نقد سریال لوپن (Lupin) : دزدی نجیب‌زاده و کلیشه‌ای اما درخشان

[yasr_overall_rating]سریال‌هایی مثل شرلوک هلمز اگر به سبک فیلم‌هایی که نگاه می‌کنید نزدیک است حتما سریال لوپن را ببینید. در ادامه با فیگار و نوشتار نقد سریال لوپن همراه باشید.

سریالی که به حدی از آن استقبال شده است رکورد کویینز گمبیت را هم شکسته است و اگر اسم ارسن لوپن را هم شنیده باشید آقای اول سریال لوپن همان است گویا.

حتی در ایران هم اگر یکی خیلی شارلاتان و خفن باشد به لقب ارسن لوپن می‌دهند. حتی محمد علی جمالزاده که از داستان نویس های بسیار خوب و قدیمی هست، در یکی از کتاب هایش به این شخصیت مهم، جدی و تاثیرگذار  اشاره می‌کند.

ارسن لوپن اولین بار در سال 1905 در حد تعدادی داستان کوتاه در مجله بوده است. ولی خب کم کم بین فرانسوی ها خیلی محبوب میشود. و‌ وقتی با شرلوک مقایسه میشود،  به تدریج بین انگلیسی زبان ها هم رواج پیدا می‌کند و روی بورس می‌اید و مطرح می‌شود.

نقد سریال لوپن (Lupin)

دزدی نجیب‌زاده و کلیشه‌ای اما درخشان

نقد لوپن , لوپن , سریال لوپن , نقد لوپن , نقد lupin , سریال lupin ، lupin , نقد سریال لوپن , نقد سریال lupin , کویینز گمبیت , ارسن لوپن , سریال مانی هیست , مانی هیست ,
نقد لوپن , لوپن , سریال لوپن , نقد لوپن , نقد lupin

ماجرا از این قرار است که دزدی نجیب زاده که با روش های دزدی تیز هوشانه ایی که دارد قرار است به سمع و بصر شما دربیاید. همچین ساختار روایی بارها در فیلم ها و سریال ها مورد اقتباس قرار گرفته است.

حالا در جدیدترین اقتباسش در یکی از بهترین و محبوب‌ترین شرکت‌های حال حاضر دنیای سینما یعنی نتفلیکس سریال لوپنی را می‌بینیم که فصل اولش در ۵ اپیزود در اختیار شما قرار داده شده است. با توجه به زمان 45 دقیقه ایی هر اپیزود بسیار عالی می‌شود که حتما و قطعا این سریال هیجان انگیز را پشت سر هم ببینید تا با ریتم و تمپوی شخصیت‌ها بیشتر خو بگیرید.

بازیگر اصلیش عمر سی که قبلا در ایکس من و ژوراسیک هم بازی بی نظیر وی را دیدیم، در این فیلم بازی می‌کند و شخصیت اصلی را ایفا می‌کند. عمر سی را بیشتر شما با فیلم دست نیافتنی ها می‌شناسید. فیلمی که در بیشتر لیست های حال خوب کن قرار گرفته است. اگر این فیلم را دیده‌اید و توانسته است حالتان را خوب کند در بخش کامنت‌ها حتما در رابطه با این فیلم برای ما بنویسید تا دیگران هم از این فیلم بیشتر بدانند و با خاطر جمع از آن لذت ببرند.

عمر سی در فرانسه فیلمی سینمایی را در اکران داشته است. جالبه بدانید بازیگر مقابلش پیمان معادی بود. این فیلم در ایران خیلی حرفی در رابطه با آن زده نشد. لین فیلم نامش شیفت شب بود که در آن زمان که کرونا در حال اوج گرفتن بود اکران شد. نه منتقدان واکنش خوبی به این فیلم داشتند نه مردم. اما برای ما جالب بود که ببینیم در این پروژه پیمان معادی به شکشلی ظاهر شده است. آیا توانسته آبروی ایران را حفظ کند یا خیر!

لوپن سریالی اقتباسانه است از مجموعه داستانی لوپن که نویسنده‌اش موریس لوبلان می‌باشد. این مجموعه داستانی در فرانسه شناخته شده است. و حالا در دنیا در حال شناخته شدن است که درواقع شناخته شده. همین مسئله می‌تواند علتی باشد که بتوان آن را با خیال راحت دید.

البته تا جایی که توانسته اند داستان های متفاوتی نسبت به این مجموعه داستانی اضافه و طراحی کرده اند. اما بن مایه و همان ریشه ساختار روایی حفظ شده است. در خود این سریال هم نام این کتاب آورده میشود و یکی از سر مشق های نقش اصلی است.

سریال lupin ، lupin , نقد سریال لوپن , نقد سریال lupin
سریال lupin ، lupin , نقد سریال لوپن , نقد سریال lupin

این سریال تاکید می‌کنم داستانی درباره‌ی یک دزد شرافتمند است که به شدت باهوش می‌باشد و همیشه یک قدم از پلیس ها و دشمناش جلوتر است و دنبال حقیقت مب‌گردد.

شخصیت اصلی سریال لوپن در تغییر چهره استاد است و همه این ویژگی ها را ما در این سریال روی نقش اصلی و کارکتر اصلی عمر سی که این نقش را بازی میکند می‌بینیم.

اگر به شخصیت های زیرکی که با نقش های دقیق و زیرکانه آدم بد ها را فریب می‌دهند، پیروز می‌شوند و جلو می‌روند علاقه دارید این فیلم گزینه مناسبی می‌باشد.

ما عمر سی را در این نقش از سریال می‌پذیریم و این مسئله ۳ علت دارد:

  • بازی درست
  • داستان درست
  • ساختار درست

ریتم سریال بالاست و خوش ساخت جلوه‌گر و بازی ها به اندازه و خوب به تصویر کشیده می‌شوند. هر کارکتری از داستان که قرار است دوست داشتنی باشد دوست‌داشتنی است. هر کدام که قرار بر منفور شدنش باشد، منفور است.

اگر بخواهیم به شباهت سریال لوپن اشاره ای داشته باشیم می‌توان گفت این سریال هیجان انگیز از جنبه‌هایی ترکیبی از فیلم های شرلوک و جیمز باند است.

نکته جالی که باید در رابطه با سریال Lupin خدمتتان عرض کنیم می‌شود گفت لوپن قبل از اینکه سریالش ساخته شود در قسمت های خیلی زیاد و طولانی از آن انیمه ساخته شده. شاید بشود یکی از نکات منفی که از این سریال به چشم می‌خورد را فلش بک زیاد آن نانید.

سریال با فلش بک‌های متعدد و بسیار زیاد و پرداخت شخصیت کارکتر اصلی بواسطه این فلش بک‌های بی مورد و حوصله سر بر؛ ما متوجه می‌شویم که وقتی وی بچه بوده است پدرش برای خانواده ای پولدار کار می‌کرد.

در ادامه متوجه می‌شویم که گردنبندی دزدیده می‌شود که این اتفاق را به پدر لوپن مربوط می‌کنند. که در نهایت وی روانه زندان می‌شود. و حالا که فرزندش بزرگ شده است می‌خواهد انتقام پدرش را بگیرد و با داستانی انتقام محور روبرو خواهیم شد. همان اپیزود اول لوپن را می‌بینیم که می‌خواهد به موزه برود و گردنبند را بدزدد تا ثابت کند پدرش در این اتفاق هیچ کاره بوده و به ناحق به تهمت زده اند.

هم نسخه امروزی کارکتر اصلی سریال بازیگر خوب و با استعدادی است و هم نسخه تینجریش. فلش بک ها در دوران بچه گیش توانسته به خوبی مکمل شخصیت‌پردازی دنیای امروزی وی شود. و ارتباط بین سایر کارکتر ها هم خیلی خوب از آب درامده است. و باعث شده سریال فاز جاسوسی آلود خودش را به خوبی در لابلای ساختار روایی حفظ کند.

نقد لوپن , لوپن , سریال لوپن , نقد لوپن , نقد lupin
نقد لوپن , لوپن , سریال لوپن , نقد لوپن , نقد lupin

به گفته شبکه نتفلیکس، سریال lupin 2021 توانست تنها چهار هفته پس از انتشارش، توسط بیش از 70 میلیون نفر از مشترکان این شبکه دیده شود و در مقام سوم پربازدید‌ترین سریال‌های نتفلیکس قرار بگیرد.

البته نکته ایی که بسیار می‌تواند در نقد سریال لوپن مهم باشد این است که در همچین سریال هایی قطعا هیجانی مثل سریال مانی هیست حتما و قطعا باید در اختیار مخاطب قرار بگیرد که ما در این سریال به هیچ وجه نمی‌توانیم ذره ای هیجانی را که با دیدن سریال مانی هیست داشتیم را داشته باشیم.

تکلیف از همان اول مشخص بود. قرار بود سرگرم بشویم. بگذارید نکته‌ای را به شما بگوییم تا پیرامون ماجرا ی سریال لوپن چیزی دستگیرتان شود. اگر به هوشمندانه بودن فیلم مانی هیست (la casa of people) مثلا نمره ۸۰ را بدهیم، هوشمندانه بودن طرح، ریتم و تمپو و یا حتی هیجان‌انگیز بودن شخصیت اصلی ما در سریال Lupin عدد ۶۰ است.

امیدوارم تقریباً دستتان آمده باشد که با چه نوع سریالی و در چه ابعادی مواجه هستید. قاب بندی ها نسبتا خوب است. بازی ها به اندازه و دقیق است. فلش بک‌ها کلیشه‌ای به نظر می‌رسند و بطور کلی سریالی که با آن مواجه هستید از اول هم قرار نبود معرف و نگاه فلسفی خاصی را در ذهن شما متبادر کند.

با قابل پیشبینی بودن سریال همه هیجان و تمپویی که باید داشته باشیم را از دست می‌دهیم و فقط به سرگرم شدن و گذراندن اوقات خودمان با دیدن این سریال فکر کنیم. در مجموع برای کسی که این سبک سریال ها را دوست دارد با هیجان کمش هم می‌تواند کنار بیاید.

سریال lupin ، lupin , نقد سریال لوپن , نقد سریال lupin
سریال lupin ، lupin , نقد سریال لوپن , نقد سریال lupin

عوامل ؛ نقد سریال لوپن

  • نویسنده: جین دنیل، فرناندز کوندز و ریچار مریزی
  • کارگردان: لوییس لترریر، هیوگو گیلین، لودویک برنارد و مارسلا سید
  • بازیگران: عمر سی، لودیوین سگنیر، هرو پیر و سوفیان گراب

بیشتر بخوانید:

در ادامه بسیار خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص نقد سریال لوپن ( Lupin ) در بخش کامنت‌ها در سایت فیگار با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *