بهترین مستند های تاریخی : به همراه مهم ترین ها در سال 2021

مستندها فیلم‌هایی هستند که بر اساس واقعیت ساخته می‌شوند، در این نوشتار قصد داریم پانزده تا از بهترین مستند های تاریخی را به شما معرفی کنیم.

همانطور که می‌دانیم اکثر فیلم‌های تاریخی ساخته شده برگرفته از حوادث و رویدادهای تاریخی هستند که در طول تاریخ رخ داده است.

این آثار تمام واقعیت را به تصویر نمی‌کشند برای جذب مخاطب و یا بنا به دلایل دیگر به تغییرهای کوچک و بزرگی می‌پردازند، اگر علاقمند به دانستن تمام واقعیت هستید ما به شما تماشای مستند را پیشنهاد می‌کنیم.

مستندها در ژانرهای مختلفی مانند حیات وحش، سیاسی، تاریخی، علمی و غیره ساخته می‌شوند که هر سبک مخاطبان خود را دارند. مستندهای تاریخی یکی از سخت‌ترین و پر‌هزینه‌ترین ژانرهای مستندسازی است که مخاطبان خود را دارد.

بهترین مستند های تاریخی

 به همراه مهم ترین ها در سال 2021

بهترین مستند های تاریخی
بهترین مستند های تاریخی

در این نوشتار می‌خواهیم شما را با بهترین مستند های تاریخی آشنا کنیم:

  • (شب و مه) night and fog
  • (زمستان در آتش) winter on fire
  • (میانمار وی جی) Burma VJ
  • (میدان) The square
  • (انقلاب نارنجی) orange revolution
  • (اینک آخر الزمان) apocalypse now
  • (سیزدهمین) 13th
  • (آپولو) apollo11
  • (مرد بند باز) man on wire
  • (من تنها نیستم) I am not alone
  • (من کاکا سیاه تو نیستم) I am not your negro
  • (مایکل مور در ترامپلند) Michael moore in trumpland
  • (خدانگهدار عمو تام) addio zio tom
  • (شب‌بخیر اوپی) good night oppy
  • (عمل کشتن) the act of killing
  • ( آخرین کشتی) The last cruise
  • (دریانوردی) Seaspiracy
  • (میلیاردرهای حوزه تکنولوژی: بیل گیتس) Tech billionaires: bill gates

در ادامه با نوشتار مستند های تاریخی جدید ، قدیمی، مهم و محبوب با فیگار همراه باشید.

(شب و مه) Night and Fog

بهترین مستند های تاریخی 2021
بهترین مستند های تاریخی

شب و مه مستند فرانسوی که در سال 1955 به کارگردانی آلن رنه در اردوگاه‌های کار اجباری در لهستان فیلم‌برداری شده است.

این مستند نیروهای فرانسه و زندگی سخت و هولناک زندانیان و رفتار بی‌رحمانه نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد، این شاهکار با نمایش اتاق‌های گاز و شمع ،شکنجه و گرسنگی مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مستند برنده جوایز مختلفی از فستیوال ونیز و جشنواره تورنتو شده که یکی از مستند های تاریخی مهمی است که باید ببینید.

بیشتر بخوانید:

(زمستان در آتش) Winter on Fire

بهترین مستند های تاریخی 2021
بهترین مستند های تاریخی

یکی از بهترین مستند های تاریخی زمستان درآتش است، که به هیاهو و آشوب اوکراین در سال‌های 2013 و 2014 اشاره می‌کند.

این مستند دربارهُ گروهی از دانشجویان معترض است که با سرکوب شدید پلیس مواجه شده بودند که همین موضوع باعث ایجاد یک انقلاب بزرگ و استعفای ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور شد. این اثر مشترک آمریکا، اوکراین و انگلیس توسط یک کمپانی تهیه و با کارگردانی یوگنی آفینیفکس در نت فیلیکس بخش شده است.

بیشتر بخوانید:

(میانماروی جی) Burma VJ

بهترین مستند های تاریخی 2021
مستند تاریخی بهترین

این شاهکار ساخته کارگردان آلمانی  آنرس اوسترگاد است شرایط سخت کشور برمه در سال 2007 که با فقر، بی‌سودای و رکود درگیر بودند را به تصویر می‌کشد. لازم به ذکر است برخی از صحنه‌های این مستند دستی فیلمبرداری شده و بخشی از آن تصویر سازی شده.

میانمار وی جی در جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایرون برنده جایزه بهترین فیلم مستند و در جشنواره ساندس برنده بهترین تدوین فیلم مستند سینمای جهان و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد.

(میدان) The Square

بهترین مستند های تاریخی 2021
بهترین مستند های تاریخی

میدان ساخت کشور انگلیس با کارگردانی چیهان نچیم مستندی تاریخی و سیاسی است که درسال 2013 ساخته شده.

این اثر داستان مبارزه شش تن را در انقلاب 2011 مصر که ابتدا برای سرنگونی حکومت حسنی مبارک شکل گرفت ولی پس از استعفای او نیز ادامه داشت را روایت می‌کند. اکثر این تجمعات در میدان آزادی  پایتخت مصر قاهره بود که دلیل نام‌گذاری این شاهکار هنری است.

در این مستند بازیگرانی همچون خالد عبدالله، احمد حسن، دینا عبدالله، شریف بورای و آیدا الکاشف هنرنمایی کرده‌اند، که نامزد جایزه اسکار شده. این شاهکار یکی از بهترین مستند های تاریخی است.

(انقلاب نارنجی) Orange Revolution

مستند تاریخی بهترین
مستند تاریخی بهترین

این اثر انقلاب نارنجی و انتخابات سال 2004 اوکراین را به تصویر می‌کشد که به کارگردانی استیو یورک در سال 2007 منتشر شده. این مستند هم جزو یکی از بهترین مستند های تاریخی است.

بیشتر بخوانید:

(اینک آخر الزمان) Apocalypse now

بهترین مستند تاریخی 2021
بهترین مستند تاریخی

مستند اینک آخر الزمان برگرفته از رمان جوزف کنراد  به نام دل تاریکی است که با کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا به یک شاهکار هنری تبدیل شده که سرهنگ نیروهای ویژه مارلون شین عقل خود را از دست داده و با سربازان خود در جنگل‌های کامبوج پناه گرفته و خدا را پرستش می‌کنند.

این اثر هنری یکی از ارزشمندترین فیلم‌های تاریخی است که در بنیاد فیلم آمریکا نیزحضور دارد و توانسته نخل طلای جشنواره کن، جایزه فیپرکسی جشنواره کن و دو جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد و همچنین نامزد دریافت هفت جایزه دیگر شود.

ساخت این فیلم بودجه سی میلیون دلار را به خود اختصاص داده که در اکران جهانی و شمال آمریکا توانست صد و پنجاه دلار به فروش برسد، تقریبا پنج برار هزینه تولید. نویسنده این شاهکار کاپولا با کمپانی سازنده بر سر بودجه و هزینه‌های هنگفت فیلم اختلاف پیدا کرده بودند.

بازیگر نقش اصلی این فیلم مارلون براندو است که کمتر از بیست و پنج دقیقه در فیلم حضور دارد و از دیگر بازیگران می‌توان به مارتین شین، فردیک فورست، رابرت دووال، لارنس فیشبرن، هریسون فورد و دنیس هاپر اشاره کرد.

(سیزدهمین) 13th

بهترین مستند تاریخی 2021
بهترین مستند تاریخی

سیزدهمین به کارگردانی ایوا دوونی سال 2016 در جشنواره نیویورک منتشر شده که به نژاد پرستی و برابری حق و حقوق زندانیان در زندان‌های ایالات متحدهُ آمریکا می‌پردازد. طبق سیزدهمین قانون اساسی این کشور برده داری به جز مجازات جرم و جنایت ممنوع است اما بند اصلاحیه اجازه کار اجباری به زندانیان را می‌دهد.

این فیلم که از طریق نت فلیکس در دسترس عموم قرار گرفت نظر منتقدان را به شدت به خود جلب کرد و نامزد جایزه اسکار در هشتاد و نهمین دوره جایزه اسکار شد. این شاهکار هنری نیز یکی از بهترین مستند های تاریخی است.

(آپولو) Apollo11

بهترین مستند تاریخی 2021
(آپولو) Apollo11

آپولو 11 یکی از سفرهای انسان به کره ماه است که منجر به اولین قدم انسان بر روی کره ماه شد، فرمانده این ماُموریت نیل آرمسترانگ و خلبان آن باز آلدرین و مایکل کالینز است.

این فیلم محصول کشور آمریکا است که در سال 2019 با کارگردانی تاد داگلاس میلر منتشر شده است. آلدین آرمسترانگ، نیل آرمسترانگ، جانت آرمسترانگ، جک بنی، جانی کارسون، مایکل کالنیز، والتر کرونکیت و چارلز دوک در این مستند حضور دارند.

آپولو11 آمریکا حدود هشت و هشتصد میلیون دلار فروش داشته و نظر منتقدان را به خود جلب کرده و همچنین در جشنواره ساندس 2019  برنده جایزه بهترین فیلم ونامزد دریافت جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری 2019 شد. آپولو یکی از بهترین مستند های تاریخی است.

(مرد روی سیم) Man on Wire

بهترین مستند تاریخی 2021
(مرد روی سیم) Man on Wire

این فیلم ساخته جیمز مارش است که سال 2008 در بریتانیا منتشر شد، این مستند ماجرای راه رفتن غیر قانونی فیلیپ پتی در دهه هفتاد میلادی بر روی یک سیم که برج‌هایی دو قلو تجارت جهانی نیویورک را به هم متصل می‌کند را روایت می‌کند.

برخی افراد هنر او را که را که حرکت در مکان‌های خطرناک بود بزرگترین جنایت هنری قرن نامیده بودند. مستند مرد روی سیم بودجه یک میلیون و صد دلاری را به خود اختصاص داد و فروش پنج میلیون دلاری داشت.

این اثر هنری برنده جایزه اسکار، جایزه اسپیریت و جایزه بهترین مستند جشنواره ساندس و جایزه بفتا شد، در سال 2015 رابرت زمیکس فیلم بند باز را نیز طبق همین روایت ساخته است. مرد روی سیم یکی از مستند واقعی بهترین است.

بیشتر بخوانید:

(من تنها نیستم) I am not Alone

بهترین مستند تاریخی 2021
بهترین مستند تاریخی

این مستند به کارگردانی گارین هوانیسیان در سال 2019 منتشر شد که زندگی سیاستمدار ارمنستانی نیکول پانشینیان و نقش او در انقلاب 2018 کشور ارمنستان را در نود و سه دقیقه با فیلم‌برداری واهه دردریان به تصویر می‌کشد.

نیکول پاشینیان، سرژ تانکیان، والری اوسپیان، آنا هاکوبیان، رافی هووانیسیان وآرمن آشوتیان در نقش خود در این مستند تاریخی حضور درخشانی دارند. همچنین این اثر در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو  2019 مقام دوم را از آن خود کرد. اگر می‌خواهید بهترین مستند تاریخی را که در لیست ما وجود دارد انتخاب کنید، حقیقتا این مستند یکی از مهم ترن هاست.

(من کاکا سیاه تو نیستم) I am not Your Negro

مستند تاریخی بهترین
مستند تاریخی بهترین

این اثر هنری به کارگردانی رائول پک در سال 2016 برای اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد که خاطرات زندگی جیمز بالدوین ساخته شده که تاریخ نژاد‌پرستی آمریکا را به نمایش می‌گذارد، این مستند را ساموئل ال جکسون در نود و پنج دقیقه روایت می‌کند.

مستند من کاکا سیاه تو نیستم برنده یازده جایزه بین‌المللی شده و مورد تحسین منتقدان قرار گرفته. این مستند یکی از بهترین مستند های تاریخی است.

(مایکل مور در ترامپلند) Michael Moore in Trumpland

مستند تاریخی 2021
(مایکل مور در ترامپلند) Michael Moore in Trumpland

در واقع مایکل مور مستندساز و فعال سیاسی است که این مستند را برای حمایت از هیلاری کلینتون یازده روز قبل از انتخابات 2016 منتشر کرد. در این مستند پیش‌بینی شده بود که ترامپ انتخاب خواهد شد، او معتقد بود که اگر چه وعده‌های ترامپ زیباست اما او به هیچکدام عمل نمی‌کند. کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس این مستند مایکل مور بوده. همچنین این نمایش یکی از بهترین مستند های تاریخی است.

بیشتر بخوانید:

(خدانگهدار عمو تام) Addio Zio Tom

مستند تاریخی 2021
مستند تاریخی بهترین

مستند خدانگهدار عموتام به کارگردانی گوالتیرو یاکوپتی و فرانکو پروسپری یک مستند ایتالیایی در ژانر تاریخی، درام است که سال 1971 منتشر شد.

با استناد بر مدارک تاریخی واقعی دربارهُ برده‌داری در ایالات متحده آمریکا، نژاد‌پرستی و شرایط سخت سیاه‌پوستان را روایت می‌کند، برخی از صحنه‌های این اثر تصویرسازی شده.

(شب‌بخیر اوپی) Good Night Oppy

مستند تاریخی 2021
(شب‌بخیر اوپی) Good Night Oppy

این اثر مربوط به داستان مریخ‌نورد مشهور آپورچونیتی است که در یک عملیات اکتشافی نود روزه به مریخ توانست پانزده سال‌ها در این سیاره به فعالیت خود ادامه دهد. این مستند آمریکایی آماده اکران که کارگردان آن رایان وایت بوده می‌تواند یکی از بهترین مستند های تاریخی شود.

بیشتر بخوانید:

(عمل کشتن) The Act of Killing

مستند تاریخی 2021
(عمل کشتن) The Act of Killing

این مستند به گفت‌وگو با شکنجه‌گران بازمانده از کشتارهای 1965 اندونزی می‌پردازد و داستان کشتارهای بی‌رحمانه خود را روایت می‌کنند، داستان از این قرار است که انور کنگو، ادی زولکاری و مافیای دیگر بیش از یک میلیون نفر را شکنجه و به قتل رساندند، قاتل بیش از هزار نفر مقتولین انور کنگو است.

انور کنگو و همدستانش از چینی‌ها برای فرصت زنده ماندن اخاذی می‌کردند، اکنون در مقابل دوربین بعد از کشتارهای وحشتناک احساس خود را بیان می‌کنند. این شاهکار هنری در سال 2012 با کارگردانی جاشوآ اوپنهایمر منتشر شده و در سال 2013 نامزد دریافت جایزه بهترین مستند شود.

( آخرین کشتی) The last cruise

بهترین مستند تاریخی 2021
بهترین مستند تاریخی 2021

این مستند که یکی از بهترین مستند های تاریخی 2021 است، شیوع ویروس کوید 19 را در کشتی دایموند پرنسس را روایت می‌کند. در فیلم آخرین کشتی ربکا فریژر، کنت ان فریژر، جری ومارک جورگنسن حضور دارند.

(دریانوردی) Seaspiracy

مستند تاریخی 2021
مستند تاریخی 2021

این اثر هنری به کارگردانی و نویسندگی علی تبریزی در کشور آمریکا ساخته‌شده، این مستند صدمه شدیدی که انسان به دریاها و به گونه‌های دریایی وارد می‌کند را به تصویر می‌کشد. مستند دریانورد بهترین مستند تاریخی 2021 است که در آن ریچارد اوبری، لوسی تبریزی و علی تبریزی نیز هنرنمایی می‌کنند.

(میلیاردرهای حوزه تکنولوژی: بیل گیتس) Tech billionaires: bill gates

بهترین مستند های تاریخی 2021
بهترین مستند های تاریخی 2021

این فیلم که یک مستند تاریخی 2021 است به معرفی یکی از میلیاردرهای حوزه تجارت که رئیس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است می‌پردازد. این مستند یکی از بهترین مستند های تاریخی 2021 است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین مستند های تاریخی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


One thought on “بهترین مستند های تاریخی : به همراه مهم ترین ها در سال 2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *