بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا ؛ تأثیرگذارترین کارگردان سینمای مدرن ژاپن

فیلم های آکیرا کوروساوا قطعا جزو تاثیرگذارترین فیلم‌ها در تاریخ سینما هستند. این کارگردان ژاپنی باعث شده تا به انسان‌های اهل تفکر، فلسفه‌ی انسانیت را یاد دهد. در این نوشتار سعی شده بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا را بهمراه نکات ریزی که باید بدانید، معرفی کنیم.

فیلم های برتر آکیرا کوروساوا، از فیلم‌های شاخصی مانند هفت سامورایی و یوجیمبو گرفته تا فیلم‌های کمتر شناخته شده‌ای مانند ران و ریش قرمز، سینمای مدرن را در ژاپن تعریف می‌کنند. اغراق نیست اگر بگوییم برترین فیلم ها به کارگردانی Akira Kurosawa ثابت می‌کنند که او یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فیلمسازان تاریخ سینما است. این روایت‌پرداز پیشروی ژاپنی، به تثبیت زبان سینما و تعریف اصول فیلم‌سازی که بیش از هشت دهه ادامه داشته‌اند، کمک کرد. جالب است بدانید جورج لوکاس، به عنوان کارگردان فیلم جنگ ستارگان او را تاثیر گذار بر فیلمش می‌داند.

کوروساوا کار کارگردانی خود را در سال 1943 و در طول جنگ جهانی دوم آغاز کرد؛ اما پس از پایان جنگ بود که وی از فاجعه‌ای که بر کشورش رخ داد، به عنوان تأثیری در خلق برخی از بهترین فیلم های تاریخ سینما استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمه های سامورایی تاریخ سینمای ژاپن

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

تأثیرگذارترین کارگردان سینمای مدرن ژاپن

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

شما می‌توانید فهرست بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

Dersu Uzala

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
سکانسی از فیلم Dersu Uzala

این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا داستان فردی را دنبال می‌کند که توسط نیروهای مسلح روسیه فرستاده می‌شود تا منطقه ناشناخته سیخوت-آلین سیبری را کشف کند.

او همراه با یک گروه سرباز به این منطقه سفر می‌کند. در طول این ماموریت، آنها با یک شکارچی محلی به نام درسو اوزالا آشنا می‌شوند که به عنوان راهنمای آنها عمل می‌کند. درسو آنها را بر علیه طبیعت آموزش داده و به آنها نشان می‌دهد که چگونه به آن فضای هراس‌آور در حین جنگیدن، احترام بگذارند. این آموزش باعث تغییر نگرش آنها نسبت به زندگی می‌شود و دوستی عمیقی بین درسو و کاپیتان آرسنیف شکل می‌گیرد.

The Hidden Fortress

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
نمایی معروف از فیلم The Hidden Fortress یکی از بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

فیلمی که جورج لوکاس در طرح جنگ ستارگان در سال 1977 از آن به عنوان یک فیلم تاثیرگذار یاد می‌کند، قلعه پنهان بود. این فیلم، داستان دو دهقان در ژاپن فئودالی را دنبال می‌کند که به آنها دستور داده شده تا یک شاهزاده خانم و یک ژنرال را در یک قلمرو خطرناک همراهی کنند. اما طمع آن دو دهقان باعث می‌شود که همه چیز بهم بریزد..

قلعه پنهان که به عنوان یکی از بهترین فیلم های کوروساوا یاد می‌شود، در هر محفل سینمایی مورد ستایش قرار می‌گیرد. این فیلم، اولین اثر کوروساوا است که به شکل عریض فیلمبرداری شده و یک بار دیگر ثابت می‌کند که این کارگردان، پیشگام در پیشبرد فناوری سینمایی بوده است.

Red Beard

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
نمایی از توشیرو میفونه بازیگر محبوب کوروساوا در فیلم Red Beard

کوروساوا در آخرین همکاری خود با توشیرو میفونه، یکی از انسانی‌ترین روایت‌هایش را به تصویر کشید. “ریش‌قرمز” همچنین آخرین فیلم سیاه و سفید کوروساوا و تنها فیلمی است که در آن صحنه‌ای از بدن برهنه وجود دارد.

فیلم “ریش‌قرمز” بر اساس داستان کوتاهی از شوگوئورو یاماموتو ساخته شده است. این فیلم از رمان “آزردگان و تحقیرشدگان” اثر فیودور داستایفسکی الهام گرفته و شخصیت اوتویو، که توسط ریش‌قرمز از فاحشه‌خانه‌ای نجات پیدا می‌کند، بر اساس آن رمان شکل گرفته است. “ریش‌قرمز” نگاهی به مشکلات اجتماعی، نابرابری و بی‌عدالتی دارد و به دو موضوع مورد علاقهٔ کوروساوا، یعنی انسان‌گرایی و اگزیستانسیالیسم نیز می‌پردازد.

این اثر، نامزد گلدن گلوب شد و برای کوروساوا، جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم ونیز را به همراه داشت. شاید یکی از فیلم های برتر کوروساوا که قبل از مرگ باید ببینید و از نوع انسان بودن خود خجالت بکشید، همین فیلم باشد!

Throne Of Blood

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
نمایی از توشیرو میفونه در فیلم سریر خون به عنوان یکی از بهترین آثار آکیرا کوروساوا

فیلم “سریر خون” اقتباسی از نمایشنامه “مکبث” اثر ویلیام شکسپیر است. داستان اصلی “مکبث” دربارهٔ اشرف‌زاده سلحشوری به نام مکبث است که تحت تأثیر همسرش، پادشاه اسکاتلند را به قتل می‌رساند و خود را بر تخت پادشاهی می‌نشاند. مکبث سپس دستور قتل دوستان و همرزمان خود را می‌دهد. همسرش به بیماری روانی مبتلا می‌شود و در نهایت اشراف‌زادگان اسکاتلند که علیه مکبث متحد شده‌اند، او را در نبردی می‌کشند.

فیلم کوروساوا، با اقتباس از این نمایشنامه، ساختار روایی آن را در ژاپن قرار داده و شخصیت‌های آن نیز ژاپنی هستند. سریر خون بی‌گمان یکی از بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا است.

High And Low

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
High And Low از بهترین فیلم های کوروساوا

کینگو گوندو، سهامداری است که در کارخانه‌ای برای تولید کفش فعالیت می‌کند. او درگیر اختلافاتی با شرکای خود در کارخانه شده است. پس از یک جلسه مشاجره‌آمیز با شرکا، گوندو یک تماس تلفنی از یک فرد ناشناس دریافت می‌کند که بدون ارائه هویت خود، اعلام می‌کند که پسرش ربوده شده و برای آزادی او، درخواست مبلغ ۳۰ میلیون ین می‌کند.

در ابتدا، گوندو تصمیم می‌گیرد بواسطه‌ی ثروتی که دارد، پول را پرداخت کند تا پسرش آزاد شود. اما ناگهان او متوجه می‌شود که آدم‌ربا به اشتباه پسر راننده‌اش را ربوده است، نه پسر خودش. حالا گوندو در مواجهه با یک دوراهی اخلاقی قرار گرفته که باید تصمیمی بگیرد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های جنایی آکیرا کوروساوا است که ندیدنش بر هر آکیرا بازی حرام است.

Ran

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
نمایی محبوب از فیلم آشوب که هر فیلمبازی را به هیجان درمی‌آورد

در دوران قرون وسطی، پادشاه هیداتورا ایشی مونجی، یک جنگجوی سالخورده است که در اواخر عمر خود تصمیم می‌گیرد سلطنت خود را به سه فرزندش واگذار کند. اما این انتقال قدرت باعث فساد و درگیری بین فرزندان می‌شود.

هیداتورا سلطنت خود را به فرزند بزرگش، تارو، واگذار می‌کند. اما سابارو، فرزند کوچکتر، با این تصمیم پدرش مخالفت و پدرش او را از جمع خانوادگی خارج می‌کند.

مدتی بعد، تارو با همسرش، بانو کائه، با حیله و تزویر از پدرش نشان امپراتوری را می‌خواهد تا قدرت بی‌نهایت را در دست بگیرد و پدرش از این اقدام ناراضی می‌شود و به پسر میانی، جیرو، پناه می‌برد.

این داستان دربارهٔ درگیری‌ها و تنازعات بین سه فرزند پادشاه هیداتورا است و نشان می‌دهد که در جستجوی قدرت، چگونه روابط خانوادگی و اخلاق به خطر می‌افتند.

این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا قلب شما را به آتش می‌کشد و بعد از دیدن فیلم قطعا تا چند روز ذهنتان درگیر نماهای فیلم خواهد بود.

Ikiru

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
زیستن یکی از بهترین آثار آکیرا کوروساوا

“زیستن” (معروف به “Ikiru”) فیلمی ساخته شده در سال ۱۹۵۲ میلادی و چهاردهمین فیلم این کارگردان بزرگ ژاپنی است. این فیلم دربارهٔ درگیری‌ها و مشکلات درونی یک کارمند در توکیو دربارهٔ معنی وجود و زندگی است. این کارمند پس از سی سال کار یکنواخت و فاقد هرگونه آرمان و هدف، درک می‌کند که نزدیک به مرگ است و هیچ چیز برجای نخواهد ماند. کوروساوا در این فیلم از داستان مرگ ایوان ایلیچ نوشتهٔ لئو تولستوی الهام گرفته است.

با توجه به نگاه اجتماعی و دقت و موفقیت کوروساوا در ترسیم شخصیت‌ها، این فیلم یکی از مهم‌ترین آثار او محسوب می‌شود. آلن کاستی نیز باور دارد که “شخصیت‌های فیلم‌های کوروساوا همواره در جستجوی معنا و ذات زندگی هستند…” و “زیستن” نمونه‌ای کامل از این معنا در آثار کوروساوا است.

در سال ۲۰۰۷، تلویزیون آساهی نسخه‌ای از این فیلم را با تغییراتی در برخی از شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها ساخت.

Yojimbo

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
نمایی از توشیرو میفونه در یکی از بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

در یک شهر ژاپنی، جایی که قانون و نظم به خوبی رعایت نمی‌شود و کلانتر شهر فاسد و فروخته شده است، یک فرد به منظور اجرای عدالت وارد می‌شود… درواقع یوجیمبو به عنوان یکی از بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا به سامورایی حیله‌گری اشاره دارد که با دو گانگستر بی‌رحم مقابله می‌کند.

این فیلم، یکی از بزرگترین موفقیت‌های تجاری کوروساوا در ژاپن بود. فیلم یوجیمبو بر چندین وسترن دوست داشتنی دیگر، از جمله فیلم A Fistful of Dollars اثر سرجیو لئون تأثیر گذاشت.

Rashomon

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
یکی از بهترین های کوروساوا با بازی درخشان توشیرو میفونه که می‌شود با دیدنش مرد.

راشومون، فیلمی است که برای نخستین بار کوروساوا و سینمای ژاپن را به مخاطبان غربی معرفی کرده و در چندین سینما در غرب نیز اکران شد. این فیلم به عنوان یکی از شاهکارهای کوروساوا شناخته می‌شود. راشومون، جایزه “شیر طلایی” جشنواره ونیز را به دست آورد و همچنین در بیست و چهارمین دوره جایزه اسکار، جایزه افتخاری را به خود اختصاص داد.

در این فیلم، یک هیزم‌شکن (شیمورا)، یک راهب و یک مرد عامیه، از باران به خرابه‌های دروازهٔ راشومون پناه می‌برند. داستان این فیلم به وسیلهٔ چهار روایت مختلف از یک محاکمه بیان می‌شود. بعد از دیدن این فیلم با ما هم عقیده خواهید بود که این اثر نیز یکی از بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا است.

Seven Samurai

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا
بهترین فیلم آکیرا کوروساوا

داستان فیلم هفت سامورائی، حول اهالی یک روستای دورافتاده می‌چرخد که پس از آنکه بارها از سوی راهزن‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند، از هفت سامورایی درخواست کمک می‌کنند. هفت سامورایی، با اکشن و شخصیت‌های جذابش همچنین خدایگان بازیگر آقای میفونه، دل هر سینمادوستی را با خود به هر جایی که دوست داشته باشد می‌برد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

منبع مقاله: Screenrant

پرسش های متداول

آکیرا کوروساوا، متولد چه کشوری است و برای چه کشوری فیلم می‌ساخت؟

او یکی از مهم‌ترین کارگردانان سینمای ژاپن بود که در همین کشور به دنیا آمد.

بهترین فیلم کوروساوا که در آن، او جایزه افتخاری اسکار را کسب کرد، چه نام داشت؟

او برای فیلم سینمایی Rashomon، برنده جایزه افتخاری اسکار شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *