ریشه زامبی در سینما از کجا آغاز شد ؟ + تأثیر زامبی در ژانر ترسناک

زامبی‌ها، مهم‌ترین و جذاب‌ترین عنوان برای یک اثر ترسناک هستند که در طول سالیان دراز، تغییر شکا دادند و در ادامه به ریشه زامبی در سینما خواهیم پرداخت.

باورش سخت است که پیش از اکران فیلم شب مردگان زنده جورج رومرو در سینماها در سال 1968، زامبی‌ها وجود داشته باشند؛ اما حقیقت امر این است که واقعا وجود داشتند. آن فیلم، ممکن است دنیای مردگان همه را تکان دهد و وحشت زامبی‌ها را برای بینندگان به جریان اصلی آورده باشد؛ اما اولین فیلم در مورد زامبی و آغاز پیدایش زامبی ها در سینما نبوده است.

فیلم رومرو، با ارائه جلوه‌های ویژه ترسناک و مضامین اجتماعی مرتبط، یکی از بهترین فیلم های ترسناک را ساخت و راه را برای زیرژانر هموار کرد؛ اما بیش از سه دهه قبل از اکران فیلم او، فرد دیگری طرح اولیه را توسعه و اولین فیلم درباره زامبی در سینما ساخته بود.

زامبی‌ها در اصطلاحات ترسناک و افسانه‌های مرتبط با جهان مرده‌ها به موجوداتی اشاره می‌کنند که از مرگ برخاسته و به صورت زنده به نظر می‌رسند؛ اما قدرت‌های ذهنی و عاطفی خود را از دست داده‌اند. زامبی‌ها به طور معمول به عنوان موجودات پرخطر و خون‌خوار به تصویر کشیده می‌شوند.

ریشه زامبی در سینما از کجا آغاز شد ؟

ریشه کلمه زامبی چیست

شما می‌توانید فهرست زامبی در سینما را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

زامبی در سینما
آغاز پیدایش زامبی ها در سینما

در افسانه‌ها و داستان‌ها، زامبی‌ها معمولاً به دلیل عواملی مانند ویروس‌ها، جادو، روحانیت یا تسخیر مرده‌ها تشکیل می‌شوند. آنها بی‌روح و بی‌هوش هستند و به صورت گروهی یا تک تک به عنوان شکارچیان خون‌خوار خوانده می‌شوند. زامبی‌ها معمولاً برای انسان‌ها تهدیدی بزرگ به حساب می‌آیند.

اولین فیلم زامبی‌محور درباره چیست؟

زامبی در سینما
ریشه کلمه زامبی چیست

زامبی سفید، محصول سال 1932، به کارگردانی ویکتور هالپرین، بر اساس کتاب جزیره جادویی نوشته ویلیام سیبروک در سال 1929 ساخته شده است. این فیلم درباره زنی به نام مادلین با هنرنمایی مدج بلامی است که به هائیتی سفر می‌کند و در آنجا تحت یک طلسم توسط استاد وودو با بازی لوگوسی قرار می‌گیرد.

لژاندر یک کارخانه قند را اداره می‌کند که به طور کامل توسط زامبی‌ها اداره می‌شود. او توسط مسیو بومونت با هنرنمایی رابرت فریزر، استخدام می‌شود و او می‌خواهد مادلین را از شوهرش، نیل، پس بگیرد تا آنها بتوانند فرار کنند و با هم باشند.

لژاندر به شیوه‌ای بسیار مسحورکننده و هیپنوتیزم‌آمیز، مادلین را بی خبر طلسم می‌کند. مادلین بی احساس و پوسته‌ای از یک انسان است و بنابراین بومونت از لژاندر می‌خواهد تا او را تغییر دهد؛ اما او نقشه‌های دیگری دارد.

لژاندر از همان طلسم برای تبدیل بومونت به زامبی استفاده کرده و از هر دوی آنها برای افزودن به مجموعه زامبی‌های خود استفاده می‌کند. نیل در پس زمینه غمگین است؛ اما متقاعد شده که مادلین هنوز زنده است و تلاش می‌کند تا او را نجات دهد.

کلمه زامبی از کجا سرچشمه گرفت؟

زامبی در سینما
اولین فیلم درباره زامبی در سینما

به گفته محقق زبان شناس، ماکسیمیلیان شل دو وره، زامبی‌ها معمولاً تا زمانی که زامبی سفید منتشر نشده بود، بدون E (یعنی Zombi) نوشته می‌شدند. اصولاً زامبی‌ها تا آن زمان به عنوان یک شبح یا یک روح شناخته می‌شدند که به ندرت در ایالات جنوبی آمریکا و در مهدکودک‌ها و مدارس و در میان مردم شنیده می‌شدند.

در اواسط قرن 19 و در سال 1800، “زامبی” به عنوان ارتباط نزدیکی با سنت و فرهنگ آفریقا تصور می‌شد. وقتی سیبروک، به هائیتی سفر کرد، فرقه‌های وودو را دید و از آن چیزی که به عنوان زامبی می‌دید، از آن مردم یاد کرد.

سیبروک در کتاب «مردان مرده که در زمین‌ها کار می‌کنند»، زامبی را به عنوان جسد انسانی بی‌روح؛ اما از قبر گرفته شده و به وسیله جادوگری با ظاهری مکانیکی از زندگی به او اعطا شده است، توصیف کرد.

تأثیرات فیلم زامبی سفید

زامبی در سینما
زامبی در سینما

همراه با فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ وودو در سال 1914، زامبی سفید پایه و اساس فیلم‌های درباره زامبی را ایجاد کرد. وودو به طور خاص زامبی‌ها را نشان نمی‌داد؛ اما به همان ریشه‌های ایجاد یک انسان معروف به زامبی بازمی‌گردد. این دو فیلم، در کنار هم قوانین خاصی را برای یک فیلم زامبی‌محور ایجاد کردند.

برخی استعاره‌ها، در طول سالیان سال، به شدت تغییر کرده‌اند. زامبی‌ها در حال حاضر ارتباط بسیار کمی با آب و هوای گرمسیری دارند، در صورتی که در فیلم‌های ابتدایی، اینگونه بود. با این حال، روایت بی عاطفه و به راحتی قابل کنترل آن‌ها، هنوز زنده است.

فیلم زامبی سفید، همچنین این قانون را ایجاد کرد که زامبی‌ها تا زمانی که کاملاً از بین نرفتنه‌اند متوقف نخواهند شد. ظاهری که هالپرین برای زامبی‌هایش ایجاد کرد، الهام بخش دیگر موجودات هیولایی است.

تأثیرات بلا لوگوسی و هال هورن در سینمای وحشت

زامبی در سینما
زامبی در سینما

White Zombie، همچنین یکی از اولین فیلم‌هایی بود که از تاکتیک‌های بازاریابی خلاقانه برای جذب مخاطبان برای تماشای فیلم ترسناک استفاده کرد. هال هورن، مسئول روابط عمومی فیلم بود و از صداها و تصاویر برای ترسیم آنها استفاده کرد. هورن واقعاً می‌خواست راه‌های جدیدی برای موفقیت فیلم پیدا کند.

زامبی سفید قبلاً به دلیل لوگوسی اخطار دریافت کرده بود. او از نقش تعیین کننده خود به عنوان دراکولا، در سال 1931 نمادین شده بود و بنابراین این احتمال وجود داشت که مخاطبان در حال حاضر برای دیدن اینکه چگونه او می‌تواند عامل ترس را فراهم کند، مطمعن باشند.

با این حال، هورن علاوه بر قرار دادن چند عروسک زامبی در بالای پرده نقره‌ای سینما، صداهای زامبی مانند را از طریق بلندگو پخش کرد. صداهای آرامش بخش کرکس‌ها، صدای کارخانه‌های قند و ضربات شوم طبل در خیابان‌ها و در طول فیلم طنین انداز می‌شد تا مخاطبان را کاملاً در منطقه ترسناک غرق کند.

White Zombie در گیشه موفق شد و به هالپرین اجازه داد تا با پارامونت پیکچرز قراردادی ببندد. شخصیت لوگوسی به شدت به ویژگی‌هایی متمایل شد که دراکولا را به موفقیت رساند. لوگوسی می‌توانست اتاقی را با نگاه هیپنوتیزم‌کننده‌اش فرمان دهد.

به گفته راب زامبی ، فیلم White Zombie منبع اصلی الهام‌بخشی برای فیلم‌های او بوده است. راب زامبی، که نام اصلی‌اش رابرت کامینگز است، نام هنری خود را راب زامبی و گروهش را زامبی سفید گذاشت تا به این فیلم ادای احترام کند. بنابراین White Zombie شاید محبوب‌ترین یا ترسناک‌ترین فیلم زامبی‌محور موجود نباشد، اما آغاز حضور زامبی‌ها را در سینمای وحشت آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار زامبی در سینما سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

ورود زامبی در سینما در چه سالی و در چه فیلمی اتفاق افتاد؟

فیلم White Zombie در سال 1932، نخستین فیلمی بود که در آن زامبی‌ها حضور داشتند.

در فیلم زامبی سفید، چه کسی نقش اصلی را بازی می‌کند؟

بلا لوگوسی که پیش از این در فیلم دراکولا ظاهر شده بود، نقش اصلی این فیلن را ایفا کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *