نقد سریال Time (زمان 2021) ؛ ساختن انسان‌های وحشی یا تنبیه؟

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد سریال Time ساخته لویس آرنولد خواهیم پرداخت. در ادامه با فیگار و این سریال هیجان‌انگیز و عمیق همراه ما باشید.

سریال تایم از نگاه دو مرد، بسیار متفاوت به تصویر کشیده می‌شود. تایم تصویری احشایی و پر مخاطره از زندگی در سیستم کیفری مدرن انگلیس است.

ساختار روایی سریال گناه و بخشش، مجازات و توبه و تأثیری است که زندان بر همه کسانی که از وجود آن مستفیض می‌شوند، دارد. سریال زمان احساسی و مهیج است و نمایش دو بازیگر برتر و دوست داشتنی انگلیس را به نمایش میگذارد.

نقد سریال Time (زمان 2021)

ساختن انسان‌های وحشی یا تنبیه؟

نقد سریال Time, سریال time, سریال زمان, نقد سریال زمان, لویس آرنولد,
نقد سریال Time, سریال time, سریال زمان, نقد سریال زمان, لویس آرنولد

شان بین نقش مارک هبدن، یک معلم، شوهر و پدری دلسوز و مسئولیت پذیر را بازی میکند که در یک تصادف یک مرد بی گناه را می‌کشد. وی که توسط گناه و عذاب وجدان حالتی فرسوده طور به او دست می‌دهد، مجازات چهار ساله خود را میپذیرد و حتی از آن استقبال میکند. او که از خانواده خود جدا شده است، نمیداند که در این محیط جدید که در سیستم و هنجارهای آن از بخشش خبری نیست چه انتظاری باید داشته باشد و باید سریع یاد بگیرد که چگونه زنده بماند، درواقع اساس بقاء در آن محیط را باید به زودی تجربه کند.

استفان گراهام اریک رید، یک افسر زندان است. مراقب و صادقانه، اریک تمام تلاش خود را میکند تا از افراد متصدی خود محافظت کند، کاری که یک چالش روزمره در این دنیای کم کار و پرتنش را به او تحمیل می‌کند و تحمیل می‌شود. وقتی یکی از خطرناک ترین زندانیان ضعف او را تشخیص میدهد، اریک با انتخاب غیرممکن بین اصول و عشق با خانواده روبرو میشود.

اریک و مارک، افسر و زندانی، ظاهراً در دام گذشته خود هستند و از آینده خود مطمئن نیستند. هرکدام نه تنها باید زنده بمانند، بلکه قدرت و راه پیشرفت را پیدا کنند.

نویسنده این سریال مک گاورن می‌گوید:

بی بی سی به من یک کارگردان جوان درخشان و دو نفر از بزرگترین بازیگران کره زمین داده است. من خیلی خوشحالم.

و در ستایش نویسنده سریال زمان، شان بین اینطور می‌گوید:

دوباره درگیر شدن در درامی که جیمی مک گاورن نوشته است یک امتیاز واقعی است و همبازی شدن با استفن بسیار عالی خواهد بود. مارک هبدن یکی دیگر از شخصیت های پیچیده و فوق العاده نوشته شده جیمی است و من مشتاقانه منتظر زنده کردن او روی صفحه هستم.

از طرفی گراهام هم از نویسنده این سریال تمجید می‌کند و خوشحالی خود را برای کار کردن با او ابراز می‌کند:

افتخار مطلق است که دوباره با جیمی کار میکنم، احساس خوشبختی میکنم. من از کار با لوئیس بسیار هیجان زده هستم، زیرا چیزهای باورنکردنی زیادی درباره او به عنوان کارگردان شنیده ام، نمیتوانم صبر کنم.

زندان بدترین وضعیت را در ما به وجود می آورد. این باعث میشود که برای بقای خود بجنگیم. زندان این درام، زمان سفری مثال زدنی از معلمی را به اتهام قتل دنبال میکند. در زندان، او با بدترین کابوس هایش روبرو میشود، چه داخلی و چه خارجی.

نقد سریال Time, سریال time, سریال زمان, نقد سریال زمان, لویس آرنولد,
نقد سریال Time, سریال time, سریال زمان, نقد سریال زمان, لویس آرنولد

برای یک دوره قابل توجه، او به مردم میگوید که او یک معلم است. اما وقتی همه چیز و همه هنجارهای درونی او بالاجبار بهم می‌ریزد، او تمام نیروی خود را برای مقابله با آن وضعیت میگذارد.

همانطور که گفته شد این مجموعه تماشایی با بازی شان بین و استفان گراهام زینت پیدا می‌کنند. این دو در عملکرد خوب، بی عیب و بی نقصی را هرجا که باشند ارائه می‌دهند. اما بیش از هر چیز دنیای خلق شده توسط جیمی و کارگردانی لوئیس آرنولد درام را به سطح و ارزش گذاری دیگری میبرد.


بیشتر بخوانید:

نقد سریال موداک MODOK

نقد سریال لوکی (قسمت دوم)


مارک کوبدن (شان بین) یک معلم الکلی است که همیشه مشروبات الکلی را سرلوحه کار خود قرار میدهد. با این حال، در 14 اکتبر 2017، وی هنگام بازگشت از بار، تحت تأثیر الکل، با یک دوچرخه سوار تصادف می‌کند. وی درجا می‌میرد. در حالت وحشت، مارک دور میشود. اما بعداً، او خود را تسلیم میکند و به جرم خود اعتراف میکند.

نقد سریال Time

این سریال با ورود مارک کوبدن به زندان آغاز میشود. ریاست این مرکز بر عهده اریک مک نالی (استفان گراهام) است که خود را مردی صالح میداند. با این حال، هنگامی که پسرش در زندان 200 مایلی دورتر میشود، صداقت او به خطر میافتد. زندانیان اریک را تهدید میکنند که پسرش را آزار میدهند و به عنوان پدری آگاه، گزینه های کمی جهت مقابله با این تنش در اختیار دارد.

فیلم‌نامه با طرحی ساده شروع شده و تمام هم می‌شود. اما این طرح ساده آنچنان دقیق و با ساختاری متناسب پیش می‌رود که همه چیز را تحت تاثیر خود روی ریتم و تمپوی درست جلو می‌برد. روایت به خوبی جزئیات عواطف پیچیده انسان را شرح میدهد. مارک با ظاهری ضعیف با واقعیت های کج و معوج زندان روبرو میشود، در حالی که از طرف دیگر، اریک برای محافظت از پسرش برخلاف آنچه که باید به مسائل غیرقانونی فکر می‌کند. زندگی آنها فراتر از آنچه که بوده می‌رود و درامی جذاب را به تصویر می‌کشد که شما نمیتوانید دیدن آن را انکار کنید.

مارک کوبدن یک معلم است یا شاید او یک معلم بوده است. این تردیدی است که به درگیری درونی او اشاره دارد. مارک پس از کشتن مرد، آرام نمیخوابید. مرد هر شب او را در کابوس‌هایش اذیت می‌کرد. در حالی که با شیاطین درونی خود دست و پنجه نرم میکرد، برخی از قلدرها در زندان با رفتارشان او را دوچندان آشفته می‌کردند. در واقع، آنها در حال آزمایش بودند یا مارک در حال آزمایش؟ آیا او میتواند با این وضعیت ادامه دهد و با هر چیزی که برایش اتفاق می‌افتد مقابله کند یا نه؟ این سریال به شکل بی عیب و نقصی هر دو درگیری درونی و بیرونی شخصیت مارک را نشان میدهد. سفر او جنگ با خودش و زندانیان اطرافش بود.

در کل مجموعه، مارک یک سوال مکرر از خود میپرسید:

آیا می‌توان برای گرفتن زندگی دیگر کفاره گرفت؟

این سوال همچنان آرامش او را از بین می‌برد تا اینکه با خودش کنار آمد. این لایه به طور فوق العاده ای در فیلم مورد کاوش قرار گرفته است، که به شخصیت و سفر مارک یک ویژگی برجسته میبخشد.

نویسنده جیمی مک گاورن روایت خود را گسترده می‌کند و آن را به دو بخش تبدیل می‌کند. او فقط با درگیری های مارک ماجرا را جدا نکرد، بلکه به طرز شگفت انگیزی مشکلات رئیس زندان را طراحی کرد.


بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم ها و سریال های ترکی 2021 ؛ بهترین های نتفلیکس

بهترین کانال های تلگرام فیلم


به دنبال الگوی مشابه اکتشاف، کارگردان، لوئیس آرنولد، جزئیات یک افسر صالح (اریک) اما پدری درمانده را مد نظر قرار می‌دهد. تعارض مداوم بین آرمان ها و احساسات باعث می‌شود این دو شخصیت سرزنده و قابل توجه باشند.

به نظر، هر دو شخصیت در طول این روایت برای تعادل ساختار پیش می‌روند و به تصویر کشیده می‌شوند. به شکلی که باعث میشود در یک مقیاس مشابه و در یک موقعیت خاص، قضاوت یکسان می‌شوند، نه به عنوان زندانی یا افسر، بلکه به عنوان انسان های “واقعی” و ناقص. نحوه برخورد تیم تولید با این سریال در منطقه خاکستری بشریت است.

نقد سریال Time

شان بین که نقش مارک کوبدن آسیب پذیر و ضعیف را بازی میکند، بسیار ستودنی است. عملکرد او حیرت‌انگیز و بی‌نظیر است. با دیالوگ کم اما عبارات تأثیرگذار، او تا پایان با شما میماند. استیون گراهام به عنوان یک افسر زندان، اریک مک نالی اجازه نمیدهد شان تمام کانون توجه را برای خود کند.

او آسیب پذیری های خود را به زیبایی در زیر پوست یک افسر قوی پنهان کرده است. در یک لحظه، همسرش اظهار نظر میکند که او هرگز پسرش را بغل نمیکند، و شما میتوانید جواب را در چهره او درک کنید. هنوز هم مخاطبان باهوش آن را دریافت خواهند کرد.

پدری که میتواند برای پسر خود از قانون عبور کند میداند که اگر او را در آغوش بکشد، شکسته و خرد خواهد شد، کاری که یک افسر توانایی انجام آن را ندارد. پدران اینگونه هستند، سخت اما فوق العاده ضعیف. یک مادر توانایی گریه کردن را دارد، اما جهان بر پدر بسیار مفهوم از پیش تعریف شده را تحمیل کرده است. مارک و اریک یکدیگر را به عنوان تقابل قطبی به تصویر کشیدند. یکی از نکات مهم در این سریال این است که ما متوجه این تاکید می‌شویم که در پایان، آنها هر دو انسان هستند و از همه مهمتر، دارای نقص.

نقد سریال Time, سریال time, سریال زمان, نقد سریال زمان, لویس آرنولد,
نقد سریال Time, سریال time, سریال زمان, نقد سریال زمان, لویس آرنولد

انتظار کمدی عاشقانه از جیمی مک گاورن را نداریدو نباید هم داشته باشید، اما برای دیدن این مینی سریال خشن اما جذاب باید با عناصر خاصی آشنایی داشته باشید. مسلماً تماشای آن برای ما تقریباً به همان اندازه دشوار است که محکومین نیز باید وقت خود را بگذرانند.

اما یکی از بارزترین موارد در مورد تحلیل مک گاورن از سیستم زندان این است که همه کسانی که پشت میله های زندان هستند به خودی خود مجرم نیستند. بسیاری از افرادی که در زندان حضور دارند حتی از آن‌هایی که بیرون هستند بهتر هستند. کسانی که یک اشتباه احمقانه مرتکب شده اند و سالها هزینه آن را باید پرداخت میکنند.

این بدان معنا نیست که کشتن تصادفی یک دوچرخه سوار قابل بخشش است. اما آیا رفتار جامعه با راننده به همان روشی که با یک سارق مسلح یا کودک آزار رفتار میکنند صحیح است؟

به عنوان یک درام تلویزیونی قدرتمند، موثر و قابل تأمل، این سریال بسیار گیرا است. زندگی برای زندانیان بدون شک گاهی منصفانه نیست. اما گزینه دیگر چیست؟

هیچ کس پیشنهاد نمیکند که جنایات مجازات نداشته باشند، اما آیا زندان باید فقط برای جنایتکاران سخت گیر باشد؟

عوامل سریال ؛ نقد سریال Time

  • کارگردان: لویس آرنولد
  • نویسنده: جیمی مک گاورن
  • بازیگران: شان بین، استیون گراهام و جیمز نلسون
  • موسیقی: سارا وارن

بیشتر بخوانید:

زمان یک سریال تلویزیونی درام در زندان است که به کارگردانی لوئیس آرنولد و نویسندگی جیمی مک گاورن برای بی بی سی ساخته شده است. پیشنهاد فیگار دیدن صد درصدی این سریال است. در انتها از شما خواهشمندیم نظرات خود را در رابطه با نقد سریال زمان در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *