در نوشتار نقد فیلم Annette به درامی موزیکال و عاشقانه میپردازیم که امسال سر و صدای زیادی را به پا کرد. با فیگار همراه ما باشید.
فیلم آنت درمورد رابطهی عاشقانه دو ستارهی به شهرت رسیده است که صعود و افول رابطهی آنها را به تصویر میکشد. اما آیا برای بیننده روشن است که عامل اصلی در خراب شدن زندگی مشترک آنها چیست؟ به نظر میرسد زن و شوهر هنرمند، هنری و آن یک زندگی بی عیب و نقص در لس آنجلس دارند. این امر زمانی که دخترشان آنت به دنیا میآید یک چرخش شگفتانگیز و غیرقابل بازگشت را به خود میبیند. در ادامه به نقد فیلم Annette میپردازیم.
از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی، آدام درایور (Adam driver) در نقش هنری مک هنری، ماریون کوتیار (Marion Cotillard) در نقش ان و سیمون هلبرگ (Simon Helberg) در نقش رهبر اکستر میتوان اشاره کرد. نویسندگی این اثر برعهده ران میل (Ron Mael) و راسل میل (Russell Mael) بوده است که با بودجهی 15.5 میلیون دلاری به کارگردانی لئوس کاراکس (Leos Carax) ساخته شده است.
فیلم Annette جدیدترین ساختهی لئوس کاراکس که در جشنواره کن به نمایش در آمد و واکنشهای گوناگونی را در پی داشت. کارگردان مخاطب را در دنیایی خیرهکننده با شهروندانی سراسیمه رها میکند که هیچ شباهتی به فیلمهای دیگر این کارگردان ندارد.
نقد فیلم Annette (آنت 2021)
دنیایی خیرهکننده با شهروندانی سراسیمه
فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Annette خواهید خواند را میتوانید در یک نگاه در لیست زیر ببینید:
ملودرامی رنج آور
اتحاد واقعیت و بازنمایی
هنر و زندگی
جهنم خود ویرانی
آنت
آفرینش و هنر
مشخصات
ملودرامی رنج آور
نقد فیلم annette
داستان فیلم درباره استنداپ کمدینی به نام هنری مک هنری (Adam driver) است که شیفته یک خواننده اپرای مشهور به نام آن (Marion Cotillard) میشود. این دو پس از ازدواج، صاحب فرزندی میشوند و به نظر میرسد همه چیز درباره این زوج ایدهآل پیش میرود تا اینکه اختلافی میان آن ها پدیدار میشود و…
با آن شروع پر انرژی و شاد، ما جای خود را به خود فیلم میدهیم. ما با هنری مک هنری ( آدام درایور) کمدین آشنا میشویم که با آن دسفرانو ( ماریون کوتیار)، خواننده معتبر اپرا، عاشقانه زندگی میکند.
ما آنها را پرشور و عاشق میبینیم که باهم میخوانند: ما یکدیگر را خیلی دوست داریم و از نقطهی بسیار حیاتی به بعد، روند موزیکال فیلم تیره تر میشود. تقریباً رنج آور و بدون شک ملودراماتیک است.
بررسی فیلم Annette , بررسی Annette , نقد و بررسی فیلم آنت , نقد و برسی فیلم Annette
کاوش در مورد مخرب ترین و آسیب شناختی ترین جنبه نفس و حسادت هم در روابط و هم در تجارت به نمایش در میآید. زیرا مانند صحنه اول، واقعیت و بازنمایی “هنری” با هم متحد هستند. زندگی شخصیت ها، تجربیات زندگی آنها، امیدها، ترس ها و رنج های آنها است که باعث میشود آنها در شغل خود موفق شوند. آنها همچنین کسانی هستند که در نهایت آنها را نابود میکنند.
هنری بدبین و تحریک آمیز است که با نمایش روزمره ترین نقش خود و تاریک ترین افکار خود، به موفقیت دست یافته است و البته همیشه زیر سایه طنزاین جایگاه را بدست آورده است.
به عنوان یک شوخی، میتوانید پرتگاه و نقاط سیاه درون خود را بدون عوض کردن واقعیت به تماشاگر، نشان دهید. همانگونه که دلقکها از این روش استفاده میکنند. ان، زنی است که شخصیتی را بازی میکند که همانطور که اغلب در اپرا اتفاق می افتد، اسباب بازی هایی در دست مردان که بدون در نظر گرفتن شخصیت و هنرشان از آنها استفاده میکنند و آنها را میخواهند.
در واقع آنها دستمایه پایان تراژیک و قربانی خشونت مردان میشوند. آنها در فیلم میگویند “می خواند و می میرد”، و در آن رنجی را نشان میدهد که اشک هایی که با صدای او همراه هستند، به نظر میرسد چیزی از تجربه شخصی است. این غم خودش است که به او اجازه میدهد با شخصیت ها ارتباط برقرار کند.
نقد فیلم آنت , فیلم آنت , بررسی فیلم آنت , بررسی آنت , نقد فیلم Annette
لئوس کاراکس در یک جادوی بصری میدرخشد که اپرا را به یک جنگل واقعی تبدیل میکند و بار دیگر به صحنه تبدیل میشود. هنر و زندگی به سختی بار دیگر با یک خط جدی از هم جدا شدند.
علیرغم آن آهنگهای عاشقانه اولیه، متوجه میشویم که اگر لایه ای از عشق درخشان را خراش دهیم، حسادت “هنری مک هنری” به “آن دسفرانو” به دلیل نوع پاسخ او به مردم و هوادارانشان ظاهر میشود.
مطبوعات آنها را “زیبایی و حرامزاده” مینامند. آنها هنری را تحسین میکنند، به او میخندند. او میگوید که هر شب “مردم را نجات میدهد”، احساس میکند که آنها را میزند و “آنها را میکشد”. روایتی از فراز و فرود یک کمدین.
او، با وجود همه چیز، خوشحال نیست. سپس آنت از راه میرسد، دختری که قرار است گام بعدی در روابط “بت انگیز” آنها باشد و توسط رسانه ها به این نوزاد از راه رسیده پرداخته میشود و همانطور که اغلب اتفاق می افتد، فقط ترس ها و مشکلات را برجسته میکند. آنت، با یک عروسک چوبی نشان داده میشود، بی صدا، در حرکات مصنوعی خود به طرز شگفت انگیزی روایتگر است.
در اطراف روایت داستان این زوج، کاراکس نمایش و بازاریابی کسب و کار نمایشی را به ما نشان میدهد. پاپاراتزی ها، مطبوعات و محدودیت طنز و… همه دور این ایده میچرخند که واقعیت و بازنمایی به هم پیوسته هستند و ایگو، محرک و ارزشی در کسب و کار نمایشی است.
نقد فیلم آنت , فیلم آنت , بررسی فیلم آنت , بررسی آنت , نقد فیلم Annette
آدام درایور با بازی هوشمندانه خود و با فیزیک و متناسب با ساختار روایت فیلم با تحلیل درستش در تصاویری که فیلم آنت به نمایش میگذارد بسیار تاثیرگذار عمل کرده است. در حالی که فیلم به طور فزاینده ای با ریتم موسیقی اسپارکس به تاریکی کشیده میشود. آنچه به عنوان یک عاشقانه زیبا شروع میشود و چیزی مبهم را پنهان میکند، با مشکلات اجتماعی شکل و ساختار خوبی را به خود میگیرد؛ تا در نهایت تبدیل به یک ملودرام فوق العاده درباره مردی شود که در جهنم خود ویرانی فرود میآید. به ویژه سکانس قدرتمند با اجرای صحنه های اپرا به لطف طوفانی که در طول زیست شخصیت ما ایجاد شده است. هنر به عنوان بازنمای زندگی به همان اندازه غیرقابل تشخیص و تاریک است.
در همین حال، آنت، دختری که قرار است مرکز همه چیز باشد، دریافت کننده عشق نهایی والدینش، شخصیتی که عنوان فیلم را به دست می آورد، همچنان با یک عروسک نمایش داده میشود. او میتواند آواز بخواند، اما نمیتواند صحبت کند. وی نمیتواند دیالوگ برقرار کند و چاره جویی داشته باشد.
هنگام آواز خواندن حتی چیزی نمیگوید، فقط اصوات همه چیز در او میشوند. این چیزی نیست جز وسیله ای که هم مادر و هم پدرش برای اهداف خودخواهانه و بدون گفتار خودشان از آن استفاده میکنند.
چیزی که او دارد غم و اندوه در چشم ها و چهره چوبی اوست. تا زمانی که صحبت نمیکند. تا چیزی بگوید و فیلم را به پایان برساند. هنوز زمان برای نمایش عدالت به عنوان یک نمایش تئاتری و یک صحنه نهایی فوق العاده و دردناک وجود دارد که در آن آنت دست نشانده نخواهد بود و به یک دختر واقعی از گوشت و خون تبدیل میشود. شخصی که با سادگی و صداقت کودکانه، حقایقی را به پدرش میگوید که هیچکس نمیخواست ببیند. سینمای لئوس کاراکس همیشه بسیار به واقعیت نزدیک است.
بررسی فیلم Annette , بررسی Annette , نقد و بررسی فیلم آنت , نقد و برسی فیلم Annette
آفرینش و هنر
لئوس کاراکس در مورد آفرینش و هنر صحبت میکند. در فیلم Annette، رابطه با مردم و مدیریت دشوار هنگام مواجهه با خودشیفتگی خالق با نارضایتی عموم به نمایش در میآید. همه چیز در مواجهه با معضل کشتن مردم یا نجات آنها با هنری و آن، فرهنگ فراز و فرود، طنز و درام شکل میگیرد.
لئوس کاراکس در جای دیگری مطرح میکند:
این مردم هستند که هنرمند را میکشند یا نجات میدهند. وقتی مشکلی وجود دارد، به سمت دیگر نگاه کنید، در نمایش بدبختی های خود غرق شوید، و او را به بردگی بکشید یا تشویق کنید. انتخاب یک موزیکال پاپ راک – با فرمت محبوب – با فضای اپرا – فرهنگ برتر عالی – تصادفی به نظر نمیرسد. به عنوان تماشاچی، به عنوان یک جامعه، ما باید یک نقش فعال داشته باشیم، دست نشانده نباشیم، و مطالبه کنیم که چگونه میخواهیم هنر، جهان باشد. زیرا هنر و جامعه پیوند تنگاتنگی با هم دارند.
نقد فیلم آنت , فیلم آنت , بررسی فیلم آنت , بررسی آنت , نقد فیلم Annette
مشخصات
کارگردان: لئوس کاراکس
تهیهکننده: آدام درایور و پاول-دومنیک پیروز واخاراسینتو
فیلمنامهنویس: ران میل، راسل میل و لئوس کاراکس
موسیقی: ران میل و راسل میل
فیلمبردار: کارولین چمپوتیر
تدوینگر: نلی کویتیر
توزیعکننده: یوجیسی (فرانسه) و آمازون استودیوز (آمریکا)
از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم آنت سپاسگزار هستیم. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگارعضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقدها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمانکلیک نمایید.