ولنتاین چیست و چگونه به روز عشق تبدیل شد؟

روز ولنتاین (روز عشق یا عشاق) که به آن روز قدیس یا جشن ولنتاین نیز می‌گویند، هر ساله در تاریخ 14 فوریه (۲۵ بهمن ماه خورشیدی) جشن گرفته می‌شود.

این گرامی‌داشت، به عنوان یکی از مهم‌ترین جشن‌های مسیحی (تقویم قدیسین) برای بزرگداشت یک شهید مسیحی به نام ولنتاین قدیس آغاز گردید و پس از آن از طریق سنت‌های مردمی، به یک جشن فرهنگی، مذهبی و تجاری مهم عاشقانه در بسیاری از مناطق جهان تبدیل شد. داستان‌های مختلفی در مورد اینکه چرا 14 فوریه روز ولنتاین انتخاب شده، وجود دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای ایران و جهان، می‌توانید به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


روز ولنتاین چیست و چگونه به روز عشق تبدیل شد؟

در کشورهای اسکاندیناوی، در اواسط ماه فوریه، پرندگان جفت‌گیری می‌کنند و به همین دلیل است که این دوره، از زمان‌های قدیم به عنوان نماد عشق و تولید مثل یاد می‌شود. تعدادی داستان و روایت گوناگون از شهادت ولنتاین در 14 فوریه، از جمله داستانی از زندانی شدن سنت ولنتاین رم به دلیل خدمت به مسیحیان وجود دارد.

ولنتاین
روز ولنتاین

داستان‌های پرشمار افزوده شده بعدی به این افسانه، ولنتاین را بیشتر با موضوع عشق مرتبط می‌کند. داستان‌های مربوط به سده هجدهم میلادی این قصه را پرآب و تاب‌تر کرده بازگو‌کننده این ادعاست که سنت ولنتاین، نامه‌ای را برای دختر زندانبان خود با امضای «ولنتاین تو» به عنوان وداع قبل از اعدامش نوشته است.

پیشینه تاریخی ولنتاین

روز ولنتاین

طبق گفته برخی از افسانه‌ها ولنتاین قدیس، احتمالاً حدود سال 270 میلادی به قتل رسیده است. در حالی که برخی بر این نظر هستند که روز عشق ، سالگرد مرگ یا به خاکسپاری ولنتاین است و گروهی دیگر معتقدند کلیسای کاتولیک به منظور مسیحی‌سازی یک سنت باستانی و مشرکانه لوپرکالیا که در روم مرسوم بوده، این تاریخ را برگزیده است.

تا اواخر سده پنجم میلادی در امپراتوری روم، جشن لوپرکالیا به مناسبت باروری برگزار می‌شد. در سال 498 میلادی، پاپ ژلازیوس یکم برگزاری جشن لوپرکالیا را ممنوع کرد. وی روز 14 فوریه را به عنوان ولنتاین اعلام کرد تا با اعمال مشرکانه مقابله کند.

در سده‌های میانه اروپا، به‌خصوص در انگلستان و فرانسه، این فرد، یکی از محبوب‌ترین قدیسان آن دوره بوده است. به خصوص همزمانی شروع جفت‌گیری پرندگان با روز ولنتاین، این باور را که روز ولنتاین به واقع، روز عشاق است را تشدید کرد.

قدیمی‌ترین یادبود ولنتاین که امروزه برخی دیگر به آن اعتقاد دارند، مربوط به «چارلز دوک اورلئان» است. او که در پی شکست در نبرد «آزینکورت» در برج لندن زندانی بود، نامه‌ای را در سال 1415 برای معشوقه‌اش نوشت که اکنون در مجموعه دست‌نویسه‌های کتابخانه بریتانیایی نگهداری می‌شود.

افسانه ولنتاین

روز ولنتاین
روز ولنتاین

تاریخ کامل و دقیق روز ولنتاین، هنوز در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم، تنها با افسانه درآمیخته شده است. امروزه، کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده که حداقل سه قدیس به نام ولنتاین یا والنتیوس وجود داشته‌اند که همگی به قتل رسیده‌اند. به همین دلیل، چندین افسانه سعی در بازگویی تاریخچه این آئین دارند.

طبق یک افسانه مشهور در سده سوم میلادی، در روم باستان در دوران فرمانروایی «کلودیوس دوم»، کشیشی به نام ولنتاین می‌زیسته که عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آن‌هایی که همسر و فرزند دارند، سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو، ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم را قدغن کرد.

او معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. هنگامی که «کلودیوس» این امر را دریافت، ولنتاین را به مرگ محکوم کرد. افسانه دیگر می‌گوید شاید کشیش ولنتاین به علت نجات دادن و فراری دادن مسیحیان از آزار و شکنجه رومیان کشته شده باشد. مطابق یک افسانه، کشیش ولنتاین خود عاشق دختر زندانبانش شده و نخستین کارت ولنتاین را خود او پیش از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت «از طرف ولنتاین تو».

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *