را نیز به تصویر می‌کشد.

تحلیل مستند سیاره زمین 2

تحلیل مستند Planet Earth II
تحلیل مستند Planet Earth II

سیاره زمین برای بینندگان کافی نبود به همین دلیل عوامل بار دیگر دور یکدیگر جمع شدند و برای کاوش بیشتر راهی شدند. پس از سال‌ها کار سخت آن‌ها توانستند سیاره زمین 2 را بسازند و در دورانی که طرفداران فکر می‌کردند بهترین مستندها را دیده‌اند، این مستند پخش شد و همه را شگفت‌زده کرد.

وضوح تصاویر و همچنین نزدیکی به سوژه‌ها بی‌نظیر بود. در حالی که برخی از زیست‌بوم‌ها از سری اول تکرار شده بودند، برخی دیگر جدید بودند که چشم‌انداز کاملا جدیدی از دنیای وحشی اطراف انسان‌ها ارائه می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین مستندها درباره طبیعت و حیات وحش سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *