نقد فیلم False Positive (مثبت کاذب 2021) ؛ ترس‌های امروزی زنان

[yasr_overall_rating]در نوشتار نقد فیلم False Positive قرار است به بررسی این فیلم ترسناک به کارگردانی جان لی بپردازیم. در ادامه با فیگار همراه ما باشید.

در سالهای اخیر، تعداد قابل توجهی از کمدین هایی که به روایت‌های ترسناک و هیجان انگیز پرداخته اند، افزایش چشمگیری داشته است. از تجزیه و تحلیل جردن پیل در رابطه با سیاست‌های نژادی آمریکا در فیلم Get Out تا انتقاد شدید از فساد پلیس در مارپیچ دنباله اره کریس راک امسال.

بسیاری از بازیگرانی که قبلاً با شادابی و کمدی‌های بزن بکوب در ارتباط بودند شروع به یافتن موفقیت در فیلم‌های ترسناک و وحشت‌آلود کرده‌اند. بررسی مسائل اجتماعی از طریق یک لنز ژانر طور و چکش کاری حقایق واضح تر از کسانی که این موضوع را مستقیماً در درام مستقل پیگیری می‌کنند، می‌تواند مقاله مهمی را به ارمغان بیاورد.

در پی موفقیت ناگهانی و غافلگیرکننده Get Out، این پدیده مانند جنجالی که برای جوردن پیل منحصر به فرد بود، به نظر می‌رسید، اما حالا، ایلانا گلیزر از براد سیتی قرار است نشان دهد که او نیز می‌تواند با نوشتن و بازی در فیلم False Positive ، فیلمی بدون شباهت با فیلم بچه رزماری نیستU از ترس‌های امروزی زنان بگوید و آن وحشت‌ها را برجسته کند.

نقد فیلم False Positive (مثبت کاذب 2021)

ترس‌های امروزی زنان

در ادامه نوشتار بررسی و نقد فیلم مثبت کاذب با مواردی که در زیر لیست کرده‌ایم مواجه خواهید شد:

  • ترس‌های امروزی زنان
  • زیست گلیزر
  • بازیگری
  • عوامل
نقد فیلم False Positive ؛ نمایی از ایلانا گلیزر در فیلم مثبت کاذب
نقد فیلم False Positive ؛ نمایی از ایلانا گلیزر در فیلم مثبت کاذب

پس از چندین بار تلاش ناموفق برای بارداری، لوسی (گلایزر) و آدریان (جاستین تروکس) همه آرزوهای خود را برای تشکیل خانواده رها کرده اند، و احساس می‌کنند که تقریباً همه گزینه های موجود در این زمینه که می‌توانسته آن‌ها را کمک کند امتحان کرده‌اند.

خوشبختانه، آدریان یک راه دیگر در آستین دارد. دکتر مشهور باروری دکتر جان هندل (پیرس برازنان) زمانی که در مدرسه برای جراحی آموزش میدید، استاد سابق کالج وی بود و پس از یک تماس سریع، این دو قادر به جلوگیری از لیست انتظار طولانی مدت و ملاقات با دکتر برجسته می‌شوند.

پس از ملاقات با هندل، این حس از تصاویری که جلوه گر می‌شوند به ما منتقل می‌کند که وی یک مرد رویایی است. او همه چیز را درست می‌گوید. او به هر سوالی پاسخ میدهد، و هیچ پرسشی را بدون جواب نمی‌گذارد. و کارمندانش نمی‌توانند درمورد روشهای بی عیب و نقص او خود را از تمجید کردن نگه دارند.

از نظر لوسی، همه چیز کامل و درست به نظر می‌رسد، اما آدریان با هیجان بیش از حد خود آرامش کاذب را در او ایجاد می‌کند و به او می‌قبولاند که به روند کار حتما و با جدیت اعتماد کند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Werewolves Within 2021

واکنش منتقدان به انیمیشن Wish Dragon 2021


لوسی در برابر آن‌چه که برایش ممکن است ناپسند و ناخوشایند باشد تسلیم می‌شود و تکنیک های ابتکاری تلقیح مصنوعی هندل را دنبال می‌کند، و آن‌ها را قبول می‌کند. که به طور معجزه آسایی به او این امکان را می‌دهد سرانجام یک دختر بچه سالم را باردار شود. متأسفانه، لوسی هنوز هم نمی‌تواند احساسی را که بیش از حد باعث می‌شود به هندل اعتماد کند، در خود نگه دارد. وی به زودی می‌فهمد که کارهای او آنقدرها که به نظر می‌رسد “ناب، درست و بی نقص” نیست.

نقد فیلم False Positive ؛ نمایی از ایلانا گلیزر در فیلم مثبت کاذب
نقد فیلم False Positive ؛ نمایی از ایلانا گلیزر در فیلم مثبت کاذب

زیست گلیزر

بیش از هر چیز دیگر، False Positive به دلیل بینش متمایل به تجربه زن، ستودنی است، نه تنها به خاطر بازی متعهدانه و فریبنده گلیزر در نقش اصلی، بلکه به دلیل فیلمنامه تند و تیز با ریتم و تمپویی زیرکانه و جدی، که در مواجهه با موضوعات به خوبی خود را در طول فیلم نشان می‌دهد.

گلیزر، که نویسنده فیلمنامه فیلم با همکاری جان لی کارگردان فیلم است، برای دستاوردهای موضوعی فیلم False Positive کاملاً مفید واقع شده است، زیرا به نظر می‌رسد وقایع در زندگی او تا حد زیادی الهام بخش تعاملات لوسی با شخصیت های دیگر باشد.

ویژگی گفتگوی لوسی و آدریان یا لوسی و دکتر هندل هنگام تلاش برای ابراز نگرانی در مورد بارداری خود آنقدر واضح و دقیق است که فقط از طرف فردی که آن لحظات و فضاها را زیست کرده باشد می‌تواند بر بیاید.

از این قبیل نارضایتی ها که برآمده از زیست کسی است و بواسطه آن داستان های خود را بیان می‌کنند، بسیار تاثیرگذارتر می‌باشند. چرا که فقط آنها می‌توانند در این گفتگوهای جنجالی صادقانه به حقیقت نزدیک شوند و نکته اساسی را با تمپوی مناسب به تصویر بکشند.

گلیزر و لی با ظرافت در مورد موضوعات مربوط به استفاده (و سو استفاده) از بدن زنان برای منافع مردان واسطه می‌شوند و جواب همه پرسش‌های مدنظر خود را آنقدر راحت در نظر می‌گیرند که با رسیدن به نقطه اوج فیلم، فقط متوجه محتوای جامع اظهارات آنها می‌شوید.

در اوج روایت، وقتی همه چیز روشن شود، این داستان پیچیده خیانت در حال و هوای حاملگی کاملاً حل نشده باقی می‌ماند. آنها می‌توانستند هم یک فیلم ترسناک حیرت انگیز و مبهوت کننده را به تصویر بکشند و هم یک اثر هنری را که مسائل جنسیتی مدرن را مورد بازجویی و پرسش قرار می‌دهد.

آن‌ها بدون اینکه هیچ یک از جاه طلبی های خود را کنار بگذارند در طی فیلم False Positive از هیجانات این ژانر غافل نشده‌اند. در واقع آن‌ها توانسته‌اند با شعار TED (یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود.) ساختار روایتی فیلم را بسیار عمیق‌تر کنند.

نقد فیلم False Positive ؛ نقد فیلم مثبت کاذب
نقد فیلم False Positive ؛ نقد فیلم مثبت کاذب

در حالی که اگر مشاهدات اجتماعی خود را کنار می‌گذاشتند، در وهله اول آنچه که داستان آنها را خاص می‌کند از دست می‌دادند. خوشبختانه این دو به تعادل درخشانی دست یافتند و فیلم قادر است رضایت خلاق و فرهنگی مخاطبان خود را جلب کند.


بیشتر بخوانید:

نقد قسمت سوم سریال لوکی (Loki)

نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی)


مثبت کاذب به معنای متعارف مفهوم وحشت چیزی را به نمایش نمی‌گذارد، زیرا وحشتی که از شخصیت اصلی ما، لوسی (ایلانا گلیزر) دیده می‌شود، ناشی از اقدامات بالینی است که توسط دکتر هندل (پیرس برازنان) متخصص باروری اتفاق میافتد که درواقع این لباس بیمارستان است که به شکلی نقاب طور او را پنهان می‌کند.

درواقع مثبت کاذب شخصیت اصلی خود را به عنوان یک راوی غیرقابل اعتماد که دچار نقص ذهنی می‌شود، به بازی می‌گیرد تا پیچ و تاب داستان خود را نشان دهد.

بازیگری ؛ نقد فیلم False Positive

اجرای به شدت خوب و متمرکز Glazer که نویسنده فیلمنامه این فیلم هم است کل ماجرا را در اصالت خاصی نگه می‌دارد. مخصوصاً وقتی که این طرح در آستانه فرو رفتن در تاریکی باشد و این ارادت بی دریغ او به پیچ و خم های تاریک فیلم است که وفاداری مشتاقانه درونی گلیزر از زیست خودش ما را به هرج و مرج می‌کشاند که جلوی چشمان ما آشکار می‌شود. جاستین تروک به عنوان آدریان متعهدانه حیله گری خود را به تصویر می‌کشد و از همین رو مخاطبان را فریب می‌دهد. همانطور که لوسی در فیلم به خوبی ظاهر می‌شود.

اما برازنان با مهارت استادانه احساسات ما را به عنوان دکتر هندل رمزآلود و در عین حال اغوا کننده به غل و زنجیر می‌کشاند و برخی از ارزشمندترین بازیگری‌های خود را در سالهای گذشته انجام می‌دهد.

منیت Hindle توسط Brosnan درجه بندی ماهرانه ای می‌شود، که با دقت کامل مرز بین اعتماد به نفس و سستی را برای ما غابی می‌کند و دائماً باعث می‌شود برداشت خود را از این پزشک دوباره ارزیابی کنیم.

از نظر ظاهری، False Positive ممکن است همانطور که قبل‌تر گفتبم به نظر برسد مثل فیلم بچه رزماری Rosemary’s Baby ساخته رومن پولانسکی باشد، اما ایلانا گلیزر و جان لی بسیار باهوش هستند که می‌توانند یک بازآفرینی ساده از آن کلاسیک ترسناک را به تصویر بکشند.

درواقع او با همکاری نویسنده / بازیگر ایلانا گلیزر توانسته تا موضوعات پدرسالارانه “بچه رزماری” را به روز کنند و در عین حال بیشتر در تصاویر سورئال و واکنش های عجیب و غریب فرو روند. فیلم مثبت کاذب اثری قابل تامل است. گاهی اوقات خیلی آرام، اما گلیزر و لی ایده های خاصی در مورد تجربه زن داشته‌اند که به وضوح پدیدار می‌شوند، و گاهی اوقات به طرز وحشتناکی به سطوح جذاب تاریکی نزدیک می‌شوند.

درواقع داستان آن را توانسته‌اند برای عصر مدرن با شور و حرارت جسورانه ارائه دهند. حتما و قطعا نباید از فیلمبرداری بسیار خوب پاول پوگورزلسکی و موسیقی هراس‌آور و شوم یای الازار گلوتمن و لوسی ریلتون را در پرورش یک فضای هیجان انگیز کلاسیک انکار کنیم.

نقد فیلم False Positive ؛ نمایی از ایلانا گلیزر در فیلم مثبت کاذب
نقد فیلم False Positive ؛ نمایی از ایلانا گلیزر در فیلم مثبت کاذب

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم False Positive

  • کارگردان: جان لی
  • نویسنده: جان لی و ایلانا گلیزر
  • بازیگران: ایلانا گلیزر، جاستین تروک، گرچن مول، سابینا گادکی و پیرس برازنان
  • موسیقی: یار الازار گلتمن و لوسی ریتون
  • فیلمبردار: پاول پوگورزلسکی

بیشتر بخوانید:

نظر خود را در خصوص بررسی و نقد فیلم مثبت کاذب با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. نظرات شما موجب خرسندی و بهبود نوشتار ما خواهد شد.


One thought on “نقد فیلم False Positive (مثبت کاذب 2021) ؛ ترس‌های امروزی زنان

  1. اولا فیلم بیشتر از آنکه ترسناک باشد بیشتر ژانر روانشناختی و درام بود و فیلم فقط از لحاظ بازیگری خوب بود ولی داستان و فیلمنامه به شدت مشکل داشت نمره من به فیلم با ارفاق ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *