بهترین فیلم های افسردگی ؛ مهم ترین ها و جدی ترین ها را بشناسید !

افسردگی یک وضعیت ناتوان‌کننده است که بیش از 250 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه با نوشتار بهترین فیلم های افسردگی همراه فیگار بمانید تا شما را با مفاهیمی در لابلای ساختار روایی بهترین و مهم ترین عناوین فیلم های مربوط به افسردگی آشنا کنیم.

بیش از 16 میلیون ایرانی در هر سال حداقل یک دوره افسردگی را تجربه می‌کنند. با توجه به افراد زیادی که تحت تاثیر افسردگی قرار گرفته‌اند، جای تعجب نیست که بسیاری از فیلم ها به این موضوع بپردازند. امروز، شما را در میان ده‌ها فیلم درباره افسردگی راهنمایی می‌کنیم، تا حال و هوایتان به گونه‌ای دیگر در روزمرگینگیتان شکل بگیرد.

بهترین فیلم های افسردگی

مهم ترین ها و محبوب ترین ها را بشناسید !

فهرست بهترین فیلم های افسردگی که در ادامه نوشتار فیلم های درباره افسردگی برای شما معرفی کرده‌ایم را در لیست زیر در یک نگاه می‌توانید ببینید:

جدی ترین فیلم های مربوط به افسردگی:

بهترین فیلم های افسردگی
بهترین فیلم های افسردگی

چرا باید فیلم هایی درباره افسردگی تماشا کرد؟ اکنون، اگر از افسردگی رنج می‌برید، ممکن است متوجه شوید که درمانگر شما سینما درمانی را توصیه می‌کند. اگر متوجه می‌شوید که در نتیجه افسردگی زمان زیادی را صرف زندگی در ذهن خود می‌کنید، فیلم‌ها می‌توانند حواس پرتی ارزشمندی از درد غیرقابل کنترل باشند.

تماشای یک فیلم می‌تواند شما را به زمان و مکان دیگری ببرد، فارغ از نگرانی‌هایی که روان شما را در طول روز و ساعات بهم می‌ریزد. اکنون، اگر در آن فیلم نیز شخصیتی وجود دارد که با سایه‌ی شما مبارزه می‌کند، می‌توانید با تجربه آن‌ها همدردی و با شخصیت ارتباط برقرار کنید. البته می‌توانید از شخصیت‌های الهام‌بخشی که بر افسردگی غلبه کرده‌اند ایده‌های روانی بگیرید.

در حالی که ممکن است تماشای یک فیلم غمگین یا غم‌انگیز در هنگام افسردگی غیر منطقی به نظر برسد، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مردم پس از تماشای فیلم های غمگین در کوتاه مدت از زندگی خود احساس خوشحالی بیشتری می‌کنند.

اگر متقاعد نشده اید، تماشای یک فیلم کمدی ( بهترین فیلم های کمدی 2022 و بهترین فیلم های کمدی 2021 و بهترین سریال های کمدی 2022 ) می‌تواند به ترشح اندورفین کمک کند. این نکته می‌تواند به کاهش نوسانات خلقی و کاهش استرس کمک کند.

خندیدن همچنین باعث ترشح دوپامین می‌شود، ماده شیمیایی که انسان را دچار احساسات لذت بخش می‌کند. وقتی 15 دقیقه سخت می‌خندید، همان تاثیر ورزش را روی سیستم قلبی عروقی شما می‌گذارد.

شاید این شما نیستید که افسرده هستید بلکه یکی از عزیزانتان به این حال و هوا دچار شده است. اگر چنین است، تماشای فیلم هایی که افسردگی را به‌طور دقیق نشان می‌دهند می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر درک کنید که آن‌ها چه فضایی را می‌گذرند.

اگر فکر می‌کنید که عزیزتان باید «از آن فضا خارج شود»، شاید تماشای یکی از فیلم‌هایی که امروز در مقاله بهترین فیلم های افسردگی آورده‌ایم، به شما نشان دهد که همیشه امکان‌پذیر نیست، و حتی می‌تواند دیدگاه شما را نسبت به این بیماری ناتوان‌کننده تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

چرا فیلم های مربوط به افسردگی مهم هستند؟

بهترین فیلم های افسردگی
بهترین فیلم های افسردگی

افسردگی تبعیض قائل نیست. این وضعیت هر گروه سنی را درگیر می‌کند، همانطور که در سال‌های اخیر شاهد افزایش افسردگی در بین نوجوانان و جوانان بوده‌ایم.

از بسیاری جهات، رسانه‌های اجتماعی در افزایش افسردگی در میان نوجوانان نقش دارند. قرار گرفتن دائماً توسط حلقه برجسته دستاوردهای فرضی دیگران می‌تواند برای جوانانی که در حال پیدا کردن جایگاه خود در جهان هستند، چالش‌برانگیز باشد.

در نهایت، دلایل افسردگی به اندازه جستجوی درمان مهم نیست. یک مانع جدی برای دریافت کمک مورد نیاز افراد، شیوه‌ای است که اغلب به افسردگی انگ زده می‌شود. بسیاری از مردم از برچسب زدن می‌ترسند و حتی زمانی که زندگی‌شان در حال فروپاشی و غیرقابل کنترل شدن است، دریافت کمک مورد نیاز خود را به تعویق می‌اندازند.

فیلم های مربوط به افسردگی می‌تواند برای هر کسی که در جستجوی کمک مردد است مفید باشد. تماشای درمان دیگران و دیدن آنچه که در آن دخیل است اغلب می‌تواند کافی باشد تا کسی را وادار کند تا با پزشک خود تماس بگیرد و شروع به بررسی کامل افسردگی خود کند.

آیا فیلم‌ها زندگی را تقلید می‌کنند یا برعکس؟ در هر صورت، هیچ مانعی برای دیدن فیلم های مربوط به افسردگی وجود ندارد و امیدواریم فهرست انتخاب‌شده ما به شما کمک کند.

سایه

(معمولا هرکس با تئوری پروفسور کارل گستاو یونگ آشنا می­‌شود، قطعا یکی از دغدغه‌هایش مفهوم سایه­ خواهد شد. چراکه می­‌فهمد سایه­‌های درونی به شکل عجیبی روی ساختارهای روان و تصمیم­‌گیری در حیطه ازدواج، افسردگی، شخصیت و هرنوع بعد دیگری از زندگی تاثیر می­‌گذارد. یونگ معتقد بود که سایه، یک کهن الگو است. کهن‌الگوی سایه در همه انسان­‌ها در طول تاریخ تکرار و تکرار خواهد شد.)

کهن‌الگو

در روان‌شناسی تحلیلی آن دسته از اشکال ادراک و دریافت را که به یک جمع به ارث رسیده‌ است کهن‌الگو می‌خوانند. هر کهن‌الگو تمایل ساختاری نهفته‌ای است که بیانگر محتویات و فرایندهای پویای ناخودآگاه جمعی در سیمای تصاویر ابتدایی است. مانند اساسی‌ترین کنش‌های زیستی احتمالاً مهم‌ترین تصاویر ابتدایی در همهٔ دوران‌ها و نژادها مشترک است.

Garden State

بهترین فیلم های افسردگی
بهترین فیلم های افسردگی
  • کارگردان زک برف
  • تهیه‌کننده گری گیلبرت
  • نویسنده زک برف
  • فیلمنامه‌نویس زک برف
  • بازیگران ناتالی پورتمن، پیتر سارسگارد، ایان هولم، زک برف، جین اسمارت، آرماندو ریسکو، متد من، ران لیبمن، دنی اوهر، جیم پارسونز و مایکل وستون
  • موسیقی Alexi Murdoch و چاد فیشر
  • فیلم‌بردار لارنس شر

باورهای منفی در شکل‌گیری افسردگی موثر هستند. این باورها می‌توانند در نهایت به یک بار سنگین تبدیل شوند و شادی را از مردم سلب کنند. در ایالت گاردن، اندرو لارجمن، بازیگر مبارز احساس می‌کند که مسئول تصادفی است که باعث کشته شدن مادرش شد. این احساس گناه او را نسبت به بسیاری از جنبه‌های زندگی بی حس و بی‌تفاوت کرد.

لارجمن که به مدت یک دهه از خانواده خود دوری می‌کرد، لس آنجلس را ترک می‌کند تا در مراسم تشییع جنازه مادرش در نیوجرسی شرکت کند. هنگامی که او با پزشک خود ملاقات می‌کند، متوجه می‌شویم که لارجمن از 10 سالگی داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده‌های خلق و خو مانند لیتیوم مصرف می‌کرده است. او ادعا می‌کند که پدرش که روانپزشک او نیز هست، باعث و بانی این نوع مصرف است.

در ادامه فیلم، لارجمن با سم، رابطه عاشقانه‌ای برقرار می‌کند. او مصرف داروهای خود را متوقف و شروع به برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود می‌کند. این دگرگونی در حال و هوای وی در حالی پایان می‌یابد که لارجمن به پدرش می‌گوید که او در ایجاد حادثه مقصر نیست و دیگر دارویی مصرف نخواهد کرد. او پدرش را می‌بخشد و تصمیم می‌گیرد برای تقویت رابطه آنها تلاش کند.

در حالی که این فیلم درس‌های ارزشمندی برای افراد مبتلا به افسردگی را در خود دارد، قطع ناگهانی دارو بدون مشورت با پزشک در میان آنها نیست. همه چیز برای لارجمن خوب پیش رفت، اما گاهی اوقات اگر به صورت ناگهانی مصرف داروهای ضد افسردگی یا تثبیت کننده‌های خلق و خوی خود را متوقف کنید، هیچ تضمینی برای این نتیجه مثبت وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

Prozac Nation

بهترین فیلم های افسردگی
بهترین فیلم های افسردگی
  • کارگردان اریک شولدبرگ
  • تهیه‌کننده گالت نیدرهوففر، برد وستون و آر. پل میلر
  • فیلمنامه‌نویس فرانک دیزی و لری گروس بر پایه ملت پروزاک اثر الیزابت ورتزل
  • بازیگران کریستینا ریچی، جیسن بیگز، آن هیش، میشل ویلیامز، جاناتان ریس میرز و جسیکا لنگ
  • موسیقی نیتان لارسن
  • فیلم‌بردار ارلینگ تورمان-اندرسن

Prozac Nation فیلمی محصول سال 2001 است که بر اساس خاطرات الیزابت وورتزل در سال 1994 به همین نام ساخته شده است. این کتاب در ابتدا با عنوان من از خودم متنفرم و می‌خواهم بمیرم نام داشت، که باید دید دقیقی از احساس نویسنده به دلیل وزن فلج‌کننده افسردگی به شما بدهد.

در این فیلم اقتباسی، کریستینا ریچی به ایفای نقش می‌پردازد و به تصویر می‌کشد که چگونه نویسنده در اولین سال تحصیلی خود در هاروارد با بورسیه روزنامه‌نگاری با افسردگی غیر معمول کنار آمد.

افسردگی وورتزل حداقل تا حدی ناشی از یک تربیت آشفته و رابطه ناخوشایند با مادرش بود که جسیکا لانژ در فیلم آن را به تصویر می‌کشاند. وورتزل همچنین به مدت چهار سال از پدرش دور بوده است که یکی دیگر از عوامل مؤثر در افسردگی اساسی اوست.

فیلم مورد ستایش منتقدان قرار نگرفت، اما اجازه ندهید که شما را ناامید کند. به احتمال زیاد نفهمی خاصی از سوی منتقدان یا توسط افرادی شکل گرفته است که هیچ تجربه مستقیمی از افسردگی نداشته‌اند.

ما از نفهمی آن‌ها، این برداشت را می‌کنیم که این فیلم قرار است یکی از مهم‌ترین درس‌های زندگی آن منقدان را به ما بدهد که مدام در حال سرکوبش هستند. نویسنده کتاب متأسفانه بر اثر عوارض ناشی از سرطان سینه در سال 2020 درگذشت.

بیشتر بخوانید:

The Royal Tenenbaums

بهترین فیلم های افسردگی
بهترین فیلم های افسردگی
  • کارگردان وس اندرسن
  • نویسنده وس اندرسن و اوون ویلسون
  • بازیگران دنی گلاور، جین هکمن، آنجلیکا هیوستون، بیل مری، گوئینت پالترو، بن استیلر، لوک ویلسون و فرانک وود
  • راوی الک بالدوین
  • موسیقی مارک مادرزبا

The Royal Tenenbaums فیلمی از وس اندرسون با بازیگران پر ستاره است. ترسیم یک سابقه خانوادگی افسردگی که همه اعضا را به روش‌های غم‌انگیز (و گاهی اوقات کمدی‌وار) تحت تاثیر قرار می‌دهد. سه خواهر و برادر همگی در دوران کودکی از موفقیت‌های عظیمی برخوردار بودند که به دنبال آن شکست‌ها و ناامیدی‌ها در بزرگسالی همه چیز را تغییر می‌دهد.

در واقع این فیلم در رابطه با سه اعجوبه است که هر کدام در زمینه‌ای متفاوت نابغه‌اند، به همراه مادرشان در یک خانه زندگی می‌کنند. پدرشان هم که مدت‌ها پیش ترکشان کرده، اکنون بازگشته است تا مسائل را روبه راه کند. این فیلم کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی در سال ۲۰۰۲ شد.

بیشتر بخوانید:

Girl, Interrupted

بهترین فیلم های افسردگی, فیلم درباره افسردگی, فیلم های درباره افسردگی
بهترین فیلم های افسردگی, فیلم درباره افسردگی, فیلم های درباره افسردگی
  • کارگردان جیمز منگولد
  • تهیه‌کننده داگلاس ویک و کتی کنراد
  • نویسنده سوسانا کیسن
  • بازیگران وینونا رایدر، آنجلینا جولی، ووپی گلدبرگ، بریتانی مورفی، ونسا ردگریو، جرد لتو، جفری تامبر، کلیا دووال و کی‌دی استریکلند
  • موسیقی میخائل دانا
  • فیلم‌بردار جک گرین
  • توزیع‌کننده کلمبیا پیکچرز
  • مدت زمان ۱۲۷ دقیقه
  • کشور ایالات متحده آمریکا
  • زبان انگلیسی

Girl, Interrupted بر اساس یک داستان واقعی، خاطراتی به همین نام نوشته سوزانا کایسن ساخته شده است. نویسنده و قهرمان فیلم اقدام به خودکشی کرد و 18 ماه بعد را در بخش روانپزشکی زنان گذراند. داستان فیلم در اواخر دهه شصت می‌گذرد.

سوزانا (وینونا رایدر) در حالی که در بخش روانپزشکی است، هنوز برای کنار آمدن با احساسات خودکشی و به طور کلی زندگی خود تلاش می‌کند. او مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مرز روان‌پریشی قرار دارند و مشخصهٔ آن‌ها ناپایداری حالت عاطفی، خلق، رفتار، روابط ابژه‌ای است.) است.

سوزانا با تعداد زیادی از شخصیت‌های رنگارنگ از جمله لیزای غیرقابل پیش‌بینی با بازی شگفت‌انگیز آنجلینا جولی دوست می‌شود. این فیلم انواع بیماری‌های روانی را در بر می‌گیرد و به شما بینشی بیشتر از افسردگی بالینی ساده را می‌دهد. از اسکیزوفرنی و خودآزاری گرفته تا بی اشتهایی و دروغگویی بیمارگونه، شخصیت‌های Girl, Interrupted با طیف وسیعی از شرایط روانی حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

Her

بهترین فیلم های افسردگی, فیلم های مربوط به افسردگی, فیلم درباره افسردگی, فیلم های درباره افسردگی
بهترین فیلم های افسردگی, فیلم درباره افسردگی, فیلم های درباره افسردگی
  • کارگردان اسپایک جونز
  • تهیه‌کننده مگان الیسون، اسپایک جونز و وینسنت لندی
  • نویسنده اسپایک جونز
  • بازیگران واکین فینیکس، امی آدامز، رونی مارا، اولیویا وایلد و اسکارلت جوهانسون
  • موسیقی آرکید فایر
  • فیلم‌بردار هویته ون هویتما

اگرچه Her فیلمی نیست که به صراحت به افسردگی بپردازد، موضوع به طور غیرمستقیم از طریق زندگی منزوی و تنهایی قهرمان داستان، تئودور، پرداخته می‌شود که با طلاق از معشوق دوران کودکی خود ساختارش در روان شخصیت اصلی فیلم شکل می‌گیرد.

تئودور که از نظر اجتماعی نامتعارف است، با دستیار مجازی باهوش مصنوعی (سیستم عاملی مدرن) خود رابطه برقرار می‌کند، نقشی که اسکارلت جوهانسون ماهرانه بازی می‌کند. اکشن روانی و ذهنی ( بهترین فیلم های اکشن 2022 و بهترین فیلم های اکشن 2021 ) در لس آنجلس آینده نزدیک اتفاق می‌افتد. تئودور برای افرادی که قادر به بیان درست احساسات خود نیستند، نامه‌های شخصی می‌نویسد.

تئودور همچنین وارد یک رابطه کوتاه در دنیای واقعی می‌شود، اما این رابطه به زودی از حیز انتفاء ساقط می‌شود و وقتی او در برابر معشوق واقعی خود اعتراف می‌کند که عاشق هوش مصنوعی خود شده است، وحشت زده می‌شود.

اولین فیلمنامه‌نویسی اسپایک جونز بررسی معنای واقعی عشق ( بهترین فیلم های عاشقانه 2022 ) است، اما در زیر متن این ژانر درس‌های مهمی برای هرکسی وجود دارد که به دلیل افسردگی به سختی با جامعه کنار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های افسردگی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *