تلسکوپ جیمز وب عکس‌های باورنکردنی از سحابی رتیل ثبت کرد! [+عکس]

تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی رتیل حیرت همه را برانگیخت؛ جزئیاتی را از سحابی رتیل به ثبت رسانده اند که سایر تلسکوپ‌ها قادر به ثبت آن‌ها نبوده‌اند.

تلسکوپ جیمز وب در جدیدترین تصویر گرفته شده خود جزئیات ساختار، ترکیب سحابی و همچنین ده‌ها کهکشان در پس زمینه را نمایش می‌دهد.

نگاه تیزبین تلسکوپ جیمز وب تصاویر جدیدی از چهار کهکشان باستانی ثبت کرد!

سحابی رتیل چیست

سحابی رتیل چیست
سحابی رتیل چیست

سحابی رتیل نام یک سحابی معروف در صورت فلکی ماهی زرین است که در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد. در ابتدا تصور می‌شد این سحابی یک ستاره است تا این که در سال ۱۷۵۱ توسط نیکولاس-لوئی دو لاکای سحابی بودن آن کشف شد.

سحابی یا میغ‌واره، به ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای گفته می‌شود. سحابی‌ها محل پیدایش و زادگاه ستارگان هستند. به نوعی می‌توان گفت سحابی‌ها هم گورستان و هم زایشگاه ستارگان هستند.

برخورد یک ریز شهاب سنگ به “تلسکوپ فضایی جیمز وب” آسیب رساند!

تلسکوپ فضایی جیمز وب هزاران ستاره فوق‌العاده جوان را در یک مهد کودک ستاره‌ای به نام 30 Doradus در سحابی رتیل کشف کرد. اگرچه این سحابی به ما نزدیک قرار دارد، اما شبیه مناطق عظیم ستاره‌زایی از کیهان اولیه است.

زمانی که شکل‌گیری ستاره در اوج خود بود و گفته می‌شد جهان در «ظهر کیهانی» قرار داشت. سه دستگاه از ابزارهای مادون قرمز با وضوح بالا وب توسط ستاره‌شناسان به سمت رتیل هدایت شدند.

وقتی با دوربین مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam) مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد این منطقه فضای داخلی خانه رتیل حفره‌دار با روکش ابریشمی باشد. خوشه‌ای از ستاره‌های جوان پرجرم که در تصویر به رنگ آبی کم‌رنگ می‌درخشند، حفره سحابی را در مرکز تصویر NIRCam خالی کرده است.

تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی رتیل

تلسکوپ جیمز وب ناسا
تلسکوپ جیمز وب سحابی رتیل, عکس جدید تلسکوپ جیمز وب

عکس جدید تلسکوپ جیمز وب

ناسا با انتشار تصویر جدیدی از تلسکوپ فضایی جیمز وب نوشت:

وب یک رتیل فضایی غول پیکر شکار کرد!

ببینید: تصاویر جدید و ترسناکی که تلسکوپ جیمز وب منتشر کرد! [+عکس]

جدیدترین تصویر جیمز وب، جزئیاتی بی‌بدیل از سحابی رتیل به نمایش گذاشته است که در فاصله ۱۷۰ هزار سال نوری از زمین قرار دارد. ابزار‌های مختلف جیمز وب اجزای مختلف این سحابی را با جزئیاتی به ثبت رسانده‌اند که پیش‌تر ممکن نبود.

در ادامه میتوانید عکس سحابی رتیل را تماشا کنید:

تلسکوپ جیمز وب ناسا
تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی رتیل

دوربین نزدیک فروسرخ (NIRCam) جیمز وب این سحابی را به‌صورت لانه یک رتیل در کنار ابریشم آن می‌بیند. اگر به مرکز تصویر NIRCam نگاه کنید، ستاره‌های آبی‌رنگی را می‌بینید که در شکافی ساخته تشعشعات خودشان می‌درخشند.

ببینید: جدیدترین تصویر تلسکوپ جیمز وب از منظره کیهانی! [+عکس]

ناسا می‌گوید:

«فقط پرتراکم‌ترین بخش‌های پیرامونی در این سحابی می‌توانند در برابر باد‌های قدرتمند این ستاره‌ها ایستادگی کنند و ستون‌هایی را به وجود بیاورند که به نظر می‌رسد به سمت خود این خوشه اشاره دارند.»

در ادامه میتوانید عکس تلسکوپ جیمز وب را تماشا کنید:

تلسکوپ جیمز وب ناسا
عکس سحابی رتیل

‌چه چیزی این سحابی را برای ستاره شناسان قابل توجه می‌کند؟ بر خلاف کهکشان راه شیری ما، سحابی رتیل ستاره‌هایی جدید با سرعت زیاد تولید می‌کند. اگرچه این سحابی به ما نزدیک است، اما شبیه به نواحی ستاره‌زای غول‌پیکر متعلق به زمانی است که کیهان تنها چند میلیارد سال قدمت داشت و شکل‌گیری ستارگان در اوج خود بود.

تلسکوپ جیمز وب سحابی رتیل

اخبار بیشتر:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *