نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) : سفر در زمانی که گذشته است

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به بررسی و نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) می‌پردازیم که یک تریلر روانشناسانه است. در ادامه با سایت فیگار همراه ما باشید تا در رابطه با این فیلم بیشتر بدانید.

در این فیلم دیلان اوبراین (Dylan O’Brien) در نقش فردریک، کاراکتر اصلی فیلم ظاهر شده است. اوبراین را احتمالاً از سری فیلم‌های دونده هزارتو (The Maze Runner) به خاطر داشته باشید. او در ابتدای مسیر بازیگری‌اش با سریال نوجوان‌پسند گرگ نوجوان یا Teen Wolf به شهرت رسید.

در این فیلم فردریک در پی وقوع حوادثی، زندگی خسته‌کننده و تکراری‌اش متحول شده و مجبور می‌شود با مشکلات گذشته و حالش مقابله کند.

فیلم فلش بک 2020 به کارگردانی کریستوفر مک براید (Christopher MacBride) ساخته شده که به نسبت کارنامه آماتورش اثری جسورانه به حساب می‌آید.

با ما در این مطلب همراه باشید تا نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) را از جنبه‌های مختلف داشته باشیم.

نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020)

سفر در زمان

می‌توانید در لیست زیر عناوین آورده شده در این نوشتار را ببینید.

  • خلاصه داستان
  • کارگردانی
  • سطح بازیگری
  • اگر از این فیلم خوشتان آمده
  • نظر منتقدین
  • کلام آخر
نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020
نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020

نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) : خلاصه داستان

فیلم فلش بک 2021 جدیدترین فیلم با حضور دیلان اوبراین است که با محوریت سفر در زمان ساخته شده و ما را با زندگی شخصی به نام فردریک آشنا می‌کند.

فردریک سعی دارد تا با سختی‌های یک زندگی عادی و خسته‌کننده و تا حدودی پیش پا افتاده کنار بیاید. البته موفقیت چندانی در زندگی حاصل نکرده و در هر زمینه‌ای مجبور بوده به متوسط و کم قانع شود.

او شغلی دارد که از انجامش لذت نمی‌برد، رابطه‌ای دارد که اهمیت چندانی برایش ندارد و مادری در شرف فوت دارد که حتی دیگر او را نمی‌شناسد. به نظر می‌رسد که او در این چرخه خاکستری گیر افتاده است.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ


اما زندگی او زمانی متحول می‌شود که با یکی از دوستان دوران دبیرستانش روبرو می‌شود. دورانی که تقریباً بر اثر فرسودگی‌های زندگی از ذهنش پاک شده بود. در پایان این ملاقات اما، زندگی فردریک دیگر آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد.

او در این مسیر مجبور می‌شود چالش‌های بسیاری را راجع به حال و گذشته خو و تصمیماتی که گرفته و نگرفته حل کند. او موفق می‌شود به گذشته رفته، با خودش در دوران دبیرستان روبرو شود و این معما را در زندگی‌اش حل کند که دختری که از او خوشش می‌آمد چه شد. او در این مسیر از کمک دوستان قدیمی‌اش، آندره (Keir Gilchrist) و سباستین (Emory Cohen) بهره‌مند می‌شود.

این فیلم در واقع ترکیبی از عناصر ژانر هیجان‌انگیز، علمی-تخیلی، رمزآلود و درام است. فیلم‌هایی با ژانر ترکیبی روی لبه تیغ راه می‌روند و ممکن است به یک ترکیب ناب و بدیع و یا یک فاجعه تمام عیار بدل شوند.

 

نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020
نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020

نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) : کارگردانی

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مک‌براید ساخته شده است و برای یک فیلمساز نسبتاً ناشناس پروژه‌ای بلندپروازانه است. برای خلق کردن یک فیلمنامه اورجینال به این پر و پیمانی، به شجاعت بسیار و دیوانگی اندکی احتیاج دارید به ویژه وقتی به عنوان یک فیلمساز کارنامه آن چنان سنگینی ندارید که برایتان اعتبار کسب کرده باشد. این مسئله که مک‌براید به صورتی کاملاً پیش‌کسوتانه فیلم را به نوعی پیش برده که اغلب همه چیز خوب از آب درآمده جای تحسین زیادی دارد.

فیلم Flashback از نظر بصری قابل قبول است و شاید بیشتر از قابل قبول. جلوه‌های ویژه در این فیلم حرفه‌ای هستند و باعث نمی‌شوند که سطح فیلم پایین بیاید. مشکلی که حتی در بسیاری از آثار خوب سینمایی شاهدش هستیم برای مثال فیلم نابودی (Annihilation) با بازی ناتالی پورتمن، به طور مشخص بودجه اندکی برای بخش انیمیشن و جلوه‌های ویژه در نظر گرفته بود که یک تنه باعث شد فیلم با چنین پتانسیل بالایی، در نظر بسیاری از مخاطبان فیلم ضعیفی به نظر بیاید حتی با وجود خلاقیت‌های به کار رفته در بخش داستان‌نویسی و فیلمنامه.

فیلم Flashback 2020 کمابیش توانسته داستان پیچیده‌اش را با سرعتی مناسب و لقمه به لقمه به خورد مخاطبش بدهد. البته با وجود حرفه‌ای بودن فیلم در سطح بصری، این فیلم گاهی در سطح داستان لنگ می‌زند و قابل درک نیست.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

نقد فیلم احضار 3 (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) : شروع دوباره


گاهی ممکن است در زیر لایه‌های سنگین داستان که کم کم به روی هم قرار گرفته‌اند له شوید و یا سر کلاف را گم کنید یا حواستان پرت شود. فیلم فلش بک Flashback از آن دسته از فیلم‎‌هایی است که باید شش دانگ حواستان جمع تماشایش باشد وگرنه ممکن است خط داستانی را گم کنید.

البته به عقیده بنده تمام فیلم‌های خوب اینطورند و به هیچ وجه فیلم دیدن نصفه و نیمه نمی‌تواند تمام آنچه که می‌توانید از فیلم بگیرید را به شما بدهد. در نهایت در نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) باید گفت، در نوشتن فیلمنامه‌ای که به طور عمدی سعی دارد پیچیده باشد در عین حال که جالب و سرگرم‌کننده باشد، باید هنر زیادی به خرج داد و فلش بک از این امتحان سربلند بیرون آمده است.

نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020
نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020

یکی از بهترین مثال‌ها برای این سبک از نوشتن فیلمنامه، ممنتو (Memento) کریستوفر نولان است که این کار را در بالاترین سطح ممکن انجام داده و فیلمی ماندگار خلق کرده است. قطعاً فیلم فلش بک 2021 به همان خوبی نیست اما برایش زحمت کشیده شده و آبکی و سرسری ساخته نشده است.

عنوان اصلی این فیلم، The Education Of Fredrick Fitzell بوده که تقریباً به تحصیل فردریک فیتزل ترجمه می‌شود. به نظر اینجانب، نه عنوان قبلی و نه عنوان فعلی این فیلم به هیچ وجه جذاب نیست و زیادی کلی است. عنوان فلش بک زیاد خاص نیست و خیلی راحت از اذهان بینندگان پاک می‌شود. شاید بهتر بود در یافتن نام مناسب برای این اثر سینمایی خلاقیت بیشتری به کار گرفته می‌شد.

باید اذعان کرد فیلم‌های تریلر روانشناسانه با موضوع سفر در زمان دست در دست هم بسیار خوب کار می‌کنند. از این ترکیب طلایی به احتمال زیاد در آینده بیشتر خواهیم دید چرا که ده‌ها روش برای روایت ان وجود دارد و هر کارگردانی می‌تواند چاشنی خودش را اضافه کند. در چنین فیلم‌هایی بیننده در کنار قهرمانان فیلم قدم برمی‌دارد و در کنار او جواب معماها را کنار هم می‌چیند تا بتواند پرده از حقیقت نهایی بردارد، و همین است که جذابشان می‌کند.

در فیلم فلش بک 2021 تدوین حرفه‌ای و دقیق به خدمت فیلمنامه درآمده است و به جرات می‌توان گفت اگر تدوین به درستی صورت نمی‌گرفت، فیلم تا پنجاه درصد افت می‌کرد.

نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) : سطح بازیگری

نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020
نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020

از نقاط قوت فیلم فلش بک می‌توان به بازیگران قابلش اشاره کرد. دیگر بر همگان واضح است که اوبراین کاریزمای سینمایی و مهارت بازیگری ویژه‌ای دارد که به هر فیلمی که در آن شرکت می‌کند جلوه خاصی بخشیده و آن را به سطح بالاتری می‌رساند.

اجرای او به عنوان فردریک باورپذیر است و می‌تواند کاری کند که مخاطب با او همراه شده و تا انتها بخواهد ماجرایی که بر او می‌گذرد را دنبال کند و از سرانجامش با خبر شود. اوبراین در این فیلم به ما اثبات می‌کند که چیزی بیشتر از یک ستاره در فیلم‌های ویژه بزرگ‌سالان کم سن و سال است.

بی صبرانه منتظریم تا در آینده او را در نقش‌های پیچیده‌تر ببینیم و از هنر و استعداد او شگفت‌زده شویم. هالیوود نسل جدیدی از ستارگان جوان را معرفی کرده که می‌توانند جان تازه‌ای به دنیای سینما بدهند. امیدواریم نام اوبرایان در کنار بازیگرانی چون سیرشا رونان، آنیا تیلور-جوی، فلورنس پیو و تیموتی شالامه بیاید چرا که واقعاً لیاقتش را دارد.

به جز اوبرایان در این فیلم شاهد هنرمندی مایکا مونرو (Maika Monroe) نیز هستیم. او که در ابتدای مسیر حرفه بازیگری خود در فیلم‌های It Follows و The Guest حضور پررنگی داشته، اینجا هم عملکردی شایان توجه از خود به جا می‌گذارد. با وجود در اختیار داشتن تایم محدود و سکانس‌های نسبتاً کم، کاراکتری که بازی می‌کند یعنی سیندی (Cindy) دینامیک لازم را به فیلم اضافه می‌کند و با سایر بازیگران و با داستان فیلم در هماهنگی کامل است.

نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) : اگر از این فیلم خوشتان آمده

نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020
نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020

کسانی که فیلم دانی دارکو (Donnie Darko) را دیده‌اند، احتمالاً فیلم فلش بک برایشان آشناست. این فیلم که در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است، با حضور جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal) داستان پسری به نام دانی را دنبال می‌کند که روزی با یک خرگوش کریه‌المنظر ملاقات می‌کند. خرگوش به او می‌گوید که دنیا قرار است به زودی به پایان برسد. دانی یک نوجوان خجالتی است که بسیار تنهاست و در زندگی حیران و سرگردان است. جیلنهال در این فیلم با خواهرش مگی (Maggie) هم‌بازی است.

با ما در آخرین قسمت از نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) همراه باشید تا چند نظر از منتقدین را در مورد این فیلم بخوانیم.

نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) : نظر منتقدین

راب آلدام در سایت بک سیت سینما نوشته است:

دومین فیلم بلند کریستوفر مک‌براید شاید زیادی سعی می‌کند و خط روایی بریده فیلم ممکن است دنبال کردنش را برای بیننده دشوار کند، اما فیلم فلش بک ۲۰۲۰ یک معمای مبتنی بر حافظه جذاب است.

سایمون هوپر در انی گود فیلمز چنین عنوان می‌کند:

با وجود طراحی صدای بی نظیر، جلوه‌های بصری قوی، و چند سکانس با تدوین حرفه‌ای در حالی که فیلم به اوج خود نزدیک می‌شود، فیلم فلش بک حرف‌هایی برای گفتن دارد. عنوان جدید این فیلم بسیار بیشتر با محتوای آن همخوانی دارد.

گری آرنوت در سینما پرسپکتیو راجع به فیلم Flashback 2020 این‌گونه نوشته:

در عین حال که فرد در این ورطه عمیق‌تر می‌شود، فیلم پیوستگی خود را از دست می‌دهد و از نورپردازی غلیظ نئونی برای پنهان کردن خلاء داستان استفاده می‌کند و از وصل کردن نقاط داستان به هم خودداری می‌کند.

درن لوکاس در مووی ریویوز 101 نوشته است:

سردرآوردن از این فیلم رفته رفته بسیار دشوار می‌شود و منجر می‌شود به دنبال آرام کردن سردردی بروید که از تماشای این فیلم گرفته‌اید. اگر چه بازی‌ها بد نیست، دیلان اوبراین نقشی را قبول کرده که از او بازیگر بهتری می‌سازد اما مشکل اینجاست که او برای بازی در نقش یک دانش‌آموز دبیرستانی زیادی مسن به نظر می‌رسد. این از آن فیلم‌های علمی تخیلی است که سعی می‌کند پیام مهمی را درباره همه چیز در زندگی انتقال بدهد، اما آنقدری که انتظار داریم خوب پیاده‌سازی نشده است.

نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) : کلام آخر

نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020
نقد فیلم Flashback ؛ نقد فیلم فلش بک 2020

در پایان نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) باید گفت، شاید این فیلم نتوانسته باشد کیفیت و دقت لازم را تا پایان حفظ کند بدون اینکه افت داشته باشد، اما به هر حال فلش بک فیلمی دیدنی است و به وقتی که پایش سپری می‌کنید می‌ارزد. اگر طرفدار درام‌های علمی-تخیلی و تریلرهای هیجان‌انگیز روان‌شناسانه هستید و اگر به نظرتان جالب‌ترین و دشوارترین چالش هر انسانی، روبرو شدن با خودش است، تماشای این فیلم به شما توصیه می‌شود. مک‌براید در کل عملکرد خوبی به عنوان کارگردان داشته و ما را به فیلم‌هایی که در آینده قرار است بسازد مشتاق می‌کند.

از شما بسیار ممنونیم که تا آخر نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) با ما بودید. بی‌صبرانه منتظر نظرات ارزنده شما در رابطه با این فیلم هستیم. امیدواریم در صورت تماشای این فیلم از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

در ادامه بسیار دوست می‌داریم در رابطه با نقد فیلم Flashback از نظرات شما در بخش کامنت‌های همین مطلب در سایت فیگار بهره‌مند شویم.


2 thoughts on “نقد فیلم Flashback (فلش بک 2020) : سفر در زمانی که گذشته است

  1. مهمترین بخش این فیلم از نظر من جدا از خود داستان پردازی و کارای فنی خود فیلم بابد به فهم بسیار عالی و تاثیر بینهایت درست مصرف موادهای فوق روانگردان مثل ال اس دی یا بونزای و ….. به عن‌ان کسی ک تجربه این تریپهای سنگین رو‌داشتم و ازبهترین تریپها تا سخترینهارو دیدم کامل متوجه این اتساع زمانی و این کرمچالها میشم، حتی خودم ی مراجع داشتم ک دقیق کاملا زندگی سبیه همین شخص اول داستان داشت، تماما رفتار گفتار حرفها و اتفاقها و چشم بازگردن و خود رو در موقعیتهای دیگه دیدن بدون اینکه بدونه چه شکلی به این نقطه رسیده، تو جلسات متعدد راجع به این احوالات قحبت میکردیم و جالبیش برام این بود ک این تنها فیلمی بود ک دقیقا و کاملا تمام احساسات و هیجاناتی ک وارد میشه رو بخوبی نشون داد، من واقعا شک کردم ک کارگردان حتما تجربهای زیادی داشته چون بیاد موندن و توان تصویری بهش دادن فقط از روی تعریف شنیدن از کسی یا تصویر ذهنی ساختن کارگردان بوجود نمیاد ، حداقل ب این واقعیت محاله حتما شناخت اصلی بهش داشته، در کل برای من خیلی اموزنده بود و شدیدا سرگرم کننده و جذاب ?????

    1. ممنون از نظرتون بله گاهی تجربیات ارزنده زندگی با قیمت سنگینی به دست میاد و اگر آماده نباشیم ممکنه فاجعه بار باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *