بررسی بازی ۱۲ دقیقه (twelve minutes) ؛ کشف یک راز در ۱۲ دقیقه

یک سناریوی کابوس محور که بسیاری از ما می‌توانیم با آن در ارتباط باشیم، در ادامه با نوشتار بررسی بازی ۱۲ دقیقه با فیگار بمانید.

در رسانه ای که مملو از بازی های تیراندازی آنلاین، ماجراجویی‌های اکشن جهان باز و RPG ها، تکرارهای ورزشی سالانه و موارد دیگر است، گاهی اوقات احساس می‌شود که بازی های واقعاً منحصر به فرد بسیار نیاز هستند.

شکستن بازی ها در ژانرهای جدید نه تنها دشوار است، بلکه برخوردهای جدید هم از نظر احساسی و هم از نظر مکانیک بازی نادر به نظر می‌رسد. با این حال، بازی 12 دقیقه دقیقاً چنین عنوانی است. اگرچه بی نقص نیست، 12 دقیقه یک تجربه متمایز است که روایتی را ارائه می‌دهد که به ندرت در بازی ها دیده می‌شود. نتیجه نهایی یک ساختار تک سویه است که از طریق یک حلقه بازی گاهی اوقات خسته کننده اما به طور کلی رضایت بخش در جریان قرار می‌گیرد و ذهن شما را به چالش می‌کشد.

بررسی بازی ۱۲ دقیقه (twelve minutes)

کشف یک راز در ۱۲ دقیقه

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار بررسی بازی ۱۲ دقیقه خواهید خواند به شرح زیر است:

بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes , نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه
بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes

اگرچه توسعه بازی دوازده دقیقه قبل از همه گیری آغاز شد، اما این یک بازی است که به نظر می‌رسد کاملا در زمان خود در جریان است و به هر آنچه که دراطرافش می‌”ذرد بی اعتنایی می‌کند. اساساً بازی ۱۲ دقیقه درباره مردی است که بدترین شب زندگی خود را بارها و بارها تجربه میکند و در محدوده یک آپارتمان کوچک سه خوابه محبوس شده است. نه تنها زمان، بلکه فضایی که آن زمان در آن زندگی می‌کند نیز تکرار می‌شود.

Twelve Minutes یک کابوس را در زمینه یک تریلر تعاملی زنده میکند که در آن شما باید دریابید که چرا مردی که ادعا میکند پلیس است به خانه شما وارد میشود تا شما و همسرتان را بکشد. وضعیتی که هر 12 دقیقه تکرار میشود. اما بر خلاف واقعیت یک سال و نیم گذشته، حلقه زمانی دوازده دقیقه نقطه مقابل حبس را در آزادی ارائه میدهد که به شما این امکان را میدهد تا با جزئیات کوچک محیط خود تعامل داشته باشید و باز شدن هر حلقه را بیشتر مد نظر قرار دهید.

لحن شصت و دو دقیقه ای، اما 12 دقیقه ای به این شکل است که یک مرد بی نام در یک حلقه دوازده دقیقه ای بی پایان به دام افتاده است و باید با کشف یک راز فوق العاده پرتنش همه چیز را در ساختار روایی خود به جریان بیاندازد.

چیزی که به عنوان یک فضای عاشقانه شیرین با همسر گمنامش آغاز میشود، به سرعت تبدیل به یک کابوس و فضایی حزن آلود می‌شود، زیرا پلیسی مرموز  غریب با صدایی خاص وارد دنیای ذهنی وی می‌شود و ادعا میکند که همسرش هشت سال پیش پدرش را به قتل رسانده است.

همه چیز به سرعت از آنجا شکل دیگری را به خود می‌گیرد ​​و “حلقه زمان” در صورت فوت شوهر / بازیکن یا زمانی که دوازده دقیقه به پایان رسیده است دوباره شروع می‌شود. این شکل از به تصویر کشیدن یک بازی در مقابل چشمان شما، یک ایده جذاب برای یک بازی است، و توسعه دهنده لوئیس آنتونیو همه چیز را بسیار خوب کنار هم قرار داده است. در ادامه با نوشتار بررسی بازی ۱۲ دقیقه همراه فیگار باشید تا به بررسی بیشتر این بازی هیجان انگیز بپردازیم.


بیشتر بخوانید:


راهنمایی وجود ندارد

نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه
نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه

در تلاش برای پی بردن به آنچه که در جریان است، بازیکن باید از هر حلقه حداکثر استفاده را بکند تا سرنخ ها و اطلاعات را بیابد. اگر به عنوان مثال بازیکن هنوز دلایلی برای نشان دادن اینکه در یک چرخه است پیدا نکرده باشد، صحبت کردن با همسر و اطلاع دادن به او که بازیکن در یک چرخه زمان است به هیچ وجه کمکی نخواهد کرد.

گیمر به عنوان یک ماجراجو یا روش کلیک و کلیک در آپارتمان سرگردان است، اگرچه به نظر میرسد با کنترل Xbox، استفاده از ماوس طبیعی تر بود. خود معماها بیشتر به کشف و درک مربوط میشوند تا تعریف واقعی یک بازی ویدئویی در سبک پازل. هر اتاق داستان خودش را می‌گوید و از جهتی به همه چیز با اهمیت می‌شود. بازی مطمئناً پیچیده است، زیرا ممکن است بازیکنان هر از گاهی هنگام گیر افتادن راهنمایی های 12 دقیقه ای بخواهند.

وب‌سایت Gamesradar به این بازی امتیاز ۹ را داده در نقد خود از این بازی به عنوان «یک شبکه رضایت بخش از اسرار، دروغ‌ها و منطق» یاد کرده و نوشته است:

یک تریلر مینیاتوری که در لوب پیشانی شما وارد می‌شود و حتی پس از حل معما، برای مدت‌ها در آنجا ماندگار خواهد بود.

احساس گیر افتادن

بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes
بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes

کارهای 12 دقیقه ای را میتوان با ابزارهای متعدد یا به روش های مختلف تکمیل کرد. با این حال، وظایف دیگری نیز وجود دارد که بسیار خاص هستند و میتوانند تقریباً شکسته شوند.

این مسئله میتواند بسیار ناامید کننده باشد که بارها و بارها در یک حلقه زمانی گیر کرده باشید. به طور کلی، 12 دقیقه گاهی اوقات بسیار دشوار است. اما احساس گیر افتادن در یک حلقه زمانی دقیقاً همان چیزی است که شوهر احتمالاً در بازی احساس می‌کند، بنابراین شاید لوئیس آنتونیو، توسعه دهنده، سعی داشته این احساس را منتقل کند.

Game Informer نیز به بازی امتیاز خوب ۸ را داده و نوشته است:

Twelve Minutes هم در روایت و هم در گیم‌پلی بلندپروازانه است. هرچند گیم پلی بازی اجازه انجام برخی کارها را آنطور که می‌خواستم نمی‌داد، اما همچنان نمی‌توان به تجربه آن فکر نکنم


بیشتر بخوانید:


یادآوری در قالب تکرار

نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه
نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه

یک مزیت بزرگ برای بازی twelve minutes این است که چگونه طرح حلقه زمان خود را مدیریت میکند. مجموعه ای از وظایف در یک چرخه زمانی میتواند کل دوازده دقیقه طول بکشد و بازیکنان به سختی میتوانند همه چیز را در محدوده زمانی خاصی که تعیین شده است، انجام دهند.

با این حال، در چرخه بعدی، شوهر این را به خاطر می آورد و آن را در مورد سوالات، استدلال‌ها و هر آنچیزی که مانع پیشرفت روایی او می‌شود، به کار می‌برد. به عنوان مثال، در مراحل اولیه، شوهر باید به زن نشان دهد که واقعاً در یک چرخه زمانی قرار دارد.

این نیاز به چندین مرحله دارد و کاملاً پیچیده است. با این حال، در حلقه های بعدی، شخصیت اطلاعات جدیدی را در نوک انگشتان خود دارد، بازیکن میتواند ثابت کند که در یک لحظه در یک حلقه قرار دارد. با هر بازی که یک تایمر برای تنظیم مجدد ساعت وجود دارد (مانند The Legend of Zelda: Majora’s Mask)، زمان تقریبا میتواند به یکی از دشمنان تبدیل شود.

Gamespot نیز با ثبت امتیاز فوق‌العاده ۹ در نقد خود نوشته است:

وارن اسپکتر، کارگردان Deus Ex، گفته بود که دوست دارد بازی‌ای را تمرکز روی یک ساختمان در خیابان بسازد، زیرا فضای کم اجازه می‌دهد تا مکانیک‌های غیرقابل تصوری را برای گیم‌پلی خلق کنید. بازی Twelve Minutes با کاهش محدوده دید اسپکتر گیم‌پلی‌ای را خلق می‌‌کند که در آن شاهد تعامل و داستان‌سرایی غنی هستیم. این بازی شاید حلقه زمانی خود را محدود به ۱۲ دقیقه کند، اما آرزو می‌کردم که بتوانم مدت زمان بیشتری را در بازی باقی بمانم.


بیشتر بخوانید:


گفتگو در راستای چاره جویی

بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes
بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes

علاوه بر جستجوی سرنخ ها، مهمترین عنصر بازی گفتگو است. بازیکنان از دیالوگ برای جمع آوری اطلاعات استفاده میکنند و هرچه سرنخ های بیشتری کشف شود، هم با پیدا کردن چیزها در آپارتمان و هم با صحبت کردن در حلقه های مختلف، شاخه های مکالمه جدید بیشتری آشکار میشود. در ادامه با بررسی بازی ۱۲ دقیقه همراه ما بمانید.

صداگذاری گیج کننده و قوی

نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه
نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه

صداگذاری این داستان گیج کننده بسیار قوی است. جیمز مک آووی قهرمان داستان 12 دقیقه ای است و دیزی ریدلی نقش اصلی زن را با ته رنگی غم انگیز و پیچیده ای بازی میکند. در همین حال، ویلم دافو صدای پلیس خطرناک را به جریان می‌اندازد. هر شخصیت نقش خود را به خوبی ایفا میکند. این که آیا شوهر با جنون مبارزه با یک حلقه بی پایان مبارزه میکند، زن با محبت یک دسر را ارائه میدهد که برای یک شب احساسی آماده شده است، یا پلیس تهدید میکند و فریاد میزند، اجراها معمولاً بازیکن را مستقیماً وارد داستان هولناک میکند.

زمان هایی وجود دارد که لحظات شکست میخورند، یا زمانی که عنصر حلقه زمان، بازیکنان را پس از شنیدن صداهای تکراری (که گاهی اوقات میتواند با ریتم بالای خود تاثیرگذار هم واقع شوند) پس می‌زند، اما در مجموع این عنصر 12 دقیقه ای قوی است و دیدن سه نام بزرگ به عنوان صداپیشه همه چیز را هیجان انگیز می‌کند.

دلیل اینکه بازیکن میخواهد همچنان به دنبال پاسخ باشد و در چرخه بعدی کمی جلوتر برود این است که این معما را حل کند. داستان 12 دقیقه ای از طریق خود جهان درون بازی، اما عمدتا از طریق گفتگو، روایت می‌شود. و فینال 12 دقیقه ای بدون اسپویل ارزش این را دارد که در حلقه های زمان زیادی گرفتار شوید. در حالی که برخی از گیمرهای مشتاق ممکن است نکاتی را در مورد پیچیدگی نهایی ببینند یا پیشبینی کنند، اما پایان آن ضربه ای به دل و روده‌ی شما است و میتواند در سال‌های آینده مورد بحث قرار گیرد.

Gamespew اما با ارائه نمره متوسط ۶ برخی مشکلات بازی را در نقد خود عنوان کرده است:

از تجربه Twelve Minutes لذت بردم. داستان آن واقعا گیرا است و بازیگران عالی هستند. از بسیاری جهان لوئیز آنتونیو بازی قابل توجهی را منتشر کرده است. اما بسیاری از دقایق بازی صرف تمرین ناامیدی و تکرار هستید. برای ادامه دادن بازی به صبر زیادی احتیاج خواهید داشت و در نهایت من مطمئن نیستم که ارزش آن را داشته باشد.


بیشتر بخوانید:


گیم پلی و توهم آزادی

بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes
بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes

گیم پلی بازی Twelve Minutes به مکانیک کلاسیک و مکانیک کلیک بازی‌های ماجراجویی قدیمی خلاصه می‌شود. با تعامل و ترکیب عناصر تعاملی در سراسر آپارتمان، میتوانید سایر شخصیت های داستان را نیز دستکاری کنید. یا، گاهی اوقات، میتوانید به هیچ وجه تعامل نداشته باشید و صحنه را مشاهده کنید، حتی اگر همیشه یکسان به پایان برسد، تا زمانی که این اتفاق بیفتد.

مانند اکثر بازی های ماجراجویی، اشیایی که پیدا میکنید دلیل وجود خود را دارند. دوازده دقیقه به شما آزادی کامل نمیدهد تا آنچه را که میخواهید با اشیایی که به دست می آورید انجام دهید. به عنوان مثال، شما نمیتوانید از چاقو بر روی یک نقاشی برای برش آن از قاب استفاده کنید.

در لحظاتی که سعی میکنید شخصیت خود را از محدوده آنچه بازی میخواهد شما تجربه کنید، خارج کنید، او فقط سرش را تکان میدهد. با این شیوه، بازی دوازده دقیقه به شما توهم آزادی میدهد، در حالی که جهت کافی را برای حرکت در تلاش برای حل این معما و نجات خود و همسرتان در اختیار شما قرار میدهد. هنگامی که به پایان می‌رسیم، از تمام مراحل انجام شده برای رسیدن به آن راضی خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:


پایان بندی ؛ بررسی بازی ۱۲ دقیقه

نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه
نقد و بررسی بازی twelve minutes , بازی دوازده دقیقه , نقد بازی دوازده دقیقه , بررسی بازی دوازده دقیقه , نقد و بررسی بازی دوازده دقیقه

خوشبختانه تفاسیر و گفتگوی مشکوک آنقدر حواس پرت کننده نیستند که طرح پیچیده دوازده دقیقه را کم اهمیت جلوه دهند. از آنجا که همه چیز در یک دوره چرخه ای 12 دقیقه ای شکل میگیرد، داستان بیشتر در مورد آنچه بعد اتفاق می افتد نیست، بلکه آنچه بعد از آن کشف می‌شود مهم است. با توجه به اینکه داستان بر اساس حیله گری بازیکن بنا شده است، ریتم خوب این لحظات و کشف در طول بازی ستودنی است.

در یک بازی داستان محور، سفر فوق العاده مهم است، اما پایان معمولا مهمترین قسمت است. بازی 12 دقیقه به شما امکان میدهد چندین پایان به دست آورید، که دستاوردهای متعددی را به مدت 12 دقیقه در طول مسیر به تصویر می‌کشد. با این حال، صرف نظر از مسیرهای مختلف پایان بازی، واقعیت داستان تکان دهنده به تصویر کشیده شده است. بازیکنان به سادگی میتوانند بر اساس اطلاعاتی که آموخته اند واکنش نشان دهند.

بازی twelve minutes بازی خاصی است. طراحی بازی حلقه زمان دقیق طراحی شده است، حتی اگر موانع جزئی در ساختار این سیستم حلقه‌ای وجود داشته باشد که میتواند خسته کننده باشد، باز هم جذابیت و هیجان خاص در کلیت این بازی شما را با بازی ۱۲ دقیقه همراه می‌کند.

صداپیشه ها در کنار هم قرار دادن روایت تنش کار بسیار خوبی را انجام میدهند و همیشه این احساس وجود دارد که قطعه بعدی آهنگی خواهد بود که این راز غیرقابل تصور را کشف میکند.

در حالی که جلوه های بصری درون بازی جای حرف باقی نمیگذارد، سبک هنری و حال و هوای آن هر نقصی را جبران می‌کند. همیشه در 12 دقیقه لحن وحشتناکی وجود دارد که حتی از وحشت دیوارهای آپارتمان و آن 720 ثانیه فراتر می‌رود. و این در فینال مهیج 12 دقیقه ای برای همیشه در ذهن شما می‌ماند.

سخن آخر ؛ بررسی بازی ۱۲ دقیقه

بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes
بررسی بازی ۱۲ دقیقه , نقد بازی ۱۲ دقیقه , بررسی بازی twelve minutes , نقد بازی twelve minutes

دوازده دقیقه دقیقاً همان کاری را که در نظر دارد انجام میدهد، یعنی ایجاد یک تریلر عمیقاً پرتنش با مکانیک های زمان سنج. اما نکته مهم تر این است که نشان میدهد حتی بازی های مستقل میتوانند نوعی حسادت هالیوودی داشته باشند.

نکته قابل توجه این است که مسائل اخلاقی دشواری وجود دارد که بازی بر آنها متمرکز است. وقتی عزیزی را می‌کشید که می‌دانید بعد از 12 دقیقه بدون هیچ آثاری از آن قتل باز زندگی شما در جریان است، به چه کسی آسیب میرسانید؟ اگر حقیقتی که فقط شما میدانید زندگی شما را خراب میکند اما زندگی شخص دیگری را نجات میدهد، آیا مفهوم مسئولیت شکل دیگری را به خود نمی‌گیرد؟

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی بازی ۱۲ دقیقه سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *