نقد فیلم Malignant (بدخیم 2021) ؛ بدترین ترس جیمز وان

پس از گذر از دنیای فیلم‌های DC، جیمز وان فیلمساز و تهیه‌کننده گیشه با Malignant به اصالت خود باز می‌گردد. با نوشتار نقد فیلم Malignant همراه فیگار بمانید.

یک فیلم ترسناک مضحک که به طرز دلپذیری انواع سبک ها و زیر ژانرها را در خود فرو می‌کند تا ما حس خوبی را به زور در خود ایجاد کنیم. اما هیچ چیز قابل توجهی ارائه نمیدهد.

در دو دهه گذشته، نام جیمز وان به موفقیتی تضمین شده برای شرکت های تولید کننده و توزیع کنندگان تبدیل شده است که هر یک از خلاقیت های او را یه جایگاه ارزشمندی تبدیل کرده اند که به عنوان یک آهن ربا در بین مردم عمل میکند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Malignant همراه ما بمانید.

نقد فیلم Malignant (بدخیم 2021)

بدترین ترس جیمز وان

بخش‌هایی که در ادامه نقد و بررسی فیلم Malignant خواهید خواند به شرح زیر است:

کارگردان فیلم Saw (2004) ، Insidious (2010) ، The Conjuring (2014) و در حال حاضر پس از هدایت و ساخت فیلم Aquaman (2018) به DCU متصل است، و این مسئله هم به خاطر برانگیختن فیلم های هالیوودی و استفاده غیر معمول از کلیشه های کلاسیک این ژانر است.

به همین مناسبت، فیلمساز مالزیایی همراه با فیلم بدخیم به صندلی کارگردانی باز می‌گردد. یکی از کم الهام ترین فیلم های او تا به امروز. این فیلم توسط وان و آکلا کوپر (Hell Fest) تحت داستانی توسط بازیگر این فیلم اینگرید بیسو (The Nun ؛ The Conjuring: The Devil Made Me Do It) نوشته شده است.

ساختار روایی – در ذهن قاتل

بررسی فیلم Malignant , نقد Malignant , نقد فیلم بدخیم , نقد بدخیم , بررسی فیلم بدخیم
بررسی فیلم Malignant , نقد Malignant , نقد فیلم بدخیم , نقد بدخیم , بررسی فیلم بدخیم

مدیسون زنی است که کابوس های وحشتناکی دارد و او را کاملاً فلج می‌کند. مدیسون که از آنچه در آنها می‌بیند وحشت زده است، نمی‌تواند با وجود آنها بخوابد. در ادامه وی متوجه می‌شود این کابوس ها رویا نیستند، بلکه واقعیت هایی از زیست او هستند، که قرار است بیشتر از این او را درگیر کنند.

فیلم با یک پیشگفتار نسبتاً گیج کننده در یک بیمارستان گوتیک آغاز می‌شود. جایی که یکی از شخصیت ها عبارت “زمان از بین بردن سرطان” را به عنوان یک نکته و یا تعلیق دراماتیک برای تماشاگران در نظر می‌گیرد.

پس از آن مقدمه، Malignant مدیسون (آنابل والیس) را معرفی می‌کند، یک زن باردار که در سیاتل زندگی می‌کند با شوهر خشن و الکلی (جیک آبل) که او را مسئول سقط جنین هایی می‌داند که قبلاً داشته است.


بیشتر بخوانید:


در میانه مشاجره، مرد مدیسون را محکم به دیوار کوبیده و باعث خونریزی سر او می‌شود. دقایقی بعد، قهرمان داستان از یک کابوس وحشتناک بیدار می‌شود و بدن بی جان شوهرش را می‌یابد. به نظر می‌رسد قاتل هنوز در خانه است و قبل از اینکه مدیسون بتواند کاری انجام دهد، یک چهره تیره و باریک با ظاهری غیر زمینی او را بیهوش می‌کند.

بعد از بیدار شدن در بیمارستان و خواهرش (مدی هسون)، بازیگری که موفقیت چندانی نداشت، نشان می‌دهد که بچه خود را از دست داده است. مدیسون اصرار دارد که به تنهایی به خانه بازگردد.

رفتار عجیب چراغ ها و درها که برخی فضاهای ماوراءالطبیعه را القا می‌کند در نگاه اول به نظر می‌رسد که قهرمان داستان با وحشت از محل فرار می‌کند. با این حال، مدیسون تصمیم میگیرد که بماند.

در حالی که دو نفر از کارآگاهان (جورج یانگ و میشول بریانا وایت) در مورد قتل مشکوک شوهرش تحقیق میکنند، زن جوان همچنان با رویاهای واضح عذاب میکشد، جایی که او شاهد ناخواسته قتل های جدید است که توسط آن چهره سیاه و موهای بلند انجام می‌شود. چهره بدشکلی که در ابتدا به او حمله کرد. با نقد فیلم Malignant همراه ما بمانید.

تکنیک – شر شیطانی

بررسی بدخیم , نقد و بررسی فیلم Malignant , نقد فیلم بدخیمی , بررسی فیلم بدخیمی , نقد فیلم Malignant
بررسی بدخیم , نقد و بررسی فیلم Malignant , نقد فیلم بدخیمی , بررسی فیلم بدخیمی , نقد فیلم Malignant

لحظات اولیه فیلم بدخیمی با لحنی که بیشتر به کمدی ترسناک عجیب و غریب اشاره می‌کند تا درام تاریک و پرتنشی همانند فیلم Insidious، به عنوان رشته ای از صحنه های شل و ول ظاهر می‌شود. جایی که هیچ قهرمان واحدی ارزشمند یا منسجم عمل نمی‌کند.

یکی از جنبه های فیلمبرداری جیمز وان که اغلب توسط برخی انتقادات تخصصی مورد تقدیر قرار می‌گیرد، ساخت و ساز فضا است. با این حال، در فیلم بدخیم این امر به دلیل نیاز فوری به ایجاد جلوه هایی خاص که وان خیلی از آن‌ها در این فیلم نامتناسب استفاده می‌کند، از بین می‌رود که در واقع، هیچکدام آنقدرها کارآمد نیستند.

در میان افراط در تسکین طنز کودکانه، کمبود رشد شخصیت، تکرارها و توضیحات بیش از حد، فیلم به لطف بازی‌های معمولی دوربین وان و صحنه پردازی صحیح به سختی باعث می‌شود که مخاطب را با خود همراه کند.


بیشتر بخوانید:


پیچ و خم داستانی بی مزه و ساده در فیلم بدخیمی، آخرین فعل مضحک بودن فیلمنامه را تثبیت می‌کند. چیزی که به دور از نابودی کامل آن، می‌تواند به آن مهر وحشت فرقه ای بدهد.

فیلمی خودآگاه از طبیعت خودش که قراردادهایی را که حتی در حال تولید هستند به سخره می‌گیرد. شرکتی مثل وارنر همچنین لازم به ذکر است که در این سطح از مدیریت، از بهترین داستان هایی است که به سختی می‌توان از آن انتظار جذابیت را داشت.

جیمز وان با یک دوز عجیب و غریب از عملکرد خوب که احتمالاً طرفداران این ژانر را به وجد می آورد، راه حل غیرقابل حل در فیلم Malignant 2021 را دنبال می‌کند. البته پایان کلاسیک با دیالوگ های اجباری آلود که فیلمساز معمولاً در هر داستان خود از آن‌ها استفاده می‌کند، همه چیز را از دست می‌دهد.

توانایی وان در انتقال ما به فیلم، درست مانند بازی مدیسون در صحنه های جنایت، بسیار بسیار جالب است. به لطف کار دوربین، شخصیت اصلی فیلم چسبیده است به ذهن ما و والیس انتهای آن را محکم نگه داشته است. حسی که هنگام تماشای فیلم داریم این است که ما با او آنجا روی صحنه هستیم، چیزی که وان در اکثر فیلم‌هایش طوری فضاسازی می‌کند که گویی بیننده واقعاً بخشی از همه چیز در فیلم است.

به طور خاص، برخی از صحنه ها در بدخیمی وجود دارد که واقعاً بر نحوه فیلمبرداری تأثیر می‌گذارد. به ویژه صحنه ای که از بالا فیلم‌برداری می‌شود. صحنه ای که مدیسون سعی می‌کند به هر اتاق از خانه فرار کند و وان طوری همه چیز را به تصویر می‌کشد که گویی ما او را از بالا می‌بینیم. از طرفی یاد بازی هیجان انگیز ۱۲ دقیقه هم افتادیم.

همانطور که گفتیم، لطف بدخیم در این است که بدون اطلاع از چیزی پیش بروید و واقعاً سعی کنید بفهمید که چه اتفاقی برای شخصیت ها و با شخصیت‌ها می افتد. البته در یک مرحله، فیلم تمام پاسخ ها را به شما می‌دهد که در آن ما واقعاً می‌دانیم چه اتفاقی برای مدیسون می‌افتد و این چهره تاریک گابریل در رسانه چیست. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Malignant با ما همراه باشید.

فلسفه و روانشناختی

بررسی بدخیم , نقد و بررسی فیلم Malignant , نقد فیلم بدخیمی , بررسی فیلم بدخیمی , نقد فیلم Malignant
بررسی بدخیم , نقد و بررسی فیلم Malignant , نقد فیلم بدخیمی , بررسی فیلم بدخیمی , نقد فیلم Malignant

فیلم مانند سالادی از کهن الگوها و تروپ ها در زیر ژانرهای مختلف مانند slasher می‌خواهد جایگاه خاص و غرب خود را بگیرد. محصول این نوع ترکیب سینمایی مانند یک دوره تصادفی در سینمای وحشت از دهه 80 و 90 است که به طور کامل در هیچ یک از جنبه های آن کاوش نمی‌کند و تقلید را در جستجوی تاریخ در اولویت قرار می‌دهد.

در خلاصه داستان، همانطور که گفته شد، آمده است که مدیسون جوان یک پرستار است که در یک خانه به شکل منزوی در سیاتل در طول یک رابطه‌ی توهین آمیز زندگی می‌کند. وی باردار است و با شریکی که فرد خوبی نیست زندگی خود را می‌گذراند.


بیشتر بخوانید:


بگذارید قبول کنیم، مدیسون می‌بیند که یک اتفاق ناگهان زندگی او را تغییر می‌دهد. و جیمز وان تمام تلاش خود را می‌کند که برای بدتر شدن اوضاع، بگذارد مدیسون احساس کند که از نظر جسمی و روانی در نوعی خلسه، در جاهایی غیر از خانه خود قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، او شروع به مشاهده قتل هایی در تصورات خود می‌کند که بسیار واقعی تر از کابوس های شبانه به نظر می‌رسند. چه اتفاقی برای او می‌افتد؟ این پرسش بزرگی است که فیلم بدخیم سعی می‌کند به آن پاسخ دهد و این باعث می‌شود فیلم در جستجوی سرنخ ها و اطلاعات ساختار روایی خود را شکل دهد. به هر حال، شیطان در جزئیات است، و در اینجا فیلم با این تصور از آنچه که اتفاق می‌افتد واقعی است و آنچه نیست باید باشد، بسیار جالب شکل می‌گیرد!

وان و همکارانش یک فیلم ترسناک ساخته‌اند که واقعاً موفق می‌شود ژانرها و رشته های مختلف این نوع تولید را در یک فیلم ترکیب کند. آنچه ما در Malignant داریم از لحظات پرتنش تر روانشناختی (آیا این همه تصنع در فیلم که با به تصویر کشیدن ذهن مدیسون برای فریب او و رهایی از آسیب های او انجام می‌دهد، لازم است؟).

مدیسون در تاریکی شب و سایر زیست روزمره‌اش، وحشتی را در خود بیدار می‌بیند. موجودی که در اینجا گابریل نامیده می‌شود با تمام خشم خود در روان مدیسون جولان می‌دهد و همانند اسلحه‌ای در طول فیلم با اسلحه ای که مدیسون ساخته است فقط خواستار قربانی کردن است.

همه چیز باعث می‌شود برای فلسفی کردن فیلم توجه دو کارآگاه شاو (جورج یانگ) و ماس (میشول بریانا وایت) را جلب کند که شروع به تحقیق در مورد مواردی کنند که از حیطه فعالت‌های پلیس خارج است.

اما به نظر می‌رسد گابریل بسیار باهوش تر از همه است. نکته مهم در اینجا این است که وان از این شخصیت ها، از خود تیم پلیس، حتی خواهر مدیسون (مدی هاسون) برای ایجاد تنش و همه اشتباهاتی که در این داستان وجود دارد استفاده می‌کند. در میان اینهمه هرج و مرج، گویا، مرگ های خشونت آمیز و افسانه های بسیار خوب تنها مسئله وان بوده!

بررسی فیلم Malignant , نقد Malignant , نقد فیلم بدخیم , نقد بدخیم , بررسی فیلم بدخیم , نقد فیلم Malignant
بررسی فیلم Malignant , نقد Malignant , نقد فیلم بدخیم , نقد بدخیم , بررسی فیلم بدخیم , نقد فیلم Malignant

مشخصات ؛ نقد فیلم Malignant

  • کارگردان جیمز وان
  • تهیه‌کننده جیمز وان و مایکل کلیر
  • فیلمنامه‌نویس آکلا کوپر
  • داستان جیمز وان، اینگرید بیسو و آکلا کوپر
  • بازیگران آنابل والیس، جیک ایبل، جرج یانگ، ژاکلین مک‌کنزی، مکینا گریس و اینگرید بیسو
  • موسیقی جوزف بیشارا
  • فیلم‌بردار مایکل برجس
  • تدوین‌گر کرک ام. موری
  • شرکت‌های تولید نیو لاین سینما و اتمیک مانستر پروداکشنز
  • توزیع‌کننده برادران وارنر پیکچرز
  • کشور ایالات متحده آمریکا
  • زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Malignant سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


3 thoughts on “نقد فیلم Malignant (بدخیم 2021) ؛ بدترین ترس جیمز وان

    1. درود بر شما دوست عزیز. من پیشنهادم به شما اینه که با علت و منطق، بیاید موردی به نقدی که شده بپردازیم تا بتونیم وارد دیالوگ بشیم. خیلی مخلصم…

  1. اتفاقا فیلم خیلی خوبی بود و خوشساخت ژانر ترسناک شاخه های مختلف داره و این فیلم اصلا مرتبط به احظار شیاطین و اجنه نبود ک‌ما انتظار داشته باشیم با احظار یا توطعه امیز مقایسش کنیم فیلم شوکه کننده و خوبی بود استقبال نسبتا خوبی هم شد ازش چ از نظر منتقدان چ مردم نمرات قابل قبولی رو گرفت برای فیلم ژانر ترسناک ۶.۲ نمره خوبیه.نقد درستی نکردین متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *