طوفان خورشیدی در کمین زمین است ؛ خطری ما را تهدید خواهد کرد؟

گزارش‌ها حاکی از آن بوده که طوفان خورشیدی در کمین زمین است و امروز شاهد این طوفان مغناطیسی خورشیدی هستیم. آیا این اتفاق خطرناک خواهد بود؟

در حالی که مردم در قسمتی از کره زمین با سرمای زمستانی دست و پنجه نرم می‌کنند، در سایر نقاط جهان شاهد بروز طوفان خورشیدی جزئی خواهیم بود. این طوفان مغناطیسی امروز در حال وقوع است.

طوفان خورشیدی در کمین زمین است

خطری ما را تهدید خواهد کرد؟

طوفان خورشیدی در کمین زمین است
طوفان خورشیدی در کمین زمین است

به نقل از روزنامه سان، مرکز پیش‌بینی هوای فضایی سازمان ملی اقیانوسی و جوی که NOAA نام دارد، گفته می‌شود که طوفان ژئومغناطیسی G1 احتمالا در تاریخ 27 دسامبر سال میلادی جاری، به سیاره برخورد خواهد کرد.

این طوفان ناشی از یک خروج جرم تاجی (CME) و جریان‌های پرسرعت حفره تاجی (CH HSS) می‌باشد. CME درواقع یک بیرون راند پلاسما و میدان مغناطیسی است که درست زمانی رخ می‌دهد که خورشید از جو خود ابری از ذرات باردار را خارج کند.

طبق گزارشات قبلی این جرم تاجی در 24 دسامبر خورشید را ترک کرده است و درحال حرکت به سمت زمین خواهد بود. انتظار داریم که ترکیب این دو، تنها یک طوفان ژئومغناطیسی جزئی ایجاد کند.

خطر طوفان خورشیدی

خطر طوفان خورشیدی
خطر طوفان خورشیدی

برای اینکه خیالتان را راحت کنیم باید بگوئیم طوفان‌های G1 به مردم آسیب نمی‌رسانند، اما متاسفانه می‌توانند باعث آسیب یا اختلال در شبکه‌های برق و عملیات ماهواره‌ای شوند.

طوفان‌های ژئومغناطیسی بزرگ‌تر مانند G5 نیز می‌توانند باعث آسیب‌های اضافی بیشتری چون از بین رفتن شبکه‌های برق یا ایجاد خاموشی رادیو شوند. انتظار می‌رود طوفان خورشیدی پیش‌بینی‌شده امروز باعث تقویت شفق قطبی نیز، بشود.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *