هر چیزی که درباره افتتاحیه جشنواره فیلم فجر 1402 باید بدانید

آیین افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ، شب چهارشنبه (11 بهمن 1402)، در تالار وحدت تهران برگزار شد که در ادامه، گزارشی کلی از آن را خواهیم دید.

این مراسم، با حضور جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی از جمله «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد، «محمد خزاعی» رییس سازمان سینمایی، «مهدی آذرپندار» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، «حبیب ایل بیگی»، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، «سید ضیا هاشمی» رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما و سایر افراد معتبر صنعت سینما برگزار شد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


افتتاحیه جشنواره فیلم فجر 1402

در ابتدای جشنواره فجر ، پس از اجرای سرود ملی و قرائت قرآن، گروهی به نام سیمرغ، به اجرای یک نمایش پرداخته و سپس «محمد سلوکی»، به عنوان مجری مراسم به سخنرانی پرداخت و حضور مردم را به جشنواره خوش آمد گفت. «مجتبی امینی» دبیر این دوره جشنواره نیز سخنانی ارائه داد و سپس کلیپی از آماده‌سازی و روند برگزاری جشنواره به نمایش درآمد.

«محمد سلوکی»، در ادامه به اهمیت ایام دهه فجر برای صنعت سینما اشاره کرد و گفت که سینماگران با آثار خود، فرهنگ این مرز و بوم را به تصویر می‌کشند. در ادامه از مراسم فیلم فجر 1402 ، کلیپی جالب پخش شد و مجری مراسم، بخشی از خاطرات هنرمندان درگذشته را یادآوری کرد.

همچنین، کلیپی از هنرمندان و هنرنما‌هایی که از میان ما رفته‌اند نیز به نمایش گذاشته شد تا یاد و خاطره آن‌ها گرامی داشته شود. در بخش دیگری از مراسم، ویدئویی از فیلم‌های حاضر در این دوره جشنواره به نمایش درآمد. «محمد سلوکی» نیز در ادامه جشنواره فجر ، از حضار دعوت کرد تا ویدئویی مربوط به یکی از بزرگان سینما را تماشا کنند. سپس در قسمتی از مراسم، به اهداء تندیس بهترین آنونس و تیزر به امید میرزایی برای فیلم‌های فسیل و تصور اهدا شد و تندیس بلورین بهترین پوستر نیز به «محمدتقی پور»، برای پوستر فیلم فسیل رسید.

همچنین، جوایز بهترین عکس و فیلم کوتاه داستانی نیز به ترتیب به «محمد بدرلو» برای عکس‌های فیلم سه کام حبس و «محمد علیزاده‌فرد» برای فیلم کوتاه شریف اهدا گردید.

در ادامه جشنواره فیلم فجر ، ویدئویی از فیلم‌های حاضر در جشنواره پخش شد و محمد سلوکی از حاضران خواست تا در این شب، احساسات و تشکر خود را از پیشکسوتان و تلاش‌های ایشان بیان کنند.

«ابوالفضل پورعرب» که یکی از جذاب‌ترین ستاره‌های ادوار سینمای ایران به شمار می‌رود، در این مراسم حضور یافت و اظهاراتی درباره خدمات خود داشت. در ادامه برنامه، یک کلیپ مربوط به مسابقه بین‌المللی جشنواره نمایش داده شد.

جشنواره فیلم فجر

در ادامه افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، یک کلیپ از دستاوردها و هنرنمایی‌های «فریبا کوثری» به همراه برش‌هایی از سخنان او برای حاضرین پخش شد. پس از اتمام کلیپ و تشویق‌های تماشاگران در سالن، خود «فریبا کوثری» به صحنه آمد و سینماگران از اون تجلیل کردند.

«فریبا کوثری» اظهار خرسندی کرد و از خانواده سینمایی خود به خاطر حضور و حمایت‌شان سپاس گفت. سپس به خانواده شخصی خود از جانبی و به خاطر تحمل روزهایی که کمتر در کنارشان بوده و با ایشان همراهی کرده‌اند، تشکر کرد. همچنین، در پایان، از زنان سینما که در تمام ارکان سینما، از بازیگری تا نویسندگی و کارگردانی، به رغم برخی تبعیض‌ها پا به پای مردان ایستاده و درخشیده‌اند، سپاسگزاری و ارادت خود را ابراز کرد.

در ادامه این مراسم، دیپلم افتخار به بهترین فیلم کوتاه داستانی به نام یوفو به کارگردانی «سیدحامد حسینی» و «سید مهدی حسینی» اهدا گردید. همچنین، تندیس بلورین به بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم شریف، به کارگردانی «محمد علیزاده‌فرد» رسید.

در ادامه، اعضای هیات انتخاب و داوران، بخش سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند را اعلام کردند و دیپلم افتخار این بخش به فیلم کوسه نهنگ، به کارگردانی «رامتین بالف» اهدا شد. همچنین، سیمرغ بلورین به بهترین فیلم مستند کوتاه به قوی دل رسید.

جشنواره فیلم فجر

در ادامه، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی و «مجتبی امینی» دبیر جشنواره فجر 42 به صحنه رفتند و از «پرویز شیخ طادی» با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل کردند.

«سلوکی» در ادامه این برنامه اظهار کرد:

موسیقی وقتی آغاز می‌شود که کلام به تنگ آمده باشد؛ اما این موسیقی برآمده از نبوغ و شعور، هنر و ذوق، و آگاهی یک موسیقیدان است که لحظه‌های ناب در سینما را با جلوه‌گری متفاوتی برای مخاطب رو می‌کند. امشب از موسیقیدانی ارزشمند تجلیل خواهیم کرد.

سپس کلیپ بزرگداشت «محمدرضا علیقلی» پخش شد. «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر ارشاد، «محمد خزاعی» رییس سازمان سینمایی، و «مجتبی امینی» دبیر جشنواره برای تجلیل از این آهنگساز برجسته روی سن آمدند.

در بخش پایانی افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، قطعاتی توسط ارکستر ملی به رهبری «همایون رحیمیان» برای حضار اجرا شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی افتتاحیه جشنواره فیلم فجر 1402 چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *