مکبث زار، شاهکاری از شکسپیر که بومی شد! [+جزئیات]

جشنواره تئاتر فجر نمایش مکبث زار ؛ دیروز نمایش مکبث زار نوشته و کار ابراهیم پشت کوهی در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفت.

نمایش مکبث زار به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی که تلفیقی از آیین‌های بومی ایرانی و شرقی با نمایشنامه مکبث شکسپیر است روز گذشته در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت.

جشنواره تئاتر فجر نمایش مکبث زار

  • تئاتر فجر نمایش مکبث زار

به گزارش منابع خبری:

روز گذشته در ششمین روز از برگزاری اجراهای صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سالن اصلی تئاتر شهر میزبان نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی بود.

این اثر نمایشی کاری از گروه تئاتر «تی‌توک» به سرپرستی پشت کوهی است که سال ۸۸ با نام «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث» تولید و به عنوان اثر برگزیده بخش تجربه‌های نو جشنواره معرفی شد.

هنگام اجرای این اثر نمایشی، کل ظرفیت همکف و بالکن تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر پر شد و تعدادی از تماشاگران هم موفق به حضور در سالن نشدند و با راهنمایان تالار، بحثی هم داشتند. بعد از اجرای این اثر هم گروه موسیقی نمایش چند دقیقه‌ای به اجرا پرداخت که با همراهی تماشاگران رو به رو شد. تالار وحدت اما دیروز میزبان نمایش «کمدی الهی» بر اساس متن مشهور دانته بود که به عنوان کاری از تونس در این دوره از جشنواره شرکت داشت.

جشنواره تئاتر فجر نمایش مکبث زار

جشنواره تئاتر فجر مکبث زار

«مکبث زار» را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین اجراها از آثار ویلیام شکسپیر دانست که با تکیه بر مراسم زار، آیین‌های بومی و فولکلور جنوب ایران را با تلفیق داستان «مکبث» اسکاتلندی به تصویر می‌کشد و با نگاهی به شیوه‌های اجرایی کابوکی (ژاپن)، کاتاکالی (هند)، بوتو (ژاپن) و کمدیا دلارته (ایتالیا) اجرا می‌شود. در واقع از آنجا که داستان «مکبث» از حضور جادوگران و فضایی مالیخولیایی بهره می‌برد، توانسته است همخوانی مناسبی با فضای سحرآمیز و جادویی زار داشته باشد و نشانه‌های آیین زار به درستی در اثر جانمایی شده است.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *