معرفی و تحلیل بهترین سه گانه های تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

تاکنون فیلم‌های زیادی به قسمت سوم رسیده‌اند. با فیگار همراه باشید تا برخی از بهترین سه گانه های تاریخ سینما را به شما معرفی کرده به تحلیل آن‌ها بپردازیم.

رسیدن به سه فیلم در یک فرنچایز کار ساده‌ای نیست. روایت یک داستان طولانی‌تر در سه قسمت فیلم نیز امری بسیار دشوارتر است. برخی فرنچایزها همانند Fast and Furious، تنها برای ادامه دادن و درآمد بیشتر برای کمپانی به ساخت قسمت‌هایی جدید روی می‌آورند. اما فرنچایزهایی وجود دارند که با تکمیل یک سه‌گانه، داستانی بی‌نقص را روایت می‌کنند.

معرفی و تحلیل بهترین سه گانه های تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

از ارباب حلقه ها تا جنگ ستارگان

شما می‌توانید فهرست معرفی و تحلیل بهترین سه گانه های تاریخ سینما را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
بهترین سه گانه های تاریخ سینما

در میان تمام سه گانه های تاریخ سینما برخی از آن‌ها هستند که در هر فیلم، بخشی از داستان بزرگی را روایت می‌کنند که در فیلم بعدی کامل می‌شود. این سه گانه‌ها ارزش بسیار بیشتری به نسبت دیگر فرنچایزهایی دارند که هر قسمت داستان منحصر به فردی دارد. در ادامه با فیگار همراه باشید تا نگاهی به فیلم های سه گانه معروف انداخته و برخی از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی، و تحلیل کنیم.

The Oceans Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
شخصیت های فیلم 11 یار اوشن

اگرچه فیلم Ocean’s Eleven یک فیلم جنایی مشهور بود، اما دو دنباله که حکم یک بازسازی را داشتند، این فرنچایز را تبدیل به برترین سه گانه تاریخ سینما کردند. قسمت اول این سه گانه مشهور در رابطه با چند دزد بزرگ با بازی جورج کلونی، برد پیت و مت دیمن بود که با بکدیگر همکاری می‌کردند. با وجود حضور یاران اوشن در لیست بهترین فیلم های سه قسمتی تاریخ اما لازم به ذکر است که با وجود نسخه اولیه فیلم که بعدها بازسازی شد، این فرنچایز مجموعاً‌ چهار فیلم دارد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه یاران اوشن

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
شخصیت های فیلم 13 یار اوشن

تاکنون بازیگران مشهور زیادی از جمله  جرج کلونی، برد پیت، مت دیمون، اندی گارسیا، الن بارکین، آل پاچینو، برنی مک، دان چیدل، کیسی افلک، ونسان کسل، اسکات کان و الیوت گولد در مجموعه یاران اوشن به ایفای نقش پرداخته‌اند. با این حال، آن‌ها تنها دلیل ورود این مجموعه به لیست برترین سه گانه های تاریخ سینما نیستند.

مجموعه یاران اوشن تاثیر زیادی بر آثار سینمایی و تلوزیونی در موضوع دزدی داشته است. حتی می‌توانیم برخی از فیلم‌ها و سریال‌های دزدی مشهور از جمله مانی هیست را به این سه گانه تشبیه کنیم و آن را یکی از بهترین فیلم های شبیه مانی هیست بنامیم.

بیشتر بخوانید:

How To Train Your Dragon Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
هیکاپ، آسترید و دیگر شخصیت‌های چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم

اگرچه در میان فیلم های سه گانه معروف وجود انیمیشن‌هایی با سه یا حتی بیشتر از سه قسمت عجیب نیست، اما کمتر انیمیشنی می‌تواند همانند چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم در طول زمان همچنان موفق باشد. به همین دلیل است که این انیمیشن به لیست برترین سه گانه های تاریخ سینما راه یافته است

داستان این انیمیشن در رابطه با پسری وایکینگ به نام هیکاپ است که برای اولین بار تصمیم می‌گیرد تا با یک اژدها دوست شود. دوستی آن‌ها داستانی بزرگ و حماسی را شکل می‌دهد که با وجود محبوبیت نسبتاً کم در میان دیگر فرنچایزهای انیمیشنی، اما روایت بسیار تمیزی را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
هیکاپ، شخصیت اصلی چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم

برای تحلیل بهترین سه گانه تاریخ سینما که به صورت انیمیشنی ساخته شده است، باید این اثر را از نگاه یک کودک نگاه کنیم. اکثر انیمیشن‌ها در ابتدا کودکان را مخاطب اصلی خود قرار می‌دهند پس ما باید در ابتدا درک بهتری از آن‌ها داشته باشیم.

حماسه پسری که ضعیف‌تر از همسن‌های خودش است، همانند تعداد زیادی از دیگر انیمیشن‌ها می‌تواند حس بهتری را برای کودکان به ارمغان آورد. این پسر نوجوان تصمیم می‌گیرد تا برخلاف گفته‌های غلط بزرگان، با یک اژدها دوستی کرده و آن را رام کند. او این کار را انجام داده و تمام روستا را متحول می‌کند.

در ادامه و در قسمت‌های بعدی، ما می‌بینیم که این پسر نوجوان به یک مرد تبدیل شده و اکنون باید حماسه‌های بزرگ‌تری را بسازد. حماسه‌هایی که با مهارت سازندگان، برخی از دراماتیک‌ترین لحظات را در برترین سه گانه تاریخ سینما انیمیشنی به وجود می‌آورند. همین معیارها باعث شده است تا برخی المان‌های این انیمیشن‌ برای بزرگسالان جذاب‌تر از کودکان باشد. با این حال، چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم کودکان را فراموش نمی‌کند و همچنان لحظاتی پر از شادی را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

The Cornetto Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
سه گانه کورنتو

درحالی که عده زیادی اعقتاد دارند که بهترین سه گانه های تاریخ سینما باید دنباله‌ای بر یک داستان باشند، اما سه گانه کورنتو ثابت کرد که این فرضیه همواره درست نیست. این سه گانه در هر قسمت داستانی کاملاً متفاوت را به همراه بازیگرانی متفاوت روایت می‌کند.

فیلم اول، Shaun of the Dead نام دارد که در رابطه با زامبی‌ها است. فیلم دوم با نام Hot Fuzz در رابطه با دوستی دو پلیس است. و فیلم سوم نیز با عنوان The World’s End به در رابطه با یک تهام بزرگ است.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه کورنتو

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
بهترین سه گانه های تاریخ سینما

در تحلیل بهترین سه گانه تاریخ سینما پی می‌بریم که این سه گانه چگونه توانست با داستانی غیرمرتبط در هر قسمت، نام خود را در میان تمام سه گانه های تاریخ سینما به نمایش بگذارد. نکته اصلی این سه گانه، نحوه روایت داستان آن است. درست است که هر قسمت داستانی متفاوت دارد، اما همچنان تمام آن‌ها در یک ژانر کاملاً یکسان قرار دارند. تمامی آن‌ها یک بخش کمدی مشترک، اکشنی قدرتمند و همچنین پیچیدگی‌هایی مشابه هستند. این موارد نقاط اتصال فیلم‌های این سه گانه با یکدیگر است.

بیشتر بخوانید:

The Before Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
سه گانه Before

درحالی که اکثر فیلم های سه گانه تخیلی و یا اکشن شهرت زیادی دارند، اما سه گانه‌هایی که با هزینه کمتر و داستانی ساده‌تر ساخته می‌شوند نیز جذابیت بسیار زیادی دارند. سه‌گانه Before یکی از این سه گانه‌ها است که در هر قسمت، داستان عاشقانه میان جسی و سلست را طی سال‌ها نمایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه پیش از

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
سه گانه Before

‍معمولاً فاصله ساخت فیلم های سه گانه معروف بسیار کوتاه است. نهایتاً سه تا چهار سال برای ساخت قسمت جدیدی از یک سه گانه کافی است. اما سه گانه مهم Before یک ساختار شکن بود.

داستان این سه گانه رابطه عاشقانه میان جسی و سلست را در طی سال‌های طولانی به نمایش می‌گذارد. اما سازندگان این اثر برای نمایش فاصله بین زندگی آن‌ها، به جای استفاده از بازیگرانی مسن‌تر، 10 سال را برای ساخت فیلم جدید صبر کرده‌اند. هر قسمت از این سه‌ گانه تقریباً ده سال پس از قسمت پیشین ساخته شده و این تفاوت بزرگ در کنار داستانی زیبا، این اثر را تبدیل به برترین سه گانه تاریخ سینما کرده است.

بیشتر بخوانید:

The Back To The Future Trilogy

امروزه مفهوم سفر در زمان برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها بسیار رایج است. اما شاید هیچکدام از آن‌ها نتوانسته‌اند به اندازه سه گانه بازگشت به آینده موفق باشند. این سه گانه داستان

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
مارتی مک‌فلای در کنار داک براون

را روایت می‌کند که با ساخت یک ماشین زمان، به سال 1960 باز می‌گردند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه بازگشت به آینده

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
بهترین سه گانه های تاریخ سینما

شاید سه گانه بازگشت به آینده از لحاظ علمی کمی دور از منطق باشد. فیلم‌های سفر در زمانی امروزی، نزدیکی بیشتری به علم فیزیک دارند و نواقص آن‌ها بسیار کمتر می‌باشد. با این حال، بازگشت به آینده به عنوان یک فیلم کلاسیک، توانست مفهوم سفر در زمان را به مردم یادآوری کند و باعث خلق آثار بسیار زیادی شود که از این مفهوم برای شکل گیری داستان استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

The Planet Of The Apes Prequel Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
بهترین سه گانه های تاریخ سینما

سیاره میمون‌ها یک فرنچایز کلاسیک بود. عده کمی از مردم خواستار قسمت جدیدی از این مجموعه بودند. با این حال، یک سه گانه جدید که حکم یک پیش درآمد را داشت، تبدیل به یکی از بهترین سه گانه های تاریخ سینما شد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه پیش درآمد سیاره میمون‌ها

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
بهترین سه گانه های تاریخ سینما

بدون شک ساخت پیش درآمدی مدرن برای یک مجموعه فیلم کلاسیک و تبدیل کردن آن به یکی از بهترین سه گانه های تاریخ سینما به هیچ وجه ساده نیست. اما این سه گانه با کمک از جلوه‌های ویژه داستان را بهتر از پیش روایت می‌کند و به همین دلیل است که شهرت این سه گانه ار مجموعه اصلی بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

The Original Star Wars Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
پوسر فیلم جنگ ستارگان

جنگ ستارگان نه یک سه گانه، بلکه یک فرنچایز است. شما می‌توانید ترتیب دیدن فیلم ها و سریال های جنگ ستارگان را در فیگار مطالعه نمایید. ما می‌توانیم تمام فیلم‌های جنگ ستارگان را به سه سه‌گانه جدا تقسیم کنیم. سه گانه اصلی، سه گانه پیش درآمد و سه گانه دنباله.

داستان سه گانه اصلی جنگ ستارگان در رابطه با لوک اسکای واکر است. او یک مرد عادی است که متوجه می‌شود تا باید به عنوان یک جدای آموزش دیده و سپس به جنگ بزرگ‌ترین تهدید کهکشان برود.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه اصلی جنگ ستارگان

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
سه گانه اصلی جنگ ستارگان

دلیل اصلی محبوبیت سه گانه اصلی جنگ ستارگان در میان دیگر سه گانه‌های این مجموعه، تازگی آن است. امروزه فیلم های سه گانه تخیلی با موضوع فضا و کهکشان ساخته می‌شوند. اما جنگ ستارگان یکی از اولین فیلم‌هایی بود که با ترکیب ژانر فانتزی و علی تخیلی، یک اثر حماسی را روانه سینما کرد.

بیشتر بخوانید:

The Dark Knight Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
بتمن در سه گانه شوالیه تاریکی

تاکنون بارها و بارها فیلم‌ها و سریال‌های جدیدی از بتمن با بازیگرانی متفاوت ساخته شده‌ است. اما تنها یک سه گانه بزرگ در میان آن‌ها وجود دارد که کریستوفر نولان آن را ساخته است. داستان این فیلم از زمان تبدیل شدن بروس وین به بتمن آغاز شده و تا دوران میان سالی او ادامه می‌یابد. سه گانه شوالیه تاریکی، برترین سه گانه های تاریخ سینما است که براساس کمیک بوک ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه شوالیه تاریکی

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
سه گانه شوالیه تاریکی

دلایل زیادی وجود دارند که سه گانه شوالیه تاریکی را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های سه قسمتی تاریخ براساس کمیک بوک کرده‌اند. با این حال، نگاه کریستوفر نولان به این اثر را می‌توان بزرگ‌ترین دلیل آن دانست. کریستوفر نولان از یک شخصیت کمیک بوکی چیزی ساخت که در کمتر کمیک بوکی وجود دارد. فیلمی اجتماعی که بتمن را تبدیل به یک شخصیت کاملاً واقع گرایانه می‌کند. تمامی این موارد سه گانه شوالیه تاریکی را در لیست هترین فیلم های سه قسمتی تاریخ قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

The Dollars Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
فیلم های سه گانه دلار

در قرن بیستم میلادی، فیلم‌های وسترن طرفداران زیادی داشتند. اگرچه همچنان شاهد انتشار برخی فیلم‌ها در این ژانر هستیم، اما اوج محبوبیت آن‌ها در قرن پیش بود. در این میان، فیلم‌های بسیار مشهوری در این ژانر ساخته‌ شده‌اند. اما سه گانه‌ای که آن را دلار می‌نامیم، اهمیت بسیار بیشتری در این میان داشته است.

سه گانه دلار در هر قسمت داستانی متفاوت را روایت می‌کند که کلینت ایستوود نقش شخصیت اصلی آن را ایفا می‌کند. یک مشت دلار، برای چند دلار بیشتر، و خوب، بد و زشت سه فیلمی هستند که این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه دلار

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
کلینت ایستوود در سه گانه دلار

همانند سه گانه کورنتو، سه گانه دلار یکی دیگر از مواردی است که با وجود داستان‌هایی متفاوت در هر قسمت، به عنوانه بهترین فیلم سه قسمتی تاریخ شناخته می‌شود. این سه گانه شامل برخی از تاثیر گذارترین فیلم‌ها در ژانر وسترن بوده و شهرت بسیار زیاد آن نیز به همین دلیل است.

بیشتر بخوانید:

The Lord Of The Rings Trilogy

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
بهترین سه گانه های تاریخ سینما

ارباب حلقه‌ها در میان فیلم های سه گانه تخیلی شهرت بسیار زیادی دارد. این سه گانه براساس رمان فانتزی حماسی جی آر آر تالکین ساخته شده و الهام بخش بسیار از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی فانتزی بوده است. همچنین هر قسمت از این سه گانه بیش از 3 ساعت زمان دارد و بدین صورت، داستانی بسیار طولانی را روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل سه گانه ارباب حلقه ها

بهترین سه گانه های تاریخ سینما
هابیت ها در سه گانه ارباب حلقه ها

سه گانه ارباب حلقه‌ها برخی از بهترین شخصیت‌های تاریخ سینما، و همچنین برخی از حماسی‌ترین نبردها را در میان تمام سه گانه های تاریخ سینما دارا بود. این سه گانه یک اقتباس موفق است که توانست به عنوان بهترین فیلم سه قسمتی تاریخ داستان یکی از بزرگ‌ترین جهان‌های فانتزی را بدون گیج کردن مخاطب از حجم اطلاعات روایت کند که بی‌شک ارزش آن ار در مقابل دیگر سه گانه‌های تاریخ بسیار بالا می‌برد.

Three Colours trilogy

  • کارگردان کریشتوف کیشلوفسکی
  • تهیه‌کننده مارین کارمیتز و Yvonne Crenn
  • نویسنده Krzysztof Kieślowski و کشیشتف پیسیویچ
  • بازیگران ژولیت بینوش،‌ بنوآ رژان، زبیگنیف زاماخوفسکی، ژولی دلپی، ایرن ژاکوب و ژان-لویی ترنتینیان
  • موسیقی زبیگنیف پرایزنر
  • فیلم‌بردار اسواوومیر ایجاک (Blue)، ادوارت کووشینسکی (White) و پیوتر سوبوچینسکی (Red)

سه رنگ، مجموعهٔ سه فیلم از کریستوف کیشلوفسکی، کارگردان لهستانی (بهترین فیلم های لهستان 2022 و 2021) است. این سه فیلم عبارت‌اند از:

  • آبی (۱۹۹۳)
  • سفید (۱۹۹۴)
  • قرمز (۱۹۹۴)

هر سه فیلم نوشتهٔ کیشلوفسکی به همراهی کریستف پیسیویچ و با موسیقی متن ساختهٔ آهنگساز سرشناس لهستانی، زبیگنف پرایزنر هستند.

تحلیل سه گانه سه رنگ

چنتد سوال در رابطه با آبی:

  1. معنی سیاه شدن تصویر در چند نما و بعد ادامه‌ی آن؟
  2. پیرزنی که آهسته راه می‌رفت؟
  3. بردن چراغ آبی در خانه‌ی جدید توسط ژولی؟

سه رنگ: آبی

عشق احساس زیبایی است،  اما در عشق فورا به کسی که عاشقش شده‌اید وابسته می‌شوید. کاری می‌کنید که او دوست دارد، چون می‌خواهید خوشحالش کنید، گیرم که خودتان اون کار را دوست نداشته باشید. به این ترتیب با آنکه از احساسِ زیبای عشق برخوردار می‌شوید و کسی که دوستش دارید از آن شماست، به کارهای زیادی دست می‌زنید که خلاف میلتان است. این امر هم آزادی است هم فقدان آزادی.

سه رنگ: قرمز

قرمز در نام دیگرش فیلم برادری است. واژه را به این مفهوم بگیریم که در برابر هر گناه، هر خطای انسانی، اگر خطایی می‌شمریم، به جای روی آوردن به داوری (کنشی که در نهایت هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد) به چیزی رو کنیم که دست کم از درون خود ما می‌روید، به راهِ حلِ احساسیِ فیلم‌های کیشلوفسکی: دوست داشتن چیزی یا کسی. پای فشردن به چنین دوست داشتنی.

سه رنگ: سفید

فیلم سفید درباره‌ی درک برابری به صورت یک تضاد است. ما مفهوم برابری را درک می‌کنیم، می‌فهمیم که همه می‌خواهیم برابر باشیم. اما به نظر من این مسئله به هیچ وجه حقیقت ندارد. فکر نمی‌کنم کسی واقعا بخواهد برابر باشد. همه می‌خواهند بیشتر برابر باشند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین سه گانه های تاریخ سینما سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با بهترین سه گانه های تاریخ سینما

سه گانه چیست؟

به طور کلی به هر فیلمی که در سه قسمت ساخته شود سه گانه می‌گویند. اما برخی سه گانه‌ها شامل‌ فیلم‌هایی می‌باشند که از لحاظ داستانی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

بهترین سه گانه تاریخ سینما کدام است؟

عده زیادی سه گانه ارباب حلقه‌ها را بهترین فیلم سه قسمتی تاریخ سینما می‌دانند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *