ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports

وقتی گیمر ها صحبت از تورنومنت ها و مسابقات چند میلیون دلاری با حضور تیم های مورد علاقه شان می‌کنند بی شک ذهن ما به سوی یک رویداد واحد می‌رود و آن هم چیزی نیست جز Esports یا همان ورزش های الکترونیکی. در ادامه این نوشتار با بررسی مفهوم ورزش های الکترونیک (Esports) با ما در فیگار همراه باشید.

مسابقات Esports  برای اولین بار در سال 1972 برگزار شد و بازیکنان در این سال برای رقابت در بازی ای به نام Space War گرد هم آمدند.

در آن زمان هر بازیکنی که مایل به شرکت در این مسابقه بود می‌توانست با پرداخت مبلغی در آن شرکت کند و توانایی و مهارت خود را بسنجد. برنده این مسابفه جایزه نقدی زیادی را دریافت می‌کرد.

در سال 1980 شرکت Atari با بازی Space Invaders که یکی از بزرگترین بازی های زمان خود بود توانست بیش از 10000 شرکت کننده را از اقصی نقاط آمریکا را جذب کند.

ورزش های الکترونیک (Esports) : تعریف دقیقی از این مسابقات

نگاهی دقیق به مسابقات Esports

لیست مطالبی که در ادامه نوشتار ورزش های الکترونیک (Esports) خواهید خواند به شرح زیر است:

  • Esports چیست؟
  • چگونگی حضور یک بازی در مسابقات Esports
  • چگونه بازیکنان در Esports شرکت می‌کنند
  • مخاطب این مسابقات چه کسانی هستند
  • ژانر بازی هایی که در Esports جضور دارند
  • برندگان این مسابقات چه جوایزی دریافت می‌کنند
  • کلام آخر
ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports
ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports

مسابقات ورزش های الکترونیک یا همان مسابقات Esports همان طور که از نامش پیداست یک سری مسابقات است که در واقع میدان جنگ حرفه ای ترین بازیکنان هر بازی است.

این بازیکنان می توانند از هر دو نوع گیمر یعنی گیمر های گمنام یا گیمر های شناخته شده که با استفاده از فضایی مانند Twitch که مخصوص استریمر ها است یا با استفاده از پلتفرمی مثل یوتوب به شهرت رسیده اند، باشند.

این بازیکنان در تلاش حضور یافتن و رقابت برای جایزه بزرگ این مسابقات درصدد تشکیل یا عضویت در تیمی برمی‌آیند و با کمک تیم خود وارد بازی های Qualification یا بازی های ورودی می‌شوند که صلاحیت آن ها را برای شرکت در مراحل بعدی را با توجه به برد و باخت آن از حریف های خود در این بازی ها بررسی می‌کند.

اگر این بازیکنان با موفقیت از این مرحله عبور کنند، به طور رسمی وارد تورنومنت و مسابقات Esports می‌شوند. این تازه شروع کار است چرا که آن ها چه در تیمی شناخته شده یا ناشناخته باشند، باید با غول های دنیای گیمینگ سر چند میلیون دلار جایره به رقابت بپردازند.

پروسه این مسابقات شباهت زیادی به لیگ ها و تورنومنت های ورزش های فیزیکی از قبیل لیگ های بزرگ فوتبال مانند لیگ قهرمانان دارد و اصلا به همین دلیل است که بخشی از نام این مسابقات کلمه ورزش را در بر می گیرد.

Esports همانند ورزش فوتبال بازی های حذفی دارد و اوج این رقابت ها در چنین بازی هایی مشخص می‌شود چرا که سرنوشت یک تیم یعنی صعود یا حذف شدن از آن از رقابت ها در بازی هایی با فرمت های مختلف مثل برنده 3 راند از 5 راند، برنده دو مپ از 3 مپ و فرمت هایی از این قبیل و یا فرمت های رقابتی مختص هر گیم مشخص می‌شود.

ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports
ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports

چگونگی حضور یک بازی در مسابقات Esports ؛ ورزش های الکترونیک (Esports)

در اصل هر بازی آنلاین پر مخاطب می‌تواند وارد Esports شود. به عبارت دیگر وقتی یک بازی مالتی پلیر جذاب که در جلب مخاطب موفق باشد به طور بالقوه لازمه وارد شدن به Esports را دارد، اما شایان به ذکر است سوای Player Base و محبوبیت هر بازی عواملی مثل ناشران بازی ها و وجود پتانسیل برابر برای بازیکنان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین خاطر است که ما در صحنه Esports شاهد حضور بازی های Pay-to-Win به طور محسوسی نیستیم.

البته موضوع بالانس و برابری برای بازیکنان حاضر در صحنه رقابت ها همیشه قابل بحث است، اما در کل تعادل و بالانس در اکثر بازی های Esports یکی از نقاط قوت چنین صحنه رقابتی است. پس نتیجه گرفته می‌شود تعادل و جذابیت و پیگیری ناشران بازی ها از ارکان اصلی و لازم برای جایگیری و حضور در Esports اند.

ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports
ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports

چگونه بازیکنان در Esports شرکت می‌کنند ؛ ورزش های الکترونیک (Esports)

همانطور که پیش تر گفته شد بازیکنان با حرفه ای شدن در بازی مد نظر خود که در Esports و تشکیل یا پیوستن به یک تیم می‌توانند در تورنومنت های گیمینگ شرکت کنند و این خود پلی است برای بیشتر دیده شدن و افرایش پتانسیل خود برای شرکت در مسابقات Esports چرا که برای شرکت در اکثر بازی های بزرگ Esports یک بازیکن باید یکی از بهترین ها باشد و آن را به اثبات رسانده باشد چرا که در اکثر این بازی های بزرگ، بازیکنان به شرکت در آنها دعوت می‌شوند اما بازی هایی با نام بازی های Qualifiers و Open Bracket نیز وجود دارند که شرکت در آن ها برای عموم آزاد است.

اگر بازیکنی یا تیمی در برهه ای که می‌خواهد وارد مسابقات Esports شود بازیکنی یا تیمی شناخته شده باشد به احتمال زیاد دغدغه امکان شرکت در این مسابقات را نخواهد داشت، اما اگر این شخص یا تیم صرفاً بازیکنی یا تیمی حرفه ای ولی گمنام است محتملاً باید در بازی های Open Bracket شرکت کند و یا در تورنومت های محلی بازی کند تا بلکه در رویداد بعدی بزرگ Esports از او (یا از آن تیم) دعوت به عمل آورده شود.

اگر تیمی عملکرد مناسبی داشته باشد ممکن است نظر اسپانسری را به خود جلب کند در این صورت دعوت آن ها قطعی و مزایای زیادی چه به صورت نقدی و چه از نظر تجهیزات برای آن ها برای حضور در Esports فراهم می‌شود.

ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports
ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports

مخاطب این مسابقات چه کسانی هستند ؛ ورزش های الکترونیک (Esports)

مخاطب اصلی این مسابقات گیمر ها هستند چرا که برای درک شیرینی و هیجان هر بازی در ابتدا هر شخص باید خود هیجان و شور و شوق شرکت در یک بازی آنلاین و رقابتی را تجربه کرده باشد اما سایر مخاطبین این مسابقات می‌تواند افراد غیر گیمر علاقه مند به بازی یا افراد علاقه مند به شرط بندی در مسابقات Esports نیز باشند.

معمولا در طی تماشا بازی های این مسابقات، تیم های حاضر در صحنه رقابت طرفدارانی را جذب تیم خود می‌کنند و با توجه به بازیکنان و عملکرد هر تیم این طرفداران می‌توانند به طرفدارانی موقت یا دائم برای آن تیم تبدیل گردند.

در طول این بازی ها، طرفداران تیم ها با هیجان و اشتیاق زیاد بازی تیم یا تیم های محبوب خود را دنبال کرده و از آن ها طرفداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. جدیت طرفداری طرفداران بعضی تیم ها گاهاً به جدیت طرفداران پر و پا قرص فوتبال می‌رسد و این طرفداران با تمام وجود بازی های تیم خود را در مسابقات دنبال کرده، با پیروزی های آن ها مسرور و با شکست های آن ها دل آزرده می‌شوند.


بیشتر بخوانید: تخفیف بزرگ استیم


بنابر آمار بدست آمده از Newzoo یکی از منابع موثق آماری که همه ساله آمار دنبال کنندگان رویداد های Esports را منتشر می‌کند انتظار می‌رود تغداد کل دنبال کنندگان Esports در 2021 به 474 میلیون نفر برسند که 234 میلیون نفر از آن ها طرفداران پر و پا قرص این رویداد ها و مسابفات اند.

همچنین جالب است بدانید بازی League Of Legends طبق معمول رکوردار بیشتر بینندگان بازی های Esports با 91.9 میلیون مخاطب در سال 2021 است.

بالای 80% از بینندگان Esports مرد اند و گستره سنی آن ها  بین 17 تا 35 سال است، اما همه ساله به شمار دوست داران Esports زن اضافه می‌شود.

ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports
ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports

ژانر بازی هایی که در Esports حضور دارند ؛ ورزش های الکترونیک (Esports)

  • بازی های MOBA یا Multiplayer Online Battle Arena از قبیل DOTA 2، League of Legends (LOL)، SMITE و سایر عناوین مربوط به این ژانر
  • بازی های First Person Shooter یا شوتر اول شخص که با مخفف FPS نیز شناخته می‌شوند مانند Counter Strike : Global Offensive یا همان CS:GO، بازی Call of Duty و بازی Rainbow six siege ،TeamFortress 2، Overwatch ،Crossfire
  • بازی های استراتژیک یا Real Time Strategy یا همان RTS مانند StarCraft I and II و Warcraft III
  •  DCCG ( Digital Collectible Card Games ) کارت های دیجیتال مانند Hearthstone
  • بازی های بتل رویال یا Battle Royale  مانند PUBG و Fortnite
  • بازی های ژانر ورزش مثل FIFA، NBA 2K و Rocket League
ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports
ورزش های الکترونیک (Esports) : نگاهی دقیق به مسابقات Esports

برندگان این مسابقات چه جوایزی دریافت می‌کنند ؛ ورزش های الکترونیک (Esports)

برندگان Esports جوایز نقدی زیادی به هنگام قرار گیری در تیم های اول تا سوم دریافت می‌کنند که همه ساله این رقم افزایش می یابد به گفته سایت Newzoo این مبلق به 1.084 میلیارد دلار خواهد بود که 833.6 میلیون آن از اسپانسر ها و حق پخش مسابقات تأمین می‌شود.

لازم به ذکر است جوایز هر بازی و هر تورنومت از هر بازی متغیر است و مبلغ آن می‌تواند در بازه ناچیز تا بسیار زیاد متغیر باشد.

کلام آخر ؛ ورزش های الکترونیک (Esports)

مسابقات Esports قطعاً پیشرفتی چشم گیر از نقطه شروع خود داشته و بدیهی است که این پیشرفت با گذشت زمان و با سیر صعودی خود این مسابقات را به امری بسیار جدی تبدیل کرده است و دز سال 2021 مخاطبین این مسابقات به رقم برزگ غیر قابل چشم پوشی رسیده است، پس نیتجه گرفته می‌شود این رویداد عظیم با شهرتی جهانی، انقلابی در عرصه بازی و سرگرمی و کسب درآمد از صنعت بازی به پا کرده است.


بیشتر بخوانید:

بازی های Battle Royale ؛ نگاهی به یکی از محبوب ترین سبک های گیم

رکورد جالب بازی Skyrim ؛ قتل عام تمامی موجودات بازی Skyrim توسط یک گیمر

بازی Total War Warhammer 3 ؛ بزرگتر و چالش برانگیزتر از همیشه

چند حقیقت ساده که گیمرها نمیدانند ؛ حقایقی که خیلی از گیمرها از آن بی خبرند

نقد و بررسی Assassin’s Creed Valhalla Wrath of the Druids ؛ اکسپنشن جدید

بررسی بازی It Takes Two ؛ نگاهی به بازی خلاقانه It Takes Two


نظر شما راجع به Esports چیست؟ آیا شما نیز آن را دنبال می‌کنید؟ شما مخاطب کدامیک از بازی های حاضر در صحنه مسابقات ورزش های الکترونیک هستید؟ تیم مورد علاقه شما کدام است؟ آیا این مقاله برایتان مفید واقع شد؟ نظرات با ارزش خود را با ما در قسمت نظرات سایت فیگار به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *