نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ تکثیر یا توهم بودن؟

[yasr_overall_rating]در نوشتار نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی شما را با نکاتی آشنا خواهیم کرد که حتما باید می‌دانستید. در ادامه با فیگار همراه باشید.
باید بدانید که در قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی پر بود از ارجاعات به فیلم های مختلفی که موضوع یکسان دارند. و باز هم با مسئله، معماها و فلسفه های جالب در این سریال مواجه می‌شویم.

اما قبل از اینکه برویم سراغ نقد این قسمت از سریال ریک و مورتی حتما قبل از خواندن این مقاله سریال را دیده باشید تا با اسپویل شدن همه چیز بر باد فنا نرود و لذت دیدن این سریال عجیب و غریب را از دست ندهید. با ما در سایت فیگار همراه باشید تا با بررسی قسمت دوم سریال ریک و مورتی شما را از دنیای هیجان انگیز و علمی تخیلی ریک آگاه کنیم.

بیشتر بخوانید: نقد کامل فصل پنجم سریال ریک و مورتی

نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

تکثیر یا توهم بودن؟

در ادامه این نوشتار به مسائلی که در زیر لیست شده است خواهیم پرداخت:

  • تکثیر یا توهم بودن؟
  • هایلندر یا کوه‌نشین
  • اکس ماشینا (Ex-Machina)
  • Decoys
  • دسته‌بندی
  • دوراهی زندان
  • توهم بودن
  • عوامل سریال ریک و مورتی

 

 

فیلم Multiplicity 1996
فیلم Multiplicity 1996 ؛ نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

این قسمت از سریال ریک و مورتی از فصل پنجم با نام Mortyplicity اشاره ای دارد به فیلم Multiplicity . درواقع این فیلم در رابطه با دانشمندی است که میتواند به تکنولوژی دست پیدا کند که خودش را تکثیر کند.

و به جای اینکه به خودش و خانواده اش بیشتر برسد مدام به کلون درست کردن و یا تکثیر خودش میپردازد. که برای اینکه آن کلون کارهای خودش را بسپرد به کلون دیگری باز یکی دیگر از این کلون ها را میسازد و کلون بارانی را همچون قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی ایجاد میکند.

یکی از نکاتی که میشود به آن اشاره کرد شباهت آوایی عنوان این قسمت با مورتیپلیسیتی یعنی گذاشتن نام دانشمند موجود در این سریال در ابتدای عنوان این قسمت.

هایلندر یا کوه‌نشین

هایلندر یا کوه‌نشین
فیلم هایلندر یا کوه‌نشین ؛ نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

اما در ابتدای نوشتار به شباهت و الهام این قسمت از سریال ریک و مورتی از فیلم های دیگر اشاره کردیم. این قسمت از سریال بسیار الهام بخش بوده از فیلم هایلندر. این فیلم روایت‌گر نبرد بین چندین جنگجوی جاودانه است که از گذشته تا زمان حال ادامه دارد. و آنها معتقد هستند که فقط یک نفر از آنها از بین همه موجودات باقی خواهد ماند. و آنها باید آنقدر همدیگر را بکشند تا تنها یکنفر از آنها باقی بماند. درواقع فلسفه کشت و کشتاری که بین کولون ها در سریال ریک و مورتی اتفاق میافتد به نوعی الهامی از این فیلم است.

اکس ماشینا (Ex-Machina)

فیلم اکس ماشینا (Ex-Machina)
فیلم اکس ماشینا (Ex-Machina)

فیلم بعدی که میشود به آن اشاره کرد و یکی از موارد الهام این قسمت از سریال ریک و مورتی میباشد و حتی به آن فیلم ارجاعی هم وجود دارد، فیلم اکس ماشینا است.
این فیلم در رابطه با یک برنامه نویس است که باید برای صحبت کردن با یک هوش مصنوعی به خانه مدیرش برود. بواسطه دیالوگی که با این هوش مصنوعی برقرار میکند شک میکند که شاید خودش هم ربات باشد.

زخمی کردن خود برای فهمیدن اینکه ایا کلون است یا خیر!
زخمی کردن خود برای فهمیدن اینکه ایا کلون است یا خیر!

درواقع سکانسی در این فیلم وجود دارد که نشان میدهد آن برنامه نویس در حال کندن پوست دستش است تا بتواند بفهمد آیا هوش مصنوعی است یا انسان. که در این قسمت از سریال هم همانند سکانسی که برای شما شرح دادیم، داریم. که در نهایت ریک با کشیدن دست بث متوجه میشویم او هم یک کلون است.

او یک کلون بود!
او یک کلون بود! ؛ نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

Decoys

در این قسمت پر بود از کلمه دیکوایز که باید بگوییم Decoys نام فیلمی است که در آن موجوداتی اختاپوس مانند فضایی که شاخک دارند، حرارت نقطه ضعف این موجودات است و باید با آتش کشته شوند.

ما دقیقا همچین صحنه ای را در قسمت دوم فصل پنج سریال ریک و مورتی داریم. که درواقع ارجاعی مستقیم به این مسئله در فیلم دکویز است. و ریک با یک آتش افکن آن دو خانواده را همانند چیزی که در عکس زیر میبینید به آتش میکشد.

ریک در حال به اتش کشیدن خانه است!
ریک در حال به اتش کشیدن خانه است!

دسته بندی

همانطور که میدانید همه قسمت های ریک و مورتی ساختار به خصوص و یونیک خود را دارند. این اپیزود در دسته ای قرار میگیرد که یادآور قسمت چهارم از فصل دوم است. قسمتی تحت عنوان Total Rickall اپیزودی که یک انگل فضایی آمده بود و مدام زیاد و زیادتر میشدند. میشود گفت که این قسمت هم مثل آن قسمت است و میشود در آن دسته تقسیم بندیش کرد.

Total Rickall
Total Rickall ؛ نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

دوراهی زندان

اما بگذارید برویم سراغ یکی از مسائل مهمی که در این قسمت به آن اشاره میشود. مسئله ای که در این قسمت به آن اشاره شده دو راهی زندان است. دو راهی زندان به این شکل است که اگر شما دو نفر را دستگیر کنید و این دو نفر را در دو اتاق مختلف بگذارید و باهم هیچ صحبتی نکرده باشند. دو راه بیشتر ندارند. یا اینکه با پلیس همکاری کنند و به همکارش خیانت کند یا سکوت کنند و هیچ حرفی نزنند.

اگر هر دو سکوت کنن و مضنون به حساب بیایند یک ماه به زندان میروند. اگر خیانت کنند هر دو دزد به حساب می‌آیند و هر دو شش ماه به زندان میروند و در نهایت اگر یکی حرف بزند و خیانت کند مسلما آن شخصی که خیانت کرده آزاد و آن یکی یک سال به زندان میرود. اگر شما در این شرایط قرار بگیرید. پس شما دو انتخاب بیشتر ندارید. یا سکوت کنید یا حرف بزنید و خیانت کنید. با این تفاسیر چه طرف مقابل سکوت کرده باشد چه خیانت کرده باشد برای کمتر شدن زندانی و یا نرفتن به زندان شما خیانت خواهید کرد.

کمی مانده به انتهای این قسمت ما بث فضایی را می‌بینیم که با ریک و مورتی در حال برگشتن به زمین هستند. و به نوعی می‌شود گفت که آخرین ریک و مورتی هستن چرا که همه آن‌ها در آن‌جا نابود شده اند.

می‌شود گفت این ریک و مورتی همان ریک و مورتی واقعی هستند. البته که باز هم جای شک باقی هست که ایا ما در توهم هستیم یا ریک و مورتی و اطرافشان!

باید گفته شود که تمرکز این قسمت روی همین ماجرای دو راهی زندان است. و طبق فاز علمی تخیلی خود جلو می‌رود. برخلاف قسمت قبلی که روی شخصیت‌پردازی کاراکتر مورتی ، ریک و مستر نیمبوس مانور داده بود. در این قسمت روی هیچکدام از شخصیت‌ها تمرکزی وجود نداشت. چرا که ما شخصیتی را نداریم که روی آن مانوری داده شود! همه چیز توهمی بیش نیست.

خیلی جالب است که تمامی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی که به تازگی به نمایش درمی‌آیند، اکثرا روی زمان و آنچه که زمان در ارتباط است تمرکز دارند. یکی از این سریال‌ها که بسیار مهم هم جلوه‌گر شده است سریال لوکی هست که در قسمت چهارم سریال لوکی ما با توهمی ماندگار در دنیای سینمایی مواجه می‌شویم و بسیار انسان و مسائل انسانی را در خطر نشان می‌دهد.

درواقع این قسمت از سریال ریک و مورتی بعد از ایجاد حس اطمینان همه چیز را از بین می‌برد و باید هر آن‌چیزی را که برای خود ساخته‌ایم از اول شروع کنیم. چیزی مثل توهمی ماندگار می‌ماند که مدام باید با ان دست و پنجه نرم کنیم.

توهم بودن

در بین همه این هرج و مرجی‌هایی که در این قسمت مشاهده می‌کنید ما با شخصیت کلون جری در انتها مواجه می‌شویم که بعد از اینکه به آن‌ها خیانت می‌کند، و همه کلون‌ها می‌میرند؛ این شخصیت گرفته می‌شود و به هیچ وجه نابود نمی‌شود. چرا که دچار عذاب جاودانگی می‌شود. و آن قدر در زمان می‌ماند که به جای جلو رفتن همه چیز به عقب می‌رود.

همه منتقدان این مسئله را طنز‌آمیز جلوه دادند. اما اگر به جهالت مفهوم زمان آگاهی داشته باشید نه تنها این مسئله طنز آمیز نیست بلکه بسیار مهم می‌تواند باشد. چرا که زمان مفهوم ساختگیی بیش نیست که انسان‌ها را برای پیشبرد اهدافشان در توهم بود غرق کند. زمان همان چگونگی تغییر همه چیز نسبت به همه چیز است و بس. هرچه این بی‌نظمی تغییرات چیزها نسبت به هم سرعتش بیشتر باشد ما حس جریان و سیال بودن و توهم بودنمان در این کائنات را بیشتر در ذهنمان لمس می‌کنیم.

توهم بودن
توهم بودن ؛ نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

عوامل ؛ نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی

  • ژانر: پویانمایی بزرگسالان، علمی–تخیلی و کمدی موقعیت انیمیشنی
  • سازنده: جاستین رویلند، دان هارمون
  • صداپیشگان: جاستین رویلند، کریس پارنل، اسپنسر گرمر و سارا چالک
  • آهنگساز: رایان الدر
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • تهیه‌کننده‌های اجرایی: دن هارمون، جاستین رویلند، جیمز اِی. فینو و جو روسو
  • تهیه‌کننده‌ها: جِی. مایکل مندل و کنی میکا
  • مدت: ۲۲ دقیقه
  • توزیع‌کننده: وارنر برادرز تله‌ویژن

بیشتر بخوانید:

در انتها خواهش‌مندیم اگر نظری در رابطه با نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی داشتید یا به نکته جالبی برخورد کردید که از دید ما خارج بوده حتما در بخش کامنتها در سایت فیگار با ما در میان بگذارید.


One thought on “نقد قسمت دوم فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ تکثیر یا توهم بودن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *