نقد و بررسی سریال Tokyo Vice ؛ هیچ قتلی وجود ندارد مگر خلافش ثابت شود!

فساد توکیو سریالی در ژانر درام جنایی است که توسط جی. تی. راجرز بر اساس کتابی به همین نام (۲۰۰۹) از جیک ادلستاین ساخته شده‌است. با نوشتار نقد سریال Tokyo Vice همراه با ما بمانید.

این مجموعه در ۷ آوریل ۲۰۲۲ در اچ‌بی‌او مکس (بهترین فیلم ها و سریال های HBO Max) به نمایش درآمد. انسل الگورت و کن واتانابه نقش‌های اصلی این مجموعه را ایفا می‌کنند.

نقد سریال Tokyo Vice

فهرست مطالبی که در ادامه نقد سریال Tokyo Vice خواهید خواند در یک نگاه به شرح زیر است:

نقد و بررسی سریال Tokyo Vice (فساد توکیو)
نقد سریال Tokyo Vice (نقد سریال فساد توکیو)

داستان سریال Tokyo Vice در سال ۱۹۹۹، جیک ادلشتاین، دانشجوی آمریکایی به توکیو نقل مکان می‌کند و باید امتحان کتبی زبان ژاپنی را بگذراند تا شانس پیوستن به کارکنان یک روزنامه بزرگ ژاپنی را داشته باشد.

او موفق می‌شود اولین روزنامه‌نگار خارجی آن‌ها شود و از پایین‌ترین نقطه شروع می‌کند. او که در چنگال یک کارآگاه کهنه‌کار در جوخه فساد گرفتار می‌شود، شروع به کشف دنیای تاریک و خطرناک یاکوزاهای ژاپنی می‌کند.

تحلیل ساختار روایی سریال فساد توکیو

نقد سریال Tokyo Vice
نقد سریال Tokyo Vice

در دنیای سریال جدید HBO Max Tokyo Vice، ظاهر می‌تواند فریبنده باشد. این سریال بر اساس خاطرات جیک ادلشتاین به همین نام، نسخه داستانی نویسنده (با بازی آنسل الگورت) را دنبال می کند که اولین خبرنگار سفیدپوستی است که در اواخر دهه 90 برای یکی از بزرگترین روزنامه‌های ژاپن به کار گرفته می‌شود.

با گذشت زمان، جیک با نیروی پلیس توکیو و جناح‌های متخاصم یاکوزا ارتباط برقرار می‌کند تا درک بهتری از نحوه عملکرد این شهر شلوغ به دست آورد. از یک طرف، جیک در توکیو به عنوان یک بیگانه بسیار اذیت می‌شود – برخی از همکاران در روزنامه او را gaijin می‌خوانند، یک اصطلاح تحقیرآمیز برای یک خارجی. اما به مرور متوجه می‌شویم که این وضعیت نابسامانی که برای او وجود دارد می‌تواند به نفع او باشد: او سرنخ‌ها را بررسی می‌کند و به منابعی دست پیدا می‌کند که می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد دنیای جنایتکار توکیو کشف کند.

اینکه جیک علی‌رغم ظاهرِ تا حدودی گیج‌کننده‌اش ثابت می‌کند که یک روزنامه‌نگار سخت‌گیر است – که ممکن است بیش از هر چیز دیگری به خاطر خودِ الگورت باشد – یکی از نکاتی است که توکیو وایس انتظارات را بالا می‌برد.

تاثیر نوع نگاه مایکل مان

تحلیل سریال فساد توکیو
تحلیل سریال فساد توکیو

نوع نگاه Mann در سراسر Tokyo Vice حس می‌شود، که از زندگی شبانه نئونی شهر برای ایجاد فضایی آرام بهره می‌برد. مایکل مان (Michael Mann) از کارگردانان صاحب سبک که در دهه ۹۰ میلادی فضای فوق‌العاده و منحصر به فردی را تحویل سینما داد.

فیلم‌هایی مانند The Last of the Mohicans با بازی دنیل دی-لوئیس (Daniel Day-Lewis)، فیلم Heat با بازی‌های ماندگار رابرت دنیرو (Robert De Niro) و آل پاچینو (Al Pacino) و فیلم The Insider با بازی آل پاچینو و راسل کرو (Russell Crowe) که توانست برای این فیلم کاندید جایزه بهترین فیلم مراسم اسکار نیز بشود.

مایکل مان علاوه بر اینکه از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال است، کارگردانی قسمت پایلوت سریال (به نام The Test) را نیز بر عهده داشته است و نقش به سزایی را در شروع روند این پروژه ایفا کرده.

او زمینه داستانی را فراهم می‌کند که در آن مجرمان، مجریان قانون و روزنامه‌نگاران بیشتر از آن‌چیزی که دلشان می‌خواهد به تصویر کشیده شوند. همه‌ی تلاش سریال این است که “Vice” را در دل ساختار روایی خود پر رنگ نشان دهد.

نوع مگاه مان باعث شده تا این سریال به یک درام تحقیقاتی تبدیل شود تا یک اکشن هیجان‌انگیز. با کمی تامل به فیلم‌شناسی مان متوجه می‌شویم، توکیو وایس از نظر طراحی به The Insider نزدیک‌تر است تا به فیلم‌هایی مانند Manhunter، Heat یا Collateral.

اما تا زمانی که بینندگان بدانند از سریال چه انتظاری دارند، توکیو وایس یک سفر همه جانبه است که ارزش آن را دارد تا آن را با دقت بسیار بالا ببینید و از آن لذت ببرید.

یک داستان واقعی – هیچ قتلی وجود ندارد

نقد سریال فساد توکیو, تحلیل سریال فساد توکیو
نقد سریال فساد توکیو

Tokyo Vice بر اساس وقایع داستان قهرمان خود، جیک ادلشتاین، یک روزنامه‌نگار آمریکایی که در ژاپن کار می‌کرد ساخته شده است.

می توانید در فضای اینترنت مصاحبه‌های زیادی را توسط جیک ادلشتاین بیابید که در آن‌ها او آشکارا در مورد رابطه خود با یاکوزا صحبت می‌کند. موضوعات اصلی که او در گفت و گو درباره آنها صحبت می‌کند، در سریال به آن پرداخته می‌شود.

باید به این نکته توجه کنید که در طراحی این سریال، مطبوعات در اساسِ زیست ژاپنی‌ها و بسیاری از مسائل فرهنگی آن‌ها از دیدگاه غرب دیده می‌شود که فساد توکیو همین مسئله را به خوبی به ما ارائه خواهد کرد.

جالب ترین چیزی که در قسمت اول ارائه می‌شود این است که در ژاپن هیچ قتلی وجود ندارد. خودکشی، مرگ تصادفی، قتل عام؛ اما هیچ قتلی وجود ندارد. روزنامه‌نگاری در خدمت اطلاع‌رسانی است، نه هشدار دادن به مردم.

کسی که در Tokyo Vice باید تشویق شود، قهرمان بزرگ آن، آنسل الگورت است. بازیگری که برای بازی در فیلم Baby Driver شناخته می‌شود، جیک ادلشتاین را به کمال رسانده است. او ممکن است از نظر فیزیکال بازیگر خوبی نباشد اما موفق می‌شود مانند یک روزنامه نگار صحبت کند و مانند او در جریان اتفاقات قرار بگیرد. چیزی که کاملاً من را شگفت زده کرده این است که چگونه او موفق می‌شود 80٪ سریال را به زبان ژاپنی آن‌هم به بهترین نحو صحبت کند. من این زبان را بلد نیستم، اما فکر می‌کنم اتفاق بسیار دقیق و درستی در بیان او افتاده است و روزهای بسیار زیادی را صرف تمرین و یادگیری این زبان کرده است. گویا زبان را با چهار ساعت مطالعه در روز به مدت یک ماه آموخته است. این بازیگر در مصاحبه با مالایی میل می‌گوید:

می‌خواستم به نقطه‌ای برسم که از بداهه‌پردازی به زبان ژاپنی احساس راحتی کنم، زیرا این کار در بازیگری رهایی بخش است.

سریالی بیشتر ژاپنی تا آمریکایی

تحلیل سریال Tokyo Vice, نقد سریال فساد توکیو, تحلیل سریال فساد توکیو
تحلیل سریال Tokyo Vice

همانطور که قبلاً اشاره کردم، Tokyo Vice به طور کامل در ژاپن فیلمبرداری شده است. اکثریت قریب به اتفاق بازیگران ژاپنی هستند و قهرمان داستان، جیک ادلشتاین، کسی است که قرار است ما را با فرهنگ ژاپنی از دیدگاه یک غربی آشنا کند. اما چیزی که ما را شگفت زده می‌کند این است که برخلاف آنچه آمریکایی‌ها معمولاً انجام می‌دهند، زبان این کشور در اینجا محترم شمرده می‌شود. بله، بسیاری از قهرمانان داستان به زبان انگلیسی تعامل دارند.

نکته‌ی بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که سریال به وفادار بودن به واقعیت در سطح فرهنگی اهمیت می‌دهد و ژاپنی‌های زیادی در این امر دخیل هستند، با اینکه به خوبی مشخص است و قبل‌تر هم اشاره شد که Tokyo Vice یک سریال آمریکایی با حضور مایکل مان و روایتی بسیار هالیوودی است.

نتیجه گیری معاونت توکیو

نقد سریال Tokyo Vice
نقد سریال Tokyo Vice

Tokyo Vice یکی از بهترین سریال‌های سال 2022 است. سریالی کاملاً جذاب درباره روزنامه‌نگاری، جنایت و تفاوت‌های فرهنگی که ما را به بهترین شکل ممکن به ژاپن و فضاهای جنایت‌بارش می‌برد. با دیدن این سریال، دید بهتری از یاکوزا و روزنامه نگاری در کل دنیا برای ما شکل می‌گیرد.

بازخورد مجله‌های معتبر سینمایی به سریال فساد توکیو

نقد سریال Tokyo Vice

وبسایت بازبینی جمعی منتقدان راتن تومیتوز، بر اساس ۴۰ بررسی، امتیاز تأییدی ۸۵٪ با میانگین نمرهٔ ۷٫۶/۱۰ را به این مجموعه داده‌است. اجماع منتقدان این وب‌سایت می‌گوید: «شخصیت اصلی فساد توکیو کم‌جذاب‌ترین عنصر آن است، اما دسیسه دنیای اموات ژاپن و واقعی بودن فضای آن، یک تکه اغواکننده از نئون نوآر را ایجاد می‌کند». متاکریتیک که از رای‌گیری میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس ۲۵ منتقد، امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را به این مجموعه داده‌است که نشان دهنده «بررسی‌های عموماً مطلوب» است.

مشخصات سریال فساد توکیو

  • ژانر درام جنایی
  • سازنده جی. تی. راجرز
  • بر پایهٔ فساد توکیو: گزارشگر آمریکایی در مورد ضرب و شتم پلیس در ژاپن اثر جیک ادلستاین
  • آهنگسازان دنی بنسی و ساندر جوریانز
  • زبان‌(های) اصلی انگلیسی و ژاپنی
  • نقد سریال Tokyo Vice

بازیگران اصلی

بررسی سریال Tokyo Vice, تحلیل سریال Tokyo Vice, نقد سریال فساد توکیو, تحلیل سریال فساد توکیو
بررسی سریال Tokyo Vice
  • انسل الگورت در نقش جیک ادلشتاین، روزنامه‌نگار آمریکایی اهل میزوری که به توکیو نقل مکان می‌کند. هر چه بیشتر آنجا بماند، بیشتر به فساد دنیای زیرین توکیو می‌پردازد که در آن‌جا هیچ‌کس آنطور که به نظر می‌رسد نیست.
  • کن واتانابه در نقش هیروتو کاتاگیری، کارآگاه در بخش جرایم سازمان‌یافته. او یک شخصیت پدری برای ادلشتاین است که به او کمک می‌کند تا از خط باریک و اغلب متزلزل بین قانون و جرایم سازمان یافته راهنمایی شود.
  • ریچل کلر در نقش سامانتا پورتر، یک مهاجر آمریکایی ساکن توکیو که به عنوان میزبان منطقه کابوکیچو امرار معاش می‌کند. او افراد زیادی را از حقوق بگیر تا مشتریان رده بالا و یاکوزا راهنمایی می‌کند.
  • هیده‌آکی ایتو در نقش جین میاموتو، کارآگاهی که اولین رابط جیک در اداره پلیس می‌شود.
  • شو کاساماتسو در نقش ساتو نشان، یک مجری یاکوزا که از باشگاهی که سامانتا در آن کار می‌کند پول حفاظت جمع‌آوری می‌کند.
  • الا رامپف در نقش پولینا، یک مهاجر اروپای شرقی، و یک مهماندار جدید در کلوپ با سامانتا. او به توکیو آمد تا به عنوان یک مدل کار کند و به زیر شکم کبوکیچو کشیده شد.
  • رینکو کیکوچی در نقش ایمی مارویاما، سرپرست ادلشتاین، ترکیبی از همکاران و سرپرستان مختلف که در طول زندگی حرفه‌ای‌اش با زندگی واقعی ادلشتاین کار می‌کردند.
  • توموهیسا یاماشیتا در نقش آکیرا، مشتری رده بالای پولینا و مالک یک باشگاه رقیب.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال Tokyo Vice سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *