بهترین رمان های ایرانی ؛ رمان‌هایی که نباید از دست بدهید

ادبیات فارسی ، یکی از کهن‌ترین آثار ادبی جهان می‌باشد که جزو لاینفک فرهنگ فارسی است. با  ما همراه باشید تا به معرفی بهترین رمان های ایرانی بپردازیم.

بهترین رمان های ایرانی

ادبیات فارسی ، با قدمتی که به بیش از 2500 سال پیش باز می‌گردد، به طور کلی به دو نوع شعر و نثر تقسیم می‌شود. هر دو شکل، از نظر سبک و معانی غنی هستند و طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند فلسفه، عشق، خدا، زندگی، انسان و غیره را در بر می‌گیرند.

شعرهای کلاسیک فارسی ، احتمالاً شناخته شده‌ترین بخش ادبیات فارسی است که می‌توان با آن، به مردم تمامی جهان به گفت و گو پرداخت. شاعران و علمای بزرگ ایرانی، مانند حافظ، سعدی، خیام، فردوسی، مولانا و چند تن دیگر از استادان ادبی، اشعار معروف فارسی را سرودند و بزرگترین دستاوردها را در اربیت فارسی داشته‌اند.

شکوه زبان فارسی ، به دوران طلایی کلاسیک آن محدود نمی‌شود. نویسندگان و شاعران مدرن و معاصر ایرانی نیز آثار ادبی فاخری خلق کرده‌اند که توجه خوانندگان داخلی و بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین رمان های جهان

بهترین رمان های ایرانی

  • رمان‌هایی که نباید از دست بدهید

شما می‌توانید فهرست بهترین رمان های ایرانی را در لیست زیر مشاهده کنید:

بهترین رمان های ایرانی
بهترین رمان های ایرانی

کتاب‌ها به شما اجازه می‌دهند فرهنگ، شادی، غم یا حتی بدبختی یک شخصیت را تصور کنید. ایران ادبیات بسیار غنی دارد و فرهنگ واقعی ایرانی، در این صفحات کتاب نهفته است. ما در این نوشتار، لیست بهترین رمان های ایرانی را تهیه کرده‌ایم که اگر به ادبیات ایران و همچنین تاریخ و فرهنگ آن علاقه دارید، باید بخوانید.

بوف کور

بهترین رمان های ایرانی
بهترین رمان های ایرانی
  • نویسنده : صادق هدایت
  • سال انتشار : 1937/1315

رمان بوف کور، یکی از مهم ترین آثار ادبی ادبیات نوین ایران به شمار می‌رود. این رمان، نوشته‌ی صادق هدایت که در سطح جهانی مورد تحسین بسیاری از منتقدان و نویسندگان قرار گرفته است، جزو بهترین کتاب های ایرانی که باید خواند به شمار می‌رود.

این رمان، به زبان فارسی نوشته شده و اولین بار در سال 1937 به چاپ رسید. صادق هدایت، روشنفکر ایرانی که در اروپا تحصیل کرده، از پیشگامان ادبیات نوین فارسی است. آثار او تأثیر بسزایی بر سایر نویسندگان ایرانی و همچنین شکل‌گیری رمان‌های جدید و نوین فارسی گذاشت. بوف کور، یک رمان کوتاه سورئال و نمادین است که مفاهیم معنوی مانند مرگ، عشق، امید و ناامیدی را از طریق داستان نابودی مالیخولیایی و معنوی یک مرد جوان پس از از دست دادن یک معشوق مرموز بازتاب می‌دهد.

صادق هدایت، در واقع فردی می‌باشد که مدرنیسم را وارد ادبیات فارسی کرده است. برخی او را به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان ایرانی قرن بیستم می‌دانند. این کتاب، به بسیاری از زبان‌ها از جمله انگلیسی، آلمانی و فرانسوی ترجمه شده است.

دایی جان ناپلئون

بهترین رمان های ایرانی
بهترین رمان فارسی
  • نویسنده : ایرج پزشک‌زاد
  • سال انتشار : 1973/1352

دایی جان ناپلئون، رمانی از ایرج پزشک‌زاد است که در سال 1352 در تهران منتشر شد و در سال 1355 سریالی به کارگردانی ناصر تقوایی بر اساس آن رمان شکل گرفت که آن را تبدیل به یک سریال تلویزیونی پرطرفدار کرد. دایی جان ناپلئون، داستان سه خانواده‌ی ثروتمند ایرانی است که در یک خانواده‌ی بزرگ معمولی ایرانی با همدیگر زندگی می‌کنند.

آن‌ها در یک عمارت تحت سلطنت پیرترین دایی خود ساکن هستند. داستان در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. دایی مذکور که از افسران رده پایین بازنشسته تیپ جنگی ایرانی است، مدعی می‌شود که وی به عنوان یکی از اعضای مهم تیپ، در جنگ‌های سرنوشت ساز علیه امپراتوری بریتانیا شرکت داشته است. لقب ناپلئون توسط برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌هایش به دلیل ادعاهای توهم‌آمیز و همچنین تحسین او از امپراتور فرانسه، به صورت طعنه‌آمیز به او داده می‌شود.

یکی از برادرزاده‌ها که عاشق دختر دایی خود می‌شود، داستان عاشقانه کتاب را روایت می‌کند. این رمان از زبانی پر از طنز، احساس، کنایه و لطافت استفاده می‌کند و حس واقعی سبک زندگی ایرانی و مبارزات ایرانیان در اواسط قرن بیستم یا همان دهه 1940 را برای تبدیل شدن به یک کشور مدرن به خواننده القا می‌کند.

چشمهایش

بهترین رمان های ایرانی
بهترین رمان های ایرانی
  • نویسنده : بزرگ علوی
  • سال انتشار : 1952/1357

این کتاب، رمانی است که در سال 1952، توسط بزرگ علوی، نویسنده، محقق و فعال دیگر ایرانی، که از دوستان نزدیک صادق هدایت نیز بود، منتشر شد. چشمهایش، شاهکار علوی در میان تمام آثار او به شمار می‌رود.

داستان این رمان، حول محور دو شخصیت اصلی می‌چرخد. استاد ماکان، بزرگ‌ترین نقاش ایرانی است که از شخصیت‌های تأثیرگذار و فعال ضد حکومتی می‌باشد و فرنگیس، زن زیبا از طبقه‌ی بالای اجتماعی است که علاقمند به نقاشی می‌باشد، اما استعدادی کمی دارد. این رمان به صورت نمادین، وقایع و اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در دوره‌ی پادشاهی رضا پهلوی را روایت و نقد می‌کند. این کتاب، یک داستان عاشقانه اجتماعی سیاسی جذاب است که به عنوان یکی از رمان های ایرانی عاشقانه به شمار می‌رود.

سمفونی مردگان

بهترین رمان های ایرانی
بهترین کتاب های ایرانی که باید خواند
  • نویسنده : عباس معروفی
  • سال انتشار : 1989/1367

سمفونی مردگان، یکی از مهمترین آثار ادبی ایران پس از انقلاب است که عباس معروفی اولین بار در سال 1367 منتشر کرد. این رمان روایتگر داستان خانواده‌ای تاجر است که در شهر اردبیل و در زمان جنگ جهانی دوم زندگی می‌کنند. این کتاب، از چهار حرکت تشکیل شده است که هر کدام توسط شخصیت متفاوتی روایت می‌شود.

این رمان، سرنوشت غم‌انگیز هر یک از اعضای خانواده را دنبال می‌کند. شخصیت‌پردازی خلاقانه و روایت‌های متنوع به‌علاوه توصیف‌های بصری دقیق از مکان‌ها، مانند بازار آجیل‌فروشان یا کارخانه پنکه‌های برقی، از ویژگی‌های اصلی این رمان هستند که این رمان را به خواندنی بی‌نظیر تبدیل کرده‌اند.

کلیدر

بهترین رمان های ایرانی
بهترین رمان های ایرانی
  • نویسنده : محمود دولت‌آبادی
  • سال انتشار : 1952/1357

این رمان بلند، مشتمل بر ده کتاب است که در مدت 15 سال نوشته شده است و یکی از رمان عاشقانه ایرانی معروف تمام دوران به شمار می‌رود. استاد، محمود دولت آبادی ما را در این رمان به روستایی در خراسان می‌برد. آنچه در طولانی‌ترین رمان فارسی تا به حال فهمیده‌اید، توصیف دولت آبادی است. بدون شک او در توصیف همه‌ی وقایع استاد است.

شاید خواندن هر ده کتاب کلیدر، یک سال تمام طول بکشد اما بعد از آن خواهید دید که قدرت توصیف آقای دولت آبادی تا چه حد قوی است. دنیای کلیدر از خودش می‌آید نه دنیایی که در واقعیت ما حضور دارد. داستان کلیدر، درباره‌ی یک خانواده کرد عشایر ساکن روستای کلیدر خراسان هستند که همه‌چیز در آنجا اتفاق می‌افتد. جایی که این خانواده با رفتار خصمانه‌ی روستاهای همجوار مواجه می‌شوند.

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

بهترین رمان های ایرانی
پر فروش ترین رمان های ایرانی
  • نویسنده : زویا پیرزاد
  • سال انتشار : 2001/1380

این کتاب شگفت‌انگیز، نوشته‌ی زویا پیرزاد نویسنده ایرانی ارمنی متولد آبادان است. چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم، اولین رمان اوست که در میان دیگر کارهایش، مورد بیشترین ستایش قرار گرفت. این رمان، به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و بارها در ایران به چاپ رسیده که نشان از شگفتی داستان این رمان می‌باشد. این شاهکار، به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، یونانی، ایتالیایی، فرانسوی، لهستانی و ترکی ترجمه شده است. زویا پیرزاد جدیدترین چهره عمومی ایرانی است که نشان شوالیه لژیون افتخار فرانسه را دریافت کرده است.

داستان این کتاب، درباره‌ی احساسات متضاد یک زن است که باعث ایجاد تعلیق در زندگی روزمره‌ی او می‌شود. کلاریس آیوازیان، زنی ارمنی است که به همراه همسر و فرزندانش در آبادان زندگی می‌کند. او از درون به علت همسری خوب و مادری عالی که زندگی روزمره‌اش را انجام می‌دهد، احساس خوشبختی می‌کند تا اینکه یک روز یک خانواده‌ی ارمنی، از آن طرف خیابان نقل مکان می‌کنند.

این زمانی است که او شروع به احساسات جدید و فراموش شده‌ی در زندگی خود می‌کند. زویا پیرزاد با شخصیت پردازی فوق‌العاده داستانی با هارمونی جذاب خلق می‌کند.

پاییز فصل آخر سال است

بهترین رمان های ایرانی
بهترین رمان های ایرانی
  • نویسنده : نسیم مرعشی
  • سال انتشار : 2015/1394

این کتاب، یکی از جدیدترین رمان‌های فارسی است که توسط نسیم مرعشی نوشته شده. داستان این کتاب ایرانی، درباره‌ی سه زن حدوداً 30 ساله است که همگی به دلایلی با یکدیگر مرتبط هستند اما مسیرهای متفاوتی دارند. لیلا، شبانه و روجا از دانشگاه با همدیگر دوست بوده‌اند. همه‌ی آنها، در زندگی خود مسائل مختلفی داشته‌اند، اما هنوز، یک پیوند قوی دارند. کتاب دو بخش دارد که به پاییز و تابستان منتهی می‌شود.

این رمان، در سال ۱۳۹۴ توسط نسیم مرعشی، نویسنده‌ی جوان با استعداد منتشر شده است. به محض بیرون آمدن، در تمام قفسه‌های کتابفروشیِ فارسی، شروع به درخشش کرد. این رمان به عنوان بهترین رمان سال انتخاب شد و تنها در دو سال به چاپ بیستم رسید.

پرنده‌ی من

بهترین رمان های ایرانی
رمان عاشقانه ایرانی معروف
  • نویسنده : فریبا وفی
  • سال انتشار : 2002/1381

پرنده‌ی من، رمانی کوتاه درباره داستان زندگی، عشق و فداکاری برای ازدواج است. این رمان، درباره زنی 35 ساله می‌باشد که در تهران امروزی زندگی می‌کند. او با مردی ازدواج کرده که آرزوی مهاجرت به کانادا را دارد و مادر دو فرزند است. چیزی که این کتاب را در بین پر فروش ترین رمان های ایرانی قرار می‌دهد این است که فریبا وفی، چقدر هنرمندانه باعث می‌شود این شخصیت را نمادی از بسیاری از زنان ایرانی که بین سنت و مدرنیته گیر کرده‌اند ببینیم.

شاهنامه

بهترین رمان های ایرانی
بهترین رمان های ایرانی
  • نویسنده : ابولقاسم فردوسی
  • سال انتشار : 1010/614

شاهنامه‌ی ابولقاسم فردوسی، بدون شک بهترین رمان فارسی است که در حدود 1000 سال پیش نوشته شده. این کتاب، اغلب به عنوان ادیسه‌ی ایرانی در نظر گرفته می‌شود و یکی از طولانی‌ترین کتاب‌های اشعار حماسی جهان به شمار می‌آید. شاهنامه، در ادبیات فارسی به دلایل زیادی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ابتدا، این کتاب نقش مهمی که در نجات زبان فارسی داشته است. شاهنامه، در زمان حمله اعراب سروده شد که ایران در خطر از دست دادن میراث تاریخی و فرهنگی خود از جمله زبان خود بود.

روایت این کتاب، و بیشتر شخصیت‌ها و اتفاقات آن، افسانه‌ای هستند. اطلاعات دقیقی در مورد ایرانیان پیش از اسلام و فرهنگ، سنت‌ها، مذهب و سبک زندگی آنها ارائه می‌دهد. شاهنامه دارای سه بخش است؛ عصر اساطیری، عصر پهلوانی و عصر تاریخی. از داستان آفرینش جهان به باور ایرانیان باستان شروع می‌شود و در ادامه داستان سقوط آخرین امپراتوری ایران و حمله اعراب را روایت می‌کند که مملو از داستان‌های عاشقانه، تراژدی‌ها و داستان‌های قهرمانانه می‌باشد که به راحتی می‌توان از آن یک اقتباس سینمایی عظیم و یا سریال ساخت.

تولدی دیگر

بهترین رمان های ایرانی
رمان های ایرانی عاشقانه
  • نویسنده : فروغ فرخزاد
  • سال انتشار : 1982/1342

فروغ فرخزاد، یکی از پیشروترین شاعران و فیلمسازان زن ایران در قرن بیستم است. فروغ در سال ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمد. او به خاطر شعرهای تحسین‌برانگیزش و صدای زنانه‌ی قدرتمندش که بسیار جلوتر از زمان خود بود مشهور است.

نوشته‌ها و اشعار او، بیشتر درباره مسائل سیاسی و اجتماعی، خواسته‌ها، احساسات، غم‌ها و آرزوهای زنانه است. او درباره برخی از موضوعات مرتبط، با زنان که در زمان او تابو محسوب می‌شد، بحث و گفتگو می‌کند. او صدای قوی یک زن مدرن ایرانی است. او اگرچه عمر زیادی نداشت، اما در سن جوانی، بر اثر تصادف از دنیا رفت، اما آثار ادبی و مستندهای گرانبهایی از خود به جای گذاشت. مجموعه تولدی دیگر، یکی از پرطرفدارترین اشعار وی است که توسط اسماعیل سلامی به انگلیسی ترجمه شده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین رمان های ایرانی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *