نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : شکستی شکوهمند

با ما در نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) همراه باشید تا به بررسی این اثر رازآلود و جنایی با هنرنمایی امی آدامز و گری اولدمن بپردازیم.

در این فیلم با زنی روبرو هستیم که به دلیل اختلالات روانی مدت‌هاست از خانه بیرون نرفته و برای خود حاشیه امنی ایجاد کرده. اما وقتی شاهد قتل زنی در آپارتمان روبروی خانه خود است مجبور می‌شود با پلیس و کارآگاه و قاتل احتمالی که همسر زن است سر و کله بزند.

اوضاع وقتی پیچیده می‌شود که عاملان جنایت  می‌خواهند از بیماری آنا در جهت دیوانه نشان دادن و متوهم بودن او استفاده کنند و خود را مبرا کنند.

بازیگران این فیلم امی آدامز (Amy Adams)، گری اولدمن (Gary Oldman) افسانه ای و جولین مور (Julianne Moore) هستند.

این اثر سینمایی به کارگردانی جو رایت (Joe Wright) ساخته شده است. رایت یک فیلمساز بریتانیایی است و فیلم‌های موفق تاریک ترین ساعت (Darkest Hour)، تاوان (Atonement) و هانا (Hanna) را در کارنامه هنری خود دارد.

در این مقاله هر آنچه که در رابطه با این فیلم نیاز هست بدانید را به شما می‌گوییم. در ادامه نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) با ما باشید.

نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window)

شکستی شکوهمند

در لیست زیر مواردی که در این مقاله آورده شده است را می بینید.

  • خلاصه داستان: شکستی شکوهمند
  • نظر منتقدان
  • خلاصه مطلب
  • عوامل
نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : شکستی شکوهمند
نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : شکستی شکوهمند

نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : خلاصه داستان

این فیلم بر اساس یک رمان به همین نام ساخته شده و فیلمنامه اورجینال ندارد. کتاب The Woman In The Window در سال 2018 به قلم ای. جی. فین A. J. Finn به رشته تحریر درآمده و منتشر شده است.

آنا فاکس زنی است که سال‌ها با بیماری آگورافوبیای خود زندگی کرده و به این روند عادت کرده است.

این بیماری (Agoraphobia) به گونه ای است که فرد مبتلا به سختی می‌تواند از خانه خود خارج شود و به محض رویارویی با دنیای بیرون و ازدحام و شلوغی موجود در جمعیت کوچه و خیابان دچار اضطراب شدید می‌شود در حدی که ترجیح می‌دهد خود را در خانه محبوس کند. این اختلال ممکن است چه در رابطه با فضاهای بسته و چه باز اتفاق بیفتد.

در این مدت روان پزشک آنا به طور حضوری او را ویزیت می‌کند. خریدهای روزمره را نیز افراد دیگری برایش انجام می‌دهند و به او کمک می‌کنند.

آنا بیشتر وقتش را به تماشای فیلم‌های قدیمی می‌گذراند. وقتی هم که مشغول تماشای فیلم نیست با همسرش که حالا از هم جدا زندگی می‌کنند پای تلفن صحبت می‌کند. همسرش اد – با بازی آنتونی مکی Anthony Mackie – با فرزندشان زندگی می‌کند تا زمانی که آنا بهبود پیدا کند و بتواند با اعضای خانواده خود زیر یک سقف زندگی کند.

آنا که خود یک روان شناس کودک است برای کنترل بیماری و اضطراب خود دارو مصرف می‌کند. همین اختلالات روانی و قرص‌هایی که برایش تجویز شده بعداً برایش دردسرساز می‌شود.

ظاهراً زیاده روی او در مصرف این قرص ها و مقادیر قابل توجهی از شراب قرمز موجب شده تا او در وضعیت روانی خوبی به سر نبرد. افراد کمی به خانه آنا رفت و آمد دارند. یکی از آن‌ها جین است.

جین و آنا رابطه خوبی با هم پیدا می‌کنند و گرم می‌گیرند. جین به تازگی با همسر و پسر نوجوانش به آپارتمان روبرویی آنا نقل مکان کرده اند. زندگی آنا وقتی دگرگون می‌شود که یک روز تنها شاهد قتل برای حادثه‌ای هولناک است که در آن جین توسط همسر خود به قتل می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

واکنش منتقدان به فیلم کروئلا 2021

نقد فیلم Pink Skies Ahead 2020

پلیس هیچ مدرکی دال بر به قتل رسیدن جین راسل پیدا نمی‌کند.

نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : شکستی شکوهمند
نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : شکستی شکوهمند

آنا پیش از وقوع جرم در ایتن پس جین، به واسطه مهارتش در روانشناسی کودک نشانه‌هایی از تاثیرات خشونت خانگی و رفتار خصمانه پدرش کشف می‌کند.

فیلم در همان صحنه‌های بازجویی، در حالی که سمت آنا را گرفته‌ایم، یک جین دیگر معرفی می‌کند که شباهتش با جین مقتول فقط در رنگ موهایش است.

انکار همگانی و شک و شبهه بازجویان و کارآگاهان تا جایی پیش می‌رود که با خود فکر می‌کنیم نکند واقعاً آنا پاک دیوانه شده و همچین اتفاقی رخ نداده است.

فیلم زنی پشت پنجره، به طور واضح و مشخصی تحت تاثیر فضاهای فیلم‌های هیچکاک ساخته شده است. حتی پربیراه نیست اگر بگوییم این داستان اقتباسی از فیلم پنجره پشتی هیچکاک (Rear Window) است.

در این فیلم جف را داریم که در یک حادثه مجروح شده است. به دلیل آسیب فیزیکی باید تا انتهای دوران نقاهت زمانش را روی ویلچر درون خانه سپری کند.

او در این مدت با دوربین چشمی خانه همسایه روبرویی خود را می‌پاید. یک روز اما جف شاهد قتلی می‌شود که در یکی از واحدهای روبرو اتفاق می‌افتد.

شاید شک کردن آنا به سلامت عقلی خودش و به بازی گرفتن تنها شاهد حادثه توسط آدم بدهای داستان را نیز بتوان مشابه موضوع فیلم سرگیجه (Vertigo) در نظر گرفت.


بیشتر بخوانید:

نقد سریال Jupiters Legacy (میراث ژوپیتر 2021)

نقد فیلم Justice Society: World War II (جامعه عدالت 2021) : دوران طلایی دی سی


خود فیلم زنی پشت پنجره نیز به طور مشخص از الهام گرفتن از پنجره پشتی پرده برمی‌دارد. بین فیلم‌هایی که آنا در تلویزیونش تماشا می‌کند چهره جف نیز به چشم می‌خورد.

همین حالا باید بگوییم اگر انتظارتان از فیلم زنی پشت پنجره در حد و اندازه فیلم‌های هیچکاک است بدون شک توی ذوقتان خواهد خورد. بهتر است فیلم را با استانداردهای امروزی هالییود بسنجید نه سال‌های طلایی آن.

بهتر است رایت کماکان به ساخت فیلم‌های بریتیش در دوره‌‌های زمانی قدیمی ادامه بدهد چرا که پرواضح است در آن دسته از فیلم‌ها چیره‌دستی بیشتری دارد.

به کاراکترهای این فیلم به درستی پرداخته نشده. پتانسیلی که با وجود بازیگران درجه یک در این فیلم وجود داشت عملاً به هدر رفته است. لایه‌های زیرین این آدم‌ها را نمی‌بینیم و آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم.

به ویژه گری اولدمن به نظر می‌رسد فقط آنجاست که چک حقوقش را بگیرد و برود پی کارش. از چنین کاراکتری انتظار عمق بیشتر و پیچیدگی‌های جالب‌تری داریم.

فیلم زنی پشت پنجره نه دلهره‌آور است نه درام. صرفاً یک نیمچه بازسازی آبرومند از پنجره پشتی هیچکاک است. به نظر می‌رسد در آینده همچنان امکان اقتباس از فضاهای هیچکاکی وجود دارد چون هیچ یک حق مطلب را ادا نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم مارپیچ Spiral 2021

نقد فیلم Enfant Terrible (بچه بد 2021)

با وجود اینکه بیشتر فیلم در لوکیشنی ثابت یعنی منزل آنا رخ می‌دهد، کارگردان و فیلمبردار این اثر توانسته‌اند راه‌های خوبی برای تنوع دادن به زاویه‌های فیلم‌برداری شده و سکانس‌ها بدهند – البته اینکه خانه بسیار بزرگ است هم بی تاثیر نبوده – و شاید اینجا فیلمبردار فیلم زنی پشت پنجره یعنی برونو دلبونل Bruni Delbonnel، بهترین عملکرد را از خود نشان داده باشد و یک تنه ارزش فیلم را به سطح دیگری برده است.

جنیفر جیسون لی Jennifer Jason Leigh شاید بهترین گزینه برای ایفای نقش جین تقلبی باشد چرا که به خوبی می‌تواند حس مزدور بودن و تحت فرمان بودن را به بیننده منتقل کند.

متاسفانه بسیاری از بازیگران درگیر کلیشه شدن در نقش‌های بخصوصی می‌شوند. جیسون لی در سریال پاتریک مل رز Patrick Melrose نیز نقش یک مادر خانواده را بازی می‌کند که اختیاری از خود ندارد و باید اوامر همسر شیطان صفتش را اجرا کند.

در فیلم هشت خشمگین تارانتینو The Hateful Eight نیز جیسون لی نقش یک زندانی اعدامی را دارد که تا زمان اجرای حکمش باید رفتارهای خصمانه شکارچی‌اش را تحمل کند. امیدواریم از این به بعد او را در نقش‌های متفاوت‌تری ببینیم.

نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : شکستی شکوهمند
نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : شکستی شکوهمند

در صحنه قتل جین نگون بخت، فیلم تصمیم گرفته تا به موتیف‌های بصری کلیشه‌ای چنگ بزند که بارها و بارها در فیلم‌های این چنینی شاهدش بوده‌ایم.

برفک تلویزیون باید دیگر در لیست ممنوعه فیلمسازان قرار بگیرد چرا که دیگر اثرگذاری لازم را ندارد و خبر از تنبلی نویسنده و کارگردان هنری فیلم می‌دهد.

تریسی لتس (Tracy Letts) کتاب را از ادبیات به زبان سینما برگردانده و وظیفه نوشتن فیلمنامه را بر عهده داشته است. البته لتس در نقش روانپزشک آنا یعنی دکتر لندی نیز در فیلم ایفای نقش کرده است.

شاید جالب باشد بدانید این فیلم بیشتر از دو سال است که فیلمبرداری شده اما به تازگی اکران شده است. مشکلاتی در فیلم وجود داشته که باعث شده اصلاحاتی برای اکران نهایی لازم باشد و برخی فیلمبرداری‌های خارج از برنامه صورت بگیرد.

جدا شدن دیزنی از کمپانی فاکس 2000 نیز ضربه نهایی را به پخش این فیلم وارد کرد و باعث شد خیلی دیرتر از موعد تعیین شده و آن هم در نتفلیکس به خانه‌های مخاطبان بیاید.

تدوین فیلم زنی پشت پنجره آن طور که باید از آب در نیامده است. سرعت زیاد پلان‌ها و سکانس‌ها در یک سوم ابتدایی فیلم The Woman In The Window موجب می‌شود تا مخاطب اندکی در دنبال کردن داستان و سر در آوردن از آن دچار مشکل شود. جناب رایت باید در انتخاب عوامل فنی خود دقیق‌تر عمل می‌کرد. جز فیلمبردار بیشتر عوامل تولید این فیلم نمره قبولی نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Four Good Days (چهار روز خوب 2020)

نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

پایان فیلم نیز آن چنان که باید، قانع کننده نیست. انگیزه‌های قاتل به مقدار کافی شرح داده نمی‌شوند و می‌توانیم چنین برداشت کنیم که این فیلم به جای جنایی یا ترسناک روانشناسانه بیشتر اسلشر محسوب می‌شود.

فیلم بیشتر به نمایش جنایت و خون و خونریزی علاقه دارد تا نمایش چرایی وقوع جنایت. در ادامه این مطلب با ما باشید تا ببینیم منتقدان سینمایی در نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) چه گفته‌اند.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌ های 2021 – آپدیت اردیبهشت


نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : نظر منتقدان

اووِن گلیبرمن در ورایتی در نقد The Woman In The Window چنین نوشته است:

فیلم زنی پشت پنجره می خواهد به مثابه نسخه معاصر “پنجره پشتی” عمل کند، ولی آنقدر بیخودی پیچیده شده که بسیاری از مطالب دستگیرتان نمی‌شود و بیشتر شبیه یک فیلم بد از برایان دی پالما است البته به جز فیلمبرداری خوب کارهای دی پالما.

پال آسای در سایت پلاگد-این در نقد زنی پشت پنجره نوشته است:

مخاطبان و منتقدان سینمایی در مورد از این فیلم چنین یاد می‌کنند: به اندازه کافی خوب نیست. فیلم دلهره ‌آور باید به گونه‌ای باشد که حتی بیخیال‌ترین بینندگان را نیز به روش‌های سنگین‌تری شوکه کند. حتی اگر یک فیلم غالباً هیجان آور روانشناختی باشد، ظاهراً نمایش خشونت فیزیکی در دنیای امروز جزو بایدها شده است.

ای. او. اسکات اما حرف دل من را زده و برای نیویورک تایمز چنین نقل کرده:

نتیجه کار چیزی است که در ظاهر فیلم خوبی به نظر می‌رسد بدون اینکه واقعاً خوب باشد. این روزها ان پدیده غریبی نیست.

تلویزیون، استودیوهای فیلمسازی و صنعت پخش فیلم بیشتر درگیر تولید انبوه کالاهای مصرفی پر زرق و برق است که تا اندازه‌ای برای مخاطب جذاب هستند فقط به این خاطر که یادآور پدیده‌هایی هستند که مردم زمانی دوست داشته‌اند.

نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) : خلاصه کلام

آیا فیلم زنی پشت پنجره فیلم خوبی است؟ خیر. آیا ارزش دیدن دارد؟ بستگی دارد چقدر از تریلر فیلم خوشتان آمده باشد. رایت دیگر می‌داند در کدام ژانر موفق نخواهد بود و در کدام فضاها نباید وارد شود. ما هم می‌دانیم الزاماً حضور گری اولدمن و امی آدامز موجب نمی‌شود تا با یک فیلم درجه یک روبرو شویم

پیاده کردن فوت کوزه گری هیچکاک کار هر کسی نیست و زیاد نمی‌توان فیلم زنی پشت پنجره را سرزنش کرد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Separation (جدایی 2021)

نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021)

شاید اگر رسیدن به آن سطح مطلوب از اقتباس از آثار کلاسیک انقدر سخت است – به ویژه آثار هیچکاک – فیلمسازها باید بیخیال این قضیه شوند و با به کارگیری فیلمنامه‌های اورجینال‌تر الهام از عصر طلایی هالییود را به استفاده از تکنیک‌های امتحان شده و تیپ‌های شخصیتی محدود کنند نه در داستان و هویت بصری فیلمشان.

فیلم The Woman In The Window مانند بسیاری از فیلم‌های دیگر در دهه حاضر، ژانر خود را بازتعریف نمی‌کند و چیز خاصی به آن نمی‌افزاید. به نظر می‌رسد انتخاب تیم نامناسب در بروز این شکست بی تاثیر نبوده و به جرات می‌توان گفت رمان زنی پشت پنجره اگر در دستان فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تدوین‌گر دیگری قرار می‌گرفت به مراتب مقبول‌تر و جذاب‌تر می‌شد. نه اینکه این افراد در کار خود حرفه‌ای نباشند؛ نه.

صرفاً این فیلم مناسب آن‌ها نبوده و هیچ کدام نتوانسته‌اند روح کتاب را درک کرده و به زبان تصویر بدل کنند.

از شما ممنونیم که تا پایان این نقد فیلم زنی پشت پنجره (The Woman In The Window) با ما بودید. شنیدن و خواندن نظرات شما موجب شادی ماست. در قسمت کامنت زیر همین مقاله منتظرتان هستیم.

عوامل تولید فیلم زنی پشت پنجره 2021:

  • کارگردان: جو رایت
  • نویسنده: تریسی لتس
  • تهیه کنندگان: الی بوش، آنتونی کاتاگاس، اسکات رودین
  • بازیگران: ایمی آدامز، گری اولدمن، آنتونی مکی، تریسی لتس، جولین مور، جنیفر جیسون لی
  • فیلمبردار: برونو دلبونل
  • تدوین: والریو بونلی
  • آهنگساز: دنی الفمن
  • کارگردان هنری: دبورا جنسن
  • طراح صحنه: رینا دآنجلو

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *