نقد فیلم The Unhealer (نادرمانگر 2020) ؛ به تناسب

در این نوشتار به نقد فیلم The Unhealer به کارگردانی مارتین گویگوی خواهیم پرداخت. در ادامه با سایت فیگار همراه باشید تا به بررسی فیلم The Unhealer بپردازیم.

در دنیای نادرمانگر (The Unhealer)، شخصیت­ های آشنایی از فیلم ­های کلاسیک دهه­ ی نود آمریکا به چشم می­‌خورند؛ پسر دبیرستانی ضعیف هیکلی که همه به او زور می­‌گویند و او را مورد آزار و اذیت قرار می­‌دهند. مادر نگرانی که تنها دغدغه­‌ی او محافظت از فرزند خود است.

بچه‌­های دبیرستانی که به دست جبر کنار هم قرار گرفته­‌اند و مرزی بین محیط زندگی آن­ها و ماجراهایی که برای آن­ها پیش می­آید وجود ندارد. پلیس و داروغه­‌ی یک شهر کوچک که در یک بیابان سر از خاک درآورده است.

همه و همه به علاوه‌­ی عناصر فراطبیعی، خشن و رمانتیک که حتی چاشنی کمدی هم به بعضی سکانس­‌های آن اضافه شده است، دست به دست هم داده‌­اند تا فیلم The Unhealer را به یک فیلم هیجان انگیز تبدیل کنند.

نقد فیلم The Unhealer (نادرمانگر 2020)

به تناسب

فهرستی از موضوعاتی که در این مقاله به آن­ها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

  • به تناسب
  • خلاصه­‌ی داستان – عصاره­‌ی دهه­‌ی نود
  • شخصیت پردازی
  • بررسی تکنیک
  • جمع‌بندی
نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020
نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020

سالانه، به تعداد فیلم­‌هایی که در صنعت سینما ساخته می­‌شوند افزوده شده و طیف گشترده­‌تری از سلایق و مخاطبین به وجود می­آیند. همچنین، شکاف کیفی بین رده­‌های متفاوت این صنعت به شکل چشم­گیری در حال افزایش می­‌باشد.

سرمایه­‌های کلانی که نهایتا به ساخت بلاک باسترها منجر می­‌شود، نقش تعیین کننده­‌ای در کیفیت نهایی هر یک از این فیلم‌­ها ایفا می­‌کنند، چرا که عوامل پشت صحنه و طبیعتا خود بازیگران، نسبت به همبن سرمایه‌­ها طبقه­‌بندی شده‌­اند.

اما دو مسئله­ که باید به آن­ها توجه کرد:

  • فیلم­ه‌ای قوی لزوما از حمایت مالی کلان برخوردار نیستند و بلکه این عناصر متفوت در هر اثر است که با دست به دست هم دادن، ارزش کار را تعیین می­کنند هرچند که نتیجه­‌ی نهایی از چارچوب تعریف شده برای یک فیلم قوی خارج شود.
  • همانطور که پیش­تر به این حقیقت اشاره شد، آثار سینمایی بر حسب سرمایه‌­گذاری­‌های مالی و نیز خروجی هنری‌­ای که از آن برخوردار هستند طبقه بندی می­‌شوند. در نتیجه، مگر برای مقاصدی چون اشاره به بدیهیات و یا آموزش، مقایسه­‌ی فیلم­‌هایی که هم سطح نیستند دور از منطق به نظر می­رسد.

فیلم The Unhealer، یک فیلم مستقل است که با توجه به انتظاراتی که فستیوال Grimmfest (یک فستیوال برای فیلم­‌های ترسناک که در اکتبر سال 2020، در نزدیکی هالووین برگزار شد) مطرح کرده بود، از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

در واقع، بهتر است که فیلم نادرمانگر را در مقیاسی که برای آن طراحی شده است بررسی و نقد کنیم تا دچار اشتباهات نه چندان واضحی مثل مقایسه­‌های غیر معقول نشده و کار خود را به درستی انجام دهیم.

نقد فیلم The Unhealer (نادرمانگر 2020) ؛ خلاصه‌­ی داستان

عصاره­‌ی دهه نود

نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020
نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020

کلی (Kelly)، یک پسر نوجوان دبیرستانی است که به همراه مادر خود، برنیس (Bernice)، در یک کاراوان ثابت زندگی می­کند. کلی، زندگی رقت انگیزی دارد؛ او از یک بیماری نادر به نام پیکا (Pica) رنج می­برد که به سبب آن نمی‌­تواند غذایی را بخورد، در حالی که او به خوردن اجسام غیر غذایی تمایل نشان می­دهد.

همین مسئله باعث شده است که او ضعف فیزیکی شدیدی پیدا کند و از پا بیافتد. البته این، تنها گوشه­‌ای از مشکلات او به عنوان یک بیمار پیکا است. هم دبیرستانی­‌های کلی، به سبب ذائقه­‌ی غیر معمول او، نام مستعار “پسر آشغالی” را برای صدا کردن او به کار می­برند.

آن­ها سر به سر او گذاشته و او را مورد انواع آزار­های فیزیکی و روانی قرار می­‌دهند. در اولین دقایق فیلم نادرمانگر، مادر کلی، یعنی برنیس را مشاهده می­کنیم که در شهر پرسه می­زند. شهری بیابانی که بیشتر شبیه به شهرهای مفلوک وسترن قدیمی به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ


البته، برنیس در این گستره تنها نیست و گوزن قرمز (Red Elk)، یک سرخپوست محلی نیز در همان حوالی مشغول به انجام کاری است. او و برنیس در ادامه متوجه حضور یک مرد پیر در شهر می­شوند که ادعا می­کند توانایی درمان کردن بیماری­های لاعلاج را دارد.

مرد پیر، برای نمایش دادن واقعی بودن قدرت خود، درد پشت یک پیرزن را که سال­‌هاست در عذاب به سر می­برد را برطرف می­کند. برای برنیس، این یک کور سوی امید برای نجات زندگی در حال نابودی پسرش است.

اما از دید گوزن قرمز، که یک سرخپوست معتقد به سنت و فرهنگ در حال از بین رفتن مردم خود است، این مرد پیر که پفلوئگر (Pflueger) نام دارد، شیادی بیش نیست. او به راحتی متوجه می­شود که پفلوئگر از دانش کافی برای انجام صحیح مراسم درمانگری برخوردار نیست.

بنابراین، گوزن قرمز به پفلوئگر هشدار می­دهد که او قدرتی را در دست گرفته است و متعلق به او نبوده و در نهایت حاصلی جز آسیب به دیگران و خودش نخواهد داشت. این پندآموزی با یک سیلی محکم به صورت پیر مرد تکمیل می­شود.

در اینجا می­بینیم که گوزن قرمز، خود متوجه درد فیزیکی حاصل از ضرب‌ه­ای که به صورت پفلوئگر وارد کرد می­شود. این مسئله اشاره­‌ای به اتفاقاتی که در ادامه­‌ی روند فیلم با آن مواجه خواهیم شد دارد.

برگردیم به یرنیس، او سرانجام فرصتی پیدا می­کند که با پفلوئگر سر صحبت را باز کند و از او بخواهد تا به داد پسر بیمارش برسد. پفلوئگر می­پذیرد اما هیچ چیز طبق برنامه پیش نمی­رود. در حین مراسم درمانگری، پفلوئگر جان خود را از دست می­دهد.

بعد از گذشت مدتی، کلی متوجه می­شود که بیماری او واقعا از برطرف شده است. اما این تنها ویژگی جدید او نیست، آسیب­‌های فیزیکی در بدن او به همان شکلی که ولورین در سری فیلم­های ایکس من ترمیم می­شد، به حالت اولیه‌­ی خود برمی­گردد. او این توانایی جدیدش را با مادرش در میان می­‌گذارد.

در ادامه؛ کلی متوجه می­شود که وقتی کسی قصد آسیب زدن به او را داشته باشد، خود صدمه خواهد دید در حالی که اتفاقی برای کلی نخواهد افتاد چرا که بدن او به سرعت ترمیم می­‌شود. این مسئله وقتی برای او روشن می­شود که یکی از هم دبیرستانی‌­هایش او را مورد ضرب و شتم قرار می­دهد.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت


که در نتیجه­‌ی آن خود ضارب از ترس جانش پا به فرار می­گذارد. این یک نقطه عطف در روند فیلم است. کلی اعتماد به نفس از دست رفته­‌ی خود را باز می­یابد، شاید کمی بیش از حد معمول و سرانجام شروع می­کند به نقشه کشیدن برای گرفتن انتقام از کسانی که او را اذیت می‌­کردند.

در واقع، ادامه­‌ی فیلم به جز قسمت‌­هایی که نشان می‌­دهد پفلوئگر قدرت خود را چگونه به دست آورده است، شخصیت پردازی­‌های پراکنده و نیز چند سکانس رمانتیک بین کلی و دختری که از او خوشش می آید یعنی دومنیک (Dominic)، قطاری از سکانس‌های خشن است که وحشت می­‌آفریند.

شاید بتوان پیام فیلم را در چند جمله خلاصه کرد؛ قلدری هرگز نتیجه‌­ای جز قلدری ندارد. جاه­طلبی پیمودن سراشیبی سقوط است. انتقام گرفتن هیچوقت عمل معقولی نیست و این که باید به سنت­‌ها احترام گذاشت و نباید از آن­ها برای سودجویی استفاده کرد.

البته مهمترین پیام فیلم، هشدار در مورد شیطان نهفته در اعماق وجود انسان‌­هاست، اینکه حتی بی خطرترین انسان­‌ها نیز توانایی غافل­گیر کردن کسانی که به هیچ وجه انتظار آن را نمی­‌کشیدند را هم دارند.

نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020
نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020

به طور کلی، این فیلم پیام جدیدی را به مخاطب انتقال نمی­دهد، بلکه فیلمی است برای گذران وقت و سرگرمی به سبک هالووینی، بیشتر شبیه به فیلم­هایی که در دهه­ی نود در بین فیلم­های اجاره‌­ای ممکن بود به چشم بخورد.

حقیقت این است که چنین فیلم‌­هایی برای مخاطب آمریکایی یک حس نوستالژیک دارند و شاید برای مخاطبانی از کشورهایی که در آن­ها هالووین کلیشه­‌ای بیش به نظر نرسد. هرچند که هر اثری، بسته به مسیر روایی خود و نیز چگونگی پرداخت به آن روایت، هویتی مستقل دارد که نمی­توان آن را نادیده گرفت.

نقد فیلم The Unhealer (نادرمانگر 2020) ؛ شخصیت پردازی

در قسمت قبلی به این مسئله اشاره شد که شخصیت‌­ها و روند کلی داستان، بازگویی کلیشه‌­های آمریکایی مربوط به دهه‌­ی نود میلادی است. در حالی که اگر با دقت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌­شویم که این کلیشه‌­ها محدود به زمان خود نیستند.

در واقع، این شخصیت‌­ها استعاره‌­ای از چرخه‌­های باطلی هستند که ناخواسته، خود آن را بازسازی می­کنند. برای مثال، پدر یکی از پسرهای قلدر وقتی که متوجه قلدری پسرش و دوستان او می‌­شود از روی این مسئله به سادگی عبور می­کند اما وقتی ورق برمی­گردد، وکیل و وصی پسر خود می­شود.


بیشتر بخوانید:

نقد سریال Mare Of Easttown (میر شهرک شرقی 2021) : کیت وینسلت بهترین انتخاب

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها


این نوع رفتار خود محورانه و نیز تربیت نادرست این پدر است که به قلدری پسر او می‌­انجامد، اما گستره­ی استعاری فیلم The Unhealer فراتر از اینها می­رود، به صورتی که می­توان کل فیلم را یک روایت استعاری در نظر گرفت.

برای مثال خود انتخاب موضوع داستان، که یک پیر مرد سفید پوست بی هویت، قدرت جادویی مقدس یک فرهنگ مرده را می­دزدد و از آن برای تعریف هویتی جدید در خود استفاده می­کند. چنین فردی توهم نامیرایی را در سر می­پروراند در حالی که حتی توانایی نجات یک نوجوان را ندارد.

او، ناخواسته این طلسم را به نسل بعدی انتقال می­دهد و بار را بر روی دوش پسرک خالی می­کند. حال، اینکه قهرمانان اصلی داستان، یعنی داروغه ادلر (Adler) و گوزن قرمز هر دو رنگین پوست هستند، گویای عدم بی طرفی روایت فرضی استعاری ما است.

جدا از این دیدگاه، به طور کلی می­توان گفت که فیلم نادرمانگر، نسبت به سطح خود و یک ساعت و سی و چهار دقیقه‌­ای که به خود اختصاص می­دهد از شخصیت پردازی قابل قبولی برخوردار است هرچند که کلیشه­‌های قدرتمندی در آن به چشم می­خورد.

نقد فیلم The Unhealer  (نادرمانگر 2020) ؛ بررسی تکنیک

نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020
نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020

یک نکته­‌ی درخور اشاره، حضور لنس هنریکسن (Lance Henriksen) در سکانس اول فیلم است. بسیارند مخاطبانی که تنها دلیل جذب شدن آن­ها به این فیلم صرفا حضور این بازیگر با تجربه است که بدنش آغاز قدرتمندی را برای فیلم رقم زده است.

همچنین، بازی الایا نلسون (Elijah Nelson) در نقش کلی که شخصیت اصلی داستان به حساب می­رود از فراز و نشیب­های باورپذیر زیادی برخوردار است. هرچند که شاید گاها رفتار هیستریک او اغراق شده به نظر برسد. البته او هوز خیلی جوان است و راه درازی در بازیگری در پیش دارد.

فیلم برداری بعضی از سکانس‌­ها به طرز غیر معمولی مصنوعی به نظر می­رسند. البته در این قسمت، بحث جلوه‌­های ویژه مطرح نیست بلکه مسئله تکنیک فیلم برداری و کادربندی است. کادربندی­‌ها نسبت به فیلم­ برداری از قدرت بالاتری برخوردار بوده و گاه نوآرانه هستند.

در مورد گریم، می­توان گفت که این فیلم موفق عمل کرده است. برای مثال، در ابتدای فیلم که با کلی آشنا می­شویم، متوجه ضعف فیزیکی شدید او می­شویم. در حالی که با گذشت چندین دقیقه از شروع فیلم، شاهد سرحال شدن و سلامتی ظاهری او خواهیم بود.

جدا از بحث گریم، که بیشتر در سکانس­‌های خشن خود را نشان می­دهد، جلوه‌­های ویژه­‌ی فیلم The Unhealer از حداقل استاندارد لازم برای رقابت در فستیوال Grimmfest برخوردار است. شاید بعضی از جلوه‌­های ویژه در سایر صحنه­‌ها را نیز بتوان قابل قبول در سطح عمومی خواند، اما با شک.

نقد فیلم The Unhealer (نادرمانگر 2020) ؛ جمع‌بندی

نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020
نقد فیلم The Unhealer ؛ نقد فیلم نادرمانگر 2020

شاید بتوان به صراحت گفت که فیلم نادرمانگر می­تواند از آخرین گزینه­‌ها برای یک شب هالووینی باشد یا فیلمی که بتوان داستان آن را بدون نیاز به توجه خاصی در چند دقیقه دریافت. البته روند داستان پر از غافلگیری است و سرعت رخ دادن وقایع متناسب اما این موارد جدید نبودن ایده­‌ی فیلم را پنهان نمی­کنند.

همچنین، چیزی که باعث ترسناک شدن فیلم می­شود بیشتر خشونت لختی است که در آن به تصویر کشیده می­شود و نه جامپ اسکیرهایی نظیر آنچه در فیلم­‌هایی مثل Paranormal Activity و یا The Conjuring مخاطب انتظار آن را دارد.

نقد فیلم The Unhealer (نادرمانگر) ؛ عوامل

  • کارگردان: مارتین گویگوی
  • فیلمنامه نویسان: جی. شان هریس، کوین ای. مور
  • بازیگران: ناتاشا هنستریدج، لنس هنریکسن، کریس براونینگ، ادم بیچ، گوین کاسالنیو، برنسکمب ریچموند
  • تهیه کنندگان: جیمز گاردنر، همیش گیبسون، تونی هاناگان، کریستی هریس، جی. شان هریس، جفری کریگ هریس، جسیکا لاین، لری ای. مک لین، برنسکامب ریچمند، گیل واکر
  • موسیقی: مارک ونوکور، امیر بلکر، شان فرنالد
  • سینماتوگرافی: ماسیمو زری
  • تدوین: پیتر دوانیفلنگن، اریک پاتر
  • انتحاب بازیگران: دین ای. فرنک، دانلد پالپمریک
  • طراحی لباس: آمپارو مارو
  • گروه گریم: کیت کلاین، النا ماراولیاس
  • جلوه­های ویژه: آموس کرور، ترسا دی. هریس
  • طول فیلم: یک ساعت و سی و چهار دقیقه

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم The Unhealer چیست؟ نظرات خود را با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *