نقد سریال See (دیدن) ؛ نابینایان و ناشنوایان از یکدیگر پذیرایی میکنند

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد سریال See به کارگردانی استیون نایت می‌پردازیم. در ادامه با فیگار و بررسی این سریال هیجان انگیز همراه ما باشید.

سال ۲۰۲۱ است. رسانه‌های سنتی همچنان قدرت خود را از دست می‌دهند. از قرن گذشته، تلویزیون به عنوان “جعبه‌ای گنگ” شناخته می‌شد. با این حال، این دستگاه زیبایی خاص خود را داشت و مورد استقبال بسیاری از افراد روی کره زمین قرار گرفته بود.

اکنون در سال ۲۰۲۱، این زیبایی جای خود را با انتشارات تعاملی (یا به عبارتی شبکه‌ های اینترنتی) جایگزین خواهد کرد. آیا این چیز بدی است، ما نمی‌دانیم؟ چیز خوبی است؟ نمی‌توانیم مطمئن باشیم. تنها چیزی که می‌دانیم این است که اکنون به یک صنعت بسیار سودآور و رقابتی تبدیل شده است.

پلتفرم‌هایی از قبیل نتفلیکس، Amazon Prime و Apple TV+ با یکدیگر رقابت جهانی دارند. تلویزیون اگر به طور کلی فراموش نشود، دیگر به طور همگانی تماشا نمی‌شود.

سریالی که اسم آن آورده شد، در شبکه اینترنتی Apple TV+ پخش می‌شود. این سریال براساس داستان علمی ساخته شده است. و به شدت هم بین مردم مورد استقبال قرار گرفته است.

نقد سریال See (دیدن)

نابینایان و ناشنوایان از یکدیگر پذیرایی میکنند

نقد سریال See ؛ نقد سریال دیدن ؛ فصل دوم سریال see
نقد سریال See ؛ نقد سریال دیدن ؛ فصل دوم سریال see

سریال See توسط استیون نایت (Steven Knight) سازنده سریال پرطرفدار Peaky Blinders «پیکی بلایندرز» ساخته شده است. موضوع سریال خلاقانه محسوب نمی‌شود؛ سریالی در رابطه با یک آینده پسا آخر زمانی، جامعه‌ای که بینایی خود را از دست داده است.

پس از ویروسی که قرن‌ها پیش گسترش یافته بود، حدود دو میلیون نابینا را به‌ جای گذاشته است. و حالا آن‌ها برای دوام زندگی و افزایش‌ جامعه، باید یک راه جدید بیابند.

مدنیت و زندگی اجتماعی به هر طریقی ادامه دارد، ولی به صورت قبایل ایزوله شده زندگی می‌کنند. اجتماع به‌گونه‌ای شده است که بینایی یک نوع توهین برداشت می‌شود. و یا به صورت یک جادوی سیاه است. در این اثنا یک دوقلوی بینا متولد می‌شوند.

اگرچه موضوع کاملاً عجیب و غریب و موفق به نظر می‌رسد، اما در واقع سریال عمق ندارد. و نمی‌تواند همه شخصیت‌ها را برای کشش ساختار روایت پیش ببرد.

و اما‌ اگر بخواهیم به معرفی شخصیت‌ها بپردازیم، نقش مرد اصلی سریال را جیسون موموآ، بازیگر نقش خال دروگو در سریال بازی تاج و تخت بازی کرده است. او این بار به عنوان سردار جنگجو به نام بابا واس ایفای نقش می‌کند. اینکه بابا واس یک گذشته سیاه و مرموز را مخفی می‌کند کاملا مشخص است.

همسر او کاراکتری به نام Maghra (با بازی هرا هیلمار) است. او به‌ تازگی با بابا واس ازدواج کرده و به این قبیله آمده است. ضمن اینکه از شخص دیگری به نام جرلامارل (با بازی جوشوآ هنری) حامله است.

نقد سریال See ؛ نقد سریال دیدن ؛ فصل دوم سریال see
نقد سریال See ؛ نقد سریال دیدن ؛ فصل دوم سریال see

جرلامارل به خاطر جادوی سیاه تحت تعقیب و فراری است. گفته می‌شود که او صاحب لطف نور است. و این، یعنی توانایی دیدن که یک توهین بزرگ در سریال See به حساب می‌آید.

قابله‌ای (ماما) به نام پاریس (با بازی آلفر وودارد) بر این باور است که، دوقلوهای Maghra نیز توانایی دیدن دارند. جرلامارل دائماً توسط شخصی به نام تاماکتی جون (کریستین کامارگو) تا سواحل “جهان” تعقیب می‌شود. تاماکتی جون مالیات‌گیر و شکارچی جادوگر است، که در خدمت ملکه کین است.

ملکه کین در راس جامعه‌ای قرار دارد که اندکی پیشرفته‌تر از قبیله‌ای است، که توسط بابا واس اداره میشود.

جنبه‌ روان‌شناختی و جلوه های بصری

یکی از جنبه‌های روان‌شناختی نمایش این است که، این زن می‌تواند از طریق ارگاسم با خدا ارتباط برقرار کند. بنابراین استمنای ملکه منجر به نوعی تجربه مذهبی می‌شود. ملکه مصمم است که جرلامارل را دستگیر کند. او نگران است که بچه‌های این مرد نیز مشکل‌ساز شوند و بینا باشند.

این سریال در کلمبیا فیلم‌برداری شده است. این غربی‌ترین استان کانادا است و طبیعتی بسیار زیبا دارد. در حالی که طایفه بابا واس از میان جنگل‌های انبوه، کوه‌ها و کنار دریاچه‌ها عبور می‌کند، مخاطبان زیبایی‌های کلمبیا را تماشا می‌کنند.

مناطقی که ملکه کین در آن حکومت می‌کند نیز در یک سد متروکه است. همه چیز به شکل نفس‌گیر زیباست. حتی اگر عمق فلسفی مورد نظر خود را از فیلم پیدا نکنید، مناظر حداقل می‌توانند شما را راضی کنند.

نقد سریال See ؛ نقد سریال دیدن ؛ فصل دوم سریال see
نقد سریال See ؛ نقد سریال دیدن ؛ فصل دوم سریال see

اصالت ؛ نقد سریال See

موضوع سریال چندان اصیل نیست. اما سوال اینجاست که آیا امروزه چیزی خالص و بدیع باقی مانده است؟ این یک سوال جداگانه است.

اصالت تا حدی مهم است، اما بهتر است یک تفسیر کاملاً جدید به موضوعی که بارها و بارها استفاده شده است اضافه شود. تا این که موضوعی کاملاً اصلی را با یک دست کاری سخیف و وحشتناک نابود کنید.

زندگی قبیله‌ای، خانه‌های ساخته شده و رفتارهای مردم که به نمایش گذاشته میشود، مشابه با رمان کوری است. صحنه‌های نبرد در قسمت اول باعث می‌شود که این سوال مطرح شود که “دو ارتش کور چگونه خواهند جنگید؟”، اما صحنه‌ها خیلی هوشمندانه یا اکشن نیستند.

مشاهده 18 سال در سه قسمت، به طرز چشمگیری ناپایدار و کند است. هر چقدر مناظر این مجموعه را ستایش کنیم، به نظر می‌رسد تولید سریال ضعیف عمل کرده است.

اینکه داستان سریال مستقیما به صدها سال بعد می‌رود، به نظر کمی راحت طلبی برای دست‌اندر کارارن سریال است. عدم نشان دادن چگونگی تشکیل این جامعه، فراگیری کوری، و اینکه چطور مسئله دیدن به یک توهین بدل شده است و غیره مسائلی هستند که کامل پوشش داده نشده است.

البته متخصصان یا آینده پژوهانی در حال مشورت با این مجموعه هستند، اما به نظر می‌رسد تأثیر آن‌ها محدود بوده است. وقتی به موضوع سریال نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنیم که این مجموعه بیشتر روی تجربیات حسی تمرکز دارد. خب آیا واقعاً اینطور است؟

گروه تهیه‌کنندگان تقریباً سریال را به یک نمایش تبدیل کردند. تیراندازی شخصیت‌ها بسیار موفقیت آمیز است. مناظر همانطور که قبلاً گفتیم زیبا هستند. طراحی صدا و موسیقی هم بد نیست. از نظر سینمایی هم بسیار جذاب است.

با وجود اینکه این مجموعه پتانسیل بالایی برای ریسک‌پذیری و ارائه چیزهای کاملاً جدید را دارد، اما نمی‌توان از عمق کمی که دارد چشم‌پوشی کرد. خلاقیتی که در انتخاب اسم سریال به کار رفته است، در دیالوگ‌های فیلم اصلا دیده نمی‌شود.

همانطور که می‌دانید، وقتی بینایی از بین می‌رود، شنوایی افراد تا حدی رشد می‌کند که تقریباً می‌توانیم آن را جادو حساب کنیم.

آیا بشریت با چنین تجربیات حسی عجیب و غریب با زبانی شبیه به زبانی که امروز صحبت می‌کنیم ادامه خواهد یافت یا زبانی پسا آخرالزمانی و متناسب با آن زندگی قبیله‌ای منزوی توسعه خواهد یافت؟

این سریال از این نظر نیز می‌تواند ناامید کننده باشد. در نتیجه، می‌توانیم به طور کلی برای سریال اینگونه بگوییم که نه خیلی بد است و نه خیلی خوب. عوامل سریال با سهل‌انگاری، موضوع خوب آن را هدر داده‌اند. این سریال می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها عمل کند.

همانطور که اشاره شد، رمان کوری خوزه ساراماگو برنده جایزه نوبل، موضوع مشابه سریال See دارد. در رمان کوری، بیماری افراد را نابینا کرده است و آن‌ها که زنده مانده‌اند، ماجرا را تعریف می‌کنند. در See نیز وضعیت مشابهی وجود دارد.

نقد سریال See ؛ نقد سریال دیدن ؛ فصل دوم سریال see
نقد سریال See ؛ نقد سریال دیدن ؛ فصل دوم سریال see

در هر صورت اشتیاق حدس زدن از همان ابتدا در کل سریال موج می‌زند. طرح برای نجات بچه های بینا بود اما با اضافه کردن داستان های فرعی به ساختار روایت، سرعت آن کم می‌شود و کلیت سریال از ریتم و تمپویی که باید داشته باشد میافتد. نویسنده برخی سکانس های اکشن را به این سریال به خوبی اضافه می‌کند تا داستان را تا انتها خوش ریتم برای بیننده جلوه گر کند و او را پای دیدن سریال نگه دارد.

در کل این جیسون موموآ جذاب است که باعث می‌شود اکثر مخاطبین این سریال، سریال را دوست داشته باشند. بازیگری او مخاطب را مجذوب خود می‌کند. شخصیت‌پردازی جیسون در این سریال تنها نکته مثبت و کاملی است که می‌شود به آن اشاره مستقیمی داشت. او قبل از آمدن فرزندانش به دنیا شخصیتی پر از تنش و کنش داشت، هنگامی که آنها متولد شدند، او ظریف، دلسوز و مایل به خطر کردن نیست. وقتی خطری متوجه خانواده اش می‌شود، وی کسی خواهد شد که به یک هیولای خشن بیشتر شباهت دارد تا یک انسان. البته که دنیای حال حاضر پر از این هیولاهای خشن است و ما عادت کرده ایم.

به طور کلی، سریال دیدن را می‌شود یک سریال فوق العاده دانست که با پاسخ های ناتمام فصل اول خود را به انتها می‌رساند. چه اتفاقی برای کودکان بینا در این سریال میافتد؟

عوامل ؛ نقد سریال See

  • ژانر: زدرام و علمی–تخیلی
  • سازنده: استیون نایت
  • نویسنده: استیون نایت
  • کارگردان: فرانسیس لارنس
  • بازیگران: جیسون موموآ، الفری وودارد، سیلفیا هوکس، کریستیان کامارگو، هرا هیلمار، نستا کوپر، آرچی مَدِکو و موژان آریا
  • آهنگساز: بر مک‌کرری
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • شمار فصل‌ها: ۱
  • شمار قسمت‌ها: ۸
  • تهیه‌کننده‌های اجرایی: فرانسیس لارنس، استیون نایت، پیتر چرنین، جنو تاپینگ و کریستن کمپو
  • مکان تولید: بریتیش کلمبیا، کانادا
  • دوربین: تک دوربینه
  • مدت: ۵۶ دقیقه
  • تولیدکننده: چرنین اینترتینمنت
  • توزیع‌کننده: اپل
  • پخش: شبکهٔ اصلی اپل تی‌وی پلاس
  • انتشار اولیه: ۱ نوامبر ۲۰۱۹ –

بیشتر بخوانید:

سریال See یک سریال خوش ساخت نسبتا خوب است. پیشنهاد فیگار دیدن صد درصدی این سریال می‌باشد. در انتها از شما خواهشمندیم نظرات خود را در رابطه با نقد فصل اول سریال دیدن در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *