بیوگرافی ملا یعقوب طالبان ؛ رهبر نظامی طالبان کیست ؟

ملا یعقوب طالبان ، یکی از کسانی است که چند روزی است اسم او را در فضای رسانه زیاد می‌شنویم و در ادامه، به بیوگرافی ملا یعقوب طالبان خواهیم پرداخت.

در ادامه این نوشتار به زندگینامه محمد یعقوب آخُند معروف به مولوی محمد یعقوب مجاهد خواهیم پرداخت که شرح حال رهبر جدید طالبان است و او یکی از کسانی می‌باشد که این چند روز، اسم او را زیاد شنیدیم.

پسر بزرگ ملا محمد عمر، فرمانده مجاهدین افغان، بنیانگذار طالبان و امیر سابق امارت اسلامی افغانستان است که در ادامه، بیوگرافی محمد یعقوب رهبر طالبان را خواهیم دید.

بیوگرافی ملا یعقوب طالبان

رهبر نظامی طالبان کیست ؟

بیوگرافی ملا یعقوب طالبان
زندگینامه محمد یعقوب آخُند

محمد یعقوب آخُند معروف به مولوی محمد یعقوب مجاهد متولد ۱۹۹۰، پسر بزرگ ملا محمد عمر، فرمانده مجاهدین افغان، بنیانگذار طالبان و امیر سابق امارت اسلامی افغانستان است. او یکی از دو معاون رهبر فعلی‌ طالبان هبت‌الله آخندزاده می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

حمایت رائفی پور و علی زاده از طالبان

طرفداران ملا یعقوب او را به شاخه جریان میانه‌رو طالبان نسبت می‌دهند. ادعا می‌شود که او از حل و فصل جنگ در افغانستان از طریق مذاکره حمایت کرده و از حامیان پرشور رهبر سابق طالبان اختر منصور است.

بیشتر بخوانید:

ویدئوی وحشیانه هجوم و تجاوز طالبان به مرز ایران

همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و طالبان بر سر حق‌آبه هیرمند، نام «ملا یعقوب» در کانون توجهات قرار گرفته است. اخیرا طالبان بر روی روی ویدیویی از جریان رژه نظامی طالبان در آگوست ۲۰۲۲ در پایگاه نظامی بگرام، ترانه‌ای را مونتاژ کرده است.

در متن ترانه علاوه بر روا داشتن توهین و تهدید شیعیان، با شوری زایدالوصف آمده است:

انقلاب خونین بزرگی در ایران برپا می‌کنیم. رهبر ما ملا یعقوب ایران را اصلاح می‌کند». البته این جمله چند بار در ترانه نیز تکرار می‌شود.

شرح حال رهبر جدید طالبان

بیوگرافی ملا یعقوب طالبان
بیوگرافی محمد یعقوب رهبر طالبان

محمد یعقوب یک پشتون قومی از قبیله هوتک است که بخشی از شاخه بزرگتر غلزایی است. وی تحصیلات دینی خود را در حوزه‌های علمیه مختلف کراچی در پاکستان گذراند. وقتی پدرش در آوریل ۲۰۱۳ درگذشت و شایعات مبنی بر ترور او توسط اختر منصور رقیب اوج گرفت، محمد یعقوب کشته شدن پدرش را تکذیب کرد و اصرار داشت که او به دلایل طبیعی مرده است.

گفته می‌شود که ملا محمد یعقوب از حمایت از رهبری ملا اختر منصور، فرمانده طالبان، در زمان انتخاب او به عنوان رهبر سازمان طالبان در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۵ خودداری کرد. او مایل نبود خود را در جایگاه برتر این گروه بپذیرد.

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزماً بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *