واژه نامه فیلم Dune و راهنمای اصطلاحات ؛ درک بهتر فیلم تل ماسه

Dune دارای پیچیده‌ترین ساختارها در تاریخ داستان های علمی تخیلی را ارائه است. در نوشتار واژه نامه فیلم Dune ، راهنمای اصطلاحات DUNE آورده شده است.

با توجه به تعداد زیادی از کلمات جدید در فیلم تل ماسه بینندگان برای درک اصطلاحات فیلم Dune مانند کتاب فرانک هربرت به سختی افتاده‌اند. در سال 1965، فرانک هربرت، نویسنده داستان های علمی تخیلی ، خوانندگان را با دنیای دون آشنا کرد.

پرفروش ترین رمان علمی تخیلی جهان، Dune در آینده ای اتفاق می‌افتد که خانواده های مختلف برای کنترل کهکشان با هم رقابت می‌کنند، اما سرنوشت کهکشان در واقع در زمین بایری بنام آراکیس رقم می‌خورد.

واژه نامه فیلم Dune و راهنمای اصطلاحات

درک بهتر فیلم تل ماسه

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار معانی اصطلاحات فیلم DUNE خواهد آمد را در لیست زیر در یک نگاه می‌توانید ببینید:

واژه نامه فیلم Dune
واژه نامه فیلم Dune

کلید موفقیت فیلم دون به عنوان یک کتاب در جهان سازی مجلل آن نهفته بود و هربرت یک کهکشان فوق العاده پیچیده را ایجاد کرد. او آینده ای را تصور می‌کرد که در آن بشریت در سراسر ستارگان گسترش یافته بود و خانواده یک کهکشان بر این کهکشان حکومت می‌کردند و آینده کهکشان در جهان بایر و متخاصم آراکیس تعیین می‌شد.

متأسفانه، پیچیدگی جهان سازی هربرت نیز می‌تواند دون را بسیار ترسناک کند، زیرا به طور طبیعی به این معنی است که کتاب‌ها شامل طیف وسیعی از اصطلاحات هستند که مردم با آنها آشنا نیستند. برخی از این ایده ها برای مخاطبان مدرن صرفاً به این دلیل که برای کل ژانر معمول شده اند، آشنا خواهند بود، اما برخی دیگر بسیار شگفت آور خواهند بود. در نوشتار اصطلاحات کلیدی فیلم Dune برخی از مفاهیم که خوانندگان و بینندگان در فیلم Dune با آن روبرو می‌شوند، توضیح داده شده است.

سیارات دون

واژه نامه فیلم Dune, راهنمای اصطلاحات DUNE, اصطلاحات فیلم Dune, معانی اصطلاحات فیلم DUNE, اصطلاحات کلیدی فیلم Dune
واژه نامه فیلم Dune

داستان تپه یا تل ماسه یا همان دو DUNE بر دنیای بیابانی خشن آراکیس، سیاره ای دور از جهان های پرجمعیت و مسیرهای تجاری آنها، متمرکز است. غالباً به دلیل آب و هوای نامساعد آن، تپه یا تل ماسه نامیده می‌شود، اگرچه مخازن وسیعی از آب در اعماق کوه های جهان وجود دارد.

بادگیرها بخار آب کمی را در اتمسفر جمع آوری می‌کنند تا به انسان هایی که در آراکیس زندگی می‌کنند کمک کند تا زنده بمانند. آراکیس دارای زندگی طبیعی کمی است، تنها چند گیاه رشد کرده اند تا در کمترین آب ممکن تا حد امکان زنده بمانند.

با این وجود، ساندروت ها و کرم های شنی عظیم الجثه، و موش صحرایی را می‌بینیم که وجود دارند، همچون موش کانگوروئی که توسط ساکنان آراکیس به عنوان موآدیب شناخته می‌شود. آراکیس ممکن است خشن و دور افتاده باشد، اما به عنوان تنها منبع ادویه ملانژ نیز حیاتی است و توضیح می‌دهد که چرا این جهان بعید، از اهمیت کهکشانی محوری برخوردار می‌شود. آراکین پایتخت این سیاره است که مقر دولت امپراتوری آترایدس می‌شود.

Fremen ساکنان Arakkis از استعمارگرانی هستند که هزاران سال پیش به این سیاره رسیده اند. فرهنگ آنها بر مبارزه برای بقا در شرایط سخت و خاص آراکیس متمرکز شده است و از لحاظ تاریخی فرمن ها به دلیل شیوه های جنگی خود با موفقیت ارتش‌های پیشرفته تری را ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آنها کرم های ماسه ای آراکیس را تجلی فیزیکی خدای خود می‌دانند – آنها را شای هولود می‌نامند – و ملانژ را به عنوان بخش اصلی رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند. آن‌ها پیشگویی هایی درباره مهدی یا مسیح دارند که آنها را از شر دشمنان نجات می‌دهد.

این کلمه به معنای کسی که ما را به بهشت ​​می‌رساند ترجمه می‌شود، و طبق پیشگویی های فرمن، فردی خارج از جهان است که فرزند یک بن گسرت است. بسیاری از Fremen ها معتقد بودند که پل آتریدس مهدی پیش بینی شده بود.

سایر جهان‌های کلیدی

کالادان، خانه اجدادی خانواده Atreides، یک دنیای سرسبز که به دور ستاره دلتا پاونیس می‌چرخد. خانواده Atreides با یک ارتش قوی و قدرتمند بر Caladan حکومت می‌کنند و اقتصاد محلی از طریق ماهیگیری، باغات و صادرات برنج و شراب شکوفا می‌شود.

Giedi Prime از نظر تاریخی جهان خانه House Harkonnen است، یک جهان به شدت صنعتی در حال چرخش به دور ستاره Ophiuchi B. جمعیت Giedi Prime به دلیل رژیم Harkonnen در شرایط فقر شدید زندگی می‌کنند، بسیاری از بومیان به عنوان برده استفاده می‌شوند و Harkonnen سربازان را به خدمت اجباری استخدام می‌کند.

مواد گران‌بها از آراکیس

واژه نامه فیلم Dune, راهنمای اصطلاحات DUNE, اصطلاحات فیلم Dune, معانی اصطلاحات فیلم DUNE, اصطلاحات کلیدی فیلم Dune
واژه نامه فیلم Dune

در Dune ،Spice melange مهمترین منبع در کهکشان است و گفته می‌شود که یک خزانه‌ ادویه برای خرید یک سیاره کافی است. این فقط در آراکیس شکل می‌گیرد، جایی که زمانی ایجاد می‌شود که قارچ دفع شده از طریق ماسه ها در معرض محیط بایر دنیای بیابانی خشن اراکیس قرار می‌گیرد.

Spice melange به ناوبرها اجازه می‌دهد تا با خیال راحت در فضای تاریک و تار حرکت کنند، در حالی که مزایای سلامتی مرتبط با مصرف ادویه به این معنی است که افراد ثروتمند تمایل به ذخیره آن دارند. می‌تواند عمر را سه برابر افزایش دهد، متأسفانه ادویه یک ماده مخدر اعتیادآور است و معتادان را می‌توان با چشم های آبی رنگ آنها (که به چشم های ایباد معروف هستند) تشخیص داد.

بیشتر بخوانید:

در همین حال، آب زندگی یک مایع آبی سمی است که توسط Bene Gesserit به عنوان بخشی از آیین هایی که خواهر برای تبدیل شدن به یک مادر مقدس انجام می‌دهد، استفاده می‌شود. مانند ادویه ملانژ، فقط در آراکیس یافت می‌شود. به طور سنتی مردان هرگز از قرار گرفتن در معرض آب زندگی جان سالم به در نمی‌برند، اما پل آتریدس – به عنوان Kwisatz Haderach – ممکن است استثنا باشد.

فرهنگ کهکشانی در تپه

واژه نامه فیلم Dune, راهنمای اصطلاحات DUNE, اصطلاحات فیلم Dune, معانی اصطلاحات فیلم DUNE, اصطلاحات کلیدی فیلم Dune
واژه نامه فیلم Dune, راهنمای اصطلاحات DUNE, معانی اصطلاحات فیلم DUNE, اصطلاحات کلیدی فیلم Dune

Bene Gesserit نظم باستانی است که به دنبال هدایت جامعه بشری به سمت ثبات می‌رود. خواهران برای صعود به صفوف Bene Gesserit، سالها آموزش می‌بینند و سپس در معرض سم معروف به آب زندگی قرار می‌گیرند، که – در صورت زنده ماندن – به آنها دسترسی به خاطرات ژنتیکی همه اجداد زن خود را می‌دهد.

این خواهران سپس مادران محترم نامیده می‌شوند و در شمار رهبران بن گسریت قرار می‌گیرند و هنگام تصمیم گیری، از خاطرات ژنتیکی (به عنوان “حافظه دیگر”) استفاده می‌کنند. مادر بزرگوار، عالی ترین عضو Bene Gesserit، از بین مادران محترم انتخاب می‌شود.

بن گسریت مشتاقانه با یافتن راهی برای دسترسی به تمام خاطرات اجداد مرد خود، دانش خود را افزایش می‌دهند. برای این منظور، آنها یک برنامه مهندسی ژنتیک فشرده را انجام داده اند که شامل ایجاد موجودی است که آنها را “Kwisatz Haderach” می‌نامند و دارای این توانایی است.

بیشتر بخوانید:

امید Bene Gesserit این است که Kwisatz Haderach مسیر طلایی واقعی را باز می‌کند، گام های دقیقی که برای حرکت در آینده باید برداشته شود. “Kwisatz Haderach” در لغت به معنای “کوتاه شدن راه” است، با اشاره به این امید که دانش او به سرعت رشد انسان در جهت کمال کمک کند.

برخی از Bene Gesserit یک حقیقت واقعی ایجاد می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد فریب را درک کنند. با این حال، افراد دیگری نیز هستند که با این استعداد ذاتی متولد می‌شوند، که پل آتریدس نمونه ای از آنها است.

سایر گروه های کلیدی

The Mentats: رایانه های پیچیده و هوش مصنوعی پس از جنگ کیهانی به نام جهاد باتلریان در جهان دون ممنوع اعلام شده است و در نتیجه برخی افراد به عنوان منتت‌ها آموزش دیده اند – عمیق ترین متفکر، بهترین مشاور، مشهورترین راهنما.

Suk Doctors: فارغ التحصیلان مدرسه سوک که به عنوان پزشک آموزش دیده اند. اعتقاد بر این است که شرایط روحی آنها به این شکل است که آنها نمی‌توانند به بیمار خیانت کنند.

نمونه های کلیدی فناوری دون

واژه نامه فیلم Dune, راهنمای اصطلاحات DUNE, اصطلاحات فیلم Dune, معانی اصطلاحات فیلم DUNE, اصطلاحات کلیدی فیلم Dune
واژه نامه فیلم Dune, راهنمای اصطلاحات DUNE, معانی اصطلاحات فیلم DUNE, اصطلاحات کلیدی فیلم Dune

مخروط سکوت به طور سنتی منطقه کوچکی است که صدا در آن مخدوش می‌شود، بنابراین نمی‌توان بحث های درون آن را شنید یا ضبط کرد.

crysknife یک چاقوی مقدس است که از دندان یک کرم ماسه ای مرده ساخته شده است. توسط Fremen Arakkis مورد احترام قرار می‌گیرد. این چاقو نباید توسط کسی در خارج از قبیله Fremen دیده شود، در غیر این صورت باید توسط آن بمیرد.

Gom Jabbar را می‌توان به نوک انگشتان یک شخص وصل کرد. در همه خانه های نجیب‌راده از Gom Jabbar استفاده می‌شود تا در شرایط مناسب علیه دشمنان خود استفاده کنند، و Bene Gesserit از آن به عنوان بخشی از به اصطلاح “آزمایش انسانیت” استفاده می‌کند تا ببیند آیا آگاهی افراد از غرایز آنها قوی تر است. فردی که در مقابل گوم جبار شکست بخورد به طور غریزی کنار می‌کشد و منجر به درد بزرگی می‌شود، اما فردی که دارای خویشتن داری بیشتری است می‌تواند در برابر همه انگیزه‌های پیروزی مقاومت کند و شکل دیگری از جاه‌طلبی را فرم دهد.

سپر هولتزمن میدانی است که اثر سلاح ها را بی اثر می‌کند.

stillsuit لباسی است که تمام بدن را می‌پوشاند تا در سیاره آراکیس به حفظ رطوبت بدن کمک کند.

Thopter – وسیله‌ای است که برای سفر در سراسر آراکیس جهت پیدا کردن جغرافیای تهدید کرم های ماسه ای استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار واژه نامه فیلم Dune سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *