بهترین مستندهای سال 2022 از نگاه سایت فیگار

با عبور از نیمه سال 2022، مستندهای بسیار زیبایی تولید شد‌ه‌اند. در این مقاله به بهترین مستندهای سال 2022 از نگاه سایت فیگار پرداخته‌ایم.

سال 2022 اولین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند است. در ماه آگوست، Langkawi Walk The Doc میزبان فیلمسازان و علاقمندان مستند از سراسر جهان در لنکاوی، مالزی است. در این جشنواره بهترین مستندهای سال 2022 به نمایش درآمده و درباره آنها به درستی قضاوت خواهد شد.

بهترین مستندهای سال 2022 از نگاه سایت فیگار

مهمترین مستندهایی که باید بشناسید.

بهترین مستندهای سال 2022

بدون شک این جشنواره راهی عالی برای ملاقات با کارگردانان و تهیه کنندگان بوده و همچنین کمک خواهد کرد تا با نسخه های جدید در این ژانر آشنا شویم. البته همه نمی‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و یا ابزار یا زمان لازم برای سفر دور و دراز را در اختیار ندارند، به همین منظور متاکریتیک برخی از بهترین نسخه‌های منتشر شده امسال را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

Jackass Forever

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

پس از وقفه ای هفت ساله دوباره جانی ناکسویل مستند Jackass Forever را ساخته و برخی از ظالمانه ترین و خطرناک ترین شیرین کاری های حرفه ای خود را به نمایش گذاشته است. او در کنار دوستان دیرینه اش و چند ستاره جدید به دنیای مستند بازگشته و سعی دارند بهترین مستند 2022 را به نمایش بگذارند.

البته ممکن است بینندگان این فرنچایز را با مستند مرتبط ندانند. اما قطعاً این برنامه در دسته برنامه‌های مستند قرار می گیرد. در واقع، به راحتی می‌توان این برنامه را خنده دارترین فرانچایز مستند تاریخ دانست.

منفورترین مرد اینترنت

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

یکی از ناراحت‌کننده‌ترین و بهترین مستندهای سال 2022 درباره منفورترین مرد اینترنت است. این مستند داستان مردی را دنبال می‌کند که ترولینگ را به بدترین حد ممکن انجام می‌دهد.

پس از افشای عکس های دختر شارلوت لاوز در اینترنت، شارلوت تصمیم جسورانه ای می گیرد تا مقابل ظلم هانتر مور، «ویرانگر زندگی» ایستادگی کند.

این مستند جذاب از شجاعت چند نفر در مقابل یک جنایتکار اینترنتی پرده ‌برمی‌دارد. این مستند نشان می دهد که با شجاعت و عشق، می توان هانتر مور را متوقف کرد و دیگر قرار نیست کسی مورد سواستفاده از او قرار بگیرد.

The Tinder Swindler

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

یکی از بهترین مستندهای سال 2022، فیلم The Tinder Swindler ساخته نتفلیکس است. این مستند به دنبال سایمون لویف می‌گردد. مردی با رازهای بسیار تاریک که بیشتر آنها به طرز تکان دهنده ای در این مستند فاش شده است.

این مستند تاریک درباره قتل نیست، اما فضایی ترسناک و داستانی تلخ و در عین حال باورنکردنی را دنبال می‌کند. این مستند شبیه یک موعظه عمل کرده و در مورد خطرات اینترنتی هشدار می‌دهد.

تحقیقات مستحکم، توصیفات، و استفاده از فیلم های آرشیو شده، قطعاً هر مستندی را جذاب تر می کند. اما افشاگری در مورد جنبه های ترسناک و نگران کننده فردی به نام سایمون، این مستند را بیش از پیش به کسب لقب بهترین مستند 2022 نزدیک کرده است.

جینز

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

جینز یک مستند قوی درباره سرویس مخفی و زیرزمینی معروف بهThe Janes است که داستان هفت زن را روایت می‌کند. این هفت زن سرویس مخفی را برای سقط جنین «در زمان ممنوعیت سقط جنین در امریکا»، تأسیس کرده بودند. مستند جینز پس از انتشارش به عنوان یک بینش جدید «از تاریخچه حقوق زنان در امریکا» مورد توجه قرار گرفت.

این مستند یکی از محبوب ترین مستندها در سال جدید بوده و طرفداران این مستند ممکن است از دیگر فیلم‌های مشابه The Janes به دلیل داستان سرایی قدرتمندشان در مورد جنبش‌های فمینیستی لذت ببرند.

بازگشت به فضا

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

در این سال‌ها ناسا تنها شرکت اکتشاف فضایی نیست که نامی برای خود دست و پا کرده باشد. بلکه اسپیس ایکس که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، نیز در این عرصه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. در مستند Return To Space، خط داستانی این شرکت‌های کیهانی با یکدیگر همپوشانی داشته و در دهه‌های متمادی رازها و تحولات خاص این دو شرکت را آشکار می‌کند.

این مستند به دلیل نشان دادن تحولات تاریخی در زمینه سفرهای فضایی، دارای امتیاز بالایی بوده و یکی از محبوب ترین مستندها در سال جدید به شمار می‌رود.

مواجهه با نولان

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

مواجهه با نولان به عنوان مستند ” افسانه تگزاس” معرفی شده است. این مستند، ویژگی‌های شخصی به نام نولان رایان، (بازیکن بیسبال) را از دیدگاه بازیکنانی که با او به رقابت پرداخته‌اند، روایت می کند. این داستان نشان می‌دهد که او در این حرفه چقدر عالی عمل کرده است.

این مستند ورزشی به یکی از ترسناک‌ترین پرتاب‌کننده های بیسبال پرداخته و با نوعی احساسات گرایی به دوران طلایی پرتاب کننده ها Facing Nolan را به نمایش گذاشته است.

پارک های ملی بزرگ ما

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

پارک‌های ملی بزرگ ما یک مستند عالی درباره طبیعت و تاریخ می‌باشد. این مستند بر خلاف بسیاری از مستندها در این ژانر بسیار عالی عمل کرده و محبوبیت فوق‌العاده‌ای را در نزد مخاطبان خود کسب نموده است. پارک‌های ملی بزرگ ما جدال طبیعت برای بقا در عصر کنونی را نشان داده و چشم انداز الهام‌بخش آن را به تصویر می کشد.

پارک‌های ملی بزرگ ما سندی دل‌گرم‌کننده اما جدی است که بینش عمیقی در مورد ضرورت حفظ و نگهداشت طبیعت را به جامعه ارائه می‌کند.

برخی از فیلمبرداری های این مستند ممکن است اغراق آمیز باشد و پارک های ملی را به عنوان مرکز تاریخ طبیعت به شما نشان دهد. اما چیزی که مهم به نظر می‌رسد نشان دادن این طبیعت شگفت برای حفاظت از آن است.

چرنوبیل: نوارهای گمشده

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

برخی از تراژدی‌ها ممکن است هرگز به طور کامل درک نشوند، تراژدی چرنوبیل یکی از این فجایع بوده و تا به امروز، داستان حادثه چرنوبیل، دلخراش، سهمناک و بخشی از تاریخ بشر بر روی زمین است.

با این وجود، جیمز جونز (کارگردان) این مستند، جرئت کرده تصاویری از فیلم‌هایی که اخیراً از این رویداد پیدا شده را به معرض نمایش بگذارد.

Chernobyl: The Lost Tapes دقیقاً ـ یک کشف از نوارهای گمشده ـ است که با مصاحبه‌ها و فیلم‌های آرشیو شده و فیلمبرداری شده در نیروگاه هسته ای به حادثه چرنوبیل می‌پردازد. این کارگردان بدون هیچ ترسی داستان هولناک چرنوبیل را برای درک بهتر این تراژدی مرموز فاش می‌کند.

بنجامین فرانکلین

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

درام‌ها و رمان‌های موفقی درباره بنجامین فرانکلین نوشته شده است، اما در نهایت در سال ۲۰۲۲ یک مستند بسیار معتبر از این داستان و بنیانگذار آن ارائه شد. بنجامین فرانکلین به بینندگان مدرنش یادآوری می‌کند که یک فرد چه کارهایی را می‌تواند در طول زندگی به انجام برساند.

بنجامین فرانکلین به عنوان یک نویسنده، مورخ، مخترع و دانشمند و سیاستمدار و به عنوان قهرمان واقعی آمریکا یاد می شود، اما در این مستند روند شکست ها و موارد عجیب و غریبی که برای او پیش آمده نیز  به نمایش درآمده است. با گذشت زمان، این مستند می تواند به بهترین مستند سال 2022 برای فروش در آمازون تبدیل شود.

کاپیتان

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

از ابتدای ژوئیه تا اواسط آگوست ۲۰۲۲، مستند کاپیتان زندگی درک جتر را به عنوان یک ستاره جوان بیسبال در شهر نیویورک، و زندگی پس از بازنشستگی‌اش از لیگ برتر بیسبال را شرح می دهد. کاپیتان به درستی از نام مستعار تالار مشاهیر لقب گرفته است و چیزی بیشتر از اصطلاحات ورزشی برای ارائه دارد.

این مستند با آرزوهای او برای تبدیل شدن به یک بازیکن بیسبال و ثبت مبارزات و پیروزی های او در طول زندگی پر افتخارش شروع می شود. اما پس از آخرین قسمت، در نهایت در بین بهترین مستندهای ورزشی تمام دوران قرار خواهد گرفت.

آقای باخمن و کلاسش

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

یکی دیگر از مستندهای جذاب این روزها، آقای باخمن و کلاسش می‌باشد که در ماه فوریه منتشر شده است. این مستند داستان آقای باخمن و روش معقول او در برخورد با شاگردانش را در کلاس درس روایت می کند. تلاش او برای احیای دانش، فرهنگ‌ و عقاید راستین بسیار ستودنی بوده و بینندگان را دلگرم می‌کند تا بتوانند با ایمانی حقیقی به انسانیت بازگردند. او علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای که در این راه دارد توانسته است به خوبی به وظایف خود به عنوان یک معلم عمل کرده و الهام‌بخش شاگردانش باشد.

ما کی هستیم: وقایع نگاری نژادپرستی در آمریکا

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

این مستند بهترین مستند سال 2022 است که چند جایزه و چند نامزدی را در جشنواره های مختلف در کارنامه خود دارد. ما کی هستیم، در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد و داستان آن بر مبارزات سیاه پوستان امریکایی تمرکز دارد.

ما کی هستیم: وقایع نگاری نژادپرستی در آمریکا شامل سخنرانی ها، حکایات شخصی، مصاحبه ها و افشاگری های است که در یک مطالعه جامع در مورد موضوع نژادپرستی در ایالات متحده آمده و توسط جفری رابینسون، وکیل مدافع جنایی و حقوق مدنی، انجام گرفته است.

قلمرو

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

مستند قلمرو در ۱۹ آگوست، عرضه شد و موضوع آن درباره طبیعت گردی است. این مستند یکی از محبوب ترین مستندها در سال جدید بوده و تور جذابی را روایت می‌کند که موضوع آن بر مردم بومی Uru-eu-wau-wau و مبارزه آنها علیه جنگل زدایی تمرکز یافته است. این افراد تهاجم کشاورزان و مهاجران غیرقانونی در آمازون (برزیل) را برنمی‌تابند و علیه آنها اقامه دعوا کرده‌اند.

این فیلم مستند در طول سه سال ساخته شده و بخشی از آن توسط خود جمعیت بومی فیلمبرداری شده است. هدف این فیلم نشان دادن یک چشم انداز پیشگامانه از سوء برخورد و بدرفتاری بشر با سرزمین‌های بومی حفاظت شده می‌باشد.

سه دقیقه: طولانی شدن

بهترین مستندهای سال 2022
بهترین مستندهای سال 2022

شاید بتوان گفت این مستند تاریخی یکی از بهترین مستندهای سال 2022 باشد که با محوریت هولوکاست به نام Three Minutes: A Lengthening در ۱۹ آگوست اکران شده است. در سال ۱۹۳۸، دیوید کورتز زندگی ساکنان یهودی ناسیلسک، لهستان، قبل از هولوکاست را ثبت کرده و همانطور که از عنوان مشخص است، این فیلم با هدف بازکردن داستان هولوکاست قصد دارد افراد دیده شده در آن را تحلیل کند.

مقالات بیشتر:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین مستندهای سال 2022 از نگاه سایت فیگار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *