نقد فیلم Ferrari 2023 ؛ بازگشت بدون نقص مایکل مان به سینما

فیلم Ferrari، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال 2023 به کارگردانی مایکل مان بزرگ است که در ادامه این نوشتار، به نقد فیلم ferrari 2023 خواهیم پرداخت.

بیش از هفت سال از آخرین باری که با مایکل مان با بلک هت، فیلمی را کارگردانی کرده بود، گذشته است. او اکنون با فیلم بیوگرافی “فراری” که درباره کارآفرین خودرو که انزو فراری نام داشت، بازگشتی بزرگ داشته است.

این فیلم مورد انتظار به راحتی می‌تواند به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال 2023 تبدیل شود؛ زیرا مایکل مان از سال 2000، به دنبال تولید این فیلم بوده است. در واقع، او اخیراً در یک مصاحبه فاش کرده که از آن زمان که در حال تصویربرداری این فیلم بوده است.

نقد فیلم ferrari 2023

بازگشت بدون نقص مایکل مان به سینما

شما می‌توانید فهرست نقد فیلم ferrari 2023 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد فیلم ferrari 2023
نقد فیلم ferrari 2023

“فراری”، یک فیلم بیوگرافی، ورزشی آمریکایی می‌باشد که در سال 2023  توسط مایکل مان ساخته شده است. این فیلم بر اساس زندگینامه انزو فراری، بنیان‌گذار شرکت خودروسازی فراری، نوشته تروی کندی مارتین است.

بیشتر بخوانید:

معرفی فیلم سینمایی 2023 Ferrari

درباره فیلم

نقد فیلم ferrari 2023
تحلیل فیلم فراری

داستان فیلم بر اساس کتاب “انزو فراری: مرد و ماشین” نوشته روزنامه‌نگار ورزشی “موتوری براک ییتس” در سال 1991 است. “فراری” در هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به عنوان یکی از فیلم‌های رقابتی برای شیر طلایی انتخاب شد و نخستین نمایش عمومی آن در تاریخ 31 اکتبر 2023 که دیروز بود، در این جشنواره برگزار شد. عرضه رسمی فیلم در سینماهای آمریکا توسط شرکت نئون در تاریخ 25 دسامبر 2023 (10 آذر 1402) برنامه‌ریزی شده است.

صفحه‌ی یوتیوب NEON، در تاریخ 30 اکتبر، تریلر رسمی فیلم فراری را و قبل از نمایش آن در جشنواره فیلم ونیز منتشر کرد. تریلر فیلم 90 ثانیه است و دیالوگ‌های کمی دارد. داستان بر اساس کتابی می‌باشد که در سال 1991 توسط نویسنده و روزنامه‌نگار فقید براک یتس با عنوان انزو فراری – مرد، ماشین‌ها، مسابقه‌ها، نوشته شده است.

یتس علاقه خاصی به مسابقه داشت؛ زیرا او به عنوان گزارشگر پیت برای NASCAR در شبکه CBS مدتی را کار می‌کرد. او همچنین مجری برنامه مسابقه‌ای TNN American Sports Cavalcade نیز بود و مسابقه معروف Cannonball Run را ایجاد کرد.

آدام درایور و پنه لوپه کروز در نقش انزو و لورا فراری در این فیلم به عنوان نقش‌های اصلی، در کنار شیلین وودلی، گابریل لئونه، سارا گادون، جک اوکانل، پاتریک دمپسی، میشل ساووا، اریک هاوگن، آندره آ دولنته، جوزپه بونیفاتی بازی می‌کنند.

نقد فیلم ferrari 2023

نقد فیلم ferrari 2023
نقد و بررسی فیلم ferrari

فیلم درایور، بدون شک یک فیلم بیوگرافی خوش رنگ با خطوط و اجراهای تمیز است که در زیر بطن داستانی خود، چیزی دارد که می‌تواند پرواز کند. انتظار طولانی برای دیدن یکی دیگر از دیدگاه‌های مان در قالب فیلم سینمایی، این بار از روی واقعیت، بدون شک بهترین حسی است که هر انسان می‌تواند تجربه کند و این فیلم، به خوبی این حس را برای شما تدارک می‌بیند.

شاید فیلم فراری گاهی اوقات خسته‌کننده باشد، اما تماشای فیلم برای بررسی سبک‌های جدید فیلمسازی از یک کارگردان کلاسیک هالیوودی، لذت بخش است. آدام درایور در این فیلم، در فرم فوق‌العاده‌ای است و لهجه متمایزی که برای انزو فراری ساخته، می‌تواند بیننده را میخکوب کند و شخصیتی پیچیده و کاریزماتیک را به وجود بیاورد که در چندین جهت مختلف سختی کشیده است.

یک نیروی غیرقابل توقف در مرکز فیلم فراری مایکل مان وجود دارد. این فیلم سریع، خشمگین و به شدت غیرقابل پیش‌بینی است. مان، در یک لحظه، مخاطب را در تنگنای خلسه قرار می‌دهد. شاید سرعت و غیرقابل پیش‌بینی نبودن فیلم، به داستان ضربه بزند، اما تکنیک‌هایی در فیلم به کار گرفته شده که می‌تواند به شما اجازه بدهد تا پایان نمایش، از این اثر هنری لذت ببرید.

فراری، به عنوان یک داستان، ممکن است در طول کلیت کار خود جذابیت خاصی نداشته باشد؛ اما به عنوان یک اثر هنری که درباره حضور طولانی و تلاش‌های بیهوده یک مرد برای مقابله با آن است گهگاه هیجان‌انگیز می‌شود.

فیلم فراری، یک زندگینامه پیچیده و پرپیچ و خم است. مایکل مان مانند موضوعی که در اختیار دارد، در فیلم به طور همزمان از زیبایی و قدرت تحسین می‌کند؛ اما همواره به یاد دارد که زیبایی ممکن است پژمرده شود و قدرت می‌تواند نابود کننده باشد. او در این فیلم، درون یک ترومای پرتناقض از آشوب، درام و وحشتناکی گرفتار می‌شود.

نقد فیلم ferrari 2023

نقد فیلم ferrari 2023
نقد فیلم ferrari 2023

فراری، علاوه بر برخی انتخاب‌های خلاقانه و لهجه‌های اجباری، به طور کلی جذابیت خاصی دارد و داستان آن، به طور ذاتی به اندازه‌ای جذاب است که تماشاگران را از ابتدا تا انتها به خود جذب کند. اگرچه فیلم “فراری” سرگرم‌کننده و دارای مسابقات آدرنالینی و تست تیک تاک ساعتی است که به عنوان نشان‌های تجاری فیلم‌های مایکل مان شناخته می‌شوند؛ اما این بدان معنا نیست که فیلم برتری بیشتری از لحاظ داستانی نداشته باشد. این اظهارنظر، بیانگر این است که درکل، “فراری” نمی‌تواند به میزان شایستگی خود بالاتر برود.

شهرت مایکل مان و استفاده او از انرژی خلاقانه در ساخت این فیلم، مانند آلباتروس بر روی نتیجه نهایی آویزان است. بدون شک، این فیلم بدون امضای بصری که تاکنون فیلم‌شناسی مایکل مان را مشخص کرده، ساخته شده است.

آدام درایور به شیوه‌ای ایتالیایی به نقش انزو فراری در این درام زیبا پرداخته است. احتمالاً نسخه‌ای متفاوت از فراری وجود دارد که به نظر قانع‌کننده‌تر می‌رسد؛ اما درباره ساختار داستان کتاب که به طور کامل عدالت را درباره چنین موضوع غنی‌ای رعایت نمی‌کند، نمی‌توان انتظار کاری ارزشمند نداشت.

فراری یک فیلم منعطف و ظریف است. مان با این فیلم نشان داد که هنوز هم در قلب صنعت فیلمسازی توانایی حفظ جاودانگی دارد. صحنه‌های رانندگی در فراری حیرت‌انگیز و بی‌نظیر هستند. به گونه‌ای که شاید فیلم‌های جنون سرعت و سریع و خشن باید از آن یاد بگیرند.

فراری با دوری از هیجانات و همچنین درام خانوادگی، از طریق یک چرخش عالی، به وسیله آدام درایور و تعداد اندکی از صحنه‌های مسابقه‌ای که به طرز ماهرانه‌ای طراحی شده‌اند، فیلم را جاودانه می‌کند. شاید سکانس‌های رانندگی، آن جنون کافی را برای تنش نداشته باشند، اما باید دقت کرد که این فیلم، یک اثر در سبک بیوگرافی است و نباید از اصل خود فاصله بگیرد.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم ferrari 2023

بر اساس نقدهای سایت Rotten Tomatoes، این فیلم تاکنون نمره 80 درصد از 25 منتقد با میانگین امتیاز 6.5 از 10 را به همراه داشته است. در متاکریتیک، با توجه به 17 نقد، فیلم میانگین وزنی 74 از 100 امتیاز را دریافت کرده که نشان‌دهنده بررسی‌های عموماً مطلوب می‌باشد.

دیوید رونی از مجله هالیوود ریپورتر درباره این فیلم گفت:

داستان فیلم، به عنوان یک اپرای اقتصادی، به بررسی جوانب مختلف تجاری فرمول یک می‌پردازد.

مارلو استرن، از روزنامه رولینگ استون گفت:

شاید قهرمان داستان آدام درایور باشد؛ اما بدون شک پنه لوپه کروز برنده بزرگ این فیلم است.

خلاصه نقد روزنامه ددلاین نیز به این شرح بود:

فیلم با کلمه انفجار شروع می‌شود. نمی‌گویم فیلم بد بود؛ اما تمام مدت، به دنبال یک انفجار بودم.

پیتر برادرشاو و اوون گلیدبرمن از روزنامه‌های گاردین و ورایتی نیز از فیلم تعریف کردند و نمره قابل قبولی را به اثر جدید مایکل مان دادند.

جمع‌بندی

فیلم فراری مایکل مان، قطعا ارزش دیدن حداقل یک بار را دارد. اگر شما با فیلم‌های بیوگرافی محور، با پس‌زمینه‌ای تجاری اقتصادی ارتباط برقرار می‌کنید، بدون شک فیلم فراری می‌تواند لذت بخش باشد.

این فیلم، انفجار خاص و تنش ماشین سواری را به همراه ندارد، اما چند سکانس مسابقه‌ای دارد که بدون شک برای عاشقانه فراری، می‌تواند خوب عمل کند. این فیلم، بهترین فیلم مایکل مان نیست، اما برای کسی سال‌

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم ferrari 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

نسخه کیفیت خوب فیلم فراری چه روزی اکران خواهد شد؟

با توجه به اینکه این فیلم هنوز به صورت عمومی در سینماهای جهان به نمایش درنیامده، هنوز تاریخ دقیقی مشخص نیست، اما انتظار می‌رود که در انتهای ماه ژانویه، پس از 2 ماه حضور در پرده سینما، عرضه شود.

فیلم فراری درباره چیست؟

این فیلم، به زندگینامه انزو فراری، موسس شرکت فراری می‌پردازد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *