نقد فیلم In the Heights (در ارتفاعات 2021) ؛ از برادوی تا هالیوود

[yasr_overall_rating]فیلم In the Heights، آخرین اثر لین مانوئل میراندا (Lin-Manuel Miranda)، نمایشنامه­‌نویس فعال آمریکایی است که با تله تئاتر همیلتون (Hamilton) به شهرت رسید. در ادامه، با فیگار همراه باشید تا به نقد فیلم In the Heights بپردازیم.

آثار آقای میراندا به پرشور و سرزنده بودن معروف بوده و تم مشترک آن­ها موزیکال بودن آن­هاست. البته این فیلم اثر مشترک او و جان ام چو (Jon M. Chu)، فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکاییِ آسیایی­ الاصل است. بار سنگین کارگردانی یک نمایشنامه­ ی موفق به شکل فیلمی موفق­تر، بر دوش آقای چو بوده است.

وظیفه ­ی تبدیل کردن نمایشنامه یه یک فیلمنامه نیز بر عهده ­ی کویارا آلگریا هودس (Quiara Alegria Hudes) بوده است که به خوبی از پس آن بر آمده است.

نقد فیلم In the Heights ؛ تابستان لاتین

از برادوی تا هالیوود

برای میراندا، موضوعاتی چون عدالت اجتماعی و اقتصادی اهمیت ویژه ­ای دارد. با این وجود، او به خوبی تعادل بین جدیت موضوعات و سرگرم کننده بودن محصول نهایی را رعایت می­ کند. میراندا، علاوه بر نمایشنامه­ نویس بودن، خواننده، آهنگساز، رپر، کارگردان و تهیه ­کننده هم هست.

از دیگر آثار نمایشی میراندا می­توان به Bring it On:The Musical 2011 و 21 Chump Street اشاره کرد. البته فعالیت او در زمینه ­ی سینما و موسیقی فیلم چشمگیر­تر بوده و ردپای او را می­ توان در بسیاری از پرفروش ­ترین آثار سینمایی سال­ های اخیر یافت.

نکته ­ای که در مورد آثار میراندا توجه منتقدان را جلب کرده است، اورگانیک بودن ترکیب نهایی نور، رنگ، داستان، طراحی لباس، موسیقی و نورپردازی و به طور کلی یکدست بودن آثار او است. مسئله ­ای که در هنرمندان برادویی به ندرت به چشم می­ خورد.

در برادوی، معمولا نتیجه­ ی نهایی آثار لبریز است از عناصر مهیج و رنگارنگ از فرهنگ­های مختلف. با این وجود، ارتباط بین اجزای تئاتر مصنوعی و وصله پینه شده به نظر می‌رسند. البته، بدون شک نمی‌­توان این ویژگی را به همه­‌ی آثار برادوی نسبت داد بلکه یک نقد کلی­ است بر فضای صنعتی برادوی.

آنچه در نقد فیلم در ارتفاعاتات از فیگار خواهید خواند:

  • از برادوی تا وارنر بروز – تابستان لاتین
  • خلاصه­‌ی داستان
  • پیام فیلم
  • نظر منتقدان
  • نگاهی به موسیقی
  • جمع‌بندی
  • عوامل
نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021
نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021

نقد فیلم In the Heights ؛ خلاصه­‌ی داستان

فیلم در ارتفاعات، داستان زندگی یک صاحب دکه­‌ی دومنیکنی به نام اوسناوی دِ لا وِگا (Anthony Ramos) که ساکن ارتفاعات واشنگتن، محله­‌ای در نیو یورک است را یازگو می­‌کند. داستانی که شور زندگی را به تصویر می‌­کشد و احساسات سرد ترین افراد را هم جریحه دار می­‌کند.

اوسناوی، عاشق کشور خود و خاطراتی است که در آن سپری کرده است. او رویاهایی در سر می­‌پروراند، مثل تعمیر کردن خانه­‌ی خانواده­‌ی خود، خریدن یک بار لب ساحل و نیز بیان احساسات خود به ونسا، دختری که در همسایگی او زندگی می‌­کند.

در واقع، محتوای فیلم مثل یک نامه‌­ی عاشقانه به ساکنین لاتین تبار ارتفاعات واشنگتن، مردم آن و ماجراهای برخاسته از آن است. در حالی که تمرکز فیلم روی اوسناوی است، پرداخت به سایر کاراکترها به هیچ عنوان از قلم نیافتاده است.

کاراکترهایی از جمله کودکانی که اوسناوی آن­ها را سوئنیتوس می­‌خواند و نیز خانم پیری که همسایه­‌ی اوسناوی به حساب می­‌رود. دوست کودکی اوسناوی، نینا (Leslie Grace) که بالاخره موفق شده است در دانشگاه فلسفه­‌ی استنفرد شروع به تحصیل کند ولی هنوز احساس عدم تعلق در او وجود دارد چرا که تصمیم به انصراف از دانشگاه می­‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ

ونسا (Melissa Barrera) که در تلاش برای رهایی از محیط زندگی خود در ارتفاعات واشنگتن است و معتقد است محل زندگی او، پتانسیل او برای داشتن یک زندگی بهتر را محدود کرده است. از طرفی، سانی (Gregory Diaz IV)، پسر فامیل اوسناوی، در تلاش برای برنامه­ریزی برای آینده­‌ی خود پس از فارغ­‌التحصیلی از دبیرستان است در حالی که شرایط خانوادگی او بر این برنامه‌­ها سایه انداخنه است.

دغدغه­‌ی اوسناوی، جدا از همسایه­‌های پیر و جوان خود، پس‌انداز کردن پول و سرمایه­‌ی کافی برای بازگشت به خانه است. خانه­‌ای که او در نظر دارد، کشور خود یعنی جمهوری دومنیکن است. نکته­‌ای جالب در مورد ارتفاعات واشنگتن، چند وجهی بودن آن است؛ چرا که در حالی که برخی قصد ترک آن را دارند، برخی دیگر آن را خانه می‌خوانند اما این محله دائما در حال تغییر است و ماهیتی ایستا ندارد.

مثلا، حس و حالی که آبوئلا کلاودیا (به زبان اسپانیایی، یعنی مادر بزرگ کلاودیا) (Olga Merediz) و سایر افراد مسن محله‌­ی ارتفاعات واشنگتن که بعضا کهنه سربازهای آمریکایی هستند، حس نوستالژی و خانه بودن را به محله­‌ی ارتفاعات واشنگتن می­‌دهد، حسی که باعث می‌­شود ساکنان آن نتوانند به راحتی از آن دل بکنند و برای بهبود آن تلاش کنند.

نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021
نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021

پیام فیلم ؛ نقد فیلم In the Heights

پیام داستان فیلم را می­‌توان به طور کلی در چند جمله خلاصه کرد؛ هرچند محیط زندگی، در کیفیت زندگی انسان نقش بسزا و تعیین کننده‌­ای دارد اما حقیقت این است خانه‌­ی انسان­‌ها، انسان­‌های دیگر هستند و نه ساختمان‌­ها. این ارتباطات بین افراد است که جوامع را شکل می­‌دهد.

پیامی که بیشتر از انطباق با واقعیت، با رویای آمریکایی هم­خوانی دارد. این مسئله که مهم نیست شما چه کسی هستید و در کجای آمریکا زندگی می‌­کنید؛ اگر واقعا تلاش کنید به رویاهای خود دست خواهید یافت و در غیر این صورت کوتاهی از شما بوده است و شرایط برای سایر افراد یکسان بوده است.

رویای آمریکایی، باوری است که انسان­‌های زیادی را از نسل­‌ها، فرهنگ­‌ها و کشور­های مختلفی به آمریکا کشانده است. امید برای فردایی بهتر، زندگی دائما در حال بهبود و جامعه­‌ای که فقط فکر پیشرفت را در سر می‌­پروراند. از طرفی، می­‌توان فیلم در ارتفاعات را نقدی غیر مستقیم بر رویای آمریکایی دانست، جنبه­‌ای کمتر مورد توجه.

به این مسئله اشاره‌­ای هم شده است؛ مخاطب در می‌­یابد که نام اوسناوی، شخصیت اصلی داستان، از نوشته­‌ی روی اولین کشتی­‌ای که والدین او به هنگام مهاجرت به آمریکا با آن مواجه شده‌­اند (U.S. Navy) برگرفته شده است.

البته، با توجه این مسئله که فیلم همیلتون، اثر دیگری از لین مانوئل میراندا، جنبه­‌ی میهن پرستانه‌­ای دارد نمی‌­توان تصور کرد که هدف او نقد کردن رویای آمریکایی بوده است. بلکه، می­‌توان فرض را بر این ایده بنا نهاد که هدف میراندا به تصویر کشیدن شور و شوق جوامع لاتین در آمریکا برای زندگی و نیز مشکلات و دغدغه­‌های آن­ها است.

گذشته از این بحث، فیلم سراسر لبریز است از سکانس­های گوناگونی که شخصیت­‌های متفاوتی را به تصویر می­‌کشند. از جمله دانیلا و کارلا که در یک آرایشگاه مشغول به غیبت کردن هستند و در نظر دارند که محل کار خود را تغییر دهند.

از سکانس­‌های به یاد ماندنی این فیلم، سکانس رقص و آواز دسته جمعی در استخر محله است که به این دلیل که تصور می­‌شود یکی از ساکنین قرار است برنده­‌ی بلیط لاتاری (بخت آزمایی)  نود و شش هزار دلاری­ای شود که از دکه­‌ی اوسناوی خریداری کرده است در این سکانس، همه در مورد اینکه اگر آن­ها برنده­ می­‌شدند، با آن پول چه می­‌کردند می­‌خوانند – نمادی دیگر از رویای آمریکایی.

نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021
نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021

نقد فیلم In the Heights ؛ نظر منتقدان

موضوعی که نظر منتقدان را به خود جلب کرده است، زیبایی ظاهری (تقریبا) همه‌­ی بازیگران این فیلم است و قطعا چنین موضوعی تمایل مخاطب به تماشای فیلم در ارتفاعات را افزایش می‌­دهد. اما مسئله‌­ای که اهمیت بیشتری دارد، غیر واقعی نمودن هرچه بیشتر این اثر بخاطر این تصمیم در انتخاب بازیگران دارد.

به نظر می­‌رسد که در ابتدای ساخت فیلم در ارتفاعات قرار بوده است میراندا، کارگردان اثر، نقش اوسناوی را بازی کند که بنا به دلایلی نامشخص تصمیم می‌­گیرد این نقش را به آنتونی راموس واگذار کند. تصمیمی که به نفع چشم مخاطبی که به میراندا، به عنوان همیلتن عادت کرده است تمام شده است.

در مقایسه­‌ی فیلم در ارتفاعات با نسخه­‌ی تئاتر آن، تفاوت­‌هایی به چشم می­‌خورد. در واقع، فیلم در ارتفاعات یک برداشت سینمایی از نسخه‌­ی تئاتری خود است و نه یک نسخه­‌ی کاملا مشابه. برای مثال، چندین سکانس و نیز قطعه­‌ی موسیقی از نسخه­‌ی اصلی آن در این اثر حذف شده­‌اند.

به نظر منتقدان، دلیل این کار، کوتاه­تر کردن اثر با هدف ایجاد تناسب در آن با حوصله­‌ی یک مخاطب عادی سینما بوده است.

با این وجود، ممکن است حس بیش از حد سریع بودن روند اتفاق افتادن وقایع به مخاطب دست دهد اما به نظر من خود این نکته با سرعت زندگی در شهرهای بزرگ آمریکایی تناسب داشته و به روند روایی داستان آسیب نمی‌­زند. البته این تفاوت­ها به حذفیات ختم نمی­‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

نقد فیلم احضار 3 (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) : شروع دوباره

در نسخه­‌ی سینمایی در ارتفاعات، یک قطعه­‌ی جدید و قوی به نام ”Home All Summer” به گوش می­‌خورد و احتمالا در فستیوال­‌ها رقیب قدری باشد. تقریبا همه­‌ی منتقدان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که قطعه­‌ی “When the Sun Goes Down”، بهترین موسیقی این فیلم بوده است. این قطعه نسیب زوج عاشق، یعنی نینا و بنی شده است.

اما نباید از این موضوع که موزیکال بودن فیلم، به واقعی نمودن آن لطمه وارد کرده است به راحتی گذشت. در چندین سکانس، شاهد تغییر ناگهانی فضای واقع گرانبه­ای (رئال) که در آن افراد مشغول به کار و صحبت در خیابان هستند به صحنه­‌هایی که ناگهان همه به صورتی هماهنگ شروع به آواز خواندن می­‌کنند، هستیم.

به دنبال همین مسئله، می­توان به شکاف عمیقی که میان واقعیت و رویا در این وجود دارد پی برد. در سطح نسخه‌­ی برادویی “در ارتفاعات”، هدف به تصویر کشیدن زندگی پر مشغله‌­ی مهاجرین لاتین و تصمیمات نه چندان مناسب آن­ها برای آینده با تاکید بر تغییر دائمی زندگی بوده است.

با وجود اینکه نام خود اثر، “In the Heights” ایهامی به زندگی در خیال و رویا دارد اما مرز باورپذیری چنین محتوایی در قالب سینما کمی مخدوش شده است. چنان که فیلم، حتی حس و حال رئالیسم جاودیی را به مخاطب القاء می­‌کند.

دنیس شوارتز:

این یک فیلم دلپذیر است، که برای جامعه فقیر اما پر جنب و جوش برجسته خود خوش‌بینی و شیرینی محض را ارائه می‌دهد. این یکی از بهترین موزیکال های هالیوود در سال‌های اخیر است. فیلم In The Heights انتخاب می‌کند که در مورد زندگی در یک کشور نژادپرست یا سایر موارد منفی زیاد صحبت نکند (اگرچه وجود آنها را تأیید می‌کند – همانطور که به طور خلاصه به مشکلات DACA و یک حادثه غارتگری در سال 1999 در جامعه در هنگام خاموشی شهر اشاره می‌کند). در عوض، بیشتر روحیه جامعه لاتین مد نظر خود را نشان می‌دهد.

دنیل سولزمن:

این فیلم موزیکال پرآوازه بعدی خواهد بود. اگر امکانش را دارید توصیه می‌کنم آن را در بزرگ ترین صفحه ممکن تماشا کنید.

Crp movies:

علاوه بر اینکه یکی از بهترین فیلم‌های تابستان و یکی از بهترین فیلم های سال است، In the Heights یکی از بهترین موزیکال‌های فیلم در سال‌های اخیر است. آن را به خاطر اینکه همیشه مورد توجه جامعه لاتین قرار گرفته به یاد می آوریم، در حالی که همزمان از همه رویا پردازانی که بارقه امید جهان را از خاموش شدن باز می‌دارند، تجلیل می‌کند.

نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021
نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021

نقد فیلم In the Heights ؛ جمع‌بندی

به طور کلی، می­‌توان فیلم In the Heights را یکی از بهترین گزینه­‌ها برای سرگرمی در تابستان داغ 2021 معرفی کرد. در صورتی که بدون شیوع ویروس کرونا، به احتمال زیاد فیلم زودتر اکران می­‌شد؛ مسئله­‌ای که یقینا به تبدیل شدن این اثر به یک بلاک باستر کمک می­‌کند.

در مقایسه با سایر فیلم­‌های موزیکال سال­‌های اخیر صنعت هالیوود، این اثر خوش می­درخشد و پیش بینی می­‌شود به یکی از موفق­ترین آثار آقای میراندا تبدیل شود. در صورتی که فیلم همیلتن را تماشا کرده‌­اید و آن را پسندیده باشید، یه احتمال زیاد از تماشای این اثر نیز لذت خواهید برد.

بیشتر منتقدان، که با بازخورد مثبت و موافق تقریبا صد درصدی در مورد این اثر داشته­‌اند، بر این باورند که حتی اگر از طرفداران ژانر موزیکال نباشید، نباید این اثر سر زنده­‌ی دو ساعت و نیمه را از دست بدهید.

نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021
نقد فیلم In the Heights ؛ نقد فیلم در ارتفاعات 2021

نقد فیلم In the Heights ؛ عوامل

  • کارگردان: جان ام چو
  • فیلمنامه: کویارا آلگریا هودس، لین مانوئل میراندا
  • تهیه کنندگان: آنتونی برگمن، کویارا آلگریا هودس، مارا جیکوبز، لین مانوئل میراندا، دیوید نیکسِی، اسکات سندرز
  • بازیگران: استفانی بئاتریز، آنتونی راموس، لین مانوئل میراندا، آریانا گرینبلت، دیمین والنتینو، ملیسا باررا، جیمی اسمیتز، کوری هاوکینز، داسکا پولانکا، لزلی گریس، دافنه روبین وگا، گرگوری دیاز آی-وی، آریانا اس گومز
  • سینماتوگرافی: آلیس بروکس
  • تدوین: ماریون کرستین
  • آکارگردان هنری: برایان گودوین، کریس شریور
  • جلوه­های ویژه: کوری برینک نیکولاس جانارو، جوزف سکو
  • انتخاب بازیگران: ملیسا براون، کریستین کاربونیر، الکس کدی، دن فینک، لی ان اسمیت، گرنت ویفلی، بروس ویننت
  • بخش موسیقی: جیم بروئنینگ، کرت کراولی، استیون گیزیکی، بن هالیدی، جامار جونز، الکس لاکامویر، ادی له­مان بادیکر، جیمی لوزانو، لین مانوئل میراندا، هل روزنفیلد، بیل شرمن، رایان شُر، متیو سولیوان، کریس والدن

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *