نقد سریال وایکینگ ها والهالا ؛ نشخوارهای شاعرانه و معنوی کمتر !

حقیقتاً، Vikings: Valhalla دنباله‌ای ارزشمند است که در ساختن دنیایی بزرگ‌تر عمل می‌کند. در ادامه با نوشتار نقد سریال وایکینگ ها والهالا همراه با فیگار بمانید تا در رابطه با جنبه‌های مختلف این سریال جدید از نتفلیکس برای شما بگوییم.

اتفاقات این سریال صد سال پس از حوادث سریال اصلی رخ می‌دهد. ماجراهای این سریال که بر اساس برخی افسانه های اسکاندیناوی ساخته و از سال 793 میلادی آغاز شده و به حوادث دهه‌های بعد می‌پردازد.

سریال وایکینگ ها والهالا اسپین اف سریال وایکینگ ها است که از شبکه نتفلیکس پخش شد. باید بدانید که پخش سریال وایکینگ ها از سال 2013 آغاز و به موفق‌ترین سریال شبکه History تبدیل شده بود.

نقد سریال وایکینگ ها والهالا

نشخوارهای شاعرانه و معنوی کمتر !

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد سریال وایکینگ ها والهالا خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد وایکینگ ها والهالا, بررسی سریال وایکینگ ها والهالا
نقد وایکینگ ها والهالا

والهالا، که پایان دوره وایکینگ‌ها را پوشش می‌دهد، شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله لیف اریکسون، کانوت بزرگ، و هارولد نروژی را به نمایش می‌گذارد، سریالی ساده تر از وایکینگ ها که بیشتر به ساختار روایی خود تاکید می‌کند. در واقع این اسپین‌آف از نشخوارهای شاعرانه و معنوی سریال اصلی فاصله گرفته است.

Vikings، یک سریال تاریخی (بهترین فیلم ها و سریال های تاریخی 2022 و 2021) جدی در طول تاریخ سینما است، یکی از دست کم گرفته‌شده‌ترین سریال‌های موجود را می‌توان همین سریال دانست. زیبایی آن در طراحی لباس و وحشیانه‌ترین سکانس‌های آن در نبردها حتی بهتر از سریال بازی تاج و تخت است و اکنون، نتفلیکس با به نمایش گذاشتن آخرین تولید خودش با نام وایکینگ ها والهالا جور دیگری نگاه طرفداران خود را به بهترین سریال های تاریخی در عصر حاضر به خودش جلب می‌کند.

نقد در یک نگاه

ساختار روایی

بررسی سریال وایکینگ ها والهالا
بررسی سریال وایکینگ ها والهالا

در وایکینگ‌ها: والهالا، نت‌فلیکس داستان جدیدی از تاریخ وایکینگ‌ها را به نمایش می‌گذارد، این بار به شکاف‌های مذهبی بین افکار قدیمی و مسیحیت می‌پردازد، و تداخل بین‌فرهنگی بین اسکاندیناوی‌ها و جهان اطرافشان را نشان می‌دهد.

برای کسانی که فکر می‌کردند سریال وایکینگ ها پایان کاملی داشت (از جمله خودم) باید بگوییم در حالی که وایکینگ‌ها والهالا در دنیایی اتفاق می‌افتد که توسط راگنار، پسرانش، لاگرتا و رولو شکل گرفته است، داستان جدیدی را به نمایش می‌گذارد.

وایکینگ ها: والهالا ماجرای قهرمانانه برخی از مشهورترین وایکینگ‌هایی است که تا به حال زندگی کرده‌اند. درواقع این سریال زیست افسانه‌گونه‌ی لیف اریکسون (سم کورلت)، خواهر عجیبش با روحیه‌ی آهنین با نام فریدیس اریکسدوتر (فریدا گوستاوسون)، و شاهزاده جاه طلب نوردیک هارالد سیگوردسون (لئو سوتر) را به تصویر می‌کشد. با به وجود آمدن تنش بین وایکینگ ها و خانواده سلطنتی انگلیسی، جهان وایکینگ در آستانه جنگ داخلی بر سر مسیحیت و اعتقادات سنتی قرار می‌گیرد.

سه داستان

وایکینگ ها: والهالا سه داستان را تعریف می‌کند. اولی از دیدگاه فریدیس در کتگات متمرکز است، دومی در انگلستان است که شاهزاده ادموند (لوئیس دیویسون) در تلاش برای حفظ تاج و تخت خود در برابر پادشاه نروژ (بردلی فریگارد) است و در نهایت، همه چیز بین این دو جنبه از ساختار روایی جریان پیدا می‌کند. یک کمپین جنگی به رهبری هارالد که در آن لیف خود را ارزشمند نشان می‌دهد. اما علیرغم عناصر متعدد، سریال با استفاده از دین به عنوان راهی برای دیدن ابعاد مختلف جهان، تمرکز واضحی دارد.

جهان وایکینگ‌ها والهالا

تحلیل سریال وایکینگ ها والهالا
تحلیل سریال وایکینگ ها والهالا

وایکینگ ها: والهالا نشان می‌دهد که چقدر جهان برای وایکینگ ها بزرگ شده است. گرینلند جامعه خود را دارد، Kattegat یک مرکز تجاری و یکی از نژادی‌ترین و مذهبی‌ترین نقاط دنیای وایکینگ ها است، و شخصیت‌هایی که ما در سری اصلی دنبال کردیم به وضعیت افسانه‌ای رسیده‌اند که برای انتقال جنگجویان به نبرد استفاده می‌شود.

به این ترتیب، Vikings: Valhalla مانند تصاویری منحصربه فرد جریانی را به نمایش می‌گذارد که گویا باید منتظر ساخت فصل دوم باشیم. وقوع در این سریال در یک بافت تاریخی به آن اجازه می‌دهد به گذشته اشاره کند و شخصیت‌هایی که دیدیم به اسطوره‌ها و خدایان تبدیل می‌شوند، بدون اینکه تحت سلطه آنها قرار گیرند.

وایکینگ ها: والهالا درباره سه وجه از زیست ما در دنیای جدیدی که در آن زندگی می‌کنیم، است؛ اینکه چگونه مشکلات مشابهی مانند سلطنت، خویشاوندی و مذهب سرشان را بالا می‌گیرند و به شکل آبداری در چهره‌ی هر انسان غرق شده در دنیای تکنولوژی‌زده تف می‌کند.

دین

نقد سریال Vikings Valhalla, تحلیل سریال Vikings Valhalla
نقد سریال Vikings Valhalla, تحلیل سریال Vikings Valhalla

قدرت از دین برای غصب تاج و تخت استفاده می‌کند. دین منجر به نسل‌کشی وایکینگ‌ها می‌شود، و زمانی که وایکینگ‌ها گرد هم می‌آیند تا انتقام بگیرند، دین تهدید می‌کند که در یک جنگ خونین با یکدیگر بجنگند.

نکته مهمی که در بررسی سریال وایکینگ ها والهالا باید به آن اشاره کنیم، این است که موضوع نزاع مذهبی به طرز ماهرانه‌ای در طول ساختار روایی سریال استفاده می‌شود؛ درواقع مسیحیت را از گناهانش (تا نسل کشی با عنوان صلیب) مبرا نمی‌کند.

در طول هشت اپیزود، می‌بینیم که چگونه شخصیت‌ها دین را به خواست خود می‌پیچانند، و از آن برای توجیه خشم و خیانت خود استفاده می‌کنند یا به عنوان ایمانداران واقعی برای پاک کردن گذشته بت‌پرستانه‌ی خود عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

شخصیت‌پردازی

تحلیل سریال وایکینگ ها والهالا, نقد سریال Vikings Valhalla, تحلیل سریال Vikings Valhalla
تحلیل سریال وایکینگ ها والهالا

در حالی که قدرت و مذهب عناصر مهمی برای وایکینگ‌ها والهالا هستند، این سریال توسط دو خواهر و برادرش شکل عجیب و خاصی را به خود می‌گیرد: لیف و فریدیس. لیف مردی است که در سایه قاتل پدرش زندگی می‌کند. او که بین پذیرفته شدن به عنوان یک گرینلند و یا به عنوان وایکینگ گیر کرده است، یک مبارز و استراتژیست شگفت انگیز است.

او ناخدای بی چون و چرای کشتی‌ها در آب‌های آزاد و طوفان‌های سهمگین در کائنات است. او می‌تواند به راحتی مردی وحشی و تنومند را بکشد. لیف مردی بی هویت است و در حالی که شروع به ساختن نامی برای خود می‌کند، متوجه می‌شود که خانه کجاست و چه کسی خواهد بود – از جمله دینش. او احساسات عمیقی را نشان می‌دهد که از تماشای مرگ نزدیکانش ناشی می‌شود. او مبارزی است که اجازه دارد لحظات احساسی را از طریق سکانس‌های اکشن (بهترین سریال های اکشن 2022) خود داشته باشد و داستان او در فینال مانند تیری به سینه‌ی هر بیننده‌ای که با او همذات‌پنداری کرده‌است، می‌خورد.

از سوی دیگر، فریدیس تنها با پیشروی قسمت‌ها از خودش مطمئن‌تر می‌شود. زنی که در ذهنش انتقام می‌گیرد، گذشته‌ای آسیب‌گونه از سوی مسیحیان او را سخت کرده است. او یک بازمانده، یک سپر و کسی است که یاد می‌گیرد به جای دور شدن از آینده و سختی‌هایش، به سمت جلو بدود.

او در ایمان خود قوی است، و با ادامه ساختار روایی سریال، وحشی‌گری و تنومندی او با انگیزه‌ای که دارد شکل پرمایه‌تری به خود می‌گیرد. گوستاوسون به‌عنوان فریدیس، قدرت و خشونتی را به ارمغان می‌آورد که در برابر آسیب‌پذیری‌ای که هم در نبرد و هم در سکانس‌های دراماتیک (بهترین فیلم های درام 2022 و 2021) معمول‌تر به وجود می‌آید، متعادل می‌شود.

سخن آخر

نقد وایکینگ ها والهالا, بررسی سریال وایکینگ ها والهالا, تحلیل سریال وایکینگ ها والهالا, نقد سریال Vikings Valhalla, تحلیل سریال Vikings Valhalla
نقد وایکینگ ها والهالا, بررسی سریال وایکینگ ها والهالا

این سریال با تدوین عالی در طول سکانس‌های رزمی (بهترین سریال های رزمی 2022)، خشونت و سبکی را که سریال اصلی به‌طور ماهرانه نشان می‌داد حفظ می‌کند. با وجود مردان و زنان در میدان نبرد مانند سریال‌های تاریخی – جنگی دیگر، هیچ بازیگری بد عمل نمی‌کند و به جرات تیم بازیگری این سریال به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند.

جلوه‌های ویژه وایکینگ‌ها تقریباً خوب بود، اما در وایکینگ‌ها والهالا، بیشتر سکانس‌هایی که در اقیانوس اتفاق می‌افتاد به شدت مصنوعی و یا واضح به تصویر کشیده می‌شد که تیم فیلمبرداری یا تولید از پرده سبز در حال استفاده کردن هستند.

همانطور که گفته شد، سکانس‌های مبارزه و آیین‌های مذهبی به همان اندازه که از فرنچایز انتظار دارید، دقیق و پیچیده است. در نهایت، لباس و گریم در وایکینگ ها والهالا بسیار خوب اجرا شده است. لباس‌ها و خزها دقیق هستند، بسیاری از زره‌ها و چرمی‌ها برخلاف لباس‌های پرزرق و برق و پرجزئیات سری اصلی، متناسب به نظر می‌رسند. مدل موهای ساده را به آن اضافه کنید.

مشخصات سریال

  • ژانر درام تاریخی
  • سازنده مایکل هرست و جب استوارت
  • کشور سازنده کانادا، جمهوری ایرلند و ایالات متحده
  • زبان اصلی انگلیسی
  • تهیه‌کننده‌های اجرایی: مورگان اوسالیوان، جب استوارت، مایکل هرست، شری مارش و آلن گسمر
  • تولیدکننده ام‌جی‌ام تله‌ویژن ؛ نقد سریال وایکینگ ها والهالا
  • توزیع‌کننده ام‌جی‌ام تله‌ویژن اند دیجیتال و نتفلیکس
  • پخش شبکهٔ اصلی نتفلیکس ؛ نقد سریال وایکینگ ها والهالا
  • انتشار پس از وایکینگ‌ها ؛ نقد سریال وایکینگ ها والهالا

بازیگران

  • سم کورلت در نقش لیف اریکسون
  • فردیا گوستافسون در نقش فریدیس اریکس دوتیر
  • لئو سوتر در نقش هارالد هاردرادا
  • بردلی فریگارد در نقش شاه کانوت بزرگ
  • یوهانس هاوکور یوهانسون در نقش اولاف «مقدس» هارالدسون
  • کارولین هندرسون در نقش هاکون اریکسون

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال وایکینگ ها والهالا سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *