نقد و بررسی فیلم X 2022 ؛ مهارت کارگردانی

فیلم X 2022 فیلمی در ژانر ترسناک و اسلشر می‌باشد که نمرات نسبتا قابل قبولی را دریافت کرده است. در ادامه با نقد و بررسی فیلم X 2022 با ما همراه باشید.

اگر شماهم یک فیلمباز حرفه‌ای هستید که آثار جدید را دنبال می‌کند یا از عاشقان ژانر ترسناک ( بهترین فیلم های ترسناک 2022 ) و سینمای وحشت باشید احتمالا نام فیلم X 2022 را شنیده اید. فیلمی که تنها چند روز از انتشار نسخه باکیفیت آن می‌گذرد.

نقد و بررسی فیلم X 2022

مهارت کارگردانی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد و بررسی فیلم X 2022 خواهید خواند به شرح زیر است:

تحلیل فیلم X 2022
نقد و بررسی فیلم X 2022, تحلیل فیلم X 2022

فیلم X 2022 موردبحث‌ترین اثر ترسناک این روزها است.

نگاه کلی

بررسی فیلم X 2022
نقد و بررسی فیلم X 2022, بررسی فیلم X 2022

در سال‌های اخیر فیلم‌های ژانر ترسناک و سینمای وحشت به دو دسته تقسیم شده‌اند. یک دسته آثاری که تحمل تماشا‌کردن آن‌ها بسیار دشوار است و ممکن است آن‌ها را نصفه رها کنیم و دسته دیگر آثاری که عملکرد نسبتا قابل‌قبولی دارند و می‌توانند مخاطب را تا لحظه آخر خیره به صفحه نگه‌دارند.

فیلم X 2022 از آثاری است که در دسته دوم قرارمی‌گیرد. با تحلیل فیلم X 2022 به این حقیقت می‌رسیم که این فیلم در بین آثار مشابه، جایگاه قابل‌قبولی را به خود اختصاص ‌می‌دهد.

داستان فیلم X 2022 قصه یک گروه تولید فیلم‌های مخصوص بزرگسالان است که در سال 1979 در آمریکا رویای شهرت دارند. این گروه که شامل سه بازیگر، یک کارگردان، یک صدابردار و یک تهیه‌کننده می‌باشد برای فیلمبرداری به مکانی دورافتاده می‌روند و خانه‌ای را از یک زوج پیر اجاره می‌کنند.

از همان ابتدا با میزانسن و جای دوربین درست حس بی‌اعتمادی به این زوج پیر در مخاطب ایجاد می‌شود و انتخاب لوکیشن درست نگرانی و استرس را بیشتر می‌کند.

در آغاز فیلم ما با اعضای این گروه فیلمسازی آشنا می‌شویم و دوربین دائما با یکی از این شخصیت‌ها (“ماکسین”) همراه است. کارگردان این کد را به ما می‌دهد که این کاراکتر مهم‌تر از سایر اعضا است و احتمالا همین کاراکتر تفاوت‌ها را رقم‌خواهدزد.

شجاعت کارگردان

نقد فیلم ترسناک X 2022
نقد و بررسی فیلم X 2022, نقد فیلم ترسناک X 2022

فیلم X 2022 از جایی شروع می‌شود که قصه به پایان رسیده است. فیلم با دو کلانتر آغاز می‌شود که برای تحقیق به محل حادثه‌ای رفته‌اند. آن‌ها پس از واردشدن به خانه محل حادثه با تصاویر دلخراش و وحشتناکی روبرو می‌شوند که ما این تصاویر را در ابتدای فیلم نمی‌بینیم. این صحنه به آن گروه فیلمبرداری جوان کات می‌خورد. پس بنابراین کارگردان به گونه‌ای از همان ابتدا مارا آگاه می‌کند که با چه اتفاقی روبرو خواهیم‌شد.

بنابراین مخاطب از همان ابتدا پایان فیلم X 2022 را می‌داند و از داستان آگاه است. پس تنها بحث باقیمانده “چگونه” است. یعنی تنها ابهام مخاطب چگونگی و روند اتفاقات تا رسیدن به آن پایانی که در ابتدای فیلم می‌بینیم می‌یاشد.

این موضوع حکایت از شجاعت کارگردان دارد. او ژانر اثر خود را می‌شناسد و می‌داند به دنبال چیست. کارگردان به دنبال ساخت راز و حرکت به سمت ‌ژانر رازآلود ( بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022 ) و مخفی کردن اطلاعات از مخاطب نیست. او اطلاعات زیادی را همان ابتدا فیلم به مخاطب می‌دهد و این موضوع مخاطب را تا درصد زیادی از پایان فیلم آگاه می‌کند. اما هدف کارگردان گیچ‌کردن مخاطب درباره پایان فیلم نیست او به درستی می‌داند که تمام هدف او ایجاد حس ترس و تعلیق و نگرانی در مخاطب است.

با تمام این تفاسیر و به‌گونه‌ای مشخص بودن پایان فیلم X 2022 ، کارگردان موفق است همچنان مخاطب را تا انتها پای فیلمش بنشاند. در تحلیل فیلم X 2022 از نظر کارگردانی، بیشتر به کارگردانی این فیلم خواهیم‌پرداخت.

فیلمنامه

نقد فیلم ایکس
نقد و بررسی فیلم X 2022, نقد فیلم ایکس

در فیلم X 2022 توجه زیادی به فیلمنامه نشده است. اطلاعات زیادی از شخصیت ها در آن وجود ندارد، قصه گو نیست و قصه قابل توجهی ندارد. دو شخصیت زوج پیر که یک طرف داستان فیلم هستند حیلی عقبه مشخصی ندارند. در صورتی که با پرداخت بیشتر این دو شخصیت و در اختیار قراردادن اطلاعات بیشتر از آن‌ها، مخاطب ترس و نگرانی بیشتری را تجربه می‌کرد.

درواقع می‌توان گفت تنها هدف فیلمنامه جمع‌آوری این گروه در مکانی مرموز است در صورتی که با استفاده از اطلاعات بیشتر از شخصیت‌ها و دغدغه‌های آن‌ها ‌می‌توانستیم به آن‌ها نزدیک‌تر باشیم.

کارگردانی

کارگردانی فیلم X 2022
نقد و بررسی فیلم X 2022, کارگردانی فیلم X 2022

آگاهی کامل کارگردان از ژانر ترسناک عاملی است که باعث می‌شود فیلم X 2022 در رده آثار قابل‌قبول و نسبتا خوب ترسناک و اسلشر ( بهترین فیلم های اسلشر 2021 قرار بگیرد. هرقدر که فیلم در فیلمنامه ضعف هایی دارد در کارگردانی بسیار موفق است.

کارگردانی فیلم X 2022 در سطح بسیار خوبی قراردارد و پرداخت‌های درست تعلیقی و استرس‌آور و هیجان‌انگیز دارد و کارگردان به‌خوبی شیوه‎‌های تصویربرداری این ژانر را می‌شناسد. او مکان درست دوربین را به خوبی‌ می‌داند و با کارگذاری درست آن، فضای ترس و تعلیق را به‌خوبی می‌سازد.

شاید اگر کارگردان در دوربین و میزانسن و مکث‌های خود دقت کافی نمی‌کرد اثر به یک فیلم ترسناک کاملا بی‌کیفیت تبدیل می‌شد. اما کارگردان با توانایی خود به‌خوبی موفق شده است ضغف‌های فیلمنامه را پوشش دهد و فیلم را بالابکشد.

تقریبا با تمام شدن نیمه اول فیلم که مخاطب با فضا و لوکیشن آشنا شده‌است در تمام لحظات، تا لحظه پابان فیلم X 2022 استرس، تعلیق و فضای سنگین و مرموز حاکم است و کارگردان به کمک دوربین خود سعی می‌کند لحظه‌ای این هیجان را قطع نکند.

مشخص است که کارگردان کاملا ویژگی‌‎های این ژانر و ساخت تعلیق با دوربین خود را بلد است. او به‌خوبی می‌تواند مخاطب را در حالت تحمل استرس قراردهد. ( بهترین فیلم های دلهره آور 2022 ) مدام اطلاعاتی را به مخاطب می‌دهد که شخصیت‌ها بعضا از آن‌ها بی‌خبرند و این موضوع هیجان فیلم را به اوج خود می‌رساند.

درکل کارگردانی فیلم X 2022 پخته‌ است و کاملا ژانری عمل می‌کند که این موضوع باعث می‌شود سایر نقاط ضعف فیلم، مثل فیلمنامه کمتر موردتوجه قرار بگیرند.

عنصر مهم کمک‌کننده به کارگردانی برای ترسیم فضای فیلم موسیقی است. موسیقی متن فیلم X 2022 موسیقی خوب و موفقی است که به درستی به سایر اجزا فیلم کمک می‌کند.

سخن پایانی

پایان فیلم X 2022
نقد و بررسی فیلم X 2022, پایان فیلم X 2022, نقد فیلم X 2022

فیلم X 2022 ضعف‌هایی دارد اما در بازار راکد فیلم‌های ترسناک در سالیان اخیر، در دسته فیلم‌های قابل‌قبول قرار می‌گیرد و با رعایت نکاتی می‌توانست تبدیل به فیلم باکیفیت‌تری شود.

این فبلم را می‌توانید در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی آخرشبی تماشا کنید و سرگرم شوید. اما دقت کنید که این فیلم یک اثر ترسناک اسلشر است که ترس و استرس در سراسر آن جریان دارد. پس اگر به فیلم‌های فراطبیعی و پر از ارواح علاقه‌مند هستید و یا فیلم‌های ترسناک با ترس‌های لحظه‌ای و جامپ اسکیر را می‌پسندید فیلم X 2022 مناسب شما نیست.

اگر علاقه‌مند به دیدن فیلمی هستید که استرس در اتمسفر آن پخش باشد و همراه با یک کارگردانی اصولی باشد که این استرس را به شما منتقل کند این فیلم مناسب شما است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم X 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


7 thoughts on “نقد و بررسی فیلم X 2022 ؛ مهارت کارگردانی

  1. این فیلم کی با خانواده میبینه؟کلا دارن فیلم مخصوص بزرگسال درست میکنند اسم فیلم که Xهست خخخ آدم یاد شبکه xxlمیفته …اصلا با خانواده نبینید …تنها

  2. تشکر بابت نقد.
    بنظرم تو ژانر اسلشر،ترسناک فیلم قابل قبولی هست؛تا قبل از مشاهده فیلم فکر میکردم فیلم پیش پا افتاده‌ای هست و ارزش وقت گزاشتن ندارد ولی درکل فیلم متوسطی بود و حداقل ارزش 1 بار دیدن رو داره.

    با احترام به نظر منقد ولی من با این بخش از نقد”دو شخصیت زوج پیر که یک طرف داستان فیلم هستند خیلی عقبه مشخصی ندارند. در صورتی که با پرداخت بیشتر این دو شخصیت و در اختیار قراردادن اطلاعات بیشتر از آن‌ها، مخاطب ترس و نگرانی بیشتری را تجربه می‌کرد”مخالفم؛در اینصورت فیلم حوصله‌سربر میشد و شاید مثل مواردی که ذکر‌ کردید فیلم جز دسته اول میشد،شاید فیلمی مثل آنابل میشد؛شخصیت آنابل عقبه مشخصی دارد ولی آخرین فیلمی که از مجموعه آنابل مشاهده کردم فیلمی به شدت خسته کننده ای بود و جز دسته اول فیلملهای ژانر وحشت قرار میگرفت.
    بنده هم قبول دارم فیلمنامه دارای حفره بود ولی یه نیمچه شخصیت‌پردازی خوبی “فقط” برای کاراکتر اصلی فیلم وجود داشت که چه گذشته‌ای داشته و پدرش از خونه و خانواده طردش کرده و به همین خاطر در دیالوگ‌ها به خودش امیدواری میده یا صرفا به دلیل کمبود اعتماد به نفس به مواد مخدر روی آورده بود.

  3. ⛔ خطر اسپویل ⛔
    کارگردان این فیلم که نویسنده و تدوین گرش هم هست ، در فیلم های قبلی خودش خصوصا خانه ی شیطان ثابت کرده که یه مسیحی متعصبه و تقریبا از اول داستان مشخص بود که قراره که این تیم گناه کار یکی پس از دیگری سلاخی بشن…..
    و باز هم از رو تمرکز بر شخصیت اصلی فیلم مشخص بود که این آدم تنها بازمانده ای خواهد بود که انتقام بقیه رو خواهد گرفت …
    فقط من تو کف این بودم چرا این آدم خاص که متوجه شدم چون دختر کشیشه بوده و تو کلیسا دعای یه عده همراه این خانوم بوده که ان شاالله بیاد تو مسیر درست 🤣🤣
    در ادامه با کلید واژه ی مداخله ی الهی 😂😂 کارگردان کارو جمع کرد که بگه خواست خدا بوده این دختر زنده موند وگرنه اینم باید میمرد ….
    اتمسفر کلی فیلم به لحاظ محتوایی آدمو یاد(the devil all the time)می انداخت که فضای کلی فیلم اینه : هیچ خوبی وجود نداره همه شرند ، بدتر از اونی که فکرش رو بکنی ….
    حتی شخصیت اصلی فیلم که زیر بار عقده شکل گرفته بود در نهایت خونسردی زد پیرزنه رو کشت و گفته ی پیرزنه با تمام هرزگیش درست بود : آینده ی تو هم مثل منه ، تو هم یه فاحشه ی قاتلی ….
    البته ممکنه آدم توجیه کنه که خب دختره داشت قصاص میکرد اما نکتش اینه که همون طور که همه میدونند ، قتل مطلقا از منظر اخلاقی غرب بده و هیچ فعل زشتی توجیه گر قتل نیست که یعنی اصلا قصاص و … معنا نداره و پیرزنه داشت درست میگفت…..
    در نهایت منتقد محترم قصدت از به فنا دادن فیلم بازا چیه؟؟؟!!با این محتوا،،خانوادگی ؟؟!!

  4. کلا با دیدن این فیلم و فیلم پرل، قبل از دانلود هر فیلم نگاه می‌کنم مبادا میا گاث داخلش بازی کرده باشه… شخصیت و بازی نچسبی داره… این فیلم رو هم به شوق بازی جنا اورتگا دان کردم که نقش چندانی در فیلم نداشت… کلا حیف اینترنت و وقت

  5. واقعا چطور دختران پاک و معصوم رو به کثافت و بی آبرویی میکشن این فیلمها. و احمقهایی که تحسین و تعریف هم میکنن این فیلمهارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *