نزول کمپانی دیزنی ؛ ده دلیل نارضایتی هواداران دیزنی از لایواکشن پری دریایی کوچک

ادامه‌ی مشکلات و نزول کمپانی دیزنی در حالیست که نارضایتی هواداران دیزنی از لایواکشن پری دریایی کوچک هم به آن اضافه شده است .

طبق آخرین گزارش از وضعیت حال پیکسار زیر مجموعه کمپانی دیزنی نشان می‌دهد اوضاع کمپانی‌های معتبر که باب ایگر آنها را خریداری کرده خوب نیست. شرکت پیکسار که طی 13 سال گذشته در اوج خودش به سرمی‌برد اکنون توان رقابت با انیمیشن‌های دریم ورکس یونیورسال یا سونی را ندارد.

آثار بسیاری در تاریخ سینما وجود دارند که در آن‌ها اسباب‌بازی‌ها نقش کلیدی دارند. آثار نمادین و به‌یادماندنی فرانچایز داستان اسباب بازی (Toy Story)، انیمیشن محبوب ماشین‌ها و Wall-E دوست داشتنی  باعث محبوبیت فراوانی میان طرفداران به ویژه دوستداران انیمیشن داشته است.

نزول کمپانی دیزنی

ده دلیل نارضایتی هواداران دیزنی از لایواکشن پری دریایی کوچک

دلایل نارضایتی طرفداران از لایو اکشن پری دریایی در یک نگاه:

  • بیش از حد طولانی بودن لایواکشن پری دریایی کوچک
  • جالب نبودن اجرای قطعات در پری دریایی کوچک
  • گذر سریع از نقش ونسا
  • تاثیرگذار نبودن نقطه اوج لایواکشن نسبت به انیمیشن
  • احترام نذاشتن به نویسندگان نسخه اصلی
  • جالب نبودن طراحی شخصیت‌ها
  • عوض شدن طلسم ارسلا در لایواکشن پری دریایی کوچک
  • با شکوه نبودن قلمرو پادشاه تریتون
  • دلچسب نبودن ترانه‎‌های جدید
  • نداشتن ترانه لایو اکشن پری دریایی کوچک مانند نسخه انیمیشن

لستر که زمانی مدیر خلاقیت انیمیشن دیزنی و پیکسار بود، پس بزرگترین موفقیت‌های داستان اسباب‌بازی در سال 1995 تا Ralph Breaks The Internet در سال 2018، زمانی که دیزنی در سال 2006 پیکسار را خرید، مدیر ارشد مشتری در پیکسار شد.

اما مدتی پس از رفتن لستر از پیکسار، پیت داکتر، کاگردان انیمیشن Inside Out جایگزین لستر در پیکسار شد و استودیو پس از این تغییر نیز موفق به به دست آوردن جایگاه خود نشد.

نزول کمپانی دیزنی
نزول کمپانی دیزنی

می‌توانید توضیحات بیشتر و کامل را در سایت فیگار با عنوان  شکست پیکسار در جنگ انیمیشن‌ های هالیوود مورد بررسی قرار بدهید.

بیش از حد طولانی بودن لایواکشن پری دریایی کوچک

طولانی بودن نسخه 2023 پری دریایی یکی از اصلی ترین انتقادهایی که به پیکسار گرفته شده است. منطقیست که نسخه لایواکشن از نسخه اصلی طولانی‌تر باشد اما لایو اکشن پری دریایی کوچک دو ساعت و پانزده دقیقه است، چیزی حدود به 50 دقیقه از نسخه اصلی طولانی‌تر است.

با وجود پرداخت زیاد به بعضی شخصیت ها اما اینطور به نظر می‌رسد آنچنان خوب و عاقلانه نبوده است. متاسفانه زمان زیاد این لایواکشن سر مخاطب را به چیزهایی گرم می‌کند که اصلا لزومی به وجود آنها در این نسخه نیست به گونه‌ای  که اگر در این نسخه نباشند اتفاقی برای این فیلم نمی‌افتاد. در ادامه با دیگر دلایل نارضایتی هواداران از پری دریایی کوچک همراه ما بمانید.

نزول کمپانی دیزنی
نزول کمپانی دیزنی

جالب نبودن اجرای قطعات در پری دریایی کوچک

نسخه اصلی پری دریایی مانند سایر انیمیشن‌های محبوب و موفق دیزنی اجرای قطعات موسیقی بسیار زیبا، سرگرم‌کننده و پر از خوشرنگی و شادی دنیای کودکانه بوده است.

در حالی که نسخه‌ی لایواکشن سعی می‎کند در اجرای قطعات معروف و محبوبی مثل Under the Sea و Kiss the Girl همان انرژی نسخه اصلی را به فیلم تزریق کند، نه تنها موفق نمی‌شود بلکه حتی نزدیک به نسخه‌ی اصلی‌شان نیست.

ناگفته نماند قطعا برای اجرای هر قطعه زحمت زیادی کشیده شده است، تصویرسازی‌های رنگارنگ هر قطعه به نوبه‌ی خودشان جالب توجه هستند. اما سکانس‌های قطعات موسیقی نسخه‌ی انیمیشن با فاصله‌ی بسیار از این‌ها بهتربوده‌است.

شکست پیکسار در جنگ انیمیشن‌ های هالیوود ؛ حقیقت دارد؟

گذر سریع از نقش ونسا

جسیکا الکساندر حضور بسیار کوتاهی در نسخه جدید پری دریایی، در نقش ونسا ایفای نقش می‌کند. خط داستانی ونسا تقریباً شبیه نسخه‌ی انیمیشن است، اما عجولانه‌تر و بی‌حوصله به نظر می‌آید. انگار خیلی سریع از آن رد شده‌اند.

شخصیت در مدت کوتاهی پیش از آنکه اسکاتل هویت واقعی او را بفهمد و دست به کار شود تا طلسم ارسلا را بشکند، به ما معرفی می‌شود.

بخش مهمی از پرده‌ی سوم پری دریایی، خط داستانی ونسا است، حتی اگر زمان حضورش روی پرده به شدت محدود شده باشد. نسخه‌ی لایواکشن اگر نقش ونسا را بیشتر بسط می‌داد، خودش بسیار از آن بهره می‌برد.

میزان وقت کافی داشت طلسمی را که او روی شاهزاده اریک گذاشته خوب توضیح دهد و هم مجبور نبود عجولانه پیش از آنکه فیلم به پایان برسد، آن را همچون مانعی از سر راه بردارد.

تاثیرگذار نبودن نقطه اوج لایواکشن نسبت به انیمیشن

پرده‌ی سوم نسخه جدید پری دریایی تفاوت عمده‌ای با فیلم اصلی دارد. در نسخه‌ی گذشته ۱۹۸۹، بعد از آن که جادوگر شرور دریا ارسلا،  خودش را به ونسای زیبا تبدیل می‌کند، قرار می‌شود او و شاهزاده اریک یک روز پیش از آنکه طلسم آریل از بین برود (آریل هنوز موفق نشده دل اریک را به دست آورد) با هم ازدواج کنند.

اما در فیلم جدید مراسم عروسی تبدیل به یک جشن نامزدی ساده می‌شود که به جای دریا، روی خشکی برگزار می‌شود.

این تغییر با اینکه  شاید در قیاس با تغییرات دیگر فیلم، جزئی و نامحسوس به نظر بیاید اما به نقطه‌ی اوج فیلم ضربه می‌زند. فیلم اصلی تمام خطوط داستانی‌اش را با دقت و ظریف در یک سکانس اکشن نهایی در دریا جمع می‌کند.

اما بازسازی لایواکشن باید کلی زحمت به خودش بدهد تا شخصیت‌های اصلی‌اش را برای نبرد نهایی با ارسلا به دریا ببرد. در نتیجه، پایان‌بندی فیلم کمی نامناسب کرده است، حتی با اینکه شاید نسخه اکشن به همان اندازه‌ی انیمیشن احساسات را جریحه‌دار می‌کند. با نوشتار نزول کمپانی دیزنی همراه فیگار بمانید.

احترام نذاشتن به نویسندگان نسخه اصلی

یک الگوی تکراری و نه چندان خوشایندی که برای  بازسازی‌های لایواکشن انیمیشن‌های دیزنی اتفاق می‌افتد این است که این فیلم‌ها هیچ اشاره‌ای نویسندگان نسخه‌ی اصلی در تیتراژ نمی‌کنند یا به عبارتی اصلاً آن‌ها را حساب نمی‌کنند.

البته در پری دریایی کوچک لایو اکشن اسم جان ماسکر و ران کلمنتس، نویسندگان نسخه‌ی اصلی را در تیتراژ آورده‌اند، اما آخر  تیتراژ پایانی خیلی بعد از اسم نویسنده‌ی نسخه‌ی ۲۰۲۳.

البته کار نویسنده‌ی جدید نسخه‌ی لایواکشن را نباید نادیده گرفت. خود فیلم هم تقریباً از همان فیلمنامه‌ی فیلم اصلی تبعیت می‌کند، خیلی بیشتر از سایر بازسازی‌های لایواکشن‌. دقیقاً به همین خاطر، با توجه به اینکه فیلمنامه‌ی فعلی تفاوت چندانی با فیلمنامه‌ی اصلی ندارد،

اما بهتر بود پری دریایی جدید رویکرد مناسب‌تری در قبال نویسنده‌ی نسخه‌ی اصلی می‌داشت. این تصمیم دیزنی به‌خصوص با توجه به اعتصابات اخیر نویسندگان، درست نبود. شاید همین امر عامل مهمی برای نزول کمپانی دیزنی باشد.

جالب نبودن طراحی شخصیت‌ها

نزول کمپانی دیزنی
نزول کمپانی دیزنی

در نسخه‌ی لایواکشن پری دریایی، شخصیت‌هایی مثل آریل، ارسلا و پادشاه تریتون خوب طراحی شدند. یعنی به گونه‌ای، نتیجه‌ی تبدیل آن‌ها از قالب انیمیشن به زنده خوب از آب در آمده است، اما این دررابطه با سایر شخصیت‌ها صدق نمی‌کند.

مثلاً، فلاندر و سباستین، دو سایدکیک حیوان محبوب انیمیشن‌های دیزنی به لحاظ طراحی شخصیت در قیاس با طراحی سایر شخصیت‌ها اصلاً خوب درنیامده‌اند. جلوه‌های کامپیوتری که برای طراحی این شخصیت‌ها استفاده شده، بی‌نظیر است، اما مخاطب سخت می‌تواند با شخصیت بی‌روح فلاندر و سباستین ارتباط برقرار کند، درست مانند ارتباطی که با نسخه‌های انیمیشنی این دو شخصیت دوست‌داشتنی داشت.

عوض شدن طلسم ارسلا در لایواکشن پری دریایی کوچک

نسخه‌ی جدید پری دریایی تغییری عجیب در طلسم ارسلا به وجود آورده است. در نسخه‌ی ۲۰۲۳ ارسلا صدای آریل را ازش می‌گیرد و چون او آرزو دارد همچون انسان‌ها قدم به خشکی بگذارد، دو پا به او می‌دهد. و سه روز هم به او وقت می‌دهد که شاهزاده اریک را به خودش جذب کند و اگر نکند، این قرارداد فسخ می‌شود.

تا اینجا مثل خود فیلم اصلی است. اما ارسلا در فیلم جدید یک کار دیگر هم می‌کند، این بند قرارداد را از حافظه‌ی آریل پاک می‌کند و فقط سباستین و فلاندر هستند که می‌دانند آریل باید دل شاهزاده اریک را به دست بیاورد. این تغییر تنها خط داستانی فیلم را پیچیده‌تر می‌کند و هیچ چیز به قصه اضافه نمی‌کند. تغییر طلسم ارسلا اصلاً در بطن فیلم جدید منطقی نیست و وجودش کاملاً غیرضروری است. با نوشتار نزول کمپانی دیزنی همراه فیگار بمانید.

تئوری تاریک پری دریایی کوچک

با شکوه نبودن قلمرو پادشاه تریتون

نسخه‌ی انیمیشن اصلی قلمرو پادشاه تریتون را با آن کاخ باشکوه، با جذبه و عظمت نشان می‌دهد. در بازسازی لایواکشن پری دریایی قلمرو تریتون به هیچ وجه آن شکوه و عظمت را ندارد.

این در صورتیست که در نسخه‌ی انیمیشن اصلی قلمرو پادشاه تریتون را با آن کاخ باشکوه، با جذبه و عظمت نشان داده می‌شود و در لایو اکشن فقط پادشاه را نشان می‌دهد که کف اقیانوس روی تختی مرجانی نشسته است.

این تغییر زیاد که در قلمرو پادشاه تریتون به وجود آمده، یکی از مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین طراحی‌های صحنه‏‌ی فیلم را از بین بره و از شکوه تمدن زیر دریا کاسته است.

دلچسب نبودن ترانه‎‌های جدید

همچون چند بازسازی لایواکشن دیگر دیزنی پیش از این، پری دریایی کوچک چند ترانه‌ی تازه به مجموعه قطعات فیلم اصلی اضافه کرده است.

ساوندترک نسخه‌ی لایواکشن چهار قطعه‌ی تازه با موسیقی آلن منکن و کلام لین-مانوئل میراندا (آهنگساز افسون برای دیزنی که جا پایش را حالا حالاها در این غول انیمیشن‌سازی محکم کرد) دارد که به نوبه خود کارهای خوبی هستند اما همه‌جا با لحن فیلم محصول ۱۹۸۹ همخوانی ندارند. شاید باید اصلاً فیلم اصلی را فراموش کرد تا بتوان این نسخه‌ی تازه را پذیرفت.

نداشتن ترانه لایو اکشن پری دریایی کوچک مانند نسخه انیمیشن

نسخه‌ی تازه‌ی پری دریایی کوچک چند قطعه از قطعات موسیقایی نسخه‌ی کلاسیک دیزنی را بازسازی کرده است. بعضی ترانه‌های کمتر شناخته‌شده مثل ترانه‌ی ode to fish سرآشپز لوئیز، Les Poissons وDaughters of Triton در بازسازی لایواکشن ۲۰۲۳ نیست.

البته بهترین ترانه‌های عاشقانه‌ی نسخه‌ی اصلی را نگه داشته اما برای مخاطبان سخت است بپذیرند قطعه‌ای از ساخته‌های هاوارد اشمن و الن منکن در نسخه‌ی تازه نباشد. احتمالاً سازندگان نسخه‌ی لایواکشن دلایل خودشان را داشتند که چنین کردند، اما فیلم بدون آن ترانه‌ها همان احساس فیلم اصلی را القا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *