نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard : فیلمی تکراری که فراموش می‌شود

[yasr_overall_rating]رایان رینالدز و ساموئل ال جکسون یک بار دیگر در نقش بادیگارد و هیتمن بازگشته‌اند. با ما در نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard همراه باشید.

فیلم Hitmans Bodyguard The یک فیلم کمدی است که داستان ماجراهای داریوس و مایکل را روایت می‌کند و در سال 2017 اکران شد. در دنباله این اثر سینمایی یعنی فیلم Hitmans Wifes Bodyguard همسر داریوس، سونیا نیز در خطراتی که این دو از سر می‌گذرانند شریک می‌شود و سکانس‌های خنده‌داری را با هم رقم می‌زنند. این فیلم کمدی و اکشن است و به کارگردانی پتریک هیوز Patrick Hughes ساخته شده است. هیوز فیلم قبلی این سری را نیز کارگردانی کرده است.

در این فیلم با سه تن از نامدارترین بازیگران هالیوود یعنی رایان رینالدز (Ryan Reynolds)، ساموئل ال جکسون (Samuel L. Jackson) و سلما هایک (Selma Hayek) همراه می‌شویم که به ترتیب در نقش‌های بادیگارد، هیتمن و همسر هیتمن ظاهر می‌شوند. آنتونیو بندراس (بازیگر زورو) نیز در نقش ضد قهرمان است.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard را با هم بخوانیم.

نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard

فیلمی تکراری که فراموش می‌شود

در این مطلب از فیگار درباره عناوین زیر بحث شده است:

  • هیتمن کیست و چه می‌کند؟
  • داستان فیلم
  • منتقدان چه می‌گویند
  • کلام آخر
نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard, نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard 2021, فیلم Hitmans Wifes Bodyguard
نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard, نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard 2021, فیلم Hitmans Wifes Bodyguard

نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard : هیتمن کیست و چه می‌کند؟

برای گیمرهای قدیمی که با کنسول‌های Xbox، PlayStation2، Xbox 360  و PlayStation3 سر و کار داشته‌اند، واژه هیتمن Hitman واژه غریبی نیست و به واسطه بازی Hitman با شغل شریف این افراد آشنایی دارند. هیتمن در زبان فارسی معادل مستقیم ندارد. در اصلاح به افرادی که از شخص یا سازمانی برای کشتن یک نفر پول می‌گیرند، هیتمن گفته می‌شود. به عبارتی دیگر وظیفه هیتمن به قتل رساندن کسی است که دستور گرفته و برای انجام این ماموریت باید مجهز به تجهیزات و مهارت‌های حرفه‌ای در صنف آدم‌کش‌ها باشد.

از آن طرف، همانطور که احتمالاً پیش از این به گوشتان خورده، بادیگارد کسی است که وظیفه حفاظت از شخص به خصوصی را بر عهده دارد و برای زنده و سالم نگه داشتن شخص مورد نظر حقوق دریافت می‌کند.

در عنوان و سناریوی دو فیلم بادیگارد هیتمن و فیلم بادیگارد زن هیتمن این تناقض به چشم می‌خورد. بادیگارد وظیفه‌اش، حفظ جان آدمها است و هیتمن، وظیفه‌اش به قتل رساندن آدم‌ها. می‌توانید تصور کنید وقتی این دو در کنار هم قرار بگیرند چه ماجراهای خنده‌داری خلق خواهد شد. در فیلم قبلی دیدیم که بادیگاردی به نام مایکل، وظیفه حفاظت از جان یک هیتمن به نام داریوس را بر عهده می‌گیرد.

سلما هایک در فیلم اول نیز حضور داشته اما در این فیلم دوم همانطور که از اسمش پیداست قرار است دیالوگ بیشتر و نقش پر رنگ‌تری داشته باشد.

نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard : داستان فیلم

مایکل یک بادیگارد سطح بالا و بسیار حرفه‌ای است که چهار سال پس از اتفاقاتی که با داریوس از سر گذراند، مجوزش باطل شده است. او در تلاش است تا مجوز خود را پس بگیرد اما سفر جاده‌ای با هیتمن و بلاهایی که سرشان آمد او را نیازمند تراپی کرده است. تراپیست او به مایکل پیشنهاد می‌کند تا برای مدتی این شغل را کنار بگذارد و به تعطیلات برود تا از خشونت و وحشی‌گری و خون و خونریزی دور بماند.

مایکل به توصیه تراپیستش گوش می‌کند که سونیا سر و کله‌اش پیدا می‌شود. او به دنبال مایکل آمده و از او خواهش می‌کند شوهرش را نجات بدهد که دزدیده شده و جانش در خطر است. در همین حین مامور اینترپل، بابی اونیل Bobby O’Neill (با بازی فرانک گریلو Frank Grillo) که در تلاش است تا دنیا را از حملات سایبری نجات دهد، ناکام می‌ماند چرا که داریوس واسطش را به قتل می‌رساند و بابی مجبور می‌شود برای به نتیجه رساندن ماموریتش وارد عمل بشود.

در این فیلم هم مانند قبلی با یک دشمن خارجی طرف هستیم که سودای قدرت و نابودی جهان را دارد. آنتونیو بندراس (Antonio Banderas) اینجا نقش یک جنایت‌کار شرور به نام ارسطو پاپادوپولوس (Aristotle Papadopolous) را بر عهده دارد که به سادگی ممکن است اروپا را به آشوب بکشد. بندراس پیش از این نیز در فیلم دسپرادو Desperado با سلما هایک در سال 1995 هم‌بازی بوده است. این فیلم موزیک متن بسیار معروفی دارد که احتمالا شما هم آن را شنیده‌اید. حال بعد از 25 سال این دو با هم در یک فیلم هستند ولی در دو جبهه مخالف و رو در روی هم.

ایده ساخت یک دنباله بزرگ‌تر و پر هزینه‌تر و احتمالاً جذاب‌تر چیزی است که به کرّات شکست خوردنش را در هالیوود دیده‌ایم چرا که معمولاً وقتی یک فیلم موفق از آب در می‌آید و در گیشه خوب می‌فروشد، به آن به چشم معدن اسکناس نگاه می‌کنند و به زور می‌خواهند از یک درخت خشکیده باز هم میوه بگیرند. فیلم جدید بادیگارد هیتمن هم چندان از این قاعده مستثنی نیست.

به طور مشخصی، اضافه کردن سونیا به مخلوط کن این فیلم به امید اینکه در آخر چیزی گواراتر تحویل بگیریم، ترکیب ناب رینالدز و ال جکسون را به هم می‌زند چرا که پیش از این هم فیلم بیشتر بر شانه‌های این دو بازیگر حمل می‌شد و شاید اگر بازیگران دیگری در آن ایفای نقش می‌کردند فیلم انقدر محبوب نمی‌شد و خوب از آب در نمی‌آمد.

ساختن دنباله‌ای با ادامه همان روند و فقط با تاکید بر نقش مایکل و داریوس بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسد. به ویژه با در نظر گرفتن شخصیت خشن و تند و تیز همسر داریوس، سونیا که دیگر دوز خشونت فیلم را بیش از حد می‌کند و دل بیننده را می‌زند. به این ترتیب در فیلم Hitmans Wifes Bodyguard بیشتر سهم خشونت داستان به عهده هایک گذاشته شده و جکسون زیادی ریلکس و شل است آن هم با توجه به این مسئله که شغل ایشان آدم‌کشی حرفه‌ای است.

نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard, نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard 2021, فیلم Hitmans Wifes Bodyguard
نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard, نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard 2021, فیلم Hitmans Wifes Bodyguard

ارسطو (که در انگلیسی Aristotle گفته می‌شود) قصد دارد یک ویروس کامپیوتری را منتشر کند که دنیا را به سمت هرج و مرج می‌برد. قطعاً او برای ایفای نقش دشمن در این فیلم نسبت به گری اولدمن Gary Oldman در فیلم پیشین مناسب‌تر است. تماشای بندراس در این نقش بسیار لذت‌بخش است و به طرز جالبی می‌تواند در نقش‌های منفی بدرخشد حتی اگر در یک فیلم کمدی نه چندان سطح بالا باشد. تصمیم نویسندگان برای رو کردن یک بادیگارد و یک هیتمن که به ترتیب به جنگ مایکل و داریوس می‌روند زیاد خلاقانه نبوده و لحظات اوج داستان می‌توانست بسیار خلاقانه‌تر باشد.

هیوز کارگردان فیلم، از زمان آخرین فیلمش یعنی Expendables 3 تا 2017 که فیلم بادیگراد هیتمن را ساخته، پیشرفت چندانی در کارش مشاهده نمی‌شود. کارهای او بر خلاف گای ریچی اکشن‌های امضاداری نیستند که به راحتی از بین خیل عظیم فیلم‌های ژانر اکشن قابل تشخصی باشند.

البته در سال 2022 یک فیلم آماده اکران خواهد داشت به نام مرد اهل تورنتو The Man From Toronto که امیدواریم جنبه‌های قدرتمندتر این کارگردان و هنر واقعی او ر بتواند به مخاطب نشان بدهد. شاید بار اصلی بر دوش تدوین‌گران تیم هیوز یعنی جک هاچینگز Jack Hutchings و مایکل داتی Michael Duthie باشد. آن‌ها هستند که باید صحنه‌های اکشن که کات‌های پی در پی می‌خورد را روان جلوه دهند به ویژه که باید ته مایه طنز در کل فیلم را حفظ کنند. همچنین تیم بدلکاران این فیلم بسیار حرفه‌ای هستند و بدون ان‌ها اصلا فیلم Hitmans Wifes Bodyguard وجود نداشت.

لوکیشن فیلم به زیبایی انتخاب و مناسب نیازهای تولید، تغییر و تحول داده شده است. طراحی لباس در این فیلم کمی کلیشه‌ای بوده و همان چیزی را بر تن بازیگران پوشانده که انتظار داریم. طبق معمول بیشتر فیلم‌های اکشن کمدی، با حجم عظیمی از ترکاندن و منفجر کردن‌های بی مورد روبروییم و تیراندازی‌ها و زد و بندها. البته انگیزه فیلمساز از ساخت فیلم اکشن جز این نمی‌تواند باشد و جز این هم نباید انتظاری از آن داشته باشیم. فقط اگر با داستان منسجم‌تر و چالش‌برانگیزتری روبرو بودیم خیلی بهتر می‌شد و فیلم از یک فیلم پاپ کورنی دم دستی به یک اکشن درست و حسابی و ماندگار تبدیل می‌شد.

فیلم محافظ زن هیتمن فیلم به یاد ماندنی نیست و یک ماه بعد آن را فراموش خواهید کرد، که البته به این خاطر است که تلاش زیادی برای حرفه‌ای بودن آن صورت نگرفته است. صرفاً به مدت 99 دقیقه سرگرم خواهید شد و همین. هیچ چیز دیگری از آن دریافت نخواهید کرد.

به نظر می‌رسد این فیلم به واسطه داشتن تیم بازیگری پرطمطراق و دهان‌پرکن تمام سنگینی خود را روی دوش آن‌ها انداخته است. شاید بهتر بود به جای پرداختن میلیون‌ها دلار به سه-چهار بازیگر اصلی و مشهور فیلم، از بازیگران ارزان‌تری استفاده می‌شد و در عوض دستمزد آن‌ها صرف استخدام فیلمنامه‌نویسان بهتری می‌شد تا داستان انقدر آبکی نباشد.

در بخش‌های پایانی نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard ابتدا چند نقد از منتقدان سینمایی می‌خوانیم تا ببینیم راجع به این اثر چه فکری دارند. در نهایت یک جمع‌بندی خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard : منتقدان چه می‌گویند

جان دفور از هالیوود ریپورتر می‌نویسد:

صحنه‌های خنده‌داری که گهگاه پیش می‌آیند در دریایی از کلیشه‌های ژانر اکشن-کمدی غرق می‌شوند. کلیشه‌هایی که دهه‌هاست در هالیوود تکرار می‌شود. این بازیگران لیقتشان بیشتر از این است. همچنین مخاطبان.

مالی فریمن از اسکرین رنت اندکی با این فیلم مهربان‌تر بوده و گفته است:

فیلم Hitmans Wifes Bodyguard یک کمدی اکشن خوب دیگر است که با حضور رایان رینالدز، ساموئل ال جکسون و سلما هایک و اجرای خوبشان جالبتر هم شده است.

مت گلدبرگ در کلایدر چنین گفته:

در واقع اگر بفهمم این فیلم یک فیلمنامه هم داشته بسیار متعجب می‌شوم. به نظر می‌رسد عوامل برای ساخت این فیلم چند مورد در ذهنشان داشته‌اند. بازیگرها به موقعیت‌ها و لوکیشن‌های مختلف برده می‌شوند و برای اینکه بفهمیم داستان از چه قرار است یکی دو خط دیالوگ می‌گویند. تلاش زیادی صرف داستان نویسی این فلیم صورت نگرفته چرا که اساساً مخاطب برای داستان خوب به تماشای این فیلم نمی‌رود. شما برای دیدن طعنه‌های رایان رینالدز، ال جکسون که به دفعات فحش‌های آبدار می‌دهد و سلما هایک که تند و تیز است به سینما خواهید رفت. حتی اینجا مورگان فریمن را دارید که به فیلم رستگاری در شاوشنک ارجاع می‌دهد.

نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard, نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard 2021, فیلم Hitmans Wifes Bodyguard
نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard, نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard 2021, فیلم Hitmans Wifes Bodyguard

کانر پتری در سی. آر. پی. رایتز اما عاشق این فیلم بوده و چنین می‌گوید:

فیلم Hitmans Wifes Bodyguard ترکانده است. این فیلم فیلم اصلی را از هر لحاظ پشت سر گذاشته است. چیزی که از این فیلم یک اثر فوق‌العاده ساخته، این است که حتی تماشای فیلم اول لازم نیست تا بتوانید از دنباله آن به طور کامل لذت ببرید. با این حال امیدواریم زمان بازنشستگی این تیم سه نفره فرا رسیده باشد، اما اگر شرط، موفقیت در باکس آفیس است، من که شکایتی ندارم.

گریس راندولف در بیاند د تریلر می‌گوید:

این فیلم لوکیشن‌های خوبی دارد و چند جوک بامزه هم دارد. اما همه این‌ها را پیش از این بارها و بارها دیده‌ایم. حتی از همین بازیگران. این یک فیلم است که فقط به درد نگهداری در آرشیو خانه می‌خورد، نه تماشا کردن در سینما.

پیتر بردشاو در گاردین چنین می‌گوید:

این فیلم اینجا و آنجا چند جوک نیم‌بند دارد، اما خواهش می‌کنم به من بگویید در سال 2023 نباید فیلم “بادیگارد مامور مادر زن هیتمن” را هم ببینیم.

نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard : کلام آخر

در پایان نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard باید بگوییم، این فیلم یک فیلم تیپیکال کمدی اکشن است که اگر به این ژانر علاقه دارید احتمالاً از آن لذت خواهید برد. ولی اگر در مورد این ژانر زیاد مطمئن نیستید یا پیش از این چنین فیلم‌هایی را تماشا کرده‌اید و خوشتان نیامده، شاید بهتر باشد تماشای این فیلم را به آینده دور موکول کنید.

اگر بخواهیم در مورد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard زیادی سخت‌گیر باشیم، باید گفت این فیلم اثر زردی است و حرفی برای گفتن ندارد و کارگردان، بازیگران و سایر عوامل آن فقط برای ساختن یک فیلم گیشه‌ای دور هم جمع شده‌اند. داستان زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد و می‌توانستند بیشتر برای آن وقت بگذارند ولی خب، به هر حال چه کسی به داستان یک فیلم بزن بهادری اهمیت می‌دهد مادامی که هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده باشد؟

از شما بسیار ممنونیم که تا پایان نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard با ما همراه بودید. پیشاپیش از شما ممنونیم که نظرات و دیدگاه‌های خود را در قسمت کامنت با ما به اشتراک می‌گذارید.

عوامل:

  • کارگردان: پتریک هیوز
  • بازیگران: رایان رینالدز، ساموئل ال جکسون، سلما هایک، آنتونیو بندراس
  • تهیه کنندگان: کریستا کمپل، بوز دیویدسون
  • نویسندگان: تام اوکانر، برندون مورفی، فیلیپ مورفی

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *