طرح واردات خودروهای کارکرده تصویب شد [+جزئیات]

به تازگی طرح واردات خودروهای کارکرده تصویب شد. در ادامه مطلب تصویب شدن واردات خودروهای کارکرده به جزئیات طرح وارد کردن خودرو کارکرده می‌پردازیم.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن واردات خودرو به کشور آزاد می‌شود. اما بخش مهم این طرح این است که مجلس به واردات خودروی دست دوم خارجی هم چراغ سبز نشان داده است. در ادامه این مطلب همراه ما بمانید.

طرح واردات خودروهای کارکرده

طرح واردات خودروهای کارکرده
تصویب شدن واردات خودروهای کارکرده

طرح واردات خودروهای کارکرده یکی از مسائل خبرساز مدت اخیر بود. این طرح در آخرین روزهای تصدی فاطمی امین بر وزارت صمت، برای تصویب به مجلس فرستاده شد. مجلس شورای اسلامی نیز در جریان جلسه علنی روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه، این طرح را به تصویب رساند.

طرح واردات خودروهای دست‌دوم در قالب‌بندهایی به قانون ساماندهی صنعت خودرو الحاق می‌شود. قانون ساماندهی صنعت خودرو در سال 1400 به تصویب مجلس رسید. طرح واردات خودروهای دست‌دوم در قالب مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۳ به این طرح اضافه شده است.

بنابر اظهار‌نظر نمایندگان مختلف، هدف از تدوین این لایحه ساماندهی بازار خودرو و افزایش تنوع بازار از طریق واردات خودروهای کارکرده است. این لایحه اکنون در اختیار دولت قرار دارد تا آن را اجرایی کند. بااین‌حال مشخص نیست استیضاح وزیر صمت چه تأثیری بر روند اجرایی‌شدن این قانون خواهد داشت.

طرح وارد کردن خودرو کارکرده

خوشبختانه در جریان تدوین این لایحه، بسیاری از موارد دست‌وپاگیر حذف شده‌اند. برای مثال شرط وجود نمایندگی در داخل کشور از این لایحه حذف شده است. بنابراین متقاضیان می‌توانند هر خودروی کارکرده‌ای را به کشور وارد کنند، به شرط آنکه این خودرو در کشور ثالث دارای نمایندگی رسمی باشد.

همچنین استاندارد کشورهای مبدأ با تأیید سازمان محیط‌زیست مورد قبول واقع خواهد شد. تنها شرط مربوط به واردات خودروهای کارکرده، سن آ‌ن‌هاست. تنها خودروهایی اجازه واردات به کشور را دارند که کمتر از 5 سال از عمر آن‌ها گذشته باشد. تا به اینجای کار همه‌چیز در مورد طرح واردات خودروهای کارکرده خوب و مثبت به‌نظر می‌رسد.

این که هر شخص بتواند یک خودروی کارکرده با عمر کمتر از پنج سال را بدون نیاز به کارت بازرگانی وارد کند، یک مزیت برای بازار خودرو خواهد بود. همچنین متقاضیان قادرند عملیات تبادل ارز را در کشورهای همسایه انجام دهند. اگر این طرح به‌خوبی پیش برود، می‌توان به کاهش تدریجی قیمت خودرو امیدوار بود.

بااین‌حال نباید توقع داشت که خودروهای وارداتی ارزان باشند. برای واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال به بودجه‌ای بیش از 10 هزار دلار نیاز خواهد بود. بنابراین خودروهای ایرانی و چینی از بازار حذف نخواهند شد و تنها در رده‌های قیمتی مختلف جابه‌جایی اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

جهت خواندن اخبار اقتصادی بیشتر می‌توانید با مراجعه به لینک مربوطه از این اخبار اطلاعات بیشتری کسب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *