نقد فیلم هفت سامورایی (Seven Samurai 1954) ؛ تحلیل ساختاری روایت کوروساوا

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به بررسی و تحلیل یکی از فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینمای جهان خواهیم پرداخت. در ادامه با فیگار همراه باشید تا به نقد فیلم هفت سامورایی ساخته استاد سینمای ژاپن آقای آکیرا کورورساوا بپردازیم.

در فیلمهای ژانر حادثه و ماجراجویی به ندرت شاهد قهرمان جنتلمن هستیم. منظورم این نیست که استالون و ویلیس و شوارتزنگر جنتلمن نیستند. اما قهرمان جنتلمن قدیم در هیئت «قهرمان زخمی» تجدید حیات یافته است، مردی (یا زنی) که گذشته مصیبت باری دارد، شبحی که او را در سفر قهرمانی وی پیش می‌راند.

قهرمان جنتلمن شوالیه ای است که اژدها را می‌کشد و شاهزاده خانم را نجات می‌دهد به این دلیل که به اصول شرافت خود پایبند است، نه به این دلیل که اژدها مادرش را برای صبحانه برشته کرده.

در ماجرای حماسی کوروساوا، قهرمان جنتلمن، رهبر سامورایی ها به نام کامبه‌یی، به این دلیل از دهکده دفاع می‌کند که آن را کار شرافتمندانه ای می‌داند. همین و بس. و سامورایی های دیگر نیز تحت تأثیر همین اعتقاد و مردانگی است که به او ملحق می‌شوند.

نقد فیلم هفت سامورایی (Seven Samurai 1954)

تحلیل ساختاری روایت کوروساوا

در ادامه نوشتار نقد فیلم هفت سامورایی به مطالبی که در زیر لیست شده است خواهیم پرداخت:

  • تحلیل ساختاری روایت کوروساوا
  • دعوت به ماجرا
  • دهکده‌ای خالی و اضطراب آور
  • شناخت راه‌زنان
  • عزاداری و تجدید حیات
  • مصیبت
  • آمادگی عاطفی
  • نبرد نهایی
  • عوامل فیلم

کامبه‌ئی، رهبر سامورایی‌ها (تاکاشی شیمورا):

اگر از همه دفاع کنید، تک‌تک افراد محفوظ خواهند بود. کسی که فقط به خودش فکر می‌کند خودش را نابود می‌کند.

نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai
نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai

اگر بخواهم خلاصه‌ای برای روایت کوروساوا به شما بگویم می‌شود گفت: دهقانان یک دهکده کوچک گروهی سامورایی اجیر می‌کنند تا از آن‌ها و محصولاتشان در برابر راهزنان حفاظت کنند.

قرن شانزدهم میلادی، ژاپن در بحبوحه یک جنگ داخلی است. هر سال راهزنان غارتگر دنیای عادی کشاورزان را به آشوب می‌کشند و اینان باید از خودشان و خانه هایشان و محصولاتشان محافظت کنند.

راهزنان روی تپه ای که مشرف به دهکده است ظاهر می‌شوند. رهبر راهزنان متوجه می‌شود که این دهکده را به تازگی غارت کرده اند و حمله به آن در حال حاضر هیچ ثمری ندارد. آنها تصمیم می‌گیرند بعد از برداشت محصول جو برگردند. یکی از کشاورزان به طور اتفاقی نقشه راهزنان را برای بازگشت می‌شنود و به اهالی روستا هشدار می دهد. و اینجاست که دعوت به ماجرای شور انگیز این فیلم شروع می‌شود.

دعوت به ماجرا ؛ فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینمای جهان

نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai
نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai

روستاییان به جنگ با راه‌زنان ابراز بی میلی می‌کنند. آنها برای مشورت به سراغ پیرمردی می‌روند که در آسیاب زندگی می‌کند. این استاد به آنها پند می‌دهد که برای محافظت از خود سامورایی اجیر کنند. گرچه آنها کشاورزان فقیری هستند، اما می‌توانند سامورایی های گرسنه را اجیر کنند و در ازای دفاع از دهکده برای آنها سه وعده غذا و جای خواب و لذت جنگیدن را فراهم کنند.
دو کشاورز وارد مسئله اجرایی کردن این پیشنهاد می‌شوند و به شهر می‌روند تا سامورایی پیدا کنند. آنها شاهدند که یک سامورایی به نام کامبه یی پسر بچه ای را که به دست یک سارق گروگان گرفته شده نجات می‌دهد.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ


آنها تحت تأثیر از خودگذشتگی و عمل قهرمانانه کامبه یی قرار می‌گیرند و از او تقاضا می‌کنند برای محافظت از دهکده به آنها کمک کند. کامبه یی، به عنوان یک قهرمان و استاد، دعوت به ماجرای آنها را مورد توجه قرار می‌دهد، اما به جنگیدن با دسته احتمالا سی نفره راهزنان ابراز بی میلی می‌کند. او تخمین می‌زند که برای دفاع شایسته از دهکده به هفت سامورایی نیاز است و از پذیرش پیشنهاد آنها امتناع می‌کند.

اما بعدا می‌فهمد که کشاورزان قصد دارند تتمه برنج خود را به سامورایی ها بدهند و خود به خوردن ارزن قناعت می‌کنند. ایثار آنها کامبه یی را تکان می‌دهد و او پیشنهاد آنها را می‌پذیرد، و با این کار به ماجراجویی که به وی پیشنهاد شده قدم می‌گذارد.

دهکده‌ای خالی و اضطراب آور ؛ فیلم های کلاسیک تاریخ سینما

نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai
نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai

مرحله آزمون اولیه، یعنی گرد آوردن سامورایی ها، بخشی از مجموعه ماجراجویی روایت کوروساوا است که با رسیدن سامورایی ها به دهکده پایان می‌یابد. کامبه یی و «مرید» او کاتسوشیرو گروه خود را تشکیل می‌دهند که متشکل از هفت قهرمان است: دوست قدیمی کامبه یی، شیچیروجی؛ دوست جدید، گورو به یی؛ هیزم شکن سامورایی شده، هیهاچی؛ استاد شمشیرزنی، کیوزو؛ و بالاخره قهرمان دغلباز، کیکوچیو.

گروه قهرمان بزودی به دهکده‌ای خالی و اضطراب آور می‌رسند. کشاورزان از ترس سامورایی ها خود را پنهان کرده اند. گرچه سامورایی ها به عنوان قهرمان اجیر شده اند تا از آنها محافظت کنند، اما در عین حال دشمن تلقی می‌شوند، دشمنی که دختران آنها را گول می‌زند و با خود می‌برد.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021) : اثری منسجم و هویت دار


سامورایی ها نمی‌توانند کشاورزان را از خانه هایشان بیرون بکشند و کیکوچیو به دروغ اعلام خطر می‌کند که باعث می‌شود کشاورزان دوان دوان برای گرفتن کمک نزد سامورایی ها بیایند. دغلباز کشاورزان را به خاطر این تغییر رای ناگهانی – اینکه اول با آنها مثل «طاعون» برخورد کرده اند و حالا به دست و پایشان افتاده اند – به باد تمسخر می‌گیرد.

شناخت راه‌زنان ؛ بهترین فیلم کلاسیک

نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai
نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai

گروه قهرمان باید دست دشمنان خود را بخوانند تا معلوم شود راهزنان چگونه حمله خواهند کرد.

  • آنها به گشتزنی در منطقه و آشنایی با نقشه کلی دهکده می‌پردازند.
  • استحکاماتی را تدارک می‌بینند: یک حصار، یک خندق.
  • به روستاییان آموزش می‌دهند تا از خودشان دفاع کنند.
  • روستاییان را متقاعد می‌کنند تا آسیاب قدیمی و چند مزرعه بیرون از محدوده روستا را فدا کنند.

برداشت محصول جو بدون هیچ مشکلی پیش می‌رود و روستاییان در این فکرند که آیا راهزنان اصلا حمله خواهند کردیا نه. اما کامبه یی هشدار می‌دهد که خطر زمانی از راه می‌رسد که همه چیز امن و امان به نظر خواهد آمد.

راهزنان سه نفر را سوار بر اسب برای خبرگیری می‌فرستند که سامورایی ها را شناسایی می‌کنند و به تاخت می‌روند تا به راهزنان هشدار بدهند. سامورایی ها آنها را تعقیب می‌کنند، دو نفرشان را می‌کشند و از سومی استنطاق می‌کنند و اطلاعات مهمی درباره نقاط ضعف قلعه راهزنان به دست می آورند. سامورایی ها تصمیم میگیرند به قلعه حمله کنند و از شمار دشمن بکاهند.

سه سامورایی و یکی از کشاورزان به نام ریکیچی قلعه را به آتش می‌کشند – تعداد زیادی از راهزنان را می کشند اما یکی از سامورایی‌ها، هیهاچی، کشته می‌شود.

عزاداری و تجدید حیات ؛ بهترین فیلم های کلاسیک تاریخ سینما

نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai
نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai

سامورایی ها و روستاییان برای مرگ هیهاچی عزاداری می کنند. مرگ هفتمین سامورایی بار دیگر دهکده را غرق در یأس و ناامیدی میکند؛ امنیت دهکده در معرض تردید است. آنها در دورترین فاصله از دنیای عادی خود قرار دارند.

اما کیکوچیوی دغلباز پرچم سامورایی ها را به دست می گیرد و آن را روی بام به نمایش می گذارد و در حالی که راهزنان نزدیک میشوند، سامورایی ها و اهالی روستا را دوباره گرد هم جمع میکند (تجدید حیات) کشاورز و سامورایی دوش به دوش هم کار میکنند تا سنگرهای خود را با نفرات لازم پر کنند.


بیشتر بخوانید:

نقد سریال Mare Of Easttown (میر شهرک شرقی 2021) : کیت وینسلت بهترین انتخاب

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها


همان طور که هدف استاد قهرمان کامبه یی بود، استحکامات جدید باعث میشود راهزنان به سمت شمال تغییر موضع دهند، یعنی همان جایی که سامورایی ها نقشه کشیده اند تا نیروهای سایه را یکی یکی به درون دهکده بکشند.

مصیبت ؛ نقد فیلم هفت سامورایی

نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai
نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai

مصیبت زمانی رخ میدهد که راهزنان آسیاب را به آتش میکشند، آزمون بزرگ همین‌جا و در همین لحظه در ساختار روایت کوروساوا شکل میگیرد. پیرمرد جان می‌بازد. کیکوچیو سعی میکند دختر او را نجات دهد، اما زن کشته میشود و پسرش روی دستهای کیکوچیو باقی میماند که یادآور آزمون بزرگ خود او در دوران کودکی است.

آن شب در حالی که آزمون بزرگ ادامه دارد، روستاییان از عهده جنگ بر می آیند، که به معنای تجدید حیات آنهاست. ریکیچی کشاورز با کشتن تعدادی از راهزنان که قصد عبور از خندق را دارند سامورایی ها را تحت تأثیر قرار میدهد.

آنها بعد از جان به در بردن از آزمون بزرگ شبانه، نقشه کامبه یی را با موفقیت اجرا میکنند و تعداد زیادی از راهزنان را میکشند. اما متحمل یک ضربه میشوند، مرگ سامورایی گوروبه یی.

آمادگی عاطفی ؛ بهترین فیلم کلاسیک

نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai
نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai

شب هنگام تنها سیزده نفر از افراد دشمن باقی مانده اند. کامبه یی در تدارک نبرد سرنوشت ساز صبح، پاداش استراحت را اعلام میکند. این سکانس فرصتی است برای امادگی عاطفی، فرصتی برای بودن در کنار عزیزان و ادای احترام نسبت به درگذشتگان.

اگر دیوار بی اعتمادی میان روستاییان و سامورایی ها همچنان برپا باشد، نمیتوانند در نبرد نهایی پیروز شوند، لذا راه بازگشت لحظه مهمی است برای کنار گذاشتن اختلافات و تعهد دوباره به آخرین مرحله سفر. سحرگاه، کامبه یی دستور میدهد تا به تمام نفرات باقیمانده از راهزنان اجازه ورود بدهند.

نبرد نهایی ؛ بهترین فیلم های کلاسیک تاریخ سینما

نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai
نقد فیلم هفت سامورایی ؛ نقد فیلم Seven Samurai

نبرد نهایی به نفع سامورایی ها تمام میشود. سردسته راهزنان از همه چیز می‌گذرد، وارد یکی از خانه ها که میشود، شاهد مرگ افراد خود است. با پایان نبرد، کیوزو استاد شمشیرزنی با گلوله سردسته راهزنان کشته میشود. کیکوچیو با مشاهده مرگ شجاعترین سامورایی به درون خانه هجوم میبرد. او نیز هدف گلوله‌های مرگبار قرار میگیرد، اما بر سردسته غلبه میکند و او را به ضرب شمشیر میکشد.


بیشتر بخوانید: فیلم های مورد علاقه تارانتینو ؛ لیست 25 فیلم مورد علاقه کوئنتین تارانتینو


کیکوچیو، پسر یک کشاورز همچون یک سامورایی قهرمان میمیرد و تجدید حیات مییابد. و سرانجام تنها اسبهای بی سوارند که میتازند؛ راهزنان همگی از پای در آمده اند. کشاورزان، در حال نشای برنج، با موسیقی و آواز جشن میگیرند. آنها اکسیر بقای خود و از سر گرفتن چرخه محصول را گرامی میدارند.

سه سامورایی باقیمانده، کامبه یی، شیچیروجی و کاتسوشیرو، در تنهایی شاهد این صحنه اند. کامبه یی این واکنش را پیش بینی کرده بود. باز هم آنها زنده ماندند و باز هم بازنده شدند، این سخن را کامبه یی با نوعی آگاهی تازه به دوستانش میگوید.

او به تعهدشان به آرمان دیگران پایبند است؛ اکسیر آنها همان انجام وظیفه است. دهکده پابرجا می‌ماند؛ کشاورزان دوباره برنج میکارند. و سامورایی های باقیمانده برای تحقق بخشیدن به آرمان‌های انسانی دیگر سفر می‌کنند. تصویر محو می شود.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم هفت سامورایی

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • تهیه‌کننده: سوجیرو موتوکی
  • نویسنده: آکیرا کوروساوا، شینوبو هاشیموتو، هیدئو اوگونی و تاتسویا ناکادای
  • بازیگران:

کامبِئی شیمادا (تاکاشی شیمورا): رهبر گروه و کسی که روستاییان را برای دفاع آماده کرد.

گُروبِئی کاتایاما (یوشیو اینابا): دومین سامورایی که کامبئی با انتخاب خودش وی را به گروه اضافه کرد.

شیچیروجی (دیاسوکه کاتو): سومین سامورایی که در گذشته یکی از زیردستان کامبئی بوده‌ است.

هیهاچی هایاشیدا (مینورو چیاکی): چهارمین سامورایی که گروبوی با نتخاب خود وی را به گروه آورد.

کاتسوشیرو اُکاموتو (ایسائو کیمورا): پنجمین سامورایی. جوانی که مرید کامبئی است.

کبوزو (سیجی میاگوچی): ششمین سامورایی که ابتدا پیشنهاد کامبوی را برای پیوستن به گروه رد کرد.

کیکوچیو (توشیرو میفونه): هفتمین سامورایی که به صورت رسمی به گروه دعوت نشد.موسیقی: فومیو هایساکا

  • فیلم‌بردار: آساکازو ناکای
  • تدوین‌گر: آکیرا کوروساوا
  • شرکت تولید: توهو
  • توزیع‌کننده: توهو
  • تاریخ‌های انتشار: ۱۹ نوامبر ۱۹۵۶
  • مدت زمان: ۲۰۷ دقیقه
  • کشور ژاپن
  • زبان ژاپنی
  • هزینه فیلم: ۱۲۵ میلیون ین¥ (۱٫۱ میلیون دلار$)
  • فروش گیشه: ۲۶۸ میلیون ین¥ (۲٫۳ میلیون دلار$)

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم هفت سامورایی چیست؟ نظرات خود را با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.


One thought on “نقد فیلم هفت سامورایی (Seven Samurai 1954) ؛ تحلیل ساختاری روایت کوروساوا

  1. بدبختانه هر سایتی ۱۴ دقیقش رو سانسور کرده بود که منم همون سانسور شدش رو دیدم متاسفانه.
    یکی از ضعف های فیلم نحوه مرگ شخصیت ها و قهرمانان فیلم بود که بعد از مرگشون انگاری اتفاق خاصی نیفتاده و انگاری هیچ احساسی بابت مرگشون بهتون دست نمیده، همین طور واسه راهزن ها هم هیچ شخصیت سازی نشده بود و کاش حداقل واسه سردستشون یه شخصیت درست درمون می ساختن. مبارزات و کشته شدن افراد هم یکم مصنوعی بود و زد و خوردایی که رد و بدل میشد یکم بی روح بودن که البته این فیلم واسه هفتاد سال پیشه و همون موقع اکشنش خیلی خوب محسوب میشده.
    در کل فیلم خیلی خوبی بود و بازی هاشون هم خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *