بیوگرافی سمانه اسحاقی ؛ نقاش فیگوراتیو

سمانه اسحاقی، هنرمند و نقاش فیگوراتیو است. وی کارشناسی هنرهای تجسمی خود را از دانشگاه رسام کرج گرفته و توانسته با توجه به نوع نگاه خاصی که به کائنات انسان‌ها دارد، آثاری منحصر به فرد را به نمایش بگذارد. با نوشتار بیوگرافی سمانه اسحاقی با فیگار بمانید.

سمانه اسحاقی نوشهر متولد شده است و در حال حاضر ساکن تهران می‌باشد. وی طراحی را از زمانی که خردسال بود شروع کرده است. از همان ابتدا به طراحی پرتره و فیگور علاقه داشت و همانطور که خودش بارها گفته، تنها سرگرمی و لذت او طراحی کردن است.

بیوگرافی سمانه اسحاقی

نقاش فیگوراتیو

فهرست مباحثی که در رابطه با بیوگرافی سمانه اسحاقی باید بدانید به شرح زیر است:

نقاشی های سمانه اسحاقی
سلف پرتره – بیوگرافی سمانه اسحاقی

موضوع طراحی‌های سمانه اسحاقی به عنوان یک نقاش،‌ اغلب با شناخت و بررسی آناتومی و چهره آغاز شد و بر روی خودنگاره‌هایش متمرکز بود. رفته رفته با هدف‌گذاری‌هایی که از زیستش برآمد، راه و سویه‌ی دست خط شخصی در طراحی را، با توجه به شناخت و درک متفاوت خودش از عواطف و پیوند آن با افکارش، پیدا کرد.

در ادامه نوشتار بیوگرافی سمانه اسحاقی شما را آشنا می‌کنیم با چند نمایشگاه مه از این نقاش فیگوراتیو:

دومین نمایشگاه کارت پستال کاربافو

30 خردادماه 1399

بیوگرافی سمانه اسحاقی
پوستر دومین نمایشگاه کارت پستال کاربافو

طبق تعاریف عامیانه؛ کارت پستال یک قطعه‌ی مستطیل شکل از جنس کاغذ ضخیم یا 1 مقوا است که یک طرف آن مصور و دیکر سوی آن کادری مشخص جهت پیام تبریک، ابراز علاقه و محبت به فرد گیرنده است.

در گذشته دریافت کارت پستال آن هم از طریق پست برای فرد گیرنده دارای اهمیت ویژه‌ای بود که نسبت به جایگاه فرد فرستنده، می‌توانست انقدر ارزشمند تلقی شود که برای حفظ و نگهداری از آن، حتی تا زمان مرگ هم کوشا باشد.

اما امروزه در دنیای معاصر با فراگیر شدن فضای مجازی و ارسال لحظه‌ای از انواع تصاویر متحرک و خلاقانه که حتی نگهداری آن‌ها در صفحات مجازی خالی از لطف و ارزش است، مسلما کارت پستال و پست آن کاربردی ندارد.

فراخوان دومین جایزه کاربافو با همکاری گالری ابد تهران در راستای هدف اصلی خود (که همانا برگزاری رخدادهای مثل مشترک نمایشگاهی و ارتباط و گفتگو بین هنرمندان و گالری‌های شهرهای مختلف کشور) با طرح مسئله‌ای نوستالژیک از هنرمندان سراسر کشور دعوت نمود با رجوع به این بخش مهم از حافظه‌ی فرهنگی و باحفظ ارزش‌های یک اثر هنری، کارت پستال مطلوب خود را “از منظر هنرمندی امروزی” به این فراخوان ارسال نمایند.

نمایشگاه گروهی نقاشی کرانه‌ی منفک

دی و بهمن 1399 – بیوگرافی سمانه اسحاقی

بیوگرافی سمانه اسحاقی
پوستر نمایشگاه گروهی نقاشی کرانه‌ی منفک

در این رهگذار متروکی که مسیر به تندی می‌گذرد ما در میانه‌ی بیم و جسارتی خرد قدم بر می‌داریم در حالیکه در پی آن محبوس افتاده‌ایم؛ اما اگر که سر به کناره‌های خود گردانیم، در دورنمای همجوار، پژواک می‌شود تصویر دیگرانی به تمثیل ما!

و این بار در کرانه‌ی جدا – افتادگی پدیده‌ی پیوند را با دیدگان نوینی آغاز می‌کنیم، تا بتوانیم بار دیگر چشم یازیم بر روزنه‌ی پرده‌ی بوم‌هایی که هراس گریختن ندارند و به نغمه‌ی بدیع خود ما را به میعادگاه هنروری فرامی‌خوانند.

بیوگرافی سمانه اسحاقی
نام اثر:‌ بازگشت

نمایشگاه دگردیسی

دی و بهمن 1400 – بیوگرافی سمانه اسحاقی

بیوگرافی سمانه اسحاقی
نمایشگاه دگردیسی

موضوع آثار این نمایشگاه “انسان” است. انسانی که باژگونه شده، دچار استحاله شده و در حال تغییر است. نقاش با آشنازدایی از ابژه‌ای معلوم، “انسان” در پی بازنمایی پرتره‌ای معاصر است. آنگونه که ادراک می‌شود، نه آن‌سان که دانسته می‌شود.

بیوگرافی سمانه اسحاقی
بیوگرافی سمانه اسحاقی

پارت اول نمایشگاه فضا

20 فروردین 1400

بیوگرافی سمانه اسحاقی
پارت اول نمایشگاه فضا – بیوگرافی سمانه اسحاقی

فضا به عنوان چارچوبی برای موجودات و افراد زنده مفهومی فراگیر است. هرچند، بدون مرز بودن طرقی که از طریق آن ها میتوان رابطه ای را با فضاهای خارجی یا داخلی در ابعاد و پیوندهای ملموس، انتزاعی، فیزیکی، و یا مجاز ایجاد نمود و در وفور مباحثی که این اشکال نامتناهی رابطه را خطاب قرار می‌دهند، فضا را تبدیل به مفهومی مناسبتی و فرار در هر مورد تجربه و آزمایش می‌کند.

فضا چنان ما را در همه جا فرامی‌گیرد که ما اغلب بدون کند و کاو آگاهانه نسبت به ارتباطمان با آن، درونش قرار داریم. اگرچه، زمانیکه آگاهانه این رابطه را در نظر می‌گیریم، با مشکل انعکاس در بسیاری از اشکال مشخصی که از طریقشان فضا را درک می‌کنیم، مواجه می‌شویم. این ملاحظه شکل‌گیری فضا را سوق می‌دهد:

فصل اول، قسمتی از پرسشی در جریان در مورد موضوع فضا در هنرهای تجسمی است.

بیوگرافی سمانه اسحاقی
پارت اول نمایشگاه فضا – بیوگرافی سمانه اسحاقی

دامنه آثاری که برای نمایش انتخاب شده ادراک و یا ایده فضا را در دلالت ذهنی شخصی و اجتماعی‌اش به علاوه ویژگی‌های معمول فیزیکی و پدیده ‌ناسی‌اش متصور می‌سازد. از فضاهای داخلی تا محیط‌های خارجی، از مداخله با فضای بصری غیرمادی تا کشمکش‌های یافتن فضای واقعی برای زیستن در تبعید یا در خانه، فضا در این آثار به اشکال متنوعی که از طریق آنها هنرمندان خود درونی‌شان را در رابطه با تاثیرات و عوامل فضای خارجی مورد تفکر قرار داده و شکل می‌دهند، به تصویر کشیده شده است. این مسئله می‌تواند مداخله‌ای با حسی از تعلق یا عدم تعلق به یک فضا، اشتیاق به یک فضا (خیالی)، و یا اشتیاق پی بردن به روابط مبهم با یک فضا باشد.

از زمان آغاز این پروژه، علاقه مندی به موضوع فضا، از پرسش رسانه جدانشدنی بوده است. نمایش، نقاشی‌ها و رسانه‌های چاپی غیر عکاسی همچون قلم زنی، حکاکی روی سنگ، سیاه قلم، و مونوتایپ را گرد هم می‌آورد. بنابراین، فراتر از موضوع فضا، نمایش بر رسانه‌های مشخصی از طراحی و چاپگری به عنوان رسانه‌های طولانی مدت در گذشته برای آزمایش و نشان دادن ظرفیت‌های دوبعدی آنها و سایر پتانسیل ها مانند انتخاب چارچوب برای هواپیمای تصویری تمرکز می‌کند و با بدنه های مادی آن در تصویرسازی فضاهای چند لایه امروزی که چه به عنوان موجودیت ها، روابط و یا شهود درک شده اند، بازی می‌کند.

همچنین، تمرکز بر رسانه هدفی دیگر را دنبال می‌کند، که جست و جو برای فراتر رفتن از مباحثات فرهنگی‌ای که ممکن است آثار این هنرمندان ایرانی را در محتوای اعمال آنها در ارتباط با جغرافیای “به حاشیه رانده شده” ای که آنها با آن مرتبط هستند، است.

به جای آنکه تنها در مورد چگونگی ادراک و تصور فضا در آثار هنرمندان اهل و یا در ارتباط با یک جغرافیای ویژه پرسیده شود، نگاهی به مداخله آنها با رسانه‌های مشخص اجازه می‌دهد تا پرسش‌هایی در مورد نقش این رسانه‌های قدیمی در آثار هنری در حال ظهور (در ایران) و در مورد انعکاس در مورد ابعاد زیبایی‌شناسی آثار این هنرمندان به عنوان شهروندان دنیا، مطرح شود. – (لیلا ادیب فر) –

نام اثر:‌ کولبر - اثر سمانه اسحاقی در نمایشگاه فضا
نام اثر:‌ کولبر

مجموعه‌ای از آثار منتخب سمانه اسحاقی از نگاه سایت فیگار

از نظر سمانه اسحاقی پرتره‌ی انسان‌ها قابلیت بالایی برای طراحی کردن دارند؛ چون منشا گفت و گو درباره عشق، غم، رنج، سایه‌ها و گذشته‌یشان هستند.

انگیزه‌ی اکنون وی از طراحی پرتره، نشان دادن تسلط عوامل دنیای بیرونی بر حالات درونی انسان است که ترسیم آن بر صفحه‌ی سفید، گویای تمامی تمایلات و تناقضات اوست. و مایل است این برخورد را با ابزار سنتی مثل جوهر، خودکار، روان نویس… بر روی مقوا داشته باشد. همچنین در آثارش خط، جزء لاینفکی است که به کمک آن به بیان ریتم، خلق و خو، اتمسفر افراد و برانگیختگی احساسات آنان دست می‌یابد.

نام اثر: رِگرِسیون

در این اثر از سمانه اسحاقی به خوبی حس آینده‌نگری در رابطه با زیست یک انسان موج می‌زند. مسئله‌ی تغییراتِ مداوم و پویا در آثار این نقاش فیگوراتیو همچون مفاهیم در عصر تکنولوژی جزو یکی از ناپایداری‌های سیستماتیکِ نقاشی‌های اوست. او در رابطه با این نقاشی اینطور می‌گوید:

“یجور خواستم پیش بینی کردن رو نشون بدم و تغییرات رو”

نام اثر: سکون

چاق شدن و چاق بودن از آن دسته از پلان‌های ذهنی است که نمی‌توان از حضور آن‌ها در رویای کابوس‌وار انسان‌ها در عصر بی‌تحرکی و تکنولوژی چشم‌پوشی کرد. ساکشن و عمل زیبایی می‌تواند دست‌اندرکاران علم و صنعت زیبایی را به این وادارد تا کالبدهایی از جنس جاودانگی و برای جاودانگی بسازند تا این ذات کمال‌گرایی و میل به زیباییِ خودساخته‌ی انسان‌ها را در نطفه خفه کنند.

“خواستم عارضه ناشی از چاقیو نشون بدم که به ساکشن و یه سری عمل‌های زیبایی ختم می‌شه”

نام اثر: اجبار مواجهه

در دنیای حال حاضر آنقدر انسان‌ها در خود فرو رفته‌اند و آنقدر شرایط زیست‌محیطی اطرافشان آن‌ها را به سمت از خودبیگانگی مایل کرده است که جنگ و فضای پر تنش خشونتِ مستقیم علیه یکدیگر به یک بازی همیشگی تبدیل شده است. بازی‌ای که کودکان را دست‌مایه‌ی آینده‌ای پر از تخریب قرار می‌دهد.

“بچه‌های جنگ زده‌ای که آسیب‌های روحی و جسمی ناشی از جنگ رو تجربه می‌کنن”

نام اثر: احتضار

مرگ از مفاهیم پایه‌ای یک زندگی است. اگر انسان از مرگ بی‌خبر شود زندگی را باخته و به دنبال آن افسردگی یار همیشگی‌اش می‌شود. بیمار و بستری که یک بیمارِ رو به مرگ را در عزلت‌طلبی اجباری باید بپذیرد در این اثر می‌بینیم. حقیقتی که در عصر تکنولوژی آن را فراموش کرده‌ایم و مدام بدون در نظر گرفتن این واقعیت دنبال زندگی می‌گردیم.

“شخصی که در آستانه مرگه…”

نام اثر: پارادوکس

در این نقاشی به خوبی نقاش توانسته ما را با پارادوکس و مفهوم از خودبیگانگی روبرو کند. مفهومی که در دنیای تکنولوژی از اساسی‌ترین دغدغه‌های ناخودآگاه هر انسانی می‌باشد. پوشش و حالات دست‌های سوژه در این اثر ما را با تناقضی صرف و غریب اما آشنا مواجه می‌کند که نباید به راحتی از این رفتار گذر کنیم!

“تناقض داشتن و دوگانه بودن فرد”

نام اثر: مصونیت

این اثر توانسته به خوبی ما را در منجلابِ یک حال خوب در پشت یک نقاب در شرایط ناگوار رها کند؛ تلاش برای مصون بودن و دیده نشدن زخم‌ها و سرپوش گذاشتن روی آنها جهت آسیبِ کمتر یا آسیب‌های آتی یا حتی آسیب‌پذیر بودن، در اقساء نقاطِ این نقاشی موج می‌زند!

مجموعه‌ای از خودنگاره های سمانه اسحاقی

بیوگرافی سمانه اسحاقی در یک نگاه

  • نام سمانه اسحاقی
  • تولد نوشهر / 1371
  • تحصیل کارشناسی هنرهای تجسمی
  • عضو پیوسته انجمن نقاشان
  • عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر
  • گالری روند/نمایشگاه گروهی نقاشی/ دگردیسی/ مشهد/ ۱۴۰۰
  • گالری روند / نمایشگاه برگزیده طراحان/ مشهد/ ۱۴۰۰
  • گالری الیوا/ نمایشگاه گروهی/عنوان(فضا)/ شیکاگو/ ۱۳۹۹
  • گالری ثالث/ نمایشگاه گروهی آنلاین وان+وان میلیون/تهران/۱۳۹۹
  • گالری سایه/ دومین نمایشگاه کارت پستال کاربافو/تهران/1399
  • کافه گالری ایرانشهر/ نمایشگاه گروهی طراحی / سکوگراف / تهران / 1398
  • گالری آرتیبیشن آنلاین/ نمایشگاه گروهی نقاشی/ خیال واره / تهران /1398
  • گالری روند / نمایشگاه گروهی نقاشی / مشهد / 1398
  • فرهنگستان هنر / جشنواره نقاشان نوگرای البرز / تهران / 1398
  • خانه هنرمندان / نمایشگاه گروهی نقاشی / تهران / 1398
  • گالری آنلاین / نمایشگاه گروهی پرتره / اسپانیا / 1397
  • گالری هامون / اولین نمایشگاه گروهی نقاشی / من زن هستم / ساری / 1397
  • ووآرت آنلاین / نمایشگاه گروهی نقاشی / زن ایرانی از نگاه زن ایرانی / ساری / 1397
  • گالری تم / آرتیست تاک / تهران / 1397
  • موزه طراحی محض / نمایشگاه گروهی طراحی های اینستاگرام / تهران / 1397
  • فوندریا دله آرتی رم / نمایشگاه گروهی نقاشان ایرانی / ایتالیا / 1396
  • برگزیده و نفر اول در بخش موضوعی مسابقه طراحی در گالری روند/ ۱۴۰۰
  • برگزیده و نفر اول در اولین مسابقه طراحی سکوگراف/1398
  • برگزیده و نفر اول در بخش موضوعی مسابقه طراحی در گالری روند/1398
  • برگزیده جشنواره نقاشان نوگرای البرز در بخش طراحی /1398

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بیوگرافی سمانه اسحاقی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

سمانه اسحاقی کیست, سمانه اسحاقی نقاش, نقاشی های سمانه اسحاقی, آثار سمانه اسحاقی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *