واکاوی ابعاد تشکیل وزارت بازرگانی [+جزئیات]

به تازگی اخبار واکاوی ابعاد تشکیل وزارت بازرگانی توجه زیادی جلب کرده است. در ادامه به جزییات واکاوی تشکیل وزارت بازرگانی می‌پردازیم.

اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به آیت الله رئیسی، با اشاره به تشخیص دولت برای تشکیل ساختاری مستقل برای «بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» و دیدگاه رئیس جمهور مبنی بر نبود تفاوت بین تشکیل سازمان یا وزارت در این زمینه، از دولت خواست تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه شود؛

بر این اساس بررسی تقاضای دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. در ادامه به تحلیل ابعاد تشکیل وزارت بازرگانی بپردازیم.

واکاوی ابعاد تشکیل وزارت بازرگانی

واکاوی ابعاد تشکیل وزارت بازرگانی
تحلیل ابعاد تشکیل وزارت بازرگانی

بر اساس متن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، برخی از مسئولیت‌ها و زیرمجموعه‌های دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت (صمت) از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت بازرگانی منتقل می‌شود.

در راستای بررسی ابعاد مختلف این موضوع ‌با محمد حسن صبوری دیلمی، کارشناس اقتصادی، گفت‌‌وگویی انجام دادیم؛ ‌وی معتقد است برای تشکیل وزارت بازرگانی علاوه بر منفک شدن سازمان حمایت از وزارت صمت و شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی، باید سازمان توسعه تجارت ایران و صندوق ضمانت صادرات نیز در صورت تشکیل وزارت بازرگانی به این وزارتخانه منتقل شود.

جزییات واکاوی تشکیل وزارت بازرگانی

صبوری دیلمی گفت:

من با تشکیل وزارت بازرگانی موافقم و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اقتصاد و تحریم‌های اقتصادی ضروری است این وزارتخانه تشکیل شود تا با سیاستگذاری منسجم در راستای کم‌اثر و بی‌اثر کردن تحریم ها گام بردارد، همانطور که طی سال های اخیر بعد از تحریم‌ها علیه ایران شاهد بوده‌ایم، غربی‌ها برنامه منسجمی را برای تحریم‌های خود علیه ایران داشه‌اند و با تشکیل اتاق‌های فکر و برنامه‌های منسجم، ‌تولید و مبادلات ما را هدف قرار می‌گیرند و برنامه‌های خود را به صورت برنامه ریزی شده و دقیق دنبال می‌کنند؛

ضروری است ما نیز برنامه منسجمی برای مقابله با تحریم‌ها داشته باشیم و به نظر می رسد تشکیل وزارت بازرگانی و به‌کارگیری افرادی کاربلد و خارج از چارچوب سیاسی در این وزارتخانه در زمینه کم اثر و حتی بی اثر کردن تحریم‌ها بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاما بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *