نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ نیمبوس و کنترل پلیس

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی می‌پردازیم. در ادامه با فیگار و بررسی این سریال انیمیشنی جذاب و هیجان انگیز باشید.

فصل 5 با یک اپیزود متمرکز بر جسیکا آغاز می‌شود. تماشای مورتی در تلاش برای قرار ملاقات در اپیزود اول از سریال ریکی و مورتی بسیار جالب و هیجان انگیز به تصویر کشیده می‌شود. اما تماشای او در تلاش برای بدست آوردن شراب کهنه از جهان دیگر، حتی سرگرم کننده تر جلوه‌گر می‌شود.

در حالی که مورتی می‌خواهد توجه جسیکا را جلب کند، ریک با یک روایت جدید، پادشاه اقیانوس، آقای نیمبوس روبرو می‌شود. به نظر می‌رسد او ظاهراً خیلی آدم شروری نباشد، اما ثابت می‌کند که خیلی بیشتر از این حرف‌ها شرور است. در همین حال، روابط جری و بث همزمان با حل مشکلات ازدواجشان، در طی سپری شدن این اتفاقات تکامل می‌یابد.

بیشتر بخوانید: نقد کامل فصل پنجم سریال ریک و مورتی

نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی

نیمبوس و کنترل پلیس

نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ مواجه خانواده مورتی با نیمبوس، دشمن دیرینه ریک
نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ مواجه خانواده مورتی با نیمبوس، دشمن دیرینه ریک

نیمبوس:

ریچارد، تو معاهده‌ی مقدس بین زمین و دریا رو نقض کردی. حالا باید با خشم دشمن ابدیت روبرو بشی! اقای نیمبوس (دشمن خونی ریک)

در این اپیزود از فصل پنجم ریک و مورتی یک بار دیگر با یک طرح پیچیده روبرو می‌شویم. به لطف حضور آقای Nimbus. آقای نیمبوس یک پادشاه اقیانوس از نوع آکوامن می‌باشد که فوق العاده شگفت‌انگیز و خاص ظاهر می‌شود.

به نظر می‌رسد به جای کنترل ماهی، پلیس را کنترل می‌کند و لحظات عجیب و غریب را در این سریال بوجود می‌آورد. که به نظر کار این سریال همین اتفاقات عجیب، خاص و غیر واقعی در دنیای واقعی است. در ادامه این رابطه جری و بث و جذب شدن به نیمبوس برای برطرف کردن مشکلات زناشوییشان همه چیز را پیچیده‌تر و از لحاظی هیجان‌انگیزتر می‌کند.

کاراکتر مورتی بهترین ساختار روایتی را در این اپیزود در اختیار داشت. زیرا سرانجام با جسیکا قرار ملاقات می‌گذارد اما تعاملات او با جامعه ای که در آن‌جا زمان بسیار سریعتر از آنچه در زمین می‌گذرد همه چیز را بی‌نظیر جلوه‌گر می‌کند.

به این معنی بود که او قادر نبود به همان اندازه که می‌خواست با او وقت بگذارد و این طرح در قسمت اول به این معنی است که آنها می‌توانند هر دو آنتروپی خیالی و علمی تخیلی را باهم در اختیار داشته باشند، تا به اندازه کافی ریتم و تمپوی قسمت اول سریال ریک و مورتی را حفظ کند.

ذهنیت افسانه ای دان هارمون و جاستین رویلند (و تیم تولید فوق‌العاده آنها) بالاخره فصل 5 ریک و مورتی مورد انتظار را به نمایش گذاشتند و دیدن شکل‌گیری شخصیت های جری، بث و مورتی به شدت هیجان انگیز و حتی کمی نوستالژیک است. درواقع آن‌ها یک تحول سریع دارند و به سریال اجازه می‌دهند از احتمال یکنواختی رها شود.

آخرین قسمت از فصل ۴ سریال ریک و مورتی بنام Star Mort RickTurn OF The Jerri الگوی احساسی بسیار دراماتیک را برای همه ایجاد کرد که بسیاری از راه‌های دیگر را برای نویسندگان باز کرد تا تمام پیش نیازهای بخشی از ریک و مورتی را با ذاتی از چگونگی اختصاص دهند. روان انسان همیشه در حال تغییر است.

نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ سکانس اول قست ۱ از فصل ۵ سریال ریک و مورتی
نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ سکانس اول قست ۱ از فصل ۵ سریال ریک و مورتی

در قسمت فوق الذکر از فصل 4، در شبیه سازی بث خیلی چیزها نشان داده شد. در حالی که ریک را وادار به تفکر درباره مسئولیت‌های پدری خود کرده است. علاوه بر این Summer و Morty در حال بزرگ شدن هستند و ماجراها بیش از حد دست و پاگیر می‌شوند و مانع زندگی شخصی آنها می‌شوند.

اکنون که ما پیش فرض وضعیت روانشناختی شخصیت‌ها را می‌دانیم، می‌توانیم به قسمت اول فصل ۵ سریال ریک و مورتی بپردازیم. ریک و مورتی فصل 5 قسمت 1 بنام Mort Dinner Rick Andre، به شاعرانه‌ترین حالت ممکن دل‌نشین و پذیرفته می‌شود.  زیرا مورتی این بار ریک را نجات می‌دهد و با یک مشکل جزئی این کار را با موفقیت انجام می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد آقای نیمبوس از دل اقیانوس ظاهر می‌شود. ریک نیمبوس را برای یک شام فرا می‌خواند، در حالی که مورتی بالاخره وقتی را پیدا می‌کند تا با جسیکا خلوت کند و حتی علاقه کمی به ماجراجویی‌های آنچنانی را هم ندارد.

نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی

همه چیز با شراب شروع می‌شود، اوضاع بواسطه‌ی همین شراب به سمت حیله و تزویر روی می‌آورد، زیرا مورتی از پورتال زمانی عبور می‌کند تا روند کهنه شدن شراب را سریع کند. اما در نهایت خط زمانی که وی در نظر دارد را بهم می‌ریزد. یاد سریال لوکی افتادم که سازمانی برای جلوگیری مغایرت در خط زمانی وجود دارد. برای خواندن نقد این سریال می‌توانید به صفحات نقد سریال لوکی – قسمت اول و نقد سریال لوکی – قسمت دوم مراجعه بفرمایید.

برگردیم سراغ ادامه بررسی قسمت اول فصل پنحم سریال ریک و مورتی. مورتی، با وحشت از خواست جسیکا برای شراب، به گذشته برمی‌گردد و مانند یک اثر دومینو، تمدن آنها را بهم می‌ریزد. در حالی که همه اینها اتفاق می‌افتد، آقای نیمبوس سخنرانی بررسی واقعیت را به ریک می‌دهد و آنها رفت و برگشتی خنده دار اما احساسی دارند.

هرج و مرج به جایی می‌رسد که جسیکا وارد این درگاه میشود و همه چیز از بی‌نظمی بالایی برخوردار می‌شود. ریک و مورتی برای مبارزه با کسانی که در آن جامعه آن ور پورتالی تنفر بسیار زیادی را از مورتی دارند، خود را آماده می‌کنند. اما در کمال تعجب، آنها با تمدنی خاص روبرو می‌شوند. این قسمت با جسیکا که دیگر خود را الهه‌ی زمان “Time-God” می‌پندارد، پس از بازگشت از پورتال پایان می‌یابد!

جف لاونز قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی را با ظرافت‌های بی‌نظیری در حوزه طنز نوشته است. نحوه طراحی این سریال حول پورتالی شبیه “نارنیا” (نارنیا دنیایی است که در آن حیوانات سخن می‌گویند، جادو امری رایج نیست ولی جادو در بطن سرزمین وجود دارد و خوبی به جنگ با بدی می‌رود.) می‌باشد،

نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ مورتی در حال انداخت شراب‌ها در پورتال زمانی برای تسریع در کهنگی آ‌نها
نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ مورتی در حال انداختن جعبه شراب‌ها در پورتال زمانی برای تسریع در کهنگی آ‌نها

 

هووی با بازی جیم گفیگان، با مورتی درگیری دراد که سالها اوضاع جنگ را تحریک می‌کند و اینکه دشمن واقعی حتی واقعا دشمن نیست. این دیدگاهی را برای ما فراهم می‌کند که آیا کل تاریخ جهان چنین نیست؟ با نشان دادن ولع فئودالیسم برای خون همه هنجارها را طور دیگری می‌شود نظاره‌گر بود.

بدیهی است که هیچ یک از این موارد جدید نیست، اما “Mort Dinner Rick Andre” آن را به روشی کاملاً هوشمندانه و با اطمینان به نمایش می‌گذارد. هیچ منطقی یا حس انسجام واقعی در جهانی وجود ندارد که مورتی مدام در آن مداخله می‌کند.

این مسئله وسیله ای برای شوخی و صحنه های اکشن و مسئله‌ای برای ایجاد ساختاری قدرتمند در روایت داستان است. او می‌داند که هر بار که برمی‌گردد آسیب بیشتری خواهد دید در یک لحظه او مسلح و آماده جنگ از طریق پورتال ورود می‌کند؛ اما تنها تمرکز او جسیکا جذاب است، که خودش به گروگان ناخواسته این افراد تبدیل می‌شود که در اطراف مورتی شکل گرفته است.

یکی از نکات جالب توجه این است که مستقیماً مسائل اجتماعی زمان ما در این قسمت ادغام شده اند. خشونت پلیس (یا حمایت از اقلیت ها) یا تغییرات آب و هوایی.

نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ خلوت بین مورتی و جسیکا که منجر به تبدیل شدن جسیکا به الهه زمان می‌شود
نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی ؛ خلوت بین مورتی و جسیکا که منجر به تبدیل شدن جسیکا به الهه زمان می‌شود

مورتی:

هنوز برای دیدن فیلم وقت داری؟

جسیکا:

زمان… من چیزی جز وقت نداشتم. زمان بی‌انتها. اولش دیوانگی بود. بعد آزادگی… بعد دوباره دیوانگی. ولی شاید یه موهبت بوده. می‌تونستم زندگی زمان رو ببینم. و همینطور که گذر عمر زمان رو می‌دیدم. با تمام زودگذری طاقت‌فرساش، از خودم پرسیدم، من زندگی کردم؟ من فقط یک شیئ توی داستان بقیه بودم؟ من فقط همین بودم؟ می‌تونم بیشتر از اون باشم؟ چیزی جز زمان نداشتم و همچنان به جواب نرسیدم. زمان بدون هدف یه زندانه. یه نگاه کوتاه به ذهن ابدیت داشتم. شاید ذهن خدا. و چیزی به جز سکوت پیدا نکردم. فکر کنم دوست معمولی بمونیم بهتره!

عوامل سریال ریک و مورتی

  • ژانر: پویانمایی بزرگسالان، علمی–تخیلی و کمدی موقعیت انیمیشنی
  • سازنده: جاستین رویلند، دان هارمون
  • صداپیشگان: جاستین رویلند، کریس پارنل، اسپنسر گرمر و سارا چالک
  • آهنگساز: رایان الدر
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • تهیه‌کننده‌های اجرایی: دن هارمون، جاستین رویلند، جیمز اِی. فینو و جو روسو
  • تهیه‌کننده‌ها: جِی. مایکل مندل و کنی میکا
  • مدت: ۲۲ دقیقه
  • توزیع‌کننده: وارنر برادرز تله‌ویژن

بیشتر بخوانید:

ریک و مورتی یک سریال خوش ساخت است. پیشنهاد فیگار دیدن صد درصدی این سریال می‌باشد. در انتها از شما خواهشمندیم نظرات خود را در رابطه با نقد قسمت اول فصل پنجم سریال ریک و مورتی در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *